اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ادامه حملات توپخانه ترکیه به خاک سوریه



ادامه حملات توپخانه ترکیه به خاک سوریه

این منابع اضافه کردند: منطقه تل ابیض، محل شلیک گلوله های خمپاره ای دیروز چهارشنبه به سمت منطقه مسکونی در ترکیه بود.منابع امنیت ترکیه گفته اند ارتش این کشور بامداد امروز پنجشنبه، بمباران منطقه تل ابیض واقع در 10 کیلومتری عمق خاک سوریه را از سرگرفت.

به گزارش عصر ایران به نقل از رویترز، ارتش ترکیه دیروز چهارشنبه هم این منطقه را مورد حمله توپخانه قرار داده بود. این برای نخستین بار از آغاز بحران در سوریه در 18 ماه گذشته تاکنون است که ارتش ترکیه، مواضعی در خاک سوریه را هدف قرار می دهد.

این منابع اضافه کردند: منطقه تل ابیض، محل شلیک گلوله های خمپاره ای دیروز چهارشنبه به سمت منطقه مسکونی در ترکیه بود. در شلیک گلوله های خمپاره ای دیروز چهارشنبه از سوریه به شهرک مسکونی اکاکالی در جنوب شرق ترکیه، یک زن و چهار کودکش کشته و هشت نفر دیگر زخمی شدند.

سوریه هنوز به حملات توپخانه ای ترکیه، واکنش نظامی نداده است. قبل از این هم چند مرتبه گلوله های خمپاره از خاک سوریه به سمت ترکیه شلیک شده بود. ارتش سوریه در تیرماه گذشته نیز یک فروند هواپیمای جنگی ترکیه را در دریای مدیترانه مورد هدف قرار داد که منجر به مرگ دو خلبان این هواپیمای نظامی شد.

تجهیزات سنگین نظامی ترکیه از چند ماه پیش تاکنون در نوار مرزی سوریه مستقر بودند

 

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

دفتر رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه شب گذشته (چهارشنبه) با صدور بیانیه ای اعلام کرد ارتش این کشور، روز چهارشنبه مناطقی را در خاک سوریه ، مورد هدف قرار داد.

در این بیانیه آمده است: این اقدام در پاسخ به شلیک گلوله های خمپاره از طرف سوریه به سمت ترکیه و کشته شدن 5 شهروند غیرنظامی این کشور در این حادثه، صورت گرفت.

رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه نیز تمامی برنامه های امروز پنجشنبه خود را لغو کرده است. او درخواست کرده است پارلمان ترکیه امروز نشست فوق العاده را برگزار کند تا او جدیدترین تحولات در رابطه با حمله به سوریه را به اطلاع اعضای پارلمان برساند.

اردوغان همچنین پیشنهاداتی را در این رابطه مطرح و درخواست تصویب آنها را از پارلمان خواهد کرد.در ابتدا قرار بود نشست اضطراری پارلمان ترکیه در ساعت 14 به وقت محلی برگزار شود اما این زمان به ساعت 10 صبح به وقت محلی، تغییر یافت.

همچنین شمار زیادی از مردم در شهر اکاکالی و دیگر شهرهای مرزی ترکیه ، با تجمع و راهپیمایی خواستار واکنش مناسب دولت آنکارا به حملات خمپاره ای از طرف سوریه شدند.

موضع ناتو و طرف های خارجی

سازمان ناتو (پیمان نظامی آتلانتیک شمالی) نیز در آخرین ساعت های دیروز چهارشنبه به درخواست ترکیه نشست فوق العاده ای را تحت بند چهارم منشور ناتو برگزار کرد.

ناتو پس از این نشست در بیانیه ای اعلام کرد از مواضع ترکیه حمایت می کند و از سوریه می خواهد از نقض فاحش قانون بین المللی دست بردارد.

بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد هم از ترکیه خواست از خود خویشتنداری نشان دهد. بان کی مون همچنین از سوریه خواست نسبت به رعایت قوانین بین المللی و حفظ مرزها و حاکمیت کشورهای همسایه اش، پایبند باشد.

