اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ادامه جدال انتخاباتی در افغانستان



اخبار,اخبار بین الملل , جدال انتخاباتی در افغانستان

 

اخبار بین الملل - استعفایی که افغانستان را از بن‌بست سیاسی دور کرد
ادامه جدال انتخاباتی در افغانستان

استعفای رئیس دبیرخانه کمیسیون انتخابات افغانستان اگر چه تا حدودی روند انتخابات در این کشور از بن بست بیرون کشانده است اما هنوز نتوانسته است به منازعه انتخاباتی در افغانستان پایان دهد.

ضیا الحق امرخیل، رئیس دبیرخانه کمیسیون انتخابات افغانستان، دیروز از سمت خود در این کمیسیون استعفا کرد.

امرخیل در یک کنفرانس خبری گفت، او برای استعفا تحت فشار نبوده بلکه بخاطر اعتمادسازی و بیرون کشیدن روند انتخابات از بن بست، استعفا کرده است.

دو روز پس از دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان، عبدالله عبدالله یکی از دو نامزد حاضر در این مرحله با طرح اتهام تقلب در انتخابات چند درخواست را مطرح کرد، از جمله تعلیق وظایف ضیاالحق امرخیل، رئیس دبیرخانه کمیسیون انتخابات ریاست جمهوری.

امر خیل از سوی عبدالله عبدالله، یکی از دونامزد در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، به "دست داشتن در تقلب" متهم شده است.

ژنرال ظاهر ظاهر، فرمانده پلیس کابل، در روز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، امرخیل را متهم کرد که قصد داشته تعداد زیادی از برگه‌های رای‌دهی را بدون اطلاع مقام‌های امنیتی به یکی از ولسوالی‌های ناامن ولایت کابل انتقال دهد.

کمیسیون انتخابات ریاست جمهوری افغانستان با درخواست عبدالله برای کنار گذاشتن امر خیل مخالف کرد. همچنین با درخواست این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، برای تعلیق شمارش آرا هم مخالفت شد.

همین امر سبب شد عبدالله چهارشنبه گذشته با برگزاری کنفرانس خبری اعلام کند: «به خاطر اینکه که خواست‌های ما از سوی نهادهای انتخاباتی برآورده نشد ما اعتماد خود به کمیسیون‌های انتخابات را از دست دادیم و دیگر به این نهادها اعتماد نمی‌کنیم. برای همین از ناظران خود خواسته‌ایم که کمیسیون انتخابات را ترک کنند.»

تعلیق همکاری های عبدالله با کمیسیون انتخابات احتمال بروز یک بحران سیاسی در این کشور و به بن بست کشیده شدن روند انتخابات را افزایش داد.

پس از آن عبدالله، خواهان نظارت هیاتی از سازمان ملل متحد بر کار کمیسیون‌ انتخابات ریاست جمهوری و بررسی تخلفات صورت گرفته در این انتخابات شد.

برخلاف سایر درخواست های مطرح شده از سوی نامزد انتخابات ریاست جمهوری، این درخواست یعنی نظارت سازمان ملل بر عملکرد کمیسیون انتخابات از سوی حامد کرزی رییس جمهوری افغانستان مورد موافقت قرار گرفت.

دفتر سیاسی سازمان ملل در افغانستان که افغان ها آن را یوناما می نامند با پذیرش ایفای نقش میانجی در اولین گام از اعلام بخشی از آرای شمرد شده جلوگیری کرد و بررسی احتمال تقلب را در دستور کار قرار داد.

پیش از آن ستاد عبدالله عبدالله، نامزد ریاست جمهوری افغانستان یک فایل صوتی را در اختیار رسانه‌ها قرار داده و ادعا کرده که در آن گفتگوهای تلفنی میان امرخیل، رئیس دبیرخانه کمیسیون انتخابات با شماری از کارمندان ستاد اشرف غنی احمدزی دیگر نامزد ریاست جمهوری و کارمندان محلی این کمیسیون‌ ضبط شده است.

در این فایل صوتی، فردی که ستاد عبدالله مدعی شده که ضیاالحق امرخیل است به فردی که ادعا شده عضو ستاد انتخاباتی احمدزی است، به زبان پشتو دستور می‌دهد که "دست روی دست ننشیند و کاری کند."

در قسمت دیگری از این فایل صوتی، به یکی از کارمندان ارشد محلی کمیسیون انتخابات دستور داده می شود که "گوسفندها" را به کوه‌ها ببرد و "چاق" برگرداند. ستاد عبدالله ادعا می‌کند که منظور او بردن صندوق‌های خالی و پر کردن آن به نفع احمدزی است.

درست یک روز پس از انتشار این فایل صوتی امرخیل از سمت خود استعفا داد.

حامد کرزی رئیس جمهوری افغانستان با استقبال از استعفای ضیاءالحق امرخیل رئیس پیشین دبیرخانه کمیسیون انتخابات آن را بجا و مسئولانه خوانده است. در اطلاعیه ای که دفتر کرزای منتشر کرد آمده است: «آقای امرخیل با این اقدام خود راه را برای ادامه روند عادی انتخابات باز کرد.»

سازمان ملل متحد هم کناره گیری ضیاالحق امرخیل، را یک گام برای محافظت از روند تاریخی انتقال قدرت سیاسی در افغانستان دانست.

دفترسیاسی سازمان ملل در افغانستان یا یوناما پس از کناره گیری امرخیل، از نامزدان انتخابات خواست دوباره به روند انتخابات افغانستان به صورت کامل بپیوندند و با نهادهای انتخاباتی همکاری کنند نتایج انتخابات را محترم بشمارنند.

عبدالله عبدالله، نامزد معترض دور دوم انتخابات افغانستان هم با استقبال از کناره‌گیری ضیاءالحق امرخیل اعلام کرد که استعفای او، بخشی از شرایطش برای ورود دوباره به روند انتخابات است.

عبدالله در نشست خبری در کابل بدون آنکه اعلام کند که آیا با کناره‌گیری رییس دبیرخانه کمیسیون انتخابات به روند انتخابات بازخواهد گشت یا نه گفت: بر سر رسیدگی به تقلبات انتخاباتی با سازمان ملل و کمیسیون انتخابات مذاکره خواهد کرد.

او تاکد کرد: هر کسی که مسوول تقلب گسترده در پروسه انتخابات است باید در برابر قانون پاسخگو باشد.

عبدالله درباره بازگشت به روند انتخابات گفت: زمانی که داخل روند انتخابات شود، شرایط دیگری نیز دارد. آنان شرایط، مکانیزم ها و خواسته های شان را به نماینده سازمان ملل متحد و کمیسیون انتخابات افغانستان مطرح خواهند کرد.

وى در خطاب به تیم اشرف غنى احمدزى گفت: اگر این تیم، براساس راى مردم پیروز می شد، به آن احترام می گذاشت و تیم اصلاحات و همگرایى کنار می رفت اما تیم رقیب سرتاپا در تقلب غرق است.

تیم اصلاحات و همگرایی هم پس از استعفای امرخیل با صدور بیانیه ای این استعفا را گام ابتدایی در راستای رسیدگی عملی به تقلب سازمان یافته و گسترده در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد.

بر این اساس می توان گفت که استعفای رئیس دبیرخانه کمیسیون انتخابات افغانستان اگر چه تا حدودی روند انتخابات در این کشور از بن بست بیرون کشانده است اما هنوز نتوانسته است به منازعه انتخاباتی در افغانستان پایان دهد.
اخبار بین الملل - فرارو

 


ویدیو مرتبط :
جدال برای ادامه حیات

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جدال بر سر تندر ۹۰ ادامه دارد



 

 

تندر 90

 

 

یک ماه از ابلاغ طرح تمرکز تولید تندر-۹۰ از سوی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گذشت؛ اما هنوز خبری از اجرای ابلاغیه مذکور نیست.

مسکوت ماندن طرح مذکور در حالی که در همان ابتدا کارشناسان تمركز را بهترین راهکار برای باز کردن گره از مشکلات تندر-۹۰ عنوان کرده بودند؛ اما با گذشت یک ماه، ابلاغ این طرح نه تنها گره ای از تولید این خودرو باز نکرد، بلکه موجب بروز اختلاف میان شرکت های خودروساز نیز شد که این اختلاف گره کور دیگری را در مسیر تولید این خودرو به وجود آورد. مخالفت ایران خودرو به عنوان یکی از تولید کنندگان تندر-۹۰ با طرح مذکور از سویی و سکوت طولانی مدت وزارت صنایع و معادن در خصوص طرح تمركز از سوی دیگر را می توان از جمله دلایل تاخیر و یا مسکوت ماندن طرح مذکور دانست.

سکوت طولانی مدت وزارت صنایع موجب شد تا شرکت ایران خودرو به عنوان شرکت کنار گذاشته شده از تولید تندر-۹۰ بارها اجرای این طرح را غیرممکن اعلام کند؛ اما موضع این شرکت در قبال طرح تمرکز تندر-۹۰ به نپذیرفتن این طرح منتهی نشد؛ به طوری که روز گذشته قائم مقام مدیرعامل این شرکت خبر از منتفی شدن طرح مذکور داد.

میرجواد سلیمانی  در حالی خبر از منتفی شدن تمرکز تولید تندر-۹۰ داد که به گفته یکی از مسوولان سازمان گسترش طرح مذکور منتفی نشده و تصمیمات در خصوص تمرکز تولید تندر-۹۰ همان تصمیمات پیشین است.

این مقام مسوول در ادامه عنوان می کند: در این خصوص باید وزارت صنایع اعلام نظر کند که از سوی این وزارت خانه نیز هنوز تصمیم جدیدی گرفته نشده است.

ظاهرا شکستن قفل سکوت وزارت صنایع و معادن و اعلام موضع رسمی این وزارتخانه در خصوص طرح تمرکز تولید تندر-۹۰ تنها راه باز کردن این گره است؛ چرا که اظهارات قائم مقام شرکت ایران خودرو نشان دهنده آن است که ظاهرا کارگروه خودرو سازمان گسترش مورد تایید وی نمی باشد؛ كما این كه سلیمانی در گفت و گو با فارس رییس كارگروه خودرو سازمان گسترش، را فردی وابسته به این سازمان (سازمان گسترش) دانسته كه براساس دیدگاه های خود، یكسری مسائل را در زمینه تولید تندر مطرح كرده است.

وی در ادامه عنوان کرده: موارد مطرح شده در مورد تمركز تولید تندر-۹۰ در پارس خودرو براساس دیدگاه های رییس كارگروه خودروی سازمان گسترش عنوان شده است.

اظهارات سلیمانی در حالی است که در ابلاغیه طرح تمرکز تولید تندر-۹۰ امضای هدایت رییس سازمان گسترش نیز به چشم می خورد و از سوی دیگر ابلاغیه مذکور در ابتدای امر از سوی روابط عمومی وزارت صنایع و معادن ابلاغ شد که این امر بیانگر آن است که تمرکز مورد تایید رییس سازمان گسترش نیز می باشد، هرچند طبق ماده ۱۲۹ قانون تجارت امضای هدایت به دلیل اینکه وی رییس هر دو هیات مدیره ایران خودرو و سایپا به حساب می آید در خصوص انتقال اموال معتبر نیست؛ که این امر موجب شده تا اجرای طرح مذکور به اعلام موضع رسمی وزارت صنایع وابسته شود.

به گفته یکی از مسوولان شرکت پارس خودرو وزارت صنایع پس از ابلاغیه اولیه هنوز موضع خود را در خصوص طرح مذکور تغییر نداده است؛ به همین دلیل طرح تمرکز پس از اتمام سازوکارها آغاز خواهد شد.

انتظار برای اعلام نظر از سوی وزارت صنایع در شرایطی است که این وزارتخانه نیز چندی پیش به طور رسمی اعلام کرد که ابلاغ تمرکز تولید تندر-۹۰ به این وزارتخانه مربوط نمی شود. به گفته مسوولان این وزارتخانه در گذشته خودروسازان دولتی بودند و سازمان گسترش تمام سهام این شركت ها را در اختیار داشت که این امر موجب می شد تا بتوان برای خودروسازان تصمیم گیری كرد؛ اما امروز باید متناسب با شرایط و وضعیت سهامداران تصمیم گیری شود. هرچند مسوولان وزارت صنایع ابلاغ این طرح را خارج از حیطه وظایف این وزارتخانه اعلام کردند؛ اما این نکته حائز اهمیت این است که ابلاغیه مذکور اولین بار بر خروجی سایت این وزارتخانه قرار گرفت و پس از آن سازمان گسترش ابلاغیه مذکور را به نقل از این وزارتخانه منتشر کرد.

مشکلات به وجود آمده بر سر راه تمرکز تولید تندر-۹۰ موجب شد تا کلاف پیچیده تولید این خودرو در کشور پیچیده تر شود؛ چراکه پس از ابلاغ طرح سازمان گسترش و وزارت صنایع در این خصوص سکوت کردند که این اقدام آنها سردرگمی هرچه بیشتر این طرح را به همراه داشته است؛ به طوری که طی این مدت بارها خبر توقف طرح از سوی مسوولان شرکت ایران خودرو منتشر شد، هرچند این مقام مسوول در شرکت پارس خودرو معتقد است حذف طرح مذکور بعید خواهد بود؛ چراکه معاون وزیر (هدایت رییس سازمان گسترش) با طرح مذکور موافقت کرده و حذف طرح به معنی در نظر نگرفتن امضای وی خواهد بود که این امر موجب می شود تا در طرح های مشابه نیز امضای وی تاثیرگذار نباشد.

از سوی دیگر علی محمدی زاده، مدیر ارتباطات شرکت پارس خودرو، نیز روز گذشته با اعلام اینکه موضوع تمرکز تولید تندر-۹۰ از تصمیم گیری دو شرکت خودروسازی خارج است و نیاز به تصمیم گیری های مدیریت کلان صنعت کشور دارد، می گوید: همان طور که تصمیم گیری اشتراک در تولید تندر-۹۰ در ابتدای عقد قرارداد این خودرو توسط وزارت صنایع و معادن، و ایدرو گرفته شده بود، اکنون نیز بحث تمرکز یا عدم تمرکز تولید این خودرو از عهده و توان شرکت های خودروسازی خارج بوده و یک تصمیم بالادستی است و گمان نمی کنم مخالفت های گاه و بی گاه برخی مسوولان که جایگاه تصمیم گیری نیز ندارند مانع اجرا و عملیاتی شدن مصوبه قانونی یک مرجع تصمیم گیرنده شود.

محمدی زاده ادامه داد: تصمیم گیری سازمان گسترش و وزارت صنایع در رابطه با تمرکز تولید بی شک در جهت برطرف کردن نقایص موجود در این قرارداد و افزایش شمارگان تولید و بازدهی کیفی این خودرو است و به نظر می رسد هر دو خودروسازی باید با شکیبایی و بردباری و بدون ایجاد تنش در بازار خودرویی کشور به مسائل صنعتی خود پرداخته و تصمیم گیری های کلان را به صاحبان اصلی صنایع واگذار کنند...../تحلیل:دنیای اقتصاد