اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ادعای العربیه: چراغ سبز ایران و روسیه به عربستان در مورد بشار اسد!



اخبار,اخبار سیاست خارجی,ایران و عربستان

شبکه سعودی العربیه مدعی شد تحرکات دیپلماتیک در منطقه برای حل بحران سوریه پس از چراغ سبز ایران و روسیه برای بازنگری درباره اصرار برای باقی ماندن بشار اسد در قدرت آغاز شده است.

شبکه سعودی العربیه مدعی شد تحرکات دیپلماتیک در منطقه برای حل بحران سوریه پس از چراغ سبز ایران و روسیه برای بازنگری درباره اصرار برای باقی ماندن بشار اسد در قدرت آغاز شده است.

گزارشگر شبکه تلویزیونی العربیه گفت: هر روز نشانه های بیشتری از احتمال گشایش در حل بحران سوریه پس از چهار سال جنگ سخت آشکار می شود. حل بحران سوریه با وجود برگزاری دهها کنفرانس، طرح و نشست همچنان دشوار است.

 

آشکارترین نشانه درباره آغاز مرحله جدید برای حل بحران سوریه، سفر ولید المعلم وزیر امور خارجه این کشور به مسقط بود. تهران چند روز پیش از آن اعلام کرده بود پیشنهاد طرح جدیدی را برای حل بحران سوریه پیگیری می کند که با آتش بس همه جانبه آغاز می شود.

در ادامه این گزارش شده است: پیش از این اعلام این طرح، دیدار سه جانبه وزرای امور خارجه آمریکا، روسیه و عربستان سعودی در دوحه برگزار شد. در این نشست پرونده حل مسالمت آمیز بحران سوریه و راههای مقابله با گروه داعش بررسی شد.

 

دیدارهای شخصیت های مخالف سوری با شماری از مقامات روس و ایرانی و سفر آینده هیئتی از ائتلاف ملی مخالفان به مسکو نشانه پیشرفت در تحرکات دیپلماتیک است. به نظر می رسد این تحرکات نتیجه توافق غیرعلنی است که احتمالا با چراغ سبز یک یا چند طرف تاثیرگذار در بحران سوریه آغاز شد.

گزارشگر این شبکه خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه اختلاف اصلی در هر راهکار سیاسی مسئله باقی ماندن بشار اسد در قدرت است، سخنان یک هفته پیش رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه قابل توجه بود که گفته بود ولادیمیر پوتین همتای روسی اش در مسیر توقف حمایت از بشار اسد حرکت می کند.

 

 

این مسئله می تواند زمینه ساز تحرکات دیپلماتیک باشد که همه طرف ها می پذیرند راهکار حل بحران سوریه فقط مسالمت آمیز خواهد بود.

اخبار سیاست خارجی - تیک


ویدیو مرتبط :
پشت كردن بشار اسد به نخست وزیر رژیم صهیونیستی در پاریس(خیلی با بشار اسد حال كردم دمش گرم)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چراغ سبز روسیه برای برکناری بشار اسد



اخبار,اخباربین الملل,بشار اسد

روزنامه العرب، چاپ لندن، گزارش داد: منابع آگاه می‌گویند که مسکو اخیرا به کشورهای غربی پیشنهاد داده آمادگی دارد که از هر گونه کودتایی علیه بشار اسد از داخل طایفه علوی استقبال کند و از هر فردی که این مسئولیت را بر عهده بگیرد حمایت خواهد کرد تا زمینه برای آغاز مرحله جدیدی در سوریه فراهم شود.

مسکو احساس می کند هر چه بشار اسد ضعیف تر شود از تاثیرگذاری آن در سوریه نیز کاسته می‌شود. برخی ناظران مسائل سوریه می‌گویند که مسکو به این باور رسیده است که می‌توان اسد را قربانی کرد و از او به عنوان ابزاری برای تحت فشار گذاشتن غرب برای رسیدن به دستاوردهای دیگر در پرونده های دیگر، در راس همه اوکراین، استفاده کرد. برای همین روس ها خوب می‌دانند که ایفای نقش در تحقق صلح در سوریه و آغاز مرحله انتقالی تنها تضمین برای حفظ مصالحشان است.

