اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اخضر ابراهیمی: ایران باید در ژنو ۲ حضور داشته باشد/احتمال برگزاری نشست در نوامبر



کنفرانس ژنو 2  ,بحران سوریه

اخضر ابراهیمی: ایران باید در ژنو ۲ حضور داشته باشد/احتمال برگزاری نشست در نوامبر

فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه گفت که حضور ایران در ژنو 2 ضروری است و مقامات ایران برای رفتن به ژنو جدی هستند.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، الاخضر الابراهیمی، فرستاده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه امروز یکشنبه اعلام کرد که کنفرانس ژنو 2 برای ایجاد راه حل سیاسی بحران سوریه ممکن است که در نوامبر آینده برگزار شود.

ابراهیمی در پاسخ به سوال برنامه شبکه تی وی 5 و رادیو «آر اف ای» درباره امکان برگزاری نشست ژنو 2 گفت:این قضیه تایید شده نیست.

وی افزود: تصمیم داریم که نیمه های نوامبر همگان را برای حضور در نشست دعوت کنیم.

ابراهیمی گفت: دولت بشار اسد و مخالفانی که ائتلاف ملی مخالفان سوریه را تشکیل داده اند باید بدون پیش شرط وارد مذاکره شوند.

وی افزود: بشار اسد نمی تواند بگوید که با این و آن مذاکره نمی کنم و این موضوع درباره مخالفان نیز صدق می کند، روس ها به ما می گویند که اسد موافق است.

دولت دمشق اعلام کرده است که با تروریست‌ها وارد مذاکره نمی شود و مخالفان نیز گفتند که کناره گیری بشار اسد پیش شرط برگزاری مذاکرات ژنو 2 است.

اخضر الابراهیمی گفت: ایران و عربستان باید در ژنو 2 حضور داشته باشند.

فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب گفت که با حسن روحانی و محمد جواد ظریف، رئیس جمهور و وزیر خارجه ایران در نیویورک دیدار کرده است و آنها در آمدن به ژنو جدی هستند.

ابراهیمی گفت: در چارچوب راه حل بحران سوریه نباید جهادی‌ها جایگزین نظام کنونی شوند و روس‌ها و غربی‌ها در این مساله اتفاق نظر دارند باید روندی در پیش گرفته شود که به برگزاری انتخابات تحت نظارت بین المللی ختم شود تا به ملت سوریه اجازه آزادی بیان داده شود.

اخضر ابراهیمی با اشاره به اینکه بارها خواستار استعفا از پست خود شده است گفت: این پستی تقریبا محال است من مایل به استعفا هستم زیرا کاری بسیار دشوار است اما تا جایی که امید وجود دارد حق ندارم که استعفا بدهم./فارس

 


ویدیو مرتبط :
احتمال برگزاری بازی هند - ایران زیر باران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اخضر ابراهیمی: حضور ایران در ژنو ۲ ضروری است



مذاكرات ژنو ۲ ,زمان نشست ژنو2

اخضر ابراهیمی: حضور ایران در ژنو ۲ ضروری است

اخضر ابراهیمی نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه اعلام كرد: ایران یكی از كشورهای مهم در امور سوریه است و همراه دبیر كل سازمان ملل بر شركت تهران در نشست ژنو تاكید داریم.

اخضر ابراهیمی در پاسخ به پرسش های خبرنگاران شبكه پنج و رادیو بین المللی فرانسه و همچنین روزنامه ی لوموند بار دیگر بر لزوم حل و فصل دیپلماتیك بحران سوریه تاكید كرد.

ابراهیمی گفت: از زمانی كه این ماموریت خطیر بر دوش من نهاده شده است، شاهد هستید كه همیشه تكرار كرده ام اوضاع بسیار بحرانی است و هر روز هم بحرانی تر می شود. من بارها و بارها از وقوع و تشدید جنگ داخلی خونین در سوریه هشدار داده ام، اما هیچ كس نخواست هشدارهای مرا جدی بگیرد. متاسفانه اكنون این وضع تغییر نكرده است. سوری ها نمی توانند مشكلات خود را به تنهایی حل و فصل كنند.

