اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ادامه موج تقاضا برای کار تا سال 94/ گرایش جوانان به مشاغل لوکس!



ادامه موج تقاضا برای کار تا سال 94/ گرایش جوانان به مشاغل لوکس!

افزایش تعداد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی کشور نه تنها باعث ایجاد پدیده"تورم شغلی"و انباشت تقاضا برای کار در برخی رشته‌ها شده است بلکه تاخیر کارجویان در ورود به بازار کار نیز موجب ادامه موج بیکاری تا سال 94 خواهد شد.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

به گزارش خبرنگار مهر، بررسی جدیدترین تغییرات جمعیتی کشور در یک دوره 5 ساله نشان می دهد که با وجود حرکت ایران به سمت کشوری با جمعیت میانسال، هنوز هم بخش قابل توجهی از جمعیت کل کشور را جوانانی تشکیل می دهند که به صورت بالقوه مستعد و متقاضی ورود به بازار کار از نوع مشاغل با پرستیژ و لوکس هستند.

رسیدن میانگین سنی کشور به 29.86 سال در سال گذشته با اینکه نسبت به سال 85 نشان دهنده پیرتر شدن جمعیت کشور و قرار گرفتن در شرایط عبور از جوانی است اما همواره بر این موضوع بسیار بااهمیت تاکید دارد که موج تقاضا برای اشتغال و ورود به عرصه های مختلف بازار کار؛ همچنان به عنوان یک مسئله اساسی و چالش در کشور تا حداقل نیمه دهه 90 ادامه خواهد داشت.

موج بیکاری تا نیمه دهه 90

با اینکه طبق گزارش اخیر مرکز آمار ایران؛ دیگر آن رشد افسانه ای جمعیت در خانوارهای دهه 60 در دهه های 70 تا 90 تکرار نشده اما رسیدن متولدین دهه 60 به بازار کار و سن حداکثر 31 سال؛ نشان دهنده باقی بودن پدیده تورم جمعیتی جوان در ایران است.

در حال حاضر 31.4 درصد جمعیت 75 میلیونی ایران مرد و در سن 15 تا 29 سال قرار دارند و 31.7 درصد زنان ایرانی نیز دارای چنین وضعیتی هستند.

ادامه روند ورود سیل آسای جوانان و تاخیر متولدین دهه 60 در ورود به بازار کار که قرار بود بعد از نیمه دهه 70 تا نیمه 85 عموما شاغل شوند؛ باعث شده است تا پدیده انباشت تقاضا برای اشتغال در کشور مشهود و به عنوان اساسی ترین دغدغه بسیاری از جوانان به ویژه کارجویان فارغ التحصیل دانشگاهی محسوب شود.

تاخیر 6 ساله در ورود به کار

هم اکنون چیزی بیشتر از 23 میلیون و 500 هزار نفر از جمعیت کشور مردان دارای سنین 15 تا 29 سال هستند و در این گروه سنی جمعیت زنان نیز بالغ بر 24 میلیون نفر است. این گروه سنی به تنهایی حدود 48 میلیون نفر از کل جمعیت کشور را شامل می شود. البته تنها بخشی از این جمعیت کلی می تواند شرایط فعالیت به لحاظ اقتصادی را داشته باشند که عموما در حد 50 درصد برآورد می شود.

بر این اساس، طبق گزارشات قبلی مرکز آمار ایران، جمعیت شاغل کشور و فعال به لحاظ اقتصادی چیزی حدود 22 میلیون نفر بوده است که با اینکه بخشی از این جمعیت شاغل غیر از سنین 15 تا 29 سال است و حتی تا دوره بازنشستگی و 60 سال نیز در این گروه وجود دارد؛ اما حداقل 50 درصد فعالان فعلی اقتصادی کشور در سنین اصلی کار و کمتر از 30 سال قرار دارند.

با اینکه جوان بودن جمعیت کشور از گزارشات مرکز آمار ایران قابل دریافت است، اما اهمیت یافتن موضوع اشتغال برای این گروه سنی نیز مشهود و قابل حدس زد. این مرکز در آخرین گزارشات خود در زمینه جمعیت بیکاران کشور متعقد است چیزی حدود 3 میلیون نفر از متقاضیان کار کشور بیکار مانده اند و مابقی افراد در سن کار کشور یا شاغل شده اند و یا به دلایلی مانند ادامه تحصیل و یا در مورد زنان ازدواج، از ورود به بازار کار به صورت دائم و یا موقت منصرف شده اند.

نباید این موضوع مهم را نیز از یاد برد که در ایران نیز تعریف اشتغال و بیکاری افراد طبق استاندارد سازمان جهانی کار است. به عبارتی امروز اگر فردی در طول هفته بتواند تنها 1 ساعت کار داشته باشد شاغل محسوب می شود و در غیر اینصورت وارد لیست حدود 3 میلیون نفری از بیکاران خواهد شد.

مقامات مرکز آمار ایران معتقدند در صورت تغییر این استاندارد حتی به 8 ساعت کار در هفته نیز در وضعیت نرخ بیکاری نوسان چندانی ایجاد نخواهد شد. آنها می گویند بعضا چنین گزارشاتی را نیز به درخواست دولت تهیه و ارائه کرده اند.

دلایل انصراف از اشتغال

یکی دیگر از مهم ترین موضوعات مربوط به آمارهای جمعیتی کشور در حال حاضر رشد قابل توجه جوانان فارغ التحصیل دانشگاهی است به نحوی که افراد دارای تحصیلات دانشگاهی در سال 85 بالغ بر 3 میلیون و 612 هزار نفر بودند که در سال گذشته فقط در بخش مردان به بیش از 5 میلیون و 474 هزارنفر بالغ شده است.

همچنین در سال 90 جمعیت زنان دارای تحصیلات دانشگاهی به میزان 5 میلیون و 23 هزار نفر اعلام شده است که روند افزایش تعداد فارغ التحصیلان دانشگاهی مرد و زن در سال های گذشته نشان دهنده باقی ماندن ترافیک کارجویان در ورود به بازار کار کشور است چرا که عقیده بسیاری از کارشناسان بازار کار، دولت در سال های اخیر با اینکه تلاش هایی را برای ایجاد فرصت های شغلی جدید انجام داد اما مجموعا چندان موفقیتی در این کار حاصل نشد.

هرچقدر تعداد کارجویان دارای تحصیلات دانشگاهی در کشور بیشتر باشد علاوه بر اینکه مزایا و نکات مثبت فراوانی را می تواند برای کشور به همراه داشته باشد اما به لحاظ تنوع درخواست ها برای کار، بازار با پدیده یکنواختی درخواست ها مواجه خواهد شد.

بروز پدیده یکنواختی تقاضا برای کار

به عبارتی، نزدیک تر شدن تقاضاها و خواسته های کارجویان فارغ التحصیل دانشگاهی به یکدیگر و اینکه بیش از 90 درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی دیگر حاضر به انجام هر شغلی بعد از دانشگاه نیستند و تقاضاهای آنها برای نوع کار به یکدیگر شبیه خواهد شد؛ می تواند در برخی رشته های شغلی ترافیک تقاضا و کمبود فرصت شغلی ایجاد کند و در برخی رشته هایی که نیاز چندانی به تجارب دانشگاهی ندارد و اتفاق مورد تقاضای جامعه نیز است، کشور را با کمبود نیروی کار مواجه کند در عین حالی که همچنان نرخ بیکاری بالا بماند!

محمدحسین فروزان مهر در گفتگو با مهر با بیان اینکه برخی اتفاقات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در کشور باعث تغییر روند ورود به بازار کار شده است، گفت: افزایش حمایت های خانوده ها از فرزندان و بالا رفتن سن ازدواج از جمله این موارد است.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اظهار داشت: همچنین اشتغال طولانی به تحصیل، تقویت توان اقتصادی خانواده ها و یا انتظار افراد برای دستیابی به شغل بهتر؛ نیز باعث تاخیر در ورود متقاضیان و کارجویان به بازار کار کشور شده است.

ادامه موج تقاضا برای کار تا سال 94

این مقام مسئول در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بیان داشت: در هر صورت، هم اکنون جامعه با تاخیر ورود کارجویان به بازار کار مواجه است و در مواردی این تاخیرها تا چندسال نیز ادامه می یابد.

فروزان مهر خاطر نشان کرد: آن بخش از فشار تورم جمعیتی دهه 60 که باید در سال های آغازین دهه 80 در بازار کار خودشان را نشان دهند، در نیمه پایانی دهه 90 در حال ورود به بازار کار هستند.

وی این مطلب را هم افزود که بروز این مسئله به یکباره کشور را با یک موج و فشار تقاضای کار مواجه کرده است. بر اساس بررسی ها و مطالعاتی که در اسناد توسعه کشور صورت گرفته است، اتنظار داریم با وضعیت موجود پیک تقاضا تا سال 94 ادامه داشته باشد./مهر

 


ویدیو مرتبط :
ادامه بررسی لایحه بودجه سال 94

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

هشدار درباره موج جدید تقاضا برای کار/چند میلیون درخواست شغلی در راه است؟



اخبار ,اخبار ا جتماعی,بیکاری در کشور


 اخبار اجتماعی - 5 روایت متفاوت از بیکاری؛
هشدار درباره موج جدید تقاضا برای کار/ ربیعی: 4.5 میلیون درخواست شغلی در راه است

 مقامات دولت تدبیر و امید هشدار می دهند علائم سونامی چند میلیونی بیکاری در کشور وجود دارد و به زودی میلیون‌ها تحصیل کرده دانشگاهی به پشت دروازه‌های بازار کار می رسند که اگر نتوان به موقع به نیازهای شغلی آنها پاسخ گفت، حتما سیلی ویرانگر در راه خواهد بود.

به گزارش مهر، اکبر ترکان مشاور ارشد رئیس جمهور می گوید در حال حاضر 3 میلیون نفر در کشور بیکار داریم، مرکز آمار ایران اعلام کرده است در پایان سال 92 تعداد بیکاران حدود 2.5 میلیون نفر بوده است.

با این حال، وزیر کشور هشدار داده با روند فعلی در سال 1400 تعداد بیکاران تحصیل کرده کشور به 1 میلیون نفر می رسد؛ از آنسو وزیر اقتصاد از احتمال وقوع بیکاری 8 میلیون نفری در کشور سخن گفته و علی ربیعی نیز هشدار می دهد در سال های آینده 4.5 میلیون نفر به جمعیت فارغ التحصیلان جویای کار کشور افزوده می شود.

روایت‌های متفاوت از بیکاری
علاوه بر این، کارشناسان و فعالان بازار کار کشور معتقدند آمارهای اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران درباره بیکاری با واقعیات جامعه همخوانی ندارد و اساسا استانداردهایی که در استخراج آمار بیکاران مورد استفاده قرار می گیرد، خیلی در ایران جواب نمی دهد؛ بنابراین همواره تعداد بیکاران را تا 2 برابر آنچه که در هر فصل و یا هر سال اعلام می شود می دانند؛ پس از نظر کارشناسان بازار کار تعداد بیکاران در حال حاضر دستکم 5 میلیون نفر است.

اما با وجود آمارهای گوناگون و متعددی که همواره از سوی افراد و مسئولان در بخش های مختلف درباره بیکاری ارائه می شود چند نکته حائز اهمیت در این زمینه وجود دارد که امروز به یک چالش اساسی پیش روی دولت تبدیل شده است.

همانگونه که رئیس جمهور نیز پیش از این اعلام کرده است، بیکاری در کنار حل مشکل تورم دو چالش بزرگ و جدی ای است که دولت باید در سال جاری با آن مواجه شود. از نظر جامعه نیز بیکاری یکی از مهم ترین اولویت ها و بزرگترین دغدغه بسیاری از خانواده ها محسوب می شود.

رئیس جمهور: بیشترین تقاضا از دولت شغل است
حسن روحانی؛ رئیس جمهوری در جریان سفر به استان ایلام گفته است در مسیری که می آمدم (مسیر فرودگاه تا محل سخنرانی برای هموطنان ایلامی)، بیشترین تقاضا و نوشته هایی که در دست مردم بوده است، درخواست برای کار بوده است.

این یک واقعیت است؛ متاسفانه امروز کمتر خانواده ای را می توان یافت که در آن حداقل یک نفر جویای کار که عموما نیز تحصیل کرده دانشگاهی هستند وجود نداشته باشد؛ بنابراین ادامه بیکاری جوانان جویای کار و عدم دسترسی آنها به یک فرصت شغلی مناسب به شدت خانواده ها را تحت تاثیر قرار داده و هم اکنون بیشتر والدین از این بابت نگرانی های جدی دارند.

بیکاری امروز در کشور به یک معضل بزرگ تبدیل شده که به دنبال خود مسائل و تبعات منفی فراوان دیگری نیز برای جامعه به همراه دارد و به عبارت دیگر هزینه هایی برای کشور ایجاد کرده است.

بالا رفتن سن ازدواج، بی استفاده ماندن بخش قابل توجهی از توان کشور که می تواند در خدمت توسعه قرار گیرد، فرار مغزها و مهاجرت اجباری بخشی از بدنه توانمند بازار کار به خارج به امید یافتن شغل و مسائلی از این دست هزینه هایی است که بیکاری می تواند بر جامعه تحمیل کند.

کارشناسان بازار کار معتقدند در دستکم یک دهه اخیر دولت ها موفق به ارائه راهکارهای موثری برای خروج کشور از وضعیت بحران بیکاری نشده اند و مستند آن هم اینکه تعداد بیکاران در طول سال های گذشته کاهش نیافته و روند بحران بیکاری همچنان در جامعه وجود دارد.

19 ماه انتظار کارجویان برای شغل
وزارت کار اخیرا با انتشار نتایج تحقیق از وضعیت انتظار جوانان برای ورود به بازار کار اعلام کرد: حدود 40 درصد از افراد جویای کار بیش از 19 ماه را در انتظار پیدا کردن یک شغل می مانند. همچنین به دلیل عدم وجود مکانیزم های روشن در جذب نیرو در بازار کار، اغلب افراد به جای عرضه توانمندی ها و تخصص خود، به دنبال پیدا کردن یک آشنا و یا معرف در بنگاه ها برای ورود به بازار کار هستند.

این مسئله می تواند منجر به چیدمان نادرست نیروها در کشور، اتلاف مهارت و توانمندی افراد و همچنین لطمه به توسعه کشور شود چرا که ممکن است بسیاری از افراد در جایگاه های واقعی خود قرار نداشته باشند.

علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه در جدیدترین اظهارات خود پیرامون مسائل بازار کار کشور گفت: یکی از مشکلات پیش روی برنامه ریزی دولت در حوزه اشتغال همین تغییر نگاه نیروی کار است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی شمار تحصیل کردگان جویای کار را 45 درصد کل جمعیت بیکار کشور دانست و از اضافه شدن 4 میلیون و 500 هزار نفر دیگر در سال های آینده به این جمعیت خبر داد و افزود: باید برای این گروه از افراد جامعه شغل هایی را تعریف و برای آن سرمایه گذاری کنیم.

ربیعی وظیفه سازمان آموزش فنی و حرفه ای را آماده کردن این گروه از جویندگان کار و پیوند آنان با شغل و تولید دانست و از کارآفرینان هم خواست با ایجاد یک جنبش کارآفرینی برای ایجاد اشتغال در کشور وارد میدان شوند.

45 درصد بیکاران کشور، درس خوانده اند
وی ایجاد اشتغال از طریق مشاغل کوچک، روی آوردن به مشاغل روستایی و خانگی را از دیگر برنامه های دولت در سال 93 برای پاسخ دادن به نیاز بازار کار دانست.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین از تهیه نقشه اشتغال استان ها بر اساس خوشه های صنعتی هر استان در سال 93 خبر داد و گفت: بر اساس این نقشه، سازمان آموزش فنی حرفه ای کشور وظیفه دارد مهارت های مورد نیاز مناطق مختلف کشور تحت پوشش آموزشی خود قرار دهد.

ربیعی از اختصاص 8 هزار و 400 میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای بنگاه های تولیدی بزرگ خبر داد و گفت: با این اعتبار که موانع بانکی آن بزودی برطرف می شود، دولت کمک خوبی به بخش های تولیدی کشور می کند.

وی افزود: این وزارتخانه هم با پرداخت وام به مشاغل خُرد در قالب پشتیبان و تعاونی های کوچک، آماده حمایت از کارآفرینان در این بخش است. ربیعی به شرایط اقتصادی کشور که هم اکنون با رکود و تورم روبرو است اشاره و تاکید کرد: برای خارج شدن از این وضع باید نگرشمان را به کار تغییر دهیم.

وزیر کار دستیابی به رشد اقتصادی 7 درصدی را برای ارتقای کیفیت و بهره وری ضروری دانست و گفت: برای افزایش تولید نیز باید به آموزش های مهارت توجه ویژه شود. ربیعی با بیان اینکه بخش قابل توجهی از نیروی کار دانش آموخته هستند، بر لزوم ارتقای مهارت این گروه از دانش اموختگان تاکید کرد.

ربیعی با اشاره به منابع موجود در صنایع بزرگ، هزینه ایجاد یک شغل در صنعت پتروشیمی را 20 میلیارد ریال (دو میلیارد تومان) دانست و تاکید کرد: برای توسعه مشاغل باید به سمت حرفه های  روستایی، خانگی و بنگاه های کوچک گام برداشت.
اخبار اجتماعی - مهر