اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ادعاهای آمریکا، کانادا و اتحادیه اروپا علیه برنامه هسته‌ای ایران



ادعاهای آمریکا، کانادا و اتحادیه اروپا علیه برنامه هسته‌ای ایران

مواضع جدید آمریکا در قبال موضوع هسته ای ایران، ابراز نگرانی اتحادیه اروپا نسبت به فعالیت های هسته ای ایران، ادعاهای دولت کانادا درباره مرکز نظامی پارچین، کاهش صادرات نفت ایران به واسطه تحریم ها و تبریک ایران به نواز شریف به مناسبت انتخاب وی به نخست وزیری پاکستان، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

ادعاهای آمریکا، کانادا و اتحادیه اروپا علیه برنامه هسته‌ای ایران مواضع جدید آمریکا در قبال موضوع هسته ای ایران، ابراز نگرانی اتحادیه اروپا نسبت به فعالیت های هسته ای ایران، ادعاهای دولت کانادا درباره مرکز نظامی پارچین، کاهش صادرات نفت ایران به واسطه تحریم ها و تبریک ایران به نواز شریف به مناسبت انتخاب وی به نخست وزیری پاکستان، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است. 

مواضع آمریکا در رابطه با راه اندازی رآکتور اراک

بخش مهمی از مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران، به موضوع هسته ای و به ویژه موضع آمریکا در این زمینه اختصاص دارد. «عرب نیوز» در این رابطه می نویسد ایالات متحده اعلام کرده با برنامه ایران برای راه اندازی یک رآکتور آب سنگین در سال 2014 و همچنین فراهم نکردن اطلاعات لازم درباره این نیروگاه برای آژانس، «عمیقاً مشکل دارد». دیپلمات های غربی مدعی هستند ایران قصد دارد از رآکتور اراک برای تولید پلوتونیوم لازم برای ساخت بمب هسته ای استفاده کند. این در حالی است که ایران چنین ادعایی را رد و تأکید کرده این رآکتور، ایزوتوپ های لازم برای مصارف پزشکی و کشاورزی را تولید خواهد کرد. جوزف مک مانوس، نماینده آمریکا در آژانس مدعی شده عدم اطلاع رسانی لازم درباره این نیروگاه از سوی ایران، این شائبه را ایجاد می کند که ایران به دنبال انجام فعالیت های مخفی هسته ای است. 

برنامه هسته ای ایران,آژانس بین المللی انرژی اتمی

اما در جلسه روز گذشته شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، علاوه بر آمریکا، اتحادیه اروپا نیز ادعاهایی را درباره برنامه هسته ای ایران مطرح کرده است. به نوشته سایت شبکه خبری «الجزیره»، در بیانیه ای که در همین زمینه از سوی اتحادیه اروپا صادر شده، آنچه این اتحادیه سیاست «طفره روی» ایران خوانده، غیرقابل قبول دانسته شده است. در این بیانیه همچنین آمده اتحادیه اروپا نسبت به برنامه غنی سازی اورانیوم ایران و نیز رآکتور آب سنگین اراک، عمیقاً نگران است. الجزیره اشاره می کند در بیانیه دیگری که از سوی گروه 1+5 صادر شده، از ضرورت دستیابی ایران به توافقی با آژانس برای بازرسی از فعالیت های هسته ای ایران سخن گفته شده است. 

مرکز نظامی پارچین,مواضع دولت کانادا در رابطه با برنامه هسته ای ایران

البته کانادا هم مانند همیشه سعی کرده از قافله اتهام زنی به ایران عقب نماند و در همین راستا، مواردی را درباره برنامه هسته ای ایران مطرح کرده است. «نشنال پست» می نویسد دولت کانادا روز گذشته ایران را به پاکسازی مرکز نظامی پارچین و تلاش برای مخفی کردن شواهد فعالیت های هسته ای خود در این مرکز متهم کرده است. در بیانیه ای که نماینده کانادا در آژانس قرائت کرده، آمده است: «ما از ایران می خواهیم توضیح دهد که چگونه چنین رفتاری را می توان چیزی به جز تلاش برای مخفی کردن آثار فعالیت های مجرمانه گذشته در نظر گرفت؟». دولت کانادا به جز پارچین از مرکز «لویزان- شیان» نیز نام برده و مدعی شده در این مرکز نیز اقدامات پاکسازی مشابهی از سوی ایران انجام گرفته است و هر زمان که ایران نمی خواهد تن به بازرسی آژانس بدهد، اقدام به تخریب مراکز مورد نظر می کند. 

تحریم نفت ایران,تاثیرتحریمها بر صادرات نفت ایران

در مطلبی درباره تحریم ها، روزنامه «تودی زمان» از تأثیر تحریم های بین المللی بر کاهش شدید صادرات نفت ایران خبر داده است. این روزنامه می نویسد تحریم های غرب سبب شده صادرات نفت ایران در ماه مه، به کمترین میزان طی چندین دهه برسد. این روزنامه که مدعی است آمارهای خود را از منابع آگاه در صنعت نفت و همچنین داده های مربوط به نفتکش به دست آورده، می نویسد در ماه گذشته، صادرات نفت ایران به 700 هزار بشکه در روز کاهش یافته که حدود یک سوم میزان صادرات نفت ایران پیش از تصویب دور جدید تحریم هاست. تودی زمان می نویسد در حال حاضر، ایالات متحده قصد دارد با تشدید تحریم ها، همین میزان صادرات را نیز کاهش داده و آن را به زیر 500 هزار بشکه برساند. بر اساس همین آمارها، میزان خرید نفت ایران از سوی خریداران آسیایی، در این مدت به میزان 12 درصد کاهش یافته است. 

روابط دیپلماتیک ایران و پاکستان

در نهایت، خبرگزاری «ترند» موضوع تبریک ایران به نخست وزیر جدید پاکستان به مناسبت انتخاب وی به این سمت را مورد توجه قرار داده است. این خبرگزاری می نویسد سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، در پیامی که روز گذشته برای نواز شریف ارسال شد، به نمایندگی از دولت و ملت ایران، انتخاب وی را به نخست وزیری پاکستان تبریک گفته است. سید عباس عراقچی در این پیام تأکید کرده اطمینان دارد که روابط گسترده دو کشور، در دوران نخست وزیری نواز شریف بیش از پیش توسعه خواهد یافت. وی همچنین ابراز امیدواری کرده انتخاب شریف همراه با دوره ای از صلح ثبات در پاکستان و منطقه باشد./تابناک

 

 

 


ویدیو مرتبط :
ادعاهای تکراری جان کری درباره برنامه هسته ای ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

درخواست اتحادیه اروپا و آمریکا از ایران در موضوع هسته‌ای



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,درخواست اتحادیه اروپا و آمریکا از ایران

 

اخبار سیاست خارجی - درخواست اتحادیه اروپا و آمریکا از ایران در موضوع هسته‌ای

انتقاد رئیس جمهور ایران از ائتلاف آمریکایی مبارزه با داعش و دیدگاه های وزیر خارجه ایران در همین زمینه، درخواست دبیرکل سازمان ملل از ایران برای ایفای نقش مثبت در عراق و درخواست غرب برای همکاری بیشتر ایران و آژانس، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش «تابناک»، امروز نیز همچون روزهای گذشته، دو موضوع نقش ایران در مبارزه با تروریسم در منطقه و همچنین مذاکرات هسته ای ایران، مهمترین محور مطالب مربوط به ایران را در میان مطبوعات جهان تشکیل می دهد. در موضوع نخست، سایت خبری «عراقی نیوز» اظهارات رئیس جمهور ایران را بازتاب داده که درباره ائتلاف بین المللی تحت رهبری آمریکا برای مبارزه با داعش سخن گفته و این ائتلاف را مضحک توصیف کرده است. این سایت می نویسد روحانی با اشاره به موضع گیری های مقامات آمریکایی مبنی بر عدم اعزام نیروی زمینی به عراق برای مبارزه با داعش و تمرکز بر استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین بدین منظور، این اقدامات را برای مبارزه با تروریست ها ناکافی دانسته است.

از سوی دیگر، روزنامه «نیویورک تایمز» سخنان روز گذشته وزیر خارجه ایران را بازتاب داده که وی نیز ائتلاف تحت رهبری آمریکا برای مبارزه با داعش را زیر سوال برده است. این روزنامه در مطلب خود در ابتدا به تمجید از فن بیان ظریف پرداخته و می نویسد در میان ایرانی ها، هیچ کس نمی تواند به خوبی وزیر خارجه این کشور توجه مخاطبان غربی را به اظهارات و مواضع خود جلب کند. در ادامه این مطلب اشاره شده که ظریف ائتلاف آمریکایی مبارزه با داعش را زیر سوال برده و با اشاره غیرمستقیم به کشورهای عربی که آمادگی خود را برای همکاری با آمریکا علیه داعش اعلام کرده اند، این ائتلاف را «ائتلاف توابین» خوانده است. 

در مطلبی دیگر در همین زمینه، خبرگزاری کویت اظهارات دبیرکل سازمان ملل را بازتاب داده که خواستار ایفای نقشی مثبت توسط ایران در عراق و سوریه شده است. این خبرگزاری اشاره می کند که بان کی مون این اظهارات را در جریان دیدار با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران بیان کرده است. دیداری که با هدف بحث درباره شماری از موضوعات مورد توجه مشترک، از جمله موضوع هسته ای ایران، منازعه در عراق و سوریه و وضعیت حقوق بشر در ایران انجام گرفته است. در موضوع هسته ای نیز بان ابراز امیدواری کرده که پیش از فرا رسیدن موعد تعیین شده، ایران و 1+5 بتوانند به توافق جامع دست پیدا کنند.

اما در نهایت، در مطلبی در موضوع هسته ای، برخی مطبوعات از جمله «تودی زمان» ترکیه درخواست کشورهای غربی از ایران درباره برنامه هسته ای کشور را مورد توجه قرار داده اند. این روزنامه می نویسد قدرت های غربی به ایران گفته اند کدر صورتی که می خواهد به توافق جامع هسته ای دست یافته و تحریم های موجود علیه خود را نیز کاهش دهد، باید همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی را افزایش دهد. این روزنامه اشاره می کند که هم اتحادیه اروپا و هم آمریکا مدعی شده اند نسبت به پیشرفت کند در روند بازرسی های هسته ای ایران نگران هستند. این موضع گیری پس از آن منتشر می شود که آژانس در گزارش اخیر خود مدعی اندک بودن پیشرفت در بازرسی ها در ایران شد.

اخبار سیاست خارجی - تابناک