اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ادعاهای یک مقام نظامی آمریکایی درباره موضوع هسته‌ای ایران



اخبار,اخبار سیاست خارجی , مذاکرات ایران و 5+1

 

اخبار سیاست خارجی - ادعاهای یک مقام نظامی آمریکایی درباره موضوع هسته‌ای ایران

تلاش ایران و آمریکا برای یافتن راهی جهت سرعت بخشیدن به مذاکرات هسته‌ای، تأکید ظریف بر محدود بودن گفت‌و‌گوهای ایران و آمریکا به موضوع هسته‌ای، بازتاب سخنان رئیس سازمان انرژی اتمی ایران درباره نیازهای هسته‌ای کشور و ادعاهای رئیس ستاد ارتش آمریکا درباره موضوع هسته‌ای ایران، از جمله مهم‌ترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش «تابناک»، با نزدیک‌تر شدن به زمان برگزاری دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+ ۵، بخش عمده‌ای از مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران به این موضوع اختصاص یافته است.

در این زمینه، روزنامه «گاردین» اظهارات وزیر خارجه ایران را بازتاب داده که از تلاش برای سرعت بخشیدن به روند مذاکرات هسته‌ای سخن گفته است. این روزنامه به نقل از محمد جواد ظریف می‌نویسد، در جریان دیدار دیپلمات‌های ایران و آمریکا در ژنو که روز چهارشنبه انجام خواهد گرفت، دو کشور در پی یافتن راه‌هایی برای تسریع مذاکرات برخواهند آمد. به گفته ظریف، هدف از دیدار هفته جاری وی با کری، بررسی این موضوع است که آیا می‌توان مذاکرات را رو به جلو هدایت کرد یا خیر؟

اما خبرگزاری «ترند» بخش دیگری از سخنان ظریف را بازتاب داده که تأکید کرده، گفت‌و‌گوهای پیش روی میان ایران و آمریکا، منحصراً به موضوع هسته‌ای مربوط خواهد بود. در همین حال، وزیر خارجه ایران اشاره کرده که به جز گفت‌و‌گو با آمریکا، طی روزهای آینده مقامات روس و چینی نیز برای گفت‌و‌گو درباره موضوع هسته‌ای به ایران سفر خواهند کرد.

پس از طرح مسائل مربوط به موضوع هسته‌ای، ظریف به واقعه تروریستی اخیر در فرانسه اشاره ‌و بر ضرورت اتحاد بین‌المللی برای مقابله با خشونت و افراطی‌گری ـ‌‌ همان گونه که روحانی در سال ۲۰۱۳ بیان نموده بود ـ تأکید کرده است.

در این میان، شماری از مطبوعات و رسانه‌های بین‌المللی، از جمله «الاخبار» لبنان، اظهارات رئیس سازمان انرژی اتمی ایران را مورد توجه قرار داده و از تأکید ایران بر ضرورت توسعه غنی‌سازی اورانیوم سخن گفته‌اند.

الاخبار می‌نویسد، روز گذشته و در آستانه برگزاری دور جدید مذاکرات هسته‌ای،‌ علی اکبر صالحی بر نیاز ایران به افزایش غنی‌سازی اورانیوم تأکید کرد‌. به گفته وی، ایران تا هشت سال آینده به دوازده برابر بیش از میزان کنونی اورانیوم غنی شده نیاز خواهد داشت و تولید اورانیوم غنی شده باید از ۲.‌۵ تن به ۳۰ تن برسد. وی اشاره کرده که با این حال، کشورهای غربی، خواستار کاهش تعداد سانتریفیوژهای ایران هستند.
 
در ‌‌نهایت‌ در مطلب دیگری در همین موضوع، خبرگزاری کویت، اظهارات رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا را بازتاب داده که ادعاهایی را درباره موضوع هسته‌ای ایران مطرح کرده است. این خبرگزاری می‌نویسد، به عقیده مارتین دمپسی، در صورتی که دیپلماسی شکست بخورد و ایران به سمت ساخت سلاح هسته‌ای حرکت کند، این اقدام یک «ریسک غیر قابل پذیرش» برای آمریکا و منطقه خواهد بود.

وی گفته، آمریکا از توانایی نظامی لازم برخوردار بوده و آمادگی خود را نیز حفظ می‌کند تا در صورت نیاز، نسبت به از میان بردن یا به تأخیر انداختن برنامه هسته‌ای ایران اقدام کند.

