اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ادامه تنش در روابط بغداد و آنکارا/ گزارش‌های جدید از کشتار سن برناردینو



اخبار,اخباربین الملل ,مطبوعات بین المللی

ادامه تنش در روابط بغداد و آنکارا بر سر ورود غیرقانونی نیروهای نظامی ترکیه به عراق، احضار سفیر ترکیه به وزارت خارجه عراق، انتقاد روسیه از آمریکا به سبب کتمان حقایق درباره روابط ترکیه با داعش و افزایش درخواست جوانان فرانسوی برای عضویت در ارتش، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات بین المللی قرار گرفته است.

 موضوع ادامه تنش ها در روابط عراق و ترکیه بر سر ورود غیرقانونی نیروهای نظامی ترکیه به خاک عراق، همچنان مورد توجه مطبوعات و رسانه ها قرار دارد. روزنامه «نیویورک تایمز» در این زمینه می نویسد اقدام ترکیه در اعزام نیروهای نظامی و تجهیزات زرهی به داخل خاک عراق، با خشم و نارضایتی مقامات عراقی مواجه شده که این اقدام را به معنای نقض حاکمیت کشور خود خوانده اند. این روزنامه اشاره می کند که اقدام مذکور از سوی ترکیه، در هماهنگی با دولت اقلیم خودمختار کردستان عراق صورت گرفته، اما هیچ گونه هماهنگی در این زمینه با دولت مرکزی عراق انجام نشده است. نیویورک تایمز معتقد است یکی از دلایل واکنش نشان دادن حیدر العبادی، نخست وزیر عراق به حضور نیروهای ترکیه و همچنین آمریکا در کشورش، تلاش وی برای برقراری توازن میان روابطش با غرب و ایران است.

*****

در خبری دیگر درباره همین موضوع، خبرگزاری «رویترز» از فراخوانده شدن سفیر آنکارا در بغداد به وزارت خارجه عراق جهت ارائه توضیح درباره اقدام اخیر دولت آنکارا خبر داده است. این خبرگزاری می نویسد وزارت خارجه عراق روز شنبه سفیر ترکیه را احضار کرد تا عقب نشینی فوری نیروهای نظامی ترکیه که طی روزهای اخیر وارد عراق شده و در نزدیکی موصل استقرار یافته اند را خواستار شود. همزمان، وزارت خارجه عراق با اشاره به اینکه نیروهای ترکیه بدون آگاهی دولت مرکزی عراق وارد خاک این کشور شده اند، این اقدام را یک «اقدام خصمانه» خوانده است. با این حال، احمد داووداوغلو، نخست وزیر ترکیه مدعی شده اقدام اخیر، یک اقدام روتین بوده و نیروهای این کشور در اردوگاهی نزدیک موصل مستقر شده اند که حدود یک سال پیش با هماهنگی مقامات عراقی تأسیس شده است.

*****

اما از سوی دیگر، تنش های به وجود آمده در روابط مسکو و آنکارا بر سر ساقط کردن جنگنده روسی توسط ترکیه نیز همچنان ادامه دارد. به نوشته خبرگزاری فرانسه، وزارت دفاع روسیه روز ‌شنبه آمریکا را به پنهان کاری قاچاق نفت از مناطق تحت اشغال گروه تروریستی داعش به ترکیه متهم کرد. این اتهام پس از آن مطرح می شود که واشنگتن مقدار قاچاق نفت به ترکیه را ناچیز خواند. در مطلبی که در صفحه فیسبوک وزارت دفاع روسیه منتشر شده، آمده است: «هنگامی که مقامات آمریکایی مدعی می شوند ندیده اند چگونه نفت تروریست ها به صورت قاچاق به ترکیه منتقل می شود، ‌این ادعا را نمی توان صرفاً مکر و حیله آنان نامید؛ بلکه احساس ما از آن، تلاش واشنگتن برای لاپوشانی این قاچاق است... ‌اظهارات مقامات پنتاگون و وزارت امور خارجه آمریکا یک تئاتر پوچ است».

*****

در میان دیگر موضوعات، سایت شبکه خبری «سی ان ان» به آخرین اخبار مربوط به واقعه کشتار اخیر سن برناردینو پرداخته است. این سایت می نویسد داعش ضمن ستایش اقدام قاتلان سن برناردینو، آن ها را از جمله «هواداران» خود معرفی کرده است. این پیام اندکی پس از آن انتشار یافت که بازرسان آمریکایی اعلام کردند به وابستگی یکی از مهاجمان به گروه تروریستی مذکور مشکوک هستند. شبکه رادیویی رسمی داعش در عراق این موضوع را اعلام کرده، اما نگفته که دو مهاجم مذکور، «عضو» این گروه تروریستی بوده اند. پیام رادیویی داعش درباره این موضوع، یک روز پس از آن اعلام می شود که پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی) اعلام کرد واقعه کشتار سن برناردینو را یک اقدام تروریستی تلقی می کند.

*****

در نهایت، سایت شبکه خبری «ان بی سی نیوز» در گزارشی به پیامدهای حمله تروریستی اخیر در پاریس پرداخته و می نویسد در پی این حمله، میزان مراجعات فرانسویان برای پیوستن به ارتش این کشور سه برابر شده است. بر اساس آمارهای رسمی، شمار جوانان فرانسوی که امیدوارند بتوانند به ارتش بپیوندند، طی دوره پس از وقوع حملات پاریس سه برابر شده است. این آمارها بیانگر آن است که در حال حاضر، روزانه حدود 1500 نفر برای پیوستن به ارتش مراجعه می کنند؛ در حالی که پیش از حملات 13 نوامبر، این تعداد روزانه حدود 500 تن بود. همزمان، مراجعات به دفاتر عضوگیری نیروی هوایی نیز سه برابر شده و درخواست ها برای کسب اطلاعات از نحوه فعالیت در ارتش نیز 20 برابر بیشتر شده است.

 

 اخبار بین الملل  -  تابناک


ویدیو مرتبط :
تنش میان آنکارا - مسکو بالا می گیرد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بازتاب قطع روابط دیپلماتیک ایران و عربستان/ جایگاه آنکارا در تنش میان ریاض و تهران



اخبار,اخبارسیاست  خارجی ,ایران و عربستان

همان گونه که انتظار می رفت، خبر قطع روابط سیاسی ایران و عربستان، بازتاب بسیار گسترده ای در عرصه بین المللی پیدا کرده است. برخی رسانه ها به انتشار گزارش هایی تحلیلی درباره این موضوع اقدام کرده و برخی دیگر، اخباری مرتبط با آن را پوشش داده اند. رسانه های ترکیه نیز به تأثیرات این موضوع بر جایگاه ترکیه در منطقه پرداخته و این امر را بررسی کرده اند.

 اعلام قطع روابط سیاسی عربستان سعودی با ایران، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است. پایگاه اینترنتی «ان پی آر» از جمله رسانه هایی است که به این موضوع پرداخته، اما مطابق رویه غالب رسانه های غربی، از «تنش فرقه ای» میان ایران و عربستان سخن گفته که اکنون در پی اعدام شیخ نمر، روحانی برجسته شیعه، اوج گرفته است. این سایت می نویسد، جنگ سرد عربستان و ایران در 48 ساعت گذشته و پس از اعدام یک روحانی شیعه در عربستان، گرم تر شده است. در همین راستا، روز یکشنبه عربستان با قطع روابط دیپلماتیک خود با تهران، اقدام به افزایش تنش های موجود کرد. این قطع روابط دیپلماتیک، سبب تشدید رقابت های موجود میان تهران و ریاض برای نفوذ منطقه ای خواهد شد.


سایت شبکه خبری «سی ان ان» نیز خط خبری مشابهی را در پیش گرفته و می نویسد ابتدا، اعدام یک مرد سبب بروز اعتراضات فرقه ای در خاورمیانه شد و اکنون، آشکار شده که این امر، سبب بروز یک انشقاق جدی دیپلماتیک نیز شده است. دو کشور ایران و عربستان از مدت ها پیش در تقابل با یکدیگر بودند، اما اعدام شبخ نمر، روحانی شیعه به دست عربستان، سبب بروز مرحله ای جدید از این تقابل شد و تحلیلگران بر این باورند که این امر می تواند سبب یک تغییر جهت خطرناک در منطقه ای شود که هم اکنون نیز بی ثبات است. یک منبع آگاه سعودی مدعی شده، قطع روابط دیپلماتیک، آخرین راهکاری بوده که عربستان به آن متوسل شده است، زیرا این کشور، رفتار ایران را غیر قابل قبول دانسته و احساس می کند، هیچ کشوری کاری برای مقابله با آن انجام نمی دهد.

در این میان، روزنامه «نیشن» از برنامه وزیر خارجه سعودی برای سفر به پاکستان خبر داده و می نویسد، احتمالاً محور این سفر و دیدارهای عادل الجبیر با مقامات پاکستانی، بحث و گفت و گو درباره ائتلاف به اصطلاح ضد تروریستی تحت رهبری عربستان خواهد بود. این روزنامه می نویسد، سفر الجبیر، که ابتدا قرار بود امروز انجام شود، به هفتم ژانویه موکول شده است. با این حال، در بیانیه ای که از سوی وزارت خارجه عربستان منتشر شده، هیچ گونه دلیل مشخصی برای این تعویق سفر ذکر نشده است. دیدار وزیر خارجه عربستان از پاکستان، در شرایط کنونی و در پی افزایش تنش ها میان عربستان و ایران، اهمیتی دوچندان یافته است. با توجه به اینکه پاکستان تاکنون استقبال جدی از طرح ائتلاف ضد تروریستی عربستان سعودی از خود نشان نداده، به نظر می رسد این سفر در راستای تلاش عربستان برای همسو کردن پاکستان با خود باشد.


اما روزنامه های ترکیه نیز از منظر خاص خود به موضوع افزایش تنش ها میان ایران و عربستان پرداخته اند. روزنامه «تودی زمان» با بیان اینکه تنش های اخیر ایران و عربستان، سبب بروز چالش هایی جدید برای ترکیه خواهد شد، می نویسد در سایه تنش های اخیر میان عربستان و ایران بر سر اعدام یک روحانی با نفوذ شیعه، شماری از تحلیلگران اوضاع خاورمیانه می گویند، ترکیه نیز از تشدید این منازعه متأثر خواهد شد، زیرا آنکارا تاکنون این نشانه را از خود بروز داده که در منطقه، با ریاض همسو است و به همین دلیل، اکنون باید با احتیاط رفتار کند تا سبب بروز منازعه ای میان شیعه و سنی در منطقه نشود. به عقیده کارشناسان، ترکیه باید در راستای کاهش تنش ها در منطقه حرکت کند، نه دامن زدن به آن.

روزنامه «حریت» نیز دقیقاً همین خط تحلیلی را مورد توجه قرار داده و می نویسد، ترکیه نباید در منازعه عربستان و ایران درگیر شود. این روزنامه می نویسد عربستان سعودی روز اول ژانویه پس از 25 سال اقدام به بازگشایی سفارتخانه خود در عراق کرد. سه روز پیش از آن، عربستان و ترکیه بر سر ایجاد یک شورای استراتژیک عالی رتبه به توافق رسیده بودند. در همین حال، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه درباره ائتلاف ضد تروریستی تشکیل شده توسط عربستان گفت که این گروه بندی، یک «ائتلاف اسلامی» است، نه یک «ائتلاف سنی». در این میان، در شرایطی که به نظر می رسید بازگشایی سفارت عربستان در بغداد اقدامی در راستای همکاری با کشورهای شیعه باشد، اتفاقات بعدی خلاف آن را ثابت کرد. ائتلاف سعودی ها بخشی از تلاش آن ها در زمینه فرقه گرایی در منطقه است و ترکیه نباید در این موضوع وارد شود.

 اخبار سیاست  خارجی  -  تابناک