اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ادعای بی خبری مجلس از محتوای برجام


نمایندگی ایران نزد سازمان ملل مقاله منتشره در روزنامه نیویورک تایمز که در آن ادعا شده اکثر نمایندگان مجلس ایران از مفاد برجام و جزئیات مربوط به توافق ایران و 1+5 بی خبر هستند را بی اساس خواند.

خبرگزاری فارس: نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد مقاله منتشره در روزنامه نیویورک تایمز که در آن ادعا شده بود اکثر نمایندگان مجلس شورای اسلامی از مفاد برجام و جزئیات مربوط به توافق انجام شده بین ایران و کشورهای گروه 1+5 در بی خبری به سر می‌برند را بی اساس خواند.

در پاسخ ارسالی از سوی حمید بابایی کارشناس مطبوعاتی نمایندگی کشورمان که در شماره روز پنجشنبه این جریده منتشر شد، آمده است: بر خلاف ادعای نویسندگان مقاله، نمایندگان مجلس ایران متن 150 صفحه‌ای برجام را مطالعه کرده و اعضای تیم مذاکره کننده کشورمان نیز هر زمان که لازم بوده است توضیحات کامل در خصوص جزئیات موضوع را به نمایندگان مجلس ایران ارائه کرده‌اند. علاوه بر این در طول بررسی برجام نه تنها گزارشات، مقالات و تحلیل‌های متعددی در رسانه‌های گروهی ایران منتشر شد، بلکه در محافل علمی، دانشگاهی، رسانه‌های اجتماعی و فضای مجازی کشور نیز گفتمان و مباحثات داغی در این باره وجود داشته است. از سوی دیگر عموم مردم ایران علاقمند به موضوع بوده و آن را دنبال کرده‌اند.

در ادامه پاسخ منتشره آمده است: کافی است گفته شود که در جمهوری اسلامی ایران مذاکرات هسته‌ای همواره مسئله‌ای ملی بوده و رسیدگی به این موضوع فارغ از رویکرد حزبی دنبال شده و از سویی این پرونده گروگان زیاده خواهی‌های طرف ثالثی نیز نبوده است. در نتیجه، هفته گذشته برجام با 161 رای موافق در برابر 59 رای مخالف در مجلس ایران به تصویب رسید و اکنون زمینه اجرای کامل آن فراهم شده است.


ویدیو مرتبط :
اعتراف ظریف به عدم اطلاع کامل از محتوای برجام

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

واكنش مجلس ودولت به ادعای بی اساس نادران



 

 

واكنش مجلس و دولت به ادعای بی اساس 'نادران'

تهران - دفتر رییس جمهور ادعای بی اساس یك نماینده مجلس مبنی بر دیدار اسفندیار رحیم مشایی مشاور و رییس دفتر رییس جمهوری با سفیر سابق آمریكا در رژیم صهیونیستی و همچنین اتهامات مطرح شده از سوی این نماینده درباره دومین همایش بزرگ ایرانیان خارج از كشور را تكذیب كرد.

دفتر رییس‌جمهوری تاكید كرده است كه حق قانونی خود برای پیگیری قضایی این موضوع را محفوظ می‌دارد.

**هیات رییسه مجلس باید به 'نادران' تذكر می داد

معاون پارلمانی رییس جمهوری در واكنش به ادعای الیاس نادران در جلسه علنی روز یكشنبه مجلس با اشاره به اینكه در قالب سوال از وزیر خارجه مسایل فرعی و جزیی را به مسایل اصلی تبدیل كردند، گفت: از تریبون رسمی مجلس اتهاماتی را مطرح كردند كه در هیچ جایی ثابت نشده است.

محمدرضا میرتاج الدینی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا افزود: در فضای انسجام، وحدت و یكدلی بین مجلس و دولت، پس از بیانات و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، انتظار نداشتیم كه دوباره عده ای بخواهند فضای صمیمی را با طرح برخی موضوعات فرعی مخدوش كنند.

وی با یادآوری اینكه شاهد آثار خوشایند و مثبت همراهی و همدلی بین مجلس و دولت بودیم، اظهار داشت: برخی چنین انسجام و وحدت را بر نمی تابند و آن را نمی خواهند.

