اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ادعای آسوشیتدپرس درباره توافق نهایی هسته‌ای/ موضع رهبر حزب لیبرال کانادا درباره ایران



اخبار,اخبارسیاست  خارجی,کیوسک بین‌المللی

ادعای آسوشیتدپرس درباره یکی از ضمایم توافقنامه هسته ای، نگرانی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس از حصول توافق میان ایران و 1+5، مواضع رهبر حزب لیبرال کانادا درباره روابط با ایران، ادعای جدید روسیه درباره سامانه موشکی اس 300 و ادامه جنجال بر سر افشای ماجرای جاسوسی آمریکا از روسای جمهور فرانسه، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است

به گزارش «تابناک»، اخبار و تحلیل های مربوط به مذاکرات هسته ای، امروز نیز بخش مهمی از مطالب مطبوعات بین المللی را به خود اختصاص داده است. در این زمینه، خبرگزاری «آسوشیتدپرس» مفاد سندی را منتشر کرده که مدعی است بخش هایی از موافقتنامه نهایی هسته ای را در خود دارد. این خبرگزاری می نویسد بر اساس سند مذکور، قدرت های غربی آماده اند براساس یک موافقتنامه هسته ای پیشنهادی، رآکتورهای پیشرفته در اختیار ایران قرار دهند؛ اما در ادامه مدعی شده سخنرانی اخیر آیت الله خامنه ای، رهبر ایران درباره موضوع هسته ای، تردیدهایی را درباره تمایل ایران به دادن امتیازات لازم جهت دستیابی به توافق به وجود آورده است. به نوشته این خبرگزاری، این پیش نویس یکی از چند ضمیمه ای است که همراه متن اصلی هرگونه موافقتنامه خواهد بود و شامل پرانتزهایی در دهها بخش است که هنوز برسر آنها اختلاف هایی وجود دارد.

از سوی دیگر، خبرگزاری «رویترز» با انتشار مطلبی به بررسی رویکرد کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس به توافق هسته ای ایران پرداخته و می نویسد این کشورها، خود را برای دوره پس از توافق هسته ای ایران آماده می کنند. این خبرگزاری می نویسد ایران بدون تحریم، تصویری است که مدت هاست نگرانی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس را برانگیخته است. تبدیل شدن دستیابی به توافق هسته ای بین تهران و شش قدرت جهانی به احتمالی نزدیک به واقعیت، گرایش کشورهای عرب منطقه را به کسب آمادگی برای بازگشت دوباره دشمن منطقه ای اصلی آنها افزایش داده است. آنچه نگرانی آنها را بیشتر بر می انگیزد، آن چیزی است که آن ها گسترش نفوذ ایران شیعی در منطقه می نامند و معتقدند حمایت تهران از بشار اسد رئیس جمهور سوریه، حزب الله لبنان، گروههای شیعی در عراق و حوثی ها در یمن از مصادیق آن است.

از جمله دیگر مطالب مربوط به ایران که امروز مورد توجه شماری از مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته، می توان به رهبر حزب لیبرال کانادا درباره روابط با ایران اشاره کرد. به نوشته «هافینگتون پست کانادا»، جاستین ترودو، رهبر حزب لیبرال کانادا گفته در صورت پیروزی در انتخابات ماه اکتبر، روابط با ایران را برقرار کرده و به مأموریت نظامی علیه داعش خاتمه می دهد. وی اظهار داشته: «امیدواریم کانادا بتواند سفارتخانه اش را در تهران دوباره بازگشایی کند. من تا آنجا که می دانم، نگرانی های امنیتی سبب بسته شدن سفارتخانه در تهران شد؛ اما واضح است که روش هایی برای تعامل دوباره با ایران وجود دارد». ترودو درباره مشارکت کانادا در ائتلاف بین المللی ضد داعش نیز گفته: «دولت کانادا به گونه ای مفتضحانه از بیان دلیل حضور کشور در حملات هوایی علیه داعش عاجز مانده است».

خودداری روسیه از روشن کردن سرنوشت تحویل سامانه موشکی اس 300 به ایران، موضوع دیگری است که امروز در میان مطالب مختلف خودنمایی می کند. به نوشته خبرگزاری «ایتارتاس»، یوگنی لوکیانف، معاون دبیر شورای امنیت ملی روسیه گفته جدول زمانی تحویل سامانه های دفاع هوایی اس 300 به ایران، بیش از عوامل دیگر به بازده کارخانه های تولید کننده محصولات دفاعی بستگی دارد. وی اظهار داشته: «من نمی توانم تاریخ دقیقی را در این زمینه بیان کنم. چرخه تولید که برای ساخت قطعات مربوط به این سامانه نیاز است، در حال حاضر از اهمیت بالایی برخوردار است». لوکیانف تصریح کرده این سامانه ها از قبل ساخته نمی شوند و ساخت چنین سامانه هایی ظرف مدت یک روز یا حتی یک ماه امکانپذیر نیست.