وی افزوده است: بهتر است كه طرف ها دریابند كشتن یكدیگر و مردم بی گناه هیچ مشكلی را حل نمی كند و چاره كار گفتگو و مذاكره است. معتقدم مناقشه ای واقعی به وجود آمده است و كشورهای منطقه نیز قادر به كمك نیستند و به همین علت تلاش خود را بر روی محافل خارجی یعنی جامعه بین المللی بویژه آمریكا و روسیه متمركز كرده ام.

اخضر ابراهیمی در پاسخ به پرسشی مبنی بر مخالفت مخالفان با شركت در هرگونه گفتگویی تا زمانی كه اسد روی كار باشد، گفت: دو طرف درگیر به این نتیجه رسیده اند كه این بحران راه حل نظامی ندارد و به همین علت باید به دنبال راه حلی سیاسی بود. ما با حمایت شورای امنیت می كوشیم، راه حلی سیاسی پیدا كنیم كه همه طرف های سوری و كشورهای منطقه و جامعه بین المللی را مشاركت دهیم. متاسفانه مواضع طرف های درگیر هر روز تغییر می كند و این به معضلی برای ما تبدیل شده است.

ابراهیمی افزود: روس ها می گویند، دولت سوریه و شخص بشار اسد برای شركت در ژنو و مذاكره برای خروج از بحران موافق است و آمریكایی ها نیز می گویند مخالفان تلاش می كنند، گروهی گسترده تشكیل دهند تا بتوانند در ژنو حضور یابند كه علائم خوبی است اما هیچ چیز قابل پیش بینی نیست.

خبرنگار روزنامه ی لوموند پرسید: آیا باید از اپوزیسیون غیر سلفی حمایت می شد؟

ابراهیمی گفت: به هیچوجه. بان كی مون دبیر كل سازمان ملل متحد و من، از ابتدا گفته ایم هیچ راه حل نظامی برای این بحران وجود ندارد. مسلح كردن طرف های درگیر فقط باعث مرگ بیشتر غیرنظامیان و افزایش خشونت ها می شود. تلاش برای ایجاد تعادل بین نیروهای سوریه و مخالفان ناممكن است. زمانی عنوان شده بود مخالفان در موضع برتر قرار گرفته اند و گفته می شد حكومت در شرف سقوط است، اما هرگز باور نكردم. اكنون می گویند بشار اسد پیروز شده است و مخالفان به كلی شكست خورده اند، اما من هنوز باور و هرگز به آن اعتقادی ندارم.

اوضاع كنونی در سوریه نوعی جنگ داخلی است. هنری كیسینجر پیشتر گفته بود ارتش منظمی كه با نیروهای غیرمنظم مبارزه می كند، در صورتی كه پیروز نشود، شكست می خورد. شورشیان اگر شكست نخورند پیروز خواهند شد كه هنوز شكست نخورده اند.

اخضر ابراهیمی تصریح كرد: در زمان حاضر نیروهای خارجی زیادی به نفع دو طرف متخاصم مبارزه می كنند، اما به عقیده من اگر بنا باشد صلح در سوریه برقرار شود، این مساله صرفا با توافق میان خود سوری ها ممكن خواهد بود.

در زمان حاضر حضور نیروهای جهادی و سلفی در سوریه تهدیدی برای این كشور و برای كل منطقه به شمار می رود. در گذشته شاهد همین مساله در لبنان، افغانستان و مالی بوده ایم و نتایج تاسفبار آن را نیز مشاهده كرده ایم.