وی متذكر شد این در حالی است كه رهبر انقلاب در دیدار با دانشجویان تاكید داشتند كه مسایل فرعی و جزیی را به مسایل اصلی نظام تبدیل نكنید اما شاهد خلاف این موضوع در جلسه امروز مجلس بودیم.

معاون پارلمانی رییس جمهور گفت: طرح و بیان این موضوع كه در هتلی در نظام جمهوری اسلامی ایران كه زیرمجموعه بنیاد مستضعفان است، مسایل خلاف شرع اتفاق افتد، موضوعی است كه در هیچ محكمه شرعی ثابت نشده و خلاف است.

میرتاج الدینی با بیان اینكه مسایل مطرح شده به بهانه سوال از متكی مربوط به موضوعات گذشته بود، ادامه داد: پیوند آن به مسایل جدید هیچ ربطی به موضوع سوال نداشت و نوعی خروج از موضوع سوال به حساب می آمد.

معاون پارلمانی رییس جمهور گفت كه باید هیات رییسه مجلس این موضوع را در طرح سوال از وزیر مدیریت می كرد تا سوال دقیقا در راستای موضوعی باشد كه پیش از آن در كمیسیون تخصصی سوال شده و نماینده مجلس از آن قانع نشده است.

به گفته وی، طرح سوال جدید به بهانه سوال قبلی خروج از آیین نامه داخلی مجلس به شمار می رود كه باید در این مورد تذكر داده می شد تا ناطق را به متن سوال قبلی خود بازمی گرداند كه این كار نیز در مجلس انجام نشد.

میرتاج الدینی تصریح كرد: ما انتظار داریم كه وحدت و همدلی بین مجلس و دولت حفظ شود چرا كه مسایل اصلی و مهم كشور جز با همراهی و همدلی بین این دو قوه و همفكری و تعامل منطقی و شایسته قابل حل نیست.

** هیات رییسه مجلس باید از سوالات خارج ازموضوع نادران جلوگیری می كرد

واكنش ها به ادعای 'نادران' منحصر به دولت نماند و جمعی از نمایندگان مجلس نیز تاكید كردند كه مسایل مطرح شده توسط نادران در قالب پرسش از وزیر خارجه ربطی به سوال از منوچهر متكی نداشت.

نماینده مردم بابل درمجلس شورای اسلامی گفت: هیات رییسه باید بر اساس آیین نامه از طرح این موارد جلوگیری می كرد.

علی كریمی فیروزجایی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا افزود: مسایل مطرح شده توسط نادران در خصوص همایش بزرگ ایرانیان و تعیین نماینده‌های ویژه توسط رییس جمهور در سیاست خارجی مسایل جدیدی بود كه در سوال از وزیر خارجه مطرح نشده بود.

عضو كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تاكید بر اینكه فضای حاكم بر جلسه علنی روز یكشنبه مجلس ارتباطی به مسایل مطرح شده نداشت، اظهار داشت: آنچه كه مبنی بر سوال از متكی بود با مسایل مطرح شده متفاوت بود.

وی تصریح كرد: طبیعی است كه در چنین شرایطی وزیر خارجه نیز پاسخگوی این سخنان و سوالات خارج از موضوع نبود چرا كه موارد سوال از وزیر، مسایل دیگری بود.

وی ادامه داد: مجموعه رفتار، كردار و اعمال مسوولین و كارگزاران نظام كه منجر به ایجاد اختلاف، درگیری، تنش و برهم زدن آرامش كشور شود، مورد تایید نیست.

** كسانی كه وحدت بین دولت و مجلس را به هم می زنند در مقابل مردم پاسخگو باشند

عضو فراكسیون انقلاب اسلامی مجلس نیز گفت: كسانی كه با عقده، حسادت و احساسات به جوسازی میان دولت و مجلس می‌پردازند و می‌خواهند جو آرامش و وحدت را به هم بزنند باید در برابر ملت پاسخگو باشند.

'سیدعلی بزرگواری' با انتقاد از اظهارات ' الیاس نادران ' نماینده تهران در جریان طرح سوال از 'منوچهر متكی‌ ' وزیر امورخارجه اظهار داشت: متاسفانه در جریان بررسی این موضوع مسایلی مطرح شد كه هیچ ارتباطی به سوال اولیه نادران نداشت.

