اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ادامه اخراج پناهجویان از یونان به ترکیه


در مرحله دوم اخراج پناهجویان از یونان، بیش از 300 پناهجوی دیگر به ترکیه منتقل شدند.

خبرگزاری ایسنا: در مرحله دوم اخراج پناهجویان از یونان، بیش از 300 پناهجوی دیگر به ترکیه منتقل شدند.

انتظار می رود که در روزهای پیش رو هزاران نفر از مهاجران به ترکیه منتقل شوند.

پناهجویانی که از مناطق آرامتری مثل پاکستان و مصر به یونان رفته اند بیشتر با خطر اخراج روبرو هستند.

این انتقال اجباری مهاجران بر اساس توافقنامه بین دولت ترکیه و اتحادیه اروپا صورت می گیرد. توافقنامه ای که با انتقاد نهادهای حقوق بشری از جمله کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان روبرو شده بود.

به گزارش یورونیوز، این سازمان گفته است که بر اساس وظیفه اش بر نحوه اجرای این توافقنامه نظارت خواهد کرد اما هنوز به اعضای آن دسترسی مورد نیاز به محل اقامت پناهجویان در ترکیه داده نشده است.

بر اساس توافقنامه بین ترکیه و اتحادیه اروپا همه مهاجرانی که از اول فروردین از ترکیه به جزایر یونان می روند باید با هزینه اتحادیه اروپا به ترکیه برگردانده شوند. از طرفی به ازای هر یک تبعه سوریه که از یونان به ترکیه بازگردانده می شود، یک سوریه ای ساکن ترکیه که تقاضای پناهندگی‌اش پذیرفته شده، باید بتواند به طور قانونی در اروپا اقامت کند.

روز جمعه حدود 50 مهاجر که اغلب آنها پاکستانی بودند، با کشتی از جزیره لسبوس یونان به ترکیه منتقل شدند. بیش از نیمی از مهاجرانی که در پی ناآرام شدن اوضاع در عراق و سوریه به یونان رفته اند در این جزیره ساکن شده اند.


ویدیو مرتبط :
آتش سوزی در یونان | ادامه حریق گسترده جنگل‌ ها در حومه آتن پایتخت یونان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آغاز بازگرداندن پناهجویان از یونان به ترکیه


اولین گروه پناهجویانی که خود را به خاک یونان رسانده‌اند، از امروز (دوشنبه) به ترکیه بازگردانده می‌شوند.

خبرگزاری ایسنا: اولین گروه پناهجویانی که خود را به خاک یونان رسانده‌اند، از امروز (دوشنبه) به ترکیه بازگردانده می‌شوند.

طبق اعلام پلیس مرزی اتحادیه اروپا در حالی که از روز دوشنبه بازگرداندن پناهجویان از خاک یونان به ترکیه آغاز می‌شود، مقامات مرزی یونان هنوز آمادگی کافی برای اجرای این اقدام را ندارند.

به گفته پلیس مرزی اتحادیه اروپا هنوز نیمی از نیروهای امنیتی لازم برای اجرای چنین اقدامی در دسترس دولت یونان نیست. مقامات یونان از پلیس مرزی اتحادیه اروپا خواستار دریافت ۱۵۰۰ مامور پلیس شده بودند، اما تاکنون تنها ۷۰۰ مامور پلیس به آنها معرفی شده است.

توماس دمزیر، وزیر کشور آلمان، معتقد است که اوج بحران پناهجویی در اروپا به پایان رسیده است. وزیر کشور آلمان در این رابطه گفت در ماه مارس سال جاری شمار پناهجویانی که روزانه از خاک اتریش به آلمان وارد می‌شدند، ۱۴۰ نفر بوده است. این تعداد نسبت به ورود روزانه پناهجویان در ماه‌های ژانویه و فوریه کاهش چشمگیر داشته است.

دمزیر در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه آلمانی "تاگس‌ اشپیگل"‌ اعلام کرد که هنوز برخی مشکلات باید از سر راه برداشته شوند. او در این راستا از جمله خواستار اجرای صحیح همه موازین قرارداد اتحادیه اروپا با ترکیه شد. دمزیر نگران ایجاد مسیرهای تازه دیگری است که پناهجویان برای رساندن خود به اروپا از آنها استفاده کنند.

توماس دمزیر اما نسبت به خوش‌بینی زودرس هشدار داد و گفت در صورتی که پناهجویانی از کشورهای آفریقایی چون لیبی از راه ایتالیا خود را به کشورهای اتحادیه اروپا برسانند، باید راه حل مشابهی چون راه حل قرارداد با ترکیه یافت و با کشورهای آفریقایی برای بازگرداندن پناهجویان وارد مذاکره شد.

وزیر کشور آلمان تاسیس مراکزی برای پناهجویان را در شمال آفریقا محتمل دانست و گفت پناهجویانی که خود را به اروپا رسانده‌اند را می‌توان به کشورهای خود بازگرداند و در ازای هر یک از آنها پناهجویی را از همان کشور پذیرفت و به خاک اتحادیه اروپا آورد.

اتحادیه اروپا با ترکیه قراردادی بسته است که برمبنای آن از امروز کلیه پناهجویانی که خود را به خاک یونان می‌رسانند و تقاضای پناهندگی نمی‌دهند را به ترکیه بازگرداند. در این قرارداد آمده است که اتحادیه اروپا در قبال هر پناهجویی که به ترکیه بازمی‌گردد یک پناهجوی مستقر در این کشور را بپذیرد.

خبرگزاری آتن گزارش داد که بازگرداندن پناهجویان از امروز با دو کشتی مسافری ترکیه آغاز خواهد شد که نیروهای مرزی اتحادیه اروپا از مقامات این کشور کرایه کرده‌اند. قرار است این کشتی‌ها پناهجویان را از جزیره لسبوس به ساحل "دیکیلی" در ترکیه منتقل کنند.

خبرگزاری آتن در ادامه بدون ذکر منبع خبری خود نوشت، به این ترتیب قرار است روزانه ۲۵۰ پناهجو به ترکیه بازگردند. مقامات دولتی یونان اما حاضر نشدند این خبر را تایید یا تکذیب کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، روزنامه آکشام به نقل از افکان علا، وزیر کشور ترکیه نوشته است که این کشور از امروز منتظر ۵۰۰ پناهجو از یونان است و پناهجویان افغانی، عراقی و پاکستانی به کشورهای خود بازگردانده خواهند شد.