اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ادامه دعوای یک میلیارد دلاری در تهران


شهرداری تهران هزینه تونل توحید را ۳۵۰ میلیارد تومان اعلام می کند؛ شورای شهر معتقد به هزینه کرد ۶۰۰ میلیاردی است. اما پیمانکار می گوید هزار میلیارد تومان!

برای پیگیری ابعاد مختلف و تناقض های موجود در تونل توحید به سراغ یکی از اعضای تیم پیمانکاری این پروژه رفتیم. در این بین متوجه بروز اختلافات شدید میان شهرداری تهران و پیمانکار پروژه تونل توحید شدیم.

در حالی که شهرداری تهران مدعی هزینه کرد ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد تومانی است و برخی کارشناسان از جمله شورای شهر رقم ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد تومان را نیز اعلام کرده است، واقعیت اما چیز دیگری است.

این عضو تیم پیمانکاری تونل توحید می گوید: برای اینکه کسی نتواند به شهرداری ایراد بگیرد، در ابتدا یک قرارداد ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومانی برای پروژه تونل توحید امضا شد، اما در ادامه، در چند نوبت مبالغ و مواردی را با عنوان «متمم» به قرارداد اولیه اضافه کردند.

وی می افزاید: هزینه های داخل تونل توحید یک بحث است و قراردادهای مربوط به امور «روی تونل» بحثی دیگر. فعالیت های روی تونل را یک پیمانکار دیگر انجام می داد.

رفع معارضات هم پروسه جداگانه ای بود. ضمن اینکه برای رفع مشکل ریزش آب از بدنه تونل توحید نیز قراردادهای جداگانه ای امضا کردند. تمام این هزینه ها را که جمع ببندید، حداقل به مبلغ هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

وی ادامه می دهد: ضمن اینکه شهرداری تهران هنوز میلیاردها تومان به پیمانکار پروژه تونل توحید بدهکار است. (جزئیات این موضوع در روزهای آینده و بخش دوم مصاحبه منتشر خواهد شد.)

عضو تیم پیمانکاری تونل توحید در پاسخ به اینکه آیا کارهای تونل توحید به پایان رسیده است یا نه، اظهار می دارد: نه! هنوز کارهایی از قرارداد به خاطر سهل انگاری شهرداری باقی مانده است. البته از نظر سازه ای، تونل کامل است.

وی می افزاید: هم اکنون واز یک سال قبل حدود ۵۰ نفر نیروی انسانی هر روز برای امور تونل توحید وقت صرف می کنند که پیمانکار حقوق آنها را از جیب خودش می دهد؛ این در حالی است که شهرداری باید تأمین این هزینه ها را عهده دار شود، چرا که به بخشی از تعهدات خود عمل نکرده اند و ما در حال پرداخت خسارت های ناشی از سهل انگاری شهرداری تهران هستیم.

عضو تیم پیمانکاری تونل توحید در پاسخ به سؤالی درباره ایمنی سازه تونل پاسخ می دهد: از نظر استحکام و کیفیت، از بهترین نوع بتن در تونل توحید استفاده شده است. قطر این بتن ها ۷۰ سانتیمتر است و هیچ خطری شهروندان را تهدید نمی کند.

وی درباره مشکل ریزش آب از بدنه تونل هم می گوید: شهرداری باید قبل از آغاز ساخت تونل مطالعات کافی درباره قنات ها و تأسیسات آب و گاز انجام می داد، اما متأسفانه یک دفعه و بدون مطالعات لازم شروع کردند به سوراخ کردن زمین! بعد فهمیدند که یک جا لوله گاز است، جای دیگر تأسیسات آب است و در برخی نقاط هم با قنات مواجه شدند.

او ادامه می دهد: البته این مسائل مشکل چندانی از نظر ایمنی ایجاد نمی کند و فقط هزینه ها را تا حد بسیار زیادی افزایش می دهد؛ این در حالی است که با مطالعه و بررسی کارشناسی بیشتر امکان جلوگیری از اضافه شدن هزینه های زائد وجود داشت.

عضو تیم پیمانکاری پروژه تونل توحید اظهار می دارد: شهرداری تهران از همان ابتدا سیاست را بر عجله و شتاب گذاشت و تمام این مشکلات به خاطر همین ایجاد شد. اگر عجله نمی کردند و کار با فرصت و مطالعه بیشتر و بهتری انجام می شد، اینقدر متحمل هزینه های اضافه نمی شدند.

وی می افزاید: حتی یک بار هنگام انجام عملیات ساخت تونل، شهردار تهران در کارگاه حاضر شد و تهدید کرد که اگر کار با سرعت انجام نشود، پول ما را نمی دهد. یک بار هم یکی از مدیران ارشد شهرداری تهران آمد و به ما بد و بیراه گفت و خواست که کار را سریعتر انجام دهیم. حتی بعد از تهدید آقای شهردار، مدیرعامل شرکت پیمانکار سه شبانه روز کنار کارگران و میان گرد و خاک ماند تا مدیریت کند و کار را سرعت بدهد.

او ادامه می دهد: تمام این مسائل باعث شد که کار با عجله انجام شود. البته ما بنا به تعهد خود اجازه ندادیم این موارد از کیفیت کار بکاهد. با این حال زمانی که برای افتتاح تونل توحید در نظر گرفته شد، خیلی زود بود.

عضو تیم پیمانکاری تونل توحید اظهار می دارد: از نظر ما تونل توحید، ناقص افتتاح شد و کارهای تکمیلی آن بعدها پیگیری شد و البته هنوز در حال پیگیری و انجام است.

هنوز از تونل آب می چکد
وی در پاسخ به سؤالی درباره اقداماتی که برای رفع مشکل ریزش آب از بدنه تونل انجام شده است، می گوید: ریزش آب به هیچ وجه ایمنی تونل را تهدید نمی کند.

قرارداد رفع این مشکل با یک پیمانکار دیگر منعقد شد و آنها در حال انجام کار هستند. ۹۰ درصد از مشکل را حل کرده اند و ۱۰ درصد باقی است. هنوز مشکل نشت آب از بدنه تونل به طور کامل حل نشده است.

وی می افزاید: مایع مخصوصی از خارج کشور خریداری شده است که آن را با فشار زیاد و از طریق دستگاه های مخصوص به محل نشت آب تزریق می کنند. به این صورت که ابتدا سقف و بدنه تونل را سوراخ می کنند و مواد مخصوص تزریق می شود و محل نشت و نفوذ آب را کاملاً مسدود می کند.

او ادامه می دهد: با این حال تمام این موارد هزینه های گزاف و اضافه را تحمیل می کند.

منبع: پرتال آفتاب


ویدیو مرتبط :
ادامه دعوای کی روش و اسدی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دعوای پرسپولیس با شهرداری تهران ادامه دارد


در ادامه رویارویی محمد رویانیان با شهرداری تهران، پرسپولیس در بازی دیروز با سایپا هم لوگوی بانک شهر یا سایر زیرمجموعه های شهرداری را روی پیراهن خود چاپ نکرد و به جای آن عنوان «شهدای غدیر» و عکس یکی از سردران شهید حادثه هفته گذشته پادگان ملارد را روی پیراهنش درج کرد.

در ادامه رویارویی محمد رویانیان با شهرداری تهران، پرسپولیس در بازی دیروز با سایپا هم لوگوی بانک شهر یا سایر زیرمجموعه های شهرداری را روی پیراهن خود چاپ نکرد و به جای آن عنوان «شهدای غدیر» و عکس یکی از سردران شهید حادثه هفته گذشته پادگان ملارد را روی پیراهنش درج کرد.

این تیم در بازی قبل مقابل سپاهان و همچنین در جام ولایت نیز برند اوپل که هم اکنون وارداتی به ایران ندارد و محصولاتش در معرض فروش نیست را به عنوان اسپانسر روی پیراهن خود چاپ کرده بود. این درحالی است که شهرداری تا آخر فصل با پرسپولیس قرارداد دارد و طبق قانون می تواند از باشگاه پرسپولیس شکایت کنند.