وی با بیان اینكه این موضوع ناشی از مدیریت نادرست جلسه علنی بود، گفت: در جریان طرح این مسایل مجلس فاقد نظم بود و نمایندگان توجه چندانی به مسایل مطرح شده از سوی نادران نداشتند.

این عضو فراكسیون انقلاب اسلامی مجلس، طرح مسایل غیرمرتبط با سوال نادران را ' از پیش طراحی شده' و ' با برنامه قبلی' دانست و گفت: نمایندگان اصولگرایی كه با نادران همراه هستند و نیز طیف فكری اصلاح طلبان مجلس با این كار همراهی كردند.

وی با طرح این موضوع كه چرا اجازه داده می شود از تریبون رسمی مجلس به یك قوه توهین شود، اظهار داشت: پروژه برخورد با وزارت امور خارجه در راستای حسادت‌هایی است كه برخی نسبت به كارهای كلان دولت دارند.

این عضو كمیسیون كشاورزی مجلس، برگزاری همایش ایرانیان خارج از كشور را در راستای ایجاد تعامل و همدلی بین ایرانیان داخل و خارج كشور و مقابله با تبلیغات و فضاسازی سنگین غرب علیه جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: این دسته از منتقدان منتظر فرصت هستند تا به هر ترتیبی شده به دولت نیش بزنند.

بزرگواری تاكید كرد: در فضایی كه رهبری انقلاب همه را به وحدت و همدلی دعوت می كند، كسانی از این فرمان پیروی می كنند كه به طور كامل مطیع امر رهبری هستند.

وی در ادامه اظهار داشت: دولت برای رفع سوء تفاهم‌ این دسته از نمایندگان پیش قدم شود و با ارتباط گیری بیشتر با این گروه از نمایندگان اصولگرا روشنگری لازم را انجام دهد.

نماینده مردم كهگلویه در مجلس با تاكید بر اینكه تریبون رسمی مجلس نباید وسیله‌ای برای اتهام زنی به دیگران باشد، اظهار داشت: اگر نادران در خصوص اتهاماتی كه به مشایی وارد كرده است سند و مدركی دارد، باید آن را به مراجع ذی ربط ارایه دهد نه اینكه آن را از صحن علنی مجلس بیان كند.

وی گفت : نادران اگر مقابل استدالال ها و پاسخ مشایی ، ادله قابل قبولی دارد، می‌تواند در یك مناظره عمومی آن را مطرح كند و در این صورت تصمیم گیرنده نهایی مردم خواهند بود.

این نماینده اصولگرای مجلس تصریح كرد: طبق نظر امام راحل و رهبر معظم انقلاب اسلامی تضعیف قوا به هیچ وجه جایز نیست و با توجه به سخنان اخیر رهبری انقلاب درباره وحدت و نشست صمیمی اخیر دولت و مجلس، نباید كاری كرد كه بار دیگر فضای روابط دو قوه به سمت مواضع قبل بازگردد.

بزرگواری در عین حال كه نظارت و سوال را حق نمایندگان دانست، تاكید كرد: این نظارت به معنی وارد ساختن توهین و اتهام به دیگران بدون ارایه سند و مدرك نیست بلكه باید عقلانی عمل كرد.

** نمی‌توان به‌ بهانه نماینده بودن به دیگران اتهام زد

عضو كمیسیون شوراها و امور داخلی كشور در مجلس با انتقاد از اظهارات ' الیاس نادران' نماینده تهران در جریان طرح سوال از وزیر امورخارجه اظهار داشت: نمایندگان نمی‌توانند به صرف آزاد بودن در ایفای وظایف نمایندگی بدون ارایه سند به دیگران اتهام بزنند.

'محمدجواد ابطحی' اظهار داشت: سوال نادران از منوچهر متكی وزیر امور خارجه در خصوص آزادی دو تبعه بازداشت شده ایرانی در ایتالیا بود اما در جریان بررسی این طرح در صحن علنی مجلس، از محدوده این سوال خارج شد.

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس خاطر نشان كرد: طبق قانون آیین نامه داخلی مجلس، طرح سوال محدوده خاصی دارد و وزیر مربوطه مخیر است در حیطه سوال مطرح شده پاسخگو باشد.