وزارت امور خارجه آمریکا هم از مواضع ترکیه در برابر سوریه اعلام حمایت کرد.

موضع سوریه

در نخستین واکنش دمشق به این حوادث، وزیر اطلاع رسانی سوریه با اعلام تسلیت به مناسبت درگذشت 5 شهروند ترکیه در حملات خمپاره ای از خاک سوریه ، گفت: دستگاه های مسؤول در دمشق به صورت جدی در حال بررسی منبع شلیک گلوله های خمپاره از سوریه به خاک ترکیه هستند.

وی کشته شدگان این حادثه را شهید نامید و به همین مناسبت به این خانواده و ملت "برادر و دوست" ترکیه، تسلیت گفت اما از اعلام تسلیت به دولت آنکارا خودداری کرد.

عمران الزعبی که با شبکه تلویزیونی دولتی سوریه گفتگو می کرد ادامه داد: در حوادث مرزی که میان هر دو کشوری روی می دهد ، دولت ها باید با حکمت، عقلانیت و مسؤولیت رفتار کنند. به ویژه که مرزهای مشترک سوریه و ترکیه به دلیل حضور گروه های تروریستی، دارای وضعیت خاصی هستند. سوریه در رفتارهای خود با کشورهای همسایه ، به قوانین حسن همجواری و احترام به حاکمیت های ملی کشورها پایبند است./عصرایران

اصابت گلوله های خمپاره سوریه در شهرک مسکونی مرزی ترکیه

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب


ویدیو مرتبط :
ادامه حملات هوایی ارتش ترکیه به مواضع داعش در سوریه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

داووداغلو خبر حملات توپخانه‌ای ترکیه به سوریه را تایید کرد/آمریکا خواهان توقف حملات شد



 اخباربین الملل  ,خبرهای بین الملل ,نخست وزیر ترکیه

نخست وزیر ترکیه ادعا کرد که نیروهای ترکیه مناطق نزدیک به اعزاز سوریه را در واکنش به حملات به خاک ترکیه و براساس قواعد جنگ بمباران کردند و تحولات در سوریه امنیت ملی ترکیه را تهدید می‌کند.

به گزارش  ایسنا ، به نقل از خبرگزاری آناتولی، احمد داووداوغلو، نخست وزیر ترکیه ادعا کرد که گروه‌های تروریستی وابسته به نظام که با سوریه همکاری می‌کنند به اعزاز حمله کردند و در این جریان حملاتی را به مرزهای ترکیه صورت دادند.

احمد داووداوغلو کردهای سوریه را به حمله نظامی تهدید کرد.

وی روز شنبه گفت: اگر لازم باشد ما می‌توانیم همان اقداماتی را که در عراق و قندیل انجام داده‌ایم در سوریه نیز انجام دهیم.

وی تصریح کرد: نیروهای ارتش ترکیه اهداف یگان‌های مردمی کرد در شمال سوریه را بمباران کردند و از آن‌ها خواستند از منطقه‌ای که اخیرا داعش بر آن سیطره یافته عقب نشینی کنند.

وی گفت: ما به هر اقدامی از سوی کردهای سوریه پاسخ خواهیم داد. یگان‌های مردمی کرد باید فورا از اعزاز عقب نشینی کرده و بار دیگر به آن نزدیک نشوند.

در همین راستا وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای از ترکیه خواست بمباران مواضع کردهای سوریه را متوقف کند.

در این بیانیه آمده است: ما از کردهای سوریه و نیروهای وابسته به حزب اتحاد دموکراتیک کرد خواستیم تا از تنش‌های کنونی برای سیطره بر مناطق بیشتر سوء استفاده نکنند. گزارشاتی را درباره حملات توپخانه‌ای ترکیه به مواضع کردها دریافت کردیم و از ترکیه می‌خواهیم تا این حملات را متوقف کند.

وزارت خارجه آمریکا نسبت به اوضاع در شمال حلب ابراز نگرانی کرد و گفت: ما برای توقف تنش‌ها از سوی تمامی طرف‌ها تلاش می‌کنیم.

 

 اخبار  بین الملل  -  ایسنا