اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ادعای اسرائیل: ساخت دومین پایگاه نظامی ایران در دریای سرخ



 پایگاه نظامی ایران در دریای سرخ

ادعای اسرائیل: ساخت دومین پایگاه نظامی ایران در دریای سرخ

این پایگاه نظامی ایران در نزدیکی محل تاسیسات صادرات نفت در بندر پورتسودان است که کشور جنوب سودان از این طریق نفت خود را صادر می کند و اسرائیل هم یکی از خریداران این نفت است.

سایت اسرائیلی "دبکافایل" مدعی شد: ایران به صورت محرمانه ای در حال ساخت پایگاهی در بندر پورتسودان سودان در ساحل دریای سرخ است.

به گزار عصر ایران، هدف از ساخت این پایگاه، استقرار موشک، تانک، توپخانه و ضدهوایی برای انتقال به سوریه و حزب الله لبنان است.

این گزارش اضافه می کند: مهندسانی از ایران هم اکنون بر کار صدها نفر از کارگران سودانی نظارت می کنند. این کارگران مشغول آماده کردن زمین مورد نظر برای ساخت پایگاه نظامی ایران هستند.

این دومین پایگاه ایران در ساحل دریای سرخ بعد از پایگاه "عصب" در بخش جنوبی اریتره است.

دبکافایل اضافه می کند: این پایگاه نظامی ایران در نزدیکی محل تاسیسات صادرات نفت در بندر پورتسودان است که کشور جنوب سودان از این طریق نفت خود را صادر می کند و اسرائیل هم یکی از خریداران این نفت است.

همچنین ایران تلاش می کند نشان دهد این پایگاه، غیرنظامی است اما سرویس های امنیتی غربی گفته اند این پایگاه و تاسیسات، صرفا یک پایگاه نظامی و شبیه به پایگاه پشتیبانی نظای نیروی دریایی روسیه در بندر طرطوس سوریه است گرچه از لحاظ مساحت، دو برابر ان است تا بتواند بیشترین تعداد کشتی ها و زیردریایی های ایران را پذیرش کند./عصرایران

 

 


ویدیو مرتبط :
پاسخ ایران به حمله نظامی اسرائیل به ایران چگونه خواهد بود؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ایران، بهانه آمریکا برای ساخت پایگاه نظامی در تاجیکستان



ایران، بهانه آمریکا برای ساخت پایگاه نظامی در تاجیکستان

 

به گزارش عصر ایران به نقل از پایگاه خبری "البوابه" اردن، آمریکا قصد دارد ضمن اجرای برنامه خروج نظامیان خود از افغانستان ، پایگاه های نظامی جدیدی را در کشورهای آسیای مرکزی و از جمله تاجیکستان ایجاد کند.

 

براساس این گزارش، واشنگتن سعی دارد پایگاه های نظامی در تاجیکستان با ظرفیت ذخیره صداها هزار تن سلاح ایجاد کند.

هدف از ساخت این پایگاه ها نه انبار کردن صرف سلاح یا جستجو برای یافتن تروریست ها بلکه ایجاد نقاط فشار علیه کشورهای منطقه و از همه مهمتر ایجاد این پایگاه هایی با هدف اعمال فشار و هدف قراردادن ایران است.

زیر نظر داشتن ایران و استفاده از پایگاه نظامی مستقر در تاجیکستان در اقدامات احتمالی علیه ایران از مهمترین کارکردهای این پایگاه ها در دیگر کشور فارسی زبان منطقه یعنی تاجیکستان است.

این گزارش ادامه می دهد: آمریکا به این نتیجه رسیده که نمی تواند از پایگاه های خود در کشورهای جنوب خلیج فارس به ایران حمله را آغاز کند لذا به دنبال آغاز حمله نظامی از کشور دیگری یعنی تاجیکستان است.

ناظران بین المللی نیز می گویند که واکنش ایران به پایگاه ها و مواضع آمریکا در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس یک فاجعه خواهد بود. دراین باره بستن تنگه هرمز توسط ایران به عنوان پاسخ به حمله نظامی آمریکا، کاملا قابل تایید است که در این صورت بهای نفت خام به سرعت افزایش خواهد یافت و به سطح بسیاری بالایی می رسد پس بهترین کار این است که از این پایگاه ها برای حمله نظامی به ایران استفاده نشود.

علاوه بر این، امکان دارد ایران در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس نیز دست به اقداماتی بزند و آنها را بی ثبات و ناآرام کند لذا آمریکا نمی تواند تمامی این فشارهای اقتصادی و سیاسی را متحمل شود.

در تاجیکستان امام علی رحمان رئیس جمهور است اما "عاقل عاقلف" نخست وزیر تاجیکستان دارای ارتباطات 24 ساعته با آمریکاست و در هر زمینه ای با مقامات این کشور از جمله سازمان جاسوسی آمریکا به گفت وگو و هماهنگی و مشورت می پردازد.

همچنین برخی گزارش ها نیز پیش بینی می کنند در آینده ای نزدیک به مانند قرقیزستان، انقلاب رنگینی علیه امام علی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان توسط عاقلف با حمایت آمریکا و انتقال رئیس جمهور برکنار شده به یکی از کشورهای همسایه صورت بگیرد

در این صورت، عاقلف دولت اسلامگرایی را در تاجیکستان ایجاد خواهد کرد که در خفا، تاجیکستان جدید در چارچوب سیاست های آمریکا فعالیت خواهد کرد و واشنگتن نیز از طریق پایگاه های خود در این کشور به حمله به ایران یا به گروه های مخالف خود اقدام کند.

البته تاجیکستان نیزدر صورت میزبانی از پایگاه های نظامی آمریکا، خود را در معرض خطرات بسیاری و از جمله اقدامات گروه های مسلح مخالف آمریکا از جمله طالبان و القاعده قرار خواهد داد به ویژه که گروه های افراط گرای مخالفت سیاست آمریکا نیز در تاجیکستان نیزبه طور پنهان و غیررسمی فعال هستند.

هم اکنون تاجیکستان دارای روابط نزدیکی با ایران است و بارها سران دو کشور سفرهای متقابلی داشته اند. همچنین وزارت نیروی کشورمان نیز طرح های در دست اجرایی در تاجیکستان دارد.

جمهوری تاجیکستان واقع در آسیای میانه از جنوب با افغانستان، از غرب با ازبکستان، از شمال با قرقیزستان، و از شرق با چین همسایه است. تاجیکستان یک کشور محاط در خشکی است که در گذشته راه ابریشم از آن گذر می‌کرد.../عصر ایران