اما در میان دیگر مطالب، جنجال به وجود آمده بر سر افشای جاسوسی آمریکا از روسای جمهور فرانسه، از روز گذشته تاکنون همچنان ادامه داشته است. در این زمینه، روزنامه «نیویورک تایمز» واکنش دولت فرانسه به این افشاگری را بازتاب داده و معتقد است این واکنش چندان شدید نبوده است. این روزنامه می نویسد دولت فرانسه روز چهارشنبه با عصبانیتی محتاطانه به افشاگری ها درباره جاسوسی آمریکا از مقامات این کشور، از جمله سه تن از روسای جمهور، واکنش نشان داده است. در بیانیه نخست دولت فرانسه درباره این موضوع، اقدامات آمریکا «غیر قابل قبول» خوانده و اشاره شده که فرانسه اقداماتی که امنیت ملی اش را به خطر بیندازد، تحمل نخواهد کرد. با این حال، لحن در پیش گرفته شده در بیانیه های بعدی ملایم تر از بیانیه نخست بوده است.

ادامه تنش ها در روابط روسیه با غرب بر سر بحران اوکراین، موضوعی است که امروز مورد توجه روزنامه «تلگراف» قرار گرفته است. این روزنامه می نویسد کشورهای عضو ناتو در واکنش به تهدیدات ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه مبنی بر ارتقای توافق زرادخانه هسته ای خود، تصمیم به بازبینی آمادگی خود برای مواجهه هسته ای با روسیه گرفته اند. در همین راستا و در اقدامی که نشانه های دوران جنگ سرد را در خود دارد، وزرای دفاع کشورهای عضو ناتو گزارشی را مشتمل بر اطلاعات مربوط به راهبرد هسته ای روسیه منتشر خواهند کرد. از سوی دیگر و در اقدامی غیرمعمول، این وزرای دفاع قرار است یک نشست اضافی را در «گروه برنامه ریزی هسته ای ناتو» برگزار کنند. این گروه در دهه 1960 جهت هماهنگی برنامه های دفاعی در مقابل اتحاد شوروی به وجود آمد.  

 اخبار  سیاست  خارجی  -  تابناک


ویدیو مرتبط :
آسوشیتدپرس مدعی توافق جدید هسته ای بین ایران و آمریکا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کانادا: به توافق ایران و ۱+۵ تردید داریم/تحریم‌ها را حفظ می‌کنیم / هیگ:1+5 به همه نگرانی‌ها درباره برنامه هسته ای ایران توجه کرده است



نشست ژنو 3,توافق  ایران و کشورهای 1+5


کانادا: به توافق ایران و ۱+۵ تردید داریم/تحریم‌ها را حفظ می‌کنیم


وزیر خارجه کانادا ضمن ابراز تردید فراوان درباره توافق ایران و ۱+۵ در «ژنو» تصریح کرد که این کشور همچنان تحریم‌ها علیه ایران را حفظ می‌کند.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، «جان برد» وزیر خارجه کانادا روز یکشنبه در «اتاوا» اعلام کرد که درباره توافق هسته‌ای جامعه بین‌الملل با ایران در «ژنو» بسیار تردید دارد و تحریم‌ها علیه ایران را همچنان حفظ می‌کند.

وی ادامه داد که اقدامات گذشته، اقدامات آینده را پیش‌بینی ‌می‌کند و ایران حق اینکه حرفش را درست فرض کنیم ندارد.

دولت محافظه‌کار کانادا که یکی از همپیمانان اسرائیل است، تقریباً تمامی صادرات خود به ایران و واردات به این کشور را قطع کرده است.

کانادا همچنین در سال 2012، سفارت خود در تهران را تعطیل کرد و به دیپلمات‌های ایران دستور دارد تا «اتاوا» را ترک کنند.

«راب نیکولسون» وزیر دفاع کانادا نیز در اختتامیه نشست امنیت بین‌الملل «هالیفکس» در روز یکشنبه اعلام کرد که کانادا این توافق هسته‌ای «ژنو» را بر اساس شایستگی‌های آن مورد ارزیابی قرار خواهد داد.

 
هیگ:1+5 به همه نگرانی‌ها درباره برنامه هسته ای ایران توجه کرده است

وزیر خارجه انگلیس گفت: ایران برای اولین بار در زمینه فعالیتهای هسته ای خود با جامعه بین المللی وارد یک توافق شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از بی بی سی، ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلیس به شبکه 4 رادیوی این کشور گفت: گروه 1+5 به همه نگرانیهای مشروع درباره برنامه هسته ای ایران توجه کرده است اما تعجب آور نیست که مردم درباره هرگونه توافقی شک و تردید داشته باشند.

وی افزود: علاوه بر آن، ایران در پنهان کاری درباره برنامه هسته ای خود در برابر جامعه بین المللی سابقه دارد. اما این اولین بار است که ایران در زمینه برنامه هسته ای خود با دیگر کشورها یا جامعه بین المللی وارد یک توافق شده است.

هیگ پیش از این نیز توافق ایران و گروه 1+5 را یک توافق خوب برای همه جهان خوانده بود.

هیگ در توئیتر خود نیز اشاره کرده بود که این یک مرحله از توافق مهم با ایران بود.

هیگ به خبرنگاران نیز گفته بود: این یک لحظه مهم، یک لحظه دلگرم کننده در روابط ما با ایران و تلاشهای ما برای جلوگیری از تکثیر سلاحهای هسته ای در جهان است.

/فارس