اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ادعاهای وزیر انرژی آمریکا درباره هسته‌ای ایران



اخبار,اخبار سیاست خارجی , برنامه هسته ای ایران

وزیر انرژی آمریکا که رابطه خوبی با نمایندگان کنگره دارد در ادامه گفت: در نشست‌هایی که با اعضای کنگره داشته‌ام به این نتیجه رسیدم که برخی از آن‌ها در خصوص توافق با ایران تردید دارند اما برخی دیگر آماده‌اند تا این توافق را مورد ارزیابی قرار دهند.

وزیر انرژی آمریکا ادعاهای خودش رادر ارتباط با بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و پایگاه‌های نظامی ایران مطرح کرد.

به گزارش ایسنا، ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا در نشستی که به میزبانی روزنامه کریستین ساینس مانیتور در واشنگتن برگزار شد، درباره روند بازرسی و راستی‌آزمایی برنامه هسته‌ای ایران، ادعا کرد: بازرسان آژانس به هر جایی از تاسیسات ایران که زمینه‌ای برای تردید وجود دارد شامل پایگاه‌های نظامی دسترسی خواهند داشت. پروسه‌ای که هیچ کشوری نمی‌تواند مانع آن شود.

این در حالی است که علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان با اشاره به این‌که «غربی‌ها روایت خودشان را از مذاکرات هسته‌ای دارند» گفته است: آن‌ها بگویند که می‌توانند از تاسیسات نظامی ما هم بازدید کنند، در حالی که چنین چیزی وجود نداشته است بلکه ما پروتکل الحاقی را عمل خواهیم کرد.

به گزارش پایگاه خبری دیلی بیست، وزیر انرژی آمریکا هم‌چنین مدعی شد: هم‌چنین غنی‌سازی و تحقیق و توسعه غنی‌سازی در تاسیسات فردو که یک سایت هسته‌ای کلیدی در ایران محسوب می‌شود متوقف خواهد شد و می‌توان گفت زمانی که این توافق کامل شود فردو تعطیل خواهد شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در این زمینه نیز تاکید کرده است: خطوط قرمزی که تعیین شده، این است که ما باید حق غنی سازی اورانیوم را داشته باشیم ، راکتور آب سنگین اراک ماهیتش را حفظ کند ، تحقیق و توسعه باید بماند و نشاط آن برقرار باشد ، ما کشوری استثنائی نباشیم در امر بازرسی ها و دسترسی ها و به صورت استثنائی با ما برخورد نکنند.

مونیز معتقد است: برآورد بازه زمانی یک ساله برای گریز هسته‌ای ایران بر اساس محاسبات ما و نه محاسبات آن‌ها (ایران) بوده است. ما درباره این که چطور این محاسبات صورت گرفته است با آن‌ها صحبت کرده‌ایم اما محاسبات‌مان را با آن‌ها انجام ندادیم. بنابراین محاسبات ما درست بوده و بر اساس تعریف قدیمی بازه گریز هسته‌ای دستیابی به یک سلاح نبوده بلکه در خصوص زمان مورد نیاز برای دستیابی به مواد کافی ساخت یک سلاح است.

این در حالی است که پیش از این صالحی پاسخ این اظهارات را داده و گفته است: پس روایت ما از اینکه ما برنده این مذاکرات هستیم ، یکی تثبیت حقوق مان هست. آن‌ها با داشتن قدرت رسانه‌ای ، به گونه ای در افکار عمومی جهان جا انداخته بودند که گویی ما به دنبال سلاح می‌رویم ، این را جا انداخته بودند حالا هر چقدر هم که ما فریاد می زدیم که با فتوایی که مقام معظم رهبری دادند و درجنگ تحمیلی عراق علیه ایران هم نشان داده بودیم ، ما هرگونه سلاح کشتار جمعی ، اعم از هسته ای ،شیمیایی و بیولوژیکی را ، چه تولید ، چه انباشت و به کارگیری و ذخیره آن را حرام می دانیم ، اما آن ها حرف خود را می زنند ، پس در دنیا این گونه جا انداخته بودند که ما به دنبال اغراض غیرصلح آمیز هستیم.