وی گفت: آنچه در سوریه در حال جریان است، وقوع چندین جنگ مختلف در این كشور است. از یك سو جنگی داخلی جریان دارد، اما از سوی دیگر جنگی مذهبی آغاز شده است. از طرفی دیگر نیز شاهد راه افتادن جنگی منطقه ای نیز هستیم كه در آن برخی كشورهای منطقه مانند عراق، تركیه، قطر و عربستان دخیل هستند كه در این میان كشورهایی چون لبنان و اردن نیز قربانی این وضع می شوند.

نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه درباره مذاكرات ژنو ۲ نیز گفت: به علت اختلاف های عمیق میان پنج عضو دائم شورای امنیت، هرگز پیشرفتی در برگزاری این دور از مذاكرات حاصل نشده است. به تازگی با جلسات فشرده ای كه داشته ایم، موفق شده ام سیاست های آمریكا و روسیه را به هم نزدیك كنم. نشست ژنو، كنفرانسی با حضور كشورهای منطقه، پنج عضو دائم شورای امنیت و دو طرف درگیر در سوریه خواهد بود.

هدف ما برگزاری نشست ژنو ۲ بدون هیچ پیش شرط است و اسد نمی تواند بگوید برای مذاكره با چه كسی به ژنو می آید و مخالفان نیز همینطور نمی توانند از قبل بگویند ما چنین خواسته ای داریم.

خبرنگار شبكه پنج فرانسه پرسید: آیا تصور سوریه ای با حضور اسد در سال های آینده ممكن است؟

ابراهیمی پاسخ داد كه مخالفان به شدت از من دلخور هستند كه چرا علیه اسد موضع گیری نكرده ام، یا اینكه باید در دادگاه كیفری بین المللی محاكمه شود. اما نباید فراموش كرد كه این نقش من نیست و از صلاحیت من خارج می باشد. مهمترین ماموریت من تلاش برای پایان دادن به خشونت های خونین در سوریه است.

خبرنگار رادیو بین المللی فرانسه درباره سلاح های شیمیایی سوریه نیز پرسید كه ابراهیمی گفت: سازمان ملل هرگز نگفته است كه حكومت در ۲۱ اوت نزدیك دمشق از سلاح های شیمیایی استفاده كرده است. این ماموریت سازمان ملل نبوده است. این سازمان فقط ثابت كرده است از سلاح های شیمیایی استفاده شده است.

وی افزود: این موضوع واقعا آزار دهنده است كه همه ی مساله سوریه به شناسایی و انهدام سلاح های شیمیایی محدود شده است در حالیكه خونریزی ها همچنان ادامه دارد.

ابراهیمی با اشاره به حضور میلیون ها آواره سوری در كشورهای مختلف گفت: موضوع سلاح های شیمیایی حل و فصل شده و جامعه بین المللی در حال انهدام آنها است. سوریه اكنون فهرست همه مراكز انباشت تسلیحات شیمیایی را ارائه كرده است. اما بازهم می گویم كه مشكل اساسی وجود این سلاح ها نیست بلكه مشكل، كشته شدن سوری ها به دست سوری ها و به كمك دیگران است.

وی درباره تهدیدهای آمریكا و فرانسه علیه سوریه نیز اظهار داشت: این تهدیدها صرفا باعث پیشرفت در پرونده شیمیایی سوریه شد و بر جهانیان این موضوع را گوشزد كرد كه مشكلی خطرناك وجود دارد كه ممكن است گریبانگیر سراسر جهان شود. همه تلاش من این است كه كنفرانس ژنو ۲ در ماه نوامبر برگزار شود.

ابراهیمی در پاسخ به پرسش خبرنگار لوموند درباره جایگاه نیروهای افراطی در آینده سوریه گفت: روس ها، آمریكایی ها و در مجموع كشورهای منطقه اتفاق نظر دارند كه این نیروها نباید حاكم شوند. مساله اصلی این است كه چگونه به راه حلی دست خواهیم یافت كه پاسخگوی خواسته های مردم سوریه باشد و در عین حال مانع قدرت گرفتن نیروهای تروریستی و تندرو گردد. فرآیند سیاسی باید آغاز و در نهایت به برگزاری انتخاباتی تحت كنترل و نظارت بین المللی منجر شود.

ابراهیمی درباره حضور ایران در كنفرانس ژنو ۲ نیز گفت: دبیركل سازمان ملل و دبیركل اتحادیه عرب همیشه گفته اند، ایران و عربستان كه هر دو در كنفرانس ژنو یك غایب بوده اند، باید در ژنو ۲ حضور داشته باشند.

به نظر می رسد، وجهه جدید ایران و اتفاقاتی كه در نیویورك افتاد مثبت باشد. من در نیویورك با حسن روحانی و محمدجواد ظریف دیدار كردم و مایل هستند در مذاكرات شركت كنند كه هیچ پیش شرطی هم ندارند، اما از سوی دیگر تمایل برای حضور در این نشست چندان نیست.
مجری شبكه پنج فرانسه پرسید: ایران با ریاست جمهوری روحانی ممكن است نقشی به عنوان حل و فصل دیپلماتیك مناقشه سوریه ایفا كند؟ و آیا این موضوع به رفع یا دستكم كاهش تحریم های ضد ایرانی منجر خواهد شد؟

ابراهیمی پاسخ داد: این مسائل خارج از محدوده كاری كنفرانس ژنو است. همه حاضران در نشست با هدف حمایت از مذاكره طرف های درگیر در سوریه می آیند. امیدواریم ایران، عربستان، تركیه، آمریكا و فرانسه این نقش را ایفا كنند.

خبرنگار لوموند پرسید: آیا از ایران برای حضور در ژنو دعوت می كنید؟

ابراهیمی پاسخ داد: من مسئول ارسال دعوتنامه ها نیستم. دبیركل سازمان ملل گفته كه تهران باید در ژنو حضور یابد اما تصمیم را آمریكا و روسیه خواهند گرفت.

خبرنگار شبكه ی پنج تلویزیون فرانسه گفت: ایران از طریق حزب الله یكی از حامیان نظامی بشار اسد است.

نماینده ویژه سازمان ملل متحد در بحران سوریه نیز گفت: فقط حزب الله نیست بلكه ایران هرگز پنهان نكرده كه افرادی در سوریه دارد. آنان می گویند در این كشور درحال نبرد نیستند و صرفا ماموریت مشاوره فنی و آموزشی دارند.

خبرنگار رادیو بین المللی فرانسه نظر ابراهیمی را درباره احتمال شركت عربستان در نشست ژنو ۲ جویا شد.

وی گفت: اگر ایران دعوت شود، عربستان هم دعوت می شود. اما این موضوع كه چه كشوری می آید و چه كشوری نمی آید، هرگز مشخص نیست.

خبرنگار رادیو بین المللی فرانسه پرسید: عربستان كشور بزرگ سنی و ایران كشور بزرگ شیعه است. آیا سوریه صحنه رویارویی میان سنی ها و شیعیان به واسطه این دو كشور بزرگ نیست؟

ابراهیمی پاسخ داد: متاسفانه در سوریه با وضعی اسفبار روبرو هستیم و البته فقط به این كشور محدود نمی شود. در پاكستان و عراق نبرد بین سنی ها و شیعیان مشهود است. در لبنان نیز تضادها بین شیعیان و سنی ها برجسته تر از دشمنی های دیرینه شده است. اما در سوریه به مراتب وضعیت پیچیده تر است زیرا شیعیان سه درصد جمعیت را تشكیل می دهند و علوی ها شاخه ای از آنان هستند. سوریه پیشتر الگویی از تعامل مذاهب با یكدیگر بود اما اكنون شاهدیم كه در حال سقوط به جهنم است و ماموریت ما این است كه از این سقوط جلوگیری كنیم. /ایرنا