وی با تاكید بر اینكه سوال نمایندگان از وزیران پیش از طرح در صحن علنی مجلس در كمیسیون‌های تخصصی مجلس مطرح و بررسی می شود تاكید كرد: توضیحات نمایندگان درصحن علنی نباید خارج از چارچوب سوال مطرح شده باشد.

ابطحی گفت: این جلسه، جلسه محاكمه دستگاه دیپلماسی نبود بلكه حیطه اظهارات نادران به عملكرد حوزه ریاست دفتر رییس جمهور و همایش ایرانیان خارج از كشور باز می گشت.

این نماینده اصولگرای مجلس تاكید كرد: وزیر امور خارجه مسوولیتی در مسایل مربوط به شورای عالی ایرانیان و نیز همایش ایرانیان خارج از كشور نداشت كه بخواهد در این جلسه از خود دفاع كند.

ابطحی تصریح كرد: جلسه سوال نادران از متكی درحقیقت برای حمله به دولت بدون ارایه سند و مدرك و زدن حرف‌های غیرمستندی است كه سایت ها و پایگاه های خبری پیش از این آنها را مطرح كرده بودند.

عضو كمیسیون شوراها و امور داخلی كشور در مجلس گفت: هرچند نمایندگان باید نسبت به مسایل جامعه هوشیار باشند اما این موضوع با زیر سوال بردن عملكرد نهادهای مختلف و طرح اتهامات بدون ارایه مدرك متفاوت است.

ابطحی اظهار داشت : نادران باید برای اتهامی كه به مشایی در خصوص مذاكره با سفیر سابق آمریكا در رژیم صهیونیستی وارد كرده است، اثبات كند و در برابر حرف های خود پاسخگو باشد.

وی تاكید كرد: اگر نادران سندی در این زمینه دارد باید آن را مجلس و دستگاه های ذی ربط برای پیگیری ارایه كند.

نماینده خمینی شهر گفت: نمایندگان نمی‌توانند به صرف آزاد بودن در ایفای وظایف نمایندگی بدون ارایه سند به دیگران اتهام بزنند.

وی افزود: در شرایط كنونی كه همه قوا باید راه تعامل را در پیش گیرند، چنین موضعگیری‌هایی مورد رضایت رهبر معظم انقلاب نیست.

** در شرایط حاضر باید به سمت وحدت حركت كنیم

نماینده مردم رباط كریم در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اظهارات خارج از موضوع ' الیاس نادران ' نماینده تهران در جریان طرح سوال از وزیر امور خارجه گفت: در شرایط حاضر و با توجه به توصیه رهبر انقلاب به حفظ وحدت، باید به سمت اخوت و وحدت بیشتر قوا حركت كنیم.

'حسن نوروزی ' اظهار داشت: متاسفانه نادران در جریان طرح سوال خود از موضوع سوال خارج شد و مباحثی خارج از طرح سوال در جلسه علنی مجلس مطرح كرد.

وی خروج از موضوع سوال را تخلف از آیین نامه داخلی مجلس ارزیابی كرد و افزود: رییس مجلس باید نسبت به این مساله تذكر می داد و از نادران می خواست كه به محور اصلی سوال برگردد كه متاسفانه چنین اتفاقی نیافتاد.

نوروزی افزود:البته برخی از نمایندگان به این مساله معترض بودند اما تذكرات آنان از سوی رییس جلسه پذیرفته نشد.

این عضو فراكسیون انقلاب اسلامی مجلس اظهار داشت: هرچند نمایندگان طبق قانون اساسی در اظهار نظر و ایفای وظایف نمایندگی آزاد هستند اما باید مستند و با ارایه مدرك سخن بگویند.

نوروزی با اشاره به اتهام زنی نادران به مشایی مبنی بر مذاكره وی با سفیر سابق آمریكا در سرزمین‌های اشغالی افزود: بهتر است كه اگر فردی مدرك و دلایل محكمه پسندی دارد به جای طرح آن از صحن علنی، به دستگاه قضاییه و سایر مراجع ذی ربط ارایه كند تا مساله پیگیری شود..../تحلیل:ایرنا