دیر الزور زیر سلطه داعش؛ اعدام یک تا سه نفر در هر روز
کمپین فعالان سوری «معا لفک الحصار عن دیر الزور» که برای شکست محاصره شهر دیر الزور سوریه فعالیت می کند، در گزارشی از آخرین اقدامات تروریستی گروه دولت اسلامی موسوم به داعش علیه مردم این شهر خبر داده است. بر اساس این گزارش، از ماه دسامبر 2014 تا پایان ماه ژانویه 2015 تقریبا در هر روز یک تا سه نفر، در شهر دیر الزور، توسط گروه داعش اعدام می شوند. کمپین ضد محاصره دیر الزور می گوید که آمار بازداشت شدگان توسط داعش، به ویژه در میان نیروهای سابق ارتش آزاد سوریه، افزایش یاقته است. این گروه همچنین افراد مشکوک به عضویت در گروههای مخالفش را اعدام می کند.

اقتصاد با شرایط داعش
داعش، نبض اقتصاد دیر الزور را نیز در دست گرفته است. این گروه تمامی مغازه ها، رستوران ها و مراکز اینترنت یا کافی شاپ ها را مجبور به پرداخت مالیات کرده است. آنها مالیات را با نام «زکات» از مراکز تجاری دریافت می کنند. داعش مالیات مذکور را بر اساس برآوردهای گروه ویژه ای به نام (گرداوران بیت المال مسلمین)، از مغازها دریافت می کند. بر اساس گزارش های برخی از بازرگانان و رانندگان کامیون ها، ایست های بازرسی داعش، هزینه های ورودی از خودروها دریافت می کنند. صاحبان خودرو برای جبران این هزینه، کالای خود را با قمیت بیشتری در بازار دیر الزور عرضه می کنند.

گروه داعش در ماه های گذشته، تلاش کرده تا در دیر الزور، اسکناس های قدیمی را به سکه های طلا و نقره تبدیل کند؛ اقدامی که در مناطق تحت تصرف خود در عراق در حال اجرای آن است. البته شهروندان دیر الزور هنوز می توانند با دلار معامله کنند. داعش به رستوران ها هشدار داده که مواد اولیه خود را تنها می توانند از طریق این گروه خردیداری کنند. این گروه همچنین سازمان های امداد رسانی را از فعالیت ممنوع کرده است.

دخالت در شیوه های تدریس
گروه داعش، با صدور بخشنامه ای اجازه داد تا مدارس بار دیگر بازگشایی شوند. این گروه اما شرط کرده که قوانین آموزش و پرورش کاملا تغییر یابد. به عنوان مثال داعش جدا سازی دانش آموزان دختر و پسر را در تمامی مراحل تدریس اجباری کرده است. همچنین معلمان برای ادامه کار لازم است یک دوره شرعی طی کنند. داعش همچنین تعطیلی هفته را از روزهای جمعه و شنبه، به روزهای پنج شنبه و جمعه تبدیل کرده است.

بر اساس قانون داعش، دختران می توانند تا ششم ابتدایی به درس ادامه دهند اما پسران می توانند پس از کلاس ششم تنها علوم دینی بخوانند. داعش یادگیری برخی از زبان های خارجی مانند، انگلیسی و فرانسه، و نیز تدریس برخی درس ها همچون فلسفه و سوسیالیسم ملی گرا را منع کرده است. با این حال مشاهده شده که برخی از فرماندهان بزرگ داعش، پس از سرقت مبالغی هنگفت، از این گروه جدا شده و به خارج از سوریه گریخته اند.

اخبار  بین الملل - بهار  نیوز