وزیر انرژی آمریکا که رابطه خوبی با نمایندگان کنگره دارد در ادامه گفت: در نشست‌هایی که با اعضای کنگره داشته‌ام به این نتیجه رسیدم که برخی از آن‌ها در خصوص توافق با ایران تردید دارند اما برخی دیگر آماده‌اند تا این توافق را مورد ارزیابی قرار دهند. با مشخص شدن ابعاد فنی و این‌که راه‌های دستیابی ایران به ظرفیت ساخت سلاح هسته‌ای محدود می‌شود نه تنها نمایندگان کنگره بلکه بسیاری دیگر از افراد از پارامترهایی که ما تعیین کرده‌ایم شگفت‌زده شدند.

وزیر انرژی آمریکا هم‌چنین اظهار کرد: ایران باید در خصوص ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای‌اش در گذشته برای آژانس شفاف‌سازی کند و این مساله باید بخشی از توافق هسته‌ای نهایی ایران و گروه 1+5 باشد.

این در حالی است که رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در این زمینه نیز گفته است: از دید آن‌ها ، آن‌ها اساس و فرض را بر این گذاشته بودند که جمهوری اسلامی ایران به دنبال اغراض غیرصلح آمیز می‌رود و نیت ساخت سلاح هسته ای را دارد ، آن‌ها به افکار عمومی خود این طوری اعلام کردند که ما راه‌هایی را که منتهی به ساخت سلاح هسته ای می شد، به گونه ای ناهموار کردیم که چنانچه ایران اگر خواست به سمت سلاح هسته ای برود، حداقل یک سال طول بکشد و این هم روایت آنان از برد در مذاکرات هسته‌ای است.

 

اخبار سیاست خارجی - ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
انرژی والیبالیست های ایران در مقابل آمریکا هسته ای بود!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دیدگاه وزیر انرژی آمریکا درباره مخالفت‌ها با توافق هسته‌ای/ بازتاب تغییر موضع انگلیس درباره سفر به ایران



اخبار,اخبارسیاست  خارجی ,توافق هسته ای

دیدگاه وزیر انرژی آمریکا درباره مخالفان توافق هسته ای در آمریکا، ادعای یک نماینده دموکرات درباره توافق هسته ای ایران، دیدگاه معاون رئیس جمهور آمریکا درباره تأثیر توافق بر امنیت رژیم اسرائیل، بازتاب لغو هشدار سفر به ایران از سوی دولت انگلیس و بازتاب حملات دولت ترکیه به مواضع گروه شبه نظامی «پ ک ک»، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز سرخط مطالب مطبوعات بین المللی را به خود اختصاص داده است.

به گزارش «تابناک»، امروز نیز بخشی از مطالب مهم مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی به ایران اختصاص دارد. در این زمینه، شبکه خبری «سی ان ان» گفت و گویی با وزیر انرژی آمریکا انجام داده که وی در آن اظهار داشته اعتراضات و انتقادات موجود در این کشور درباره توافق هسته ای، به مسئله کاهش تحریم های ایران مرتبط است و کسی درباره ابعاد و جنبه های هسته ای این توافق اعتراضی ندارد. ارنست مونیز اظهار داشته: «ابعاد هسته ای این توافق قویتر از آن است که هر کسی انتظار آن را داشت و واقعاً برنامه هسته ای ایران را برای مدت طولانی سخت تحت فشار قرار می دهد. من فکر می کنم همانطور که در جلسه استماع شنیده اید، بسیاری از اعتراضات علیه این عقیده است که ایران تخفیف تحریم های اقتصادی دریافت خواهد کرد و نگرانی هایی درباره غیر از ابعاد هسته ای و در ارتباط با استفاده از این منابع اقتصادی وجود دارد.

این در حالی است که مخالفان آمریکایی توافق، عملاً بهانه های مختلفی برای این مخالفت خود یافته اند که چندان با دیدگاه مونیز مطابقت ندارد. در این زمینه، یکی از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا در گفت و گو با شبکه خبری «فاکس نیوز» مدعی شده ایران می تواند ظرف تنها چند ماه به آستانه هسته ای شدن برسد. دان کیلدی، نماینده دموکرات ایالت میشیگان اظهار داشته: «بزرگترین نگرانی که من دارم این است که ما هر چه بیشتر جزییات را می بینیم ، این توافق و متن و مفاد را مورد ارزیابی قرار می دهیم،ارزش و کیفیت این توافق را برخلاف گزینه های منطقی می یابیم». وی در ادامه اظهار داشته که اگر برنامه هسته ای ایران محدود نشود، این کشور می تواند ظرف ده، پانزده یا بیست و پنج سال آینده به آستانه دستیابی به سلاح هسته ای برسد.

در این میان، خبرگزاری «اسپوتنیک» اظهارات معاون رئیس جمهور آمریکا را بازتاب داده که اظهار داشته توافق هسته ای باعث افزایش امنیت رژیم اسرائیل خواهد شد. این خبرگزاری می نویسد جو بایدن، معاون رئیس جمهور آمریکا ضمن حمایت از توافق تاریخی هسته‌ای قدرت های جهانی با ایران، از مقامات رژیم اسرائیل خواست به واقعیت‌ها توجه کنند و گفت که این توافق اسرائیل و آمریکا را امن‌تر خواهد کرد. وی ضمن بیان اینکه مقامات اسرائیلی باید واقعیات مرتبط با توافق هسته ای ایران را مورد توجه قرار دهند، اظهار داشته: «این یک توافق قاطع و بسیار مستحکم است که اسرائیل و ما را امن تر خواهد کرد و همین طور منطقه را امن تر می‌کند».

تغییر رویکرد دولت انگلیس نسبت به سفر شهروندان این کشور به ایران، موضوع دیگری است که مورد توجه شماری از مطبوعات بین المللی قرار گرفته است. روزنامه «گاردین» در مطلبی با اشاره به این تغییر موضع دولت انگلیس، بیانیه صادر شده در این زمینه را مورد بررسی قرار داده است. در این مطلب اشاره شده که دولت انگلیس در توصیه های پیشین خود اعلام کرده بود خطر زیادی افرادی را که قصد سفر به ایران دارند، تهدید می کند؛ اما در تازه ترین توصیه خود، دولت به شهروندان پیشنهاد کرده به ایران سفر کنند، اما آنان را از سفر به مناطق مرزی در مرز با کشورهای عراق، افغانستان و پاکستان بر حذر داشته است. گاردین می نویسد روحانی پس از امضای توافق هسته ای، آن را آغاز دوره ای نو در روابط بین الملل خواند و گفت این فرصتی تازه هم برای ایران و هم برای دنیاست.

اما بخش مهمی از مطالب امروز مطبوعات و رسانه های جهان نیز به موضوع حملات ترکیه علیه داعش و همچنین گروه شبه نظامی «پ ک ک» اختصاص دارد. «آسوشیتدپرس» در مطلبی به بررسی این موضوع و تأثیر حملات ترکیه به مواضع کردها بر جنگ علیه داعش پرداخته است. این خبرگزاری می نویسد هواپیماهای جنگی ترکیه مواضع کردهای عضو حزب کارگران کردستان (پ ک ک) در شمال عراق را طی روزهای جمعه و شنبه بمباران کردند. این اولین حمله نظامیان ترک به مواضع کردها بعد از توافق صلحی است که دو طرف در سال 2013 اعلام کردند. این در حالی است که گروه های کرد در مبارزه با داعش در عراق و سوریه نقش ایفا کرده اند. آسوشیتدپرس در ادامه به بررسی وضعیت فعلی کردها در عراق، سوریه و ترکیه پرداخته است.

در همین زمینه، خبرگزاری فرانسه موضع «پ ک ک» در قبال حملات ترکیه را بازتاب داده و می نویسد از دید این گروه، دیگر شرایط آتش بس با ترکیه وجود ندارد. به نوشته این خبرگزاری، «نیروهای دفاعی مردمی»، شاخه نظامی «پ ک ک» در بیانیه ای اعلام کرده شرایط برای حفظ آتش بس از میان رفته است. در این بیانیه همچنین آنچه «تجاوز جنگی» ترکیه نامیده شده، محکوم و وعده مقاومت در برابر آن داده شده است. خبرگزاری فرانسه اشاره می کند در دو روز اخیر در عملیات نیروهای امنیتی ترکیه نیز بیش از 350 تن در ترکیه دستگیر شده اند. گفته می شود هدف از این عملیات که پس از بروز ناآرامی های اخیر در ترکیه صورت گرفت، دستگیری افراد مرتبط با عناصر «پ ک ک»، گروه تروریستی داعش و گروه موسوم به «جبهه انقلابی رهایی بخش خلق» بوده است.


  اخبار  سیاست  خارجی  -  تابناک