اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ادامه جنجال پیشنهاد خودکشی صادق‌هدایت


سخنرانی هفته گذشته ابوالفضل علیمحمدی، استاد ادبیات دانشگاه هنر تبریز و از دوستان نزدیک مرحوم محمدحسین شهریار در مراسم گرامیداشت این شاعر در حوزه هنری که در آن اظهار داشته بود صادق هدایت به شهریار و نیما یوشیج پیشنهاد انتحار (خودکشی) داده بود با واکنش‌های زیادی مواجه شد.

خبرگزاری مهر: سخنرانی هفته گذشته ابوالفضل علیمحمدی، استاد ادبیات دانشگاه هنر تبریز و از دوستان نزدیک مرحوم محمدحسین شهریار در مراسم گرامیداشت این شاعر در حوزه هنری که در آن اظهار داشته بود صادق هدایت به شهریار و نیما یوشیج پیشنهاد انتحار (خودکشی) داده بود با واکنش‌های زیادی مواجه شد.

این واکنش‌ها علاوه بر آنکه در قامت پیام‌ها و نظرهایی زیر خبر به خبرگزاری مهر رسید، ابعاد دیگری هم داشت که از جمله آنها می‌توان به واکنش جهانگیر هدایت، برادرزاده صادق هدایت اشاره کرد. وی به یکی از رسانه‌ها گفته بود: اینکه یک نفر بیاید بدون دلیل و توجیه، در جلسه‌ای که ربطی به هدایت ندارد، خاطره‌ای را به نقل از شهریار بگوید که واقعیت آن بعد از گذشت سالیان سال قابل اثبات نیست، به نظر من حرکت حساب شده‌ای است.

در این شکی ندارم که عده‌ای با فحاشی به هدایت کاسبی می‌کنند و فحاشی‌هایشان هم بی‌اجر و مزد نمی‌ماند. این اظهارات، دروغ مطلق است! هرکس صادق هدایت را در آن سال‌ها می‌شناخته؛ می‌داند که آدمی در آن جایگاه و با آن شهرت داخلی و خارجی، هرگز چنین پیشنهاد خنده‌داری را به دو شاعر دیگر نمی‌دهد.

خبرنگار ما در همین رابطه صحت و سقم این خاطره و زمان بیان آن را از ابوالفضل علیمحمدی جویا شد. وی در پاسخ به این سئوال اظهار داشت: مرحوم شهریار این خاطره را در سال 1366 برای من بازگو کرد و مأخذ آن نیز خود بنده هستم که آن را شنیدم و حتی در کتاب «حافظ به روایت شهریار» که از سوی نشر چشمه منتشر کرده‌ام، این مطلب درج شده است.

وی در مورد چگونگی نقل این خاطره نیز گفت: بنده با مرحوم شهریار هفته‌ای یک روز حافظ‌خوانی داشتیم و در یکی از همین جلسات وقتی به بیت معروف «در این شب سیاهم گم گشت راه مقصود/ از گوشه‌ای برون آی ای کوکب هدایت» رسیدیم، شهریار برای من گفت: که این بیت را با این تغییر برای هدایت می‌خواندم که «از گوشه‌ای برون آی ای صادق هدایت!» که دلیلش گوشه‌گیری شدید هدایت بود.

 در همین حین بود که برای مرحوم شهریار تداعی خاطرات شد و خاطراتی گفت از دوستی‌اش با هدایت و رفت و آمد وی به خانه شهریار در تهران و رفتن آن دو به همراه نیما یوشیج به منطقه دربند تهران. در همین حین استاد به من گفت که در این رفت و آمد‌ها، هدایت با اشاره به ناملایمات اجتماعی پبرامون خود به من و نیما چندبار پیشنهاد انتحار (خودکشی) داد و ما تنها او را به صبوری دعوت کردیم.

وی افزود: من این خاطره را به همراه تحلیل شخصی خودم از آن 10 سال قبل در نشست هم‌اندیشی‌های اجتماعی و سیاسی نیما و شهریار در تالار رودکی تهران هم بیان کردم.

علیمحمدی تاکید کرد: در مورد بزرگان ادبیات گاهی خاطره‌گویی داریم و گاهی خاطره‌سازی. خاطرات من و شهریار در موارد بسیاری با هادی فرزند وی مشترک است و بخشی از آنها در کتاب «سخن از یار آشنا» که در تهران با همکاری فرزند وی منتشر شده، قابل دسترسی است.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: این خاطره و نقل آن باعث شد ما بتوانیم تاریخ سرایش شعر هذیان دل شهریار را کشف کنیم. این شعر جزو معدود اشعاری بود که شهریار تاریخی برای آن درج نکرده بود. اما او همراه با این خاطره، خاطره‌ دیگری برای ما تعریف کرد؛ مبنی بر اینکه روزی در منزل ملک الشعرای بهار، از هدایت می‌خواهند تا چیزی بخواند و او بخشی از بوف کور را که عنوان می‌داشت تازه نوشته است، خواند. این متن و نگاه سوررئالیستی آن افکار عمومی را کمی تحت تاثیر قرار داد و به اصطلاح منقبض کرد. بعد از آن بهار از شهریار می‌خواهد تا چیزی بخواند و او هم شعر هذیان دل را می‌خواند که باعث انبساط خاطر جمع می‌شود. این خاطرات به همراه تاریخ نوشتن بوف کور بود که ما را به این نتیجه رساند که شهریار هذیان دل را در سال 1318 سروده است.

علیمحمدی ادامه داد: جدای من از سرکار خانم رجب‌زاده، عروس مرحوم شهریار که در زمان حیات وی پرستار ویژه او نیز بود در کتاب سخن از یار آشنا از او نقل کرده‌ام که در روزهای پایانی زندگی شهریار، وقتی هر از گاهی او به هوش می‌آمد، خاطره‌ای از برخی دوستانش تعریف می‌کرد و یک روز نیز برای وی خاطراتش با هدایت را نقل کرده و گفته بود: با هدایت چندین بار به دربند تهران رفته بودیم و در منطقه‌ای که بسیار مرتفع بود، می‌نشستیم و درباره موضوعات زیادی صحبت می‌کردیم. در چند جلسه هدایت بلند شد و بر لبه آن بلندی ایستاد و به من گفت بیا خودمان را به پایین پرت کنیم تا از این همه بدی راحت شویم و من به او گفتم که این کار خلاف اعتقادات من است و تو هم بیشتر صبوری کن.

وی در پایان تاکید کرد: من برای برادرزاده جناب هدایت احترام قائلم، اما فکر می‌کنم ایشان چندان دقیق در جریان جزئیات دوستی نیما و شهریار و هدایت نیستند.


ویدیو مرتبط :
‫پشت صحنه خودکشی مرگبار صادق هدایت در قلب فرانسه‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ادامه جنجال خودکشی دختر جوان/ رضا رویگری: من کاملا تکذیب می کنم


داستان خودکشی دختری 20ساله به خاطر سوءاستفاده یک بازیگر شناخته شده از او بالاخره پای بعضی چهره های آشنا را به این ماجرا باز کرد.

داستان خودکشی دختری 20ساله به خاطر سوءاستفاده یک بازیگر شناخته شده از او بالاخره پای بعضی چهره های آشنا را به این ماجرا باز کرد. خبرآنلاین به نقل از خبرگزاری آریا، در این باره نوشت رضا رویگری بازیگر سینما و تلویزیون درخصوص شایعه سوءاستفاده از یک دختر جوان که منجر به خودکشی او شده است ضمن تکذیب این شایعه، گفت: «پس از انتشار این خبر بسیاری از مطبوعات با من تماس گرفتند در حالی که این موضوع به من مربوط نمی شود و چنین چیزی وجود ندارد». ظاهرا علت این تماس ها با این بازیگر قدیمی شباهت زیاد مشخصات اعلام شده با مشخصات اوست. رویگری ضمن انکار این اتهام گفت: «چند دهه در سینمای ایران فعالیت کرده ام این درحالی است که هیچ مورد اخلاقی از من نمی توان یافت».

او تاکید کرد: «کلیپ های زیادی برای تخریبم ساخته و منعکس شد اما سازندگانش نتوانستند در این اتفاق موفق باشند».

این بازیگر همچنین افزود: «اگر چنین اتفاقی توسط بنده صورت گرفته بود، مطمئنا صداوسیما اجازه فعالیت به من نمی داد». این درحالی است که پیش اتز این مهدی میرزابزرگی، مدیر برنامه های رضا رویگرید رد رابطه با انتشار این خبر که مشخصات اعلام شده آن با رضا رویگری می خواند به تماشا گفت: «من کاملا آن مطلب را تکذیب می کنم و وکیل آقای رویگری و مراجع قضائی دارند این پرونده را پیگیری می کنند و د و نهاد دولتی دیگر هم پیگیر این پرونده هستند که نمی توانم نامی از آنها ببرم. آقای رویگری هم اعلام کرده اند هر کسی سند و مدرکی در تایید این ماجرا دارد رو کند».

میرزابزرگی همچنین درمورد شکایت رویگری از روزنامه منتشرکننده این خبر گفت: «ایشان شکایت کرده اند و هرکس هر سند و مدرک و ادله ای در اثبات این موضوع دارد ایشان حاضرند در هر ارگان و هر جایی و به هر مقامی پاسخگو باشند».

در ادامه میرزابزرگی از تماشا خواست اطلاعات بیشتر را از علی اصغری مشاور رضا رویگری بگیریم. اصغری تاکید کرد: «این داستان از ریشه ساختگی است و ما از روزنامه مورد نظر شکایت کرده ایم».

 اصغری در پاسخ به این که چرا رویگری تکذیبیه رسمی علیه این مطلب منتشر نمی کند، گفت: «خب حالا علت هایی دارد. همین الان آن روزنامه به راحتی می تواند تکذیب کند». و وقتی ما از او پرسیدیم پس بر چه مبنایی از آن روزنامه شکایت کرده اند گفت: «همین را می گویم که اگر پیگیری به آن سمت بشود می توانند همه چیز را به راحتی تکذیب بکنند. بالاخره آن کسی که این جور می نویسد راه فرارش را بلد است. شما اول و آخر آن مطلب را بخوانید متوجه قصه آنجلینا جولی می شوید. داستان آمدن این بنده خدا به ایران و اینکه این موضوع را چه کسی دارد پیگیری می کند و اصلا علت چیست و چه جوری این قصه را به این مطلب وصل کرده و... همه چیز را روشن می کند. دارند از یک موضوع دیگر بهره برداری می کنند و اصلا این موضوع حائز اهمیت برایشان نبوده».

وقتی از اصغری خواستیم شفاف تر توضیح بدهد گفت: «من بهره برداری را می گویم. شما با یک مطلب می توانید از یک موضوع بهره های زیادی بببرید. متوجه هستید؟! باید ببینید هدف نویسنده چه بوده و چه بهره ای می خواسته از طرح این مسئله ببرد».

رویگری، همسر و مدیر برنامه اش

یکی از شبهه هایی که باعث شد گزارش روزنامه مذکور را به رویگری نسبت بدهند علاوه بر اینکه بازیگر مذکور را «ر» نامیدند توضیحاتی درباره همسر او بوده. فرشته میرهاشمی، همسر رضا رویگری، بانی و موسس و مدیر موسسه بنیان بود. بنیان موسسه ای بود که تکنولوژی موفق و موثر بودن را به صورت برنامه ها تجربی طرح و ارائه می کرد.

فعالیت این موسسه که در آمریکا هم فعالیت دارد از سال 85 در ایران متوقف شده است. رویگری درباره همسرش و فعالیت های او در یکی از مصاحبه هایش گفته است: «همسر من یک زن دانشمند است که خیلی از انسان ها را با کلاس هایش به زندگی امیدوار کرده است».

همینطور در این یادداشت گفته شده «م.ب» را به عنوان مدیر برنامه بازیگر مذکور معرفی کرده که با نام مدیر برنامه های رویگری مطابقت دارد. رویگری که به نقش مدیر برنامه برای بازیگران اعتقاد دارد. در این باره گفته: «بازیگر باید آرامش داشته باشد و یک شخص دیگر باید کنار بازیگر باشد و کارهای او را مدیریت کند. من وقتی یک مدیر برنامه دارم یعنی یک دفتر دارم که در این دفتر چند نفر هم کار می کنند و همین باعث می شود چند نفر هم شاغل بشوند».

عذرخواهی رویگری و باقی ماجرا

رویگری سال گذشته در آخرین فیلم مسعود ده نمکی، اخراجی ها3، در نقش مهندس، یکی از کاندیداهای انتخاب بازی کرد. نقشی که حواشی و انتقادات بسیاری به همراه داشت اما 29 شهریور امسال ویدئویی از او در فضای مجازی منتشر شد که در آن به نظر می رسید رویگری از مردم برای ایفای این نقش عذرخواهی می کند. به گزارش 24 آنلاین، او در این ویدئو گفته: «اگر من نقشی بازی کردم و در کاری بودم که مردم یا عده ای آن را دوست نداشتند یا اینکه دوست نداشتند آن نقش را من بازی کنم، فقط یک جمله می گویم: انسان جائزالخطاست و من هم یک انسانم. هر کاری که کردم و شما دوست نداشتید، اگر اخراجی ها بوده، صدایم بوده، راه رفتنم بوده یا رانندگیم بوده که شما دوست نداشتید من برای آن عذرخواهی می کنم. کلی می گویم، هرکسی هر کار مرا که دوست ندارد من را ببخشد. فردا شاید بمیرم، دارم می گویم که بدی هایم را ببخشید».

شایان ذکر است این ویدئو در سایت های اینترنتی، با عنوان «عذرخواهی رویگری به خاطر بازی در اخراجی ها 3» منتشر شده است. این همان مطلبی است که اصغری، مشاور رویگری آن را عامل اتهام به این بازیگر قدیمی می داند. البته رویگری همان زمان در گفت و گویی با تماشا اعلام کرد که آن یک عذرخواهی کلی بوده و ربطی به اخراجی ها ندارد و برای بازی در اخراجی ها  از هیچ کس عذرخواهی نکرده است.

منبع: روزنامه تماشا