اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اخذ جریمه دیرکرد در بانک‌ ها حرام است


یکی از مراجع تقلید با بیان اینکه اخذ جریمه دیرکرد در بانک‌ها حرام است، گفت: مراجع تقلید بارها این مسئله را عنوان کرده‌اند ولی هنوز هم بانک‌ها از همان ابتدای اعطای تسهیلات، دیرکرد را تعیین و در صورت تاخیر، آن را دریافت می‌کنند.

خبرگزاری فارس: آیت‌الله حسین نوری همدانی  در جمع اعضای شورای بسیج اساتید کشور با اشاره به نظم موجود در جهان خلقت اظهار کرد: خداوند بر اساس هدایت تکوینی خود، همه موجودات را در مسیر کمال و سعادت راهنمایی می‌کند.

وی افزود: همه موجودات از هدایت برخوردارند ولی انسان در این میان به عنوان خلیفة‌الله از هدایت‌های دیگری برخوردار است که از آن جمله می‌توان به عقل، فطرت و پیامبران و کتاب‌های آسمانی اشاره کرد.

این مرجع تقلید با بیان اینکه عمل بر اساس دستورات الهی موجب کامیابی انسان در دنیا و آخرت خواهد شد، گفت: روایتی داریم مبنی بر اینکه امام حسین(ع) مصباح هدایت و کشتی نجات است و وقتی به شرایط آن دوران نگاه می‌کنیم در می‌یابیم که دکترین عاشورا و سیره اباعبدالله(ع)، برنامه‌ای همه‌جانبه را برای همه انسان‌ها در طول تاریخ فراهم آورده است به طوری که زنان، کودکان، مردان و جوانان در این برنامه دارای نقشی مخصوص به خود هستند.

وی ادامه داد: زنان نقشی اساسی در پیشبرد اهداف بشری داشته و حتی تاثیرگذاری آنها به مراتب از مردان هم بیشتر است ولی می‌بینیم در طول تاریخ نگاهی منفی به زنان وجود داشته است.

آیت‌الله نوری همدانی با بیان اینکه گمان نمی‌کردیم مسئله‌ای اسلامی مانند حجاب تا این حد حاشیه داشته باشد، گفت: اگر از همان ابتدا حجاب و عفاف را به خوبی برای جامعه تبیین می‌کردیم شاهد مشکلات کنونی هم نبودیم ولی در همان اوایل، برخی گفتند اگر چند تار موی زنان بیرون باشد مشکلی به وجود نمی‌آید و همین امر آنقدر گسترش یافت تا مشکلات کنونی را به وجود آورد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم تصریح کرد: وزارتخانه‌ها و ادارات می‌توانند به کارکنان خود بگویند که حجاب و عفاف را رعایت کنند؛ البته فرهنگ‌سازی زمینه همه امور است و نباید همه کارها را با اجبار پیش برد.

وی افزود: زنان امروز ما از نسل همان بانوانی هستند که دیروز در جریان انقلاب نقش‌آفرین بودند و مردان و همسران خود را به جبهه‌ها می‌فرستادند، بنابراین فرهنگ‌سازی در زمینه عفاف و حجاب در جامعه ایرانی تاثیرگذار خواهد بود.

وی با بیان اینکه اخذ جریمه دیرکرد در بانک‌ها حرام است گفت: مراجع تقلید بارها این مسئله را عنوان کرده‌اند ولی می‌بینیم هنوز هم بانک‌ها از همان ابتدای اعطای تسهیلات، دیرکرد را هم تعیین و در صورت تاخیر، آن را دریافت می‌کنند بنابراین گمان نکنید هرچه مراجع تقلید بگویند همان در جامعه پیاده می‌شود؛ هر کاری راهی معین دارد و باید از راهش وارد شد.

آیت‌الله نوری همدانی عنوان کرد: باید وحدت رویه‌ای در کشور در مورد مسائل اسلامی وجود داشته باشد.

این مرجع تقلید به مسئله افزایش جمعیت اشاره کرد و گفت: جریانی در کشور به وجود آمده که کار یک نفر و یک فتوا نیست زیرا در حال حاضر تاخیر در ازدواج‌ها در کشور نهادینه شده و دختران گاهی به بهانه تحصیل، ازدواج را سال‌ها به تاخیر می‌اندازند و مردان هم دیر ازدواج می‌کنند ولی باید دانست این امر دارای مفاسدی است.

وی با بیان اینکه در شرایط کنونی، ازدواج کار آسانی نیست و زمینه‌هایی همچون ثروت و اشتغال را لازم دارد، بیان کرد: مشکل زمانی بیشتر می‌شود که حتی پس از ازدواج، زوجین اقدام به فرزندآوری نمی‌کنند زیرا مشکلات زیادی بر این امر مترتب است؛ وقتی جوانان دیر ازدواج می‌کنند و دیر بچه‌دار می‌شوند آنگاه مشکل تفاوت سنی بالای میان والدین و فرزندان به وجود می‌آید.

آیت‌الله نوری همدانی افزود: باید فرهنگ ازدواج دیرهنگام را تغییر داد و این امر به وسیله یک فتوا امکان‌پذیر نیست.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به تفاوت‌های میان فرهنگ اروپایی و ایرانی و لزوم