اخبار سیاست خارجی - تابناک

 


ویدیو مرتبط :
استندآپ کمدی مجری آمریکایی با موضوع تنش و تقابل نظامی بین ایران و آمریکا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ادعاهای مقام ارشد آمریکایی درباره مذاکرات هسته‌ای ایران



اخبار,اخبارسیاست خارجی,مذاکرات هسته‌ای ایران

 

 اخبار سیاست خارجی  - ادعاهای مقام ارشد آمریکایی درباره مذاکرات هسته‌ای ایران

عزم ایران و چین برای توسعه همکاری ها در حوزه نظامی، اظهارات مذاکره کننده ارشد آمریکا درباره چشم انداز توافق هسته ای با ایران و پیشنهادهای غرب، بازتاب نخستین معامله شرکت بوئینگ با ایران پس از سه دهه و تشکیل یک قرارگاه عملیاتی مشترک برای مبارزه با داعش از سوی ایران و روسیه، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش «تابناک»، موضوع افزایش همکاری های نظامی میان ایران و چین، مهمترین موضوعی است که از روز گذشته تاکنون مورد توجه مطبوعات بین المللی قرار گرفته است. روزنامه «گالف تودی» از جمله مطبوعاتی است که به این موضوع پرداخته و می نویسد وزیر دفاع چین در دیدار با فرمانده نیروی دریایی ایران که به این کشور سفر کرده، اظهار داشته کشورش خواستار روابط نظامی نزدیک تر با ایران است. چانگ ونکوان افزوده نیروهای نظامی دو کشور طی سال های اخیر در موارد مختلف از جمله آموزش نظامی، همکاری های خوبی با یکدیگر داشته اند. افزون بر این، تبادلات صورت گرفته میان نیروی دریایی دو کشور نیز مفید بوده است.

اما اظهارات جدید وندی شرمن، مذاکره کننده ارشد هسته ای آمریکا درباره مذاکرات ایران و گروه 1+5، موضوع مهم دیگری است که در بسیاری از مطبوعات و رسانه ها بازتاب یافته است. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، شرمن مدعی شده در صورتی که مذاکرات با موفقیت به سرانجام نرسد، مسئولیت این امر با ایران خواهد بود. وی اظهار داشته قدرت های جهانی پیشنهاداتی را به ایران داده اند که منصفانه، قابل اجرا و همسو با تمایل اعلامی ایران مبنی بر برخورداری از یک برنامه صلح آمیز هسته ای است و به این ترتیب، در صورتی که مذاکرات در نهایت با شکست مواجه شود، این ایران است که مسئول شکست مذاکرات خواهد بود.

سایت شبکه خبری «بلومبرگ» بخش دیگری از اظهارات شرمن را بازتاب داده و می نویسد به عقیده این مقام آمریکایی، در صورت شکست مذاکرات خطر وخیم شدن اوضاع وجود دارد. به نوشته این سایت، شرمن گفته جایگزین توافق هسته ای با ایران، «کاملاً وحشتناک» خواهد بود؛ اما با این حال، آمریکا یک توافق بد یا حتی یک توافق نیمه بد را نخواهد پذیرفت. مذاکره کننده ارشد آمریکایی همچنین گفته نمی تواند نتیجه مذاکرات جاری میان ایران و گروه 1+5 را پیش بینی کند. وی درباره موضوع تحریم ها نیز گفته که حصول توافق نهایی سبب خواهد شد آمریکا و دیگر کشورها تحریم های ایران را تعلیق و سپس لغو کنند.

در میان دیگر مطالب، موضوع نخستین معامله شرکت هواپیمایی «بوئینگ» با ایران طی سه دهه اخیر، مورد توجه برخی از مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. خبرگزاری کویت می نویسد برای نخستین بار از سال 1979 تاکنون، شرکت بوئینگ برخی اقلام مربوط به هواپیما را به شرکت ایران ایر فروخت. شرکت بوئینگ ضمن اعلام این خبر و اشاره به اقلام فروخته شده، اعلام کرده این معامله 120 هزار دلار ارزش داشته و برای این شرکت 12 هزار دلار سود خالص به همراه داشته است. این خبرگزاری اشاره می کند که دولت آمریکا در ماه آوریل مجوز فروش قطعات یدکی هواپیما را از سوی شرکت بوئینگ به ایران برای مدت زمان محدود صادر کرد.

در نهایت، خبرگزاری «ترند» در مطلبی از تأسیس یک قرارگاه مشترک برای مبارزه با گروه تروریستی داعش از سوی ایران و روسیه خبر داده است. این خبرگزاری می نویسد یک منبع عراقی گفته ایران و روسیه به منظور مبارزه با داعش، یک قرارگاه عملیاتی مشترک را تأسیس کرده اند. این در حالی است که کارشناسان نظامی ایرانی و روس نیز در مبارزه نیروهای نظامی و امنیتی عراق با تروریست های داعش، از این نیروها حمایت می کنند. قرارگاه عملیاتی مذکور نیز توسط 60 کارشناس نظامی از ایران و روسیه ایجاد شده است.  

  اخبار سیاست خارجی  - تابناک