اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ادامه درگیری پروانه معصومی و بهرام بیضایی


گویا ماجرای درگیری لفظی شکل گرفته مابین پروانه معصومی و بهرام بیضایی تمامی ندارد. معصومی دی ماه سال قبل با بیان اینکه بیضایی را از کتاب خاطرات خود حذف کرده است با گلایه از این کارگردان سینمای ایران یاد کرده بود.

شبکه ایران: گویا ماجرای درگیری لفظی شکل گرفته مابین پروانه معصومی و بهرام بیضایی تمامی ندارد. معصومی دی ماه سال قبل با بیان اینکه بیضایی را از کتاب خاطرات خود حذف کرده است با گلایه از این کارگردان سینمای ایران یاد کرده بود.

بهرام بیضایی هم در پاسخ به معصومی در صفحه شخصی اش در «فیسبوک» نوشته بود معصومی با بازی در «رگبار» بوده که از حیطه تیزرهای تبلیغاتی به سینما وارد شده!

آریا نوشت، حالا در پاسخ به این یادداشت بیضایی پروانه معصومی در سخنانی کوتاه و احتمالا نمادین گفته است: : «سگ داند و پینه دوز که در انبان چیست؟»



اما وجه تسمیه این سخن کوتاه و در واقع ضرب المثل معصومی به ماجرایی این چنینی برمی گردد:

«پینه دوزی از کسی طلبکار بود و بدهکار بدحسابی می کرد و طلب او را نمی داد. پینه دوز عاقبت خسته شد و یک روز مشته ای (آلتی فلزی برای کار کفش دوزی) داخل انبان گذاشت و به سراغ بدهکار رفت تا طلبش را وصول کند و کار یکسره بشود. وقتی به در خانه بدهکار رسید، سگش به او حمله کرد. پینه دوز انبان را بر سر سگ زد و سگ را کشت. در نهایت دو بیت زیر در تشریح این اتفاق مصطلح شد:

یا رب سبب مرگ سگ سلطان چیست/ برچیدن پینه دوز را دکان چیست

انبان که به سگ خورد و سگ افتاد و بمرد/ سگ داند و پینه دوز در انبان چیست.»

باید دید آیا این پاسخ معصومی هم یادداشتی جدید از سوی بیضایی را به دنیال خواهد داشت یا قضیه همین جا به اتمام می رسد.


ویدیو مرتبط :
شاید وقتی دیگر - بهرام بیضایی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

درگیری "اپل" و "اچ تی سی" ادامه دارد


درگیری اپل با شركت اچ تی سی سرانجام باعث ممنوعیت واردات گوشی های ساخت این شركت به آمریكا شد.