اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ادعاهای جدید «آمانو» درباره برنامه هسته‌ای ایران



ادعاهای جدید «آمانو» درباره برنامه هسته‌ای ایران

ادعاهای مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره مذاکرات هسته‌ای و موضوع پارچین، اظهارات جان بولتون علیه ایران، هشدار عراق به رژیم اسرائیل نسبت به استفاده از حریم هوایی این کشور برای حمله به ایران و گسترش یک سامانه موشکی رژیم اسرائیل برای مقابله با ایران، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

ادعاهای مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره مذاکرات هسته‌ای و موضوع پارچین، اظهارات جان بولتون علیه ایران، هشدار عراق به رژیم اسرائیل نسبت به استفاده از حریم هوایی این کشور برای حمله به ایران و گسترش یک سامانه موشکی رژیم اسرائیل برای مقابله با ایران، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

 

به گزارش «تابناک»، از روز گذشته تاکنون، بخش عمده ای از مطالب مطبوعات بین المللی درباره ایران، به ادعاهای جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره ایران اختصاص یافته است. 

روزنامه «تایمز اسرائیل» از جمله مطبوعاتی است که به طور مفصل به این موضوع پرداخته و می نویسد یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس، انتقادات شدید و کم سابقه ای را از برنامه هسته ای ایران مطرح کرده و ایران را مسئول عدم پیشرفت در مذاکرات دانسته است.

وی ضمن درخواست از ایران برای همکاری با تحقیقات آژانس، مدعی شده مذاکرات دو طرف در زمینه هسته ای، تاکنون در یک دور باطل در گردش بوده است.

وی گفته درخواست خود در این زمینه را با «احساس اضطرار» مطرح می کند. آمانو همچنین ادعا کرده ایران همکاری لازم را در جهت ارائه تضمین های معتبر نسبت به برنامه هسته ای خود با آژانس نداشته است. 

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

 

بخشی دیگر از ادعاهای آمانو، به مرکز نظامی پارچین مربوط بوده که «گالف تودی» به طور خاص به آن پرداخته است. به نوشته این روزنامه، آمانو اظهار داشته ممکن است ایران تمامی شواهد مربوط به «تحقیقات تسلیحاتی هسته ای» در مرکز نظامی پارچین را تاکنون از میان برده باشد.

وی گفته: «از آنجا که توان ما برای تأیید فعالیت ها، به گونه ای منفی از فعالیت های شدید ایران در پارچین تأثیر پذیرفته است، ممکن است دیگر حتی در صورت کسب اجازه دسترسی نیز چیزی پیدا نکنیم».

وی این فعالیت های ادعایی را شامل انتقال خاک، آسفالت کردن و از میان بردن زیرساخت ها برشمرده است. با این حال، وی تأکید کرده آژانس همچنان می تواند با بازدید از پارچین به موضوعات مهمی پی ببرد.

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

 

اما در شرایطی که موضع گیری ها و گزارش های تهدیدآمیز درباره حمله احتمالی به تأسیسات هسته ای ایران بار دیگر در مطبوعات بین المللی نمود پیدا کرده، سایت خبری «آروتز شوا» مطلب جدیدی را در این زمینه منتشر کرده است.

این سایت اظهارات جان بولتون، نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل را بازتاب داده که ضمن بحث درباره اقدام نظامی علیه ایران، از ضرورت «پایان دادن به تهدید ایران» از سوی رژیم اسرائیل سخن گفته است.

وی همچنین گفته رژیم اسرائیل در این زمینه نمی تواند به دیگران متکی باشد و زمانی که بحث امنیت این رژیم پیش بیاید، باید به قدرت خود اتکا کند. وی این اظهارات را در جریان گردهمایی «روز اسرائیل» در نیویورک بیان کرده است. 

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

 

در خبر دیگری در همین زمینه که بازتاب کم و بیش گسترده ای نیز در مطبوعات جهان داشته، دولت عراق نسبت به استفاده احتمالی از حریم هوایی این کشور برای حمله به ایران هشدار داده است.

به نوشته «عرب نیوز»، حسین شهرستانی، معاون وزیر خارجه عراق روز گذشته تأکید کرده این کشور به هرگونه تلاش رژیم اسرائیل برای استفاده از حریم هوایی عراق جهت حمله به ایران واکنش نشان خواهد داد. 

عرب نیوز اشاره می کند این نخستین بار است که یک مقام ارشد عراقی به طور علنی نسبت به استفاده از حریم هوایی این کشور به رژیم اسرائیل هشدار می دهد. شهرستانی همچنین گفته دولت عراق از آمریکا نیز تضمین هایی دریافت کرده مبنی بر اینکه واشنگتن از مسیر عراق به ایران حمله نخواهد کرد. 

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

 

در نهایت، روزنامه «هاآرتص» نیز در مطلبی از توسعه سریع سامانه دفاع موشکی «آروو 3» از سوی رژیم اسرائیل خبر داده و هدف از آن را، «نگرانی ها نسبت به ایران» دانسته است. 

این روزنامه می نویسد رژیم اسرائیل با نگرانی از تهدید هسته ای ایران، تلاش دارد تا سامانه موشکی «آروو 3» خود را توسعه داده و در مقابل هر رویدادی آماده شود.

بر این اساس، این رژیم قصد دارد چهار پایگاه پرتاب موشک زیرزمینی را در یک پایگاه نیروی هوایی در منطقه ای میان بیت المقدس و اشدود مستقر کند. هاآرتص اشاره می کند که رژیم اسرائیل هیچ گاه به طور رسمی محل دقیق این پایگاه زیرزمینی را اعلام نکرده است./تابناک

 

 


ویدیو مرتبط :
ادعاهای تکراری جان کری درباره برنامه هسته ای ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ادعاهای جدید «آمانو» درباره برنامه هسته ای ایران



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

ادعاهای جدید «آمانو» درباره برنامه هسته ای ایران

در شرایطی که قرار است دور جدید مذاکرات هسته ای میان ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی، هفته آینده برگزار شود و همچنین جدیدترین گزارش ها از نزدیک بودن زمان برگزاری گفت و گوهای سران 1+5 با ایران حکایت دارد، مدیر کل آژانس بار دیگر در اظهاراتی غیرمنتظره، ادعاهایی را درباره موضوع هسته ای ایران بیان کرده است.

به گزارش «تابناک»، یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، امروز اظهار داشته نسبت به اینکه دور جدید مذاکرات آژانس با ایران در هفته آینده، به امکان دسترسی به مراکز موردنظر این نهاد در ایران منتهی شود، خوشبین نیست. 

خبرگزاری «رویترز» ضمن انتشار این سخنان، اشاره می کند که اظهارات جدید آمانو با ارزیابی های خوش بینانه ای که آژانس پس از ملاقات ماه گذشته با مقامات ایرانی ارائه کرده بود، در تناقض است. 

این خبرگزاری با بیان اینکه در حال حاضر مهمترین اولویت آژانس، کسب اجازه بازرسی از مرکز نظامی «پارچین» در شرق تهران است، به نقل از آمانو می نویسد «چشم انداز [مذاکرات] روشن نیست». اشاره وی به گفت و گوهایی است که قرار است چهارشنبه آینده در تهران برگزار شود.

رویترز می افزاید آمانو که در ژاپن به سر می برده، در بخش دیگری از سخنان خود به زبان ژاپنی گفته: گفت و گوها با ایران، در مسیری رو به جلو نیست؛ بلکه یک گام به پیش و دو گام به پس است... در نتیجه نمی توانیم بگوییم که چشم انداز خوش بینانه ای داریم».

این سخنان در حالی ابراز می شود که همان گونه که رویترز اشاره کرده، اظهارنظرهای قبلی آمانو به شدت با سخنان امروز در تناقض است. وی پس از گفت و گوهایی که چند هفته پیش در تهران برگزار شد، ضمن ابراز رضایت از روند گفت و گوها، نسبت به چشم انداز حصول توافق ابراز خوشبینی کرده بود.

به هر حال، اینکه با نزدیک شدن به زمان برگزاری مذاکرات هسته ای میان ایران با آژانس و یا گروه 1+5، موضع گیری های منفی و شایعات مختلف از سوی نهادها و شخصیت های غربی مطرح شود، چیز تازه ای نیست و تقریباً هر بار در آستانه مذاکرات این روند با هدف فشار بر ایران اتفاق می افتد.

این در حالی است که مقامات ایرانی بارها اعلام کرده اند در صورت حصول توافقی ساختاری و روشن با آژانس، مشکلی با بازرسی از پارچین و دیگر مراکز ندارند و تنها مانع این امر تاکنون، اختلاف نظر طرفین بر سر مفاد و ماهیت چنین توافقی بوده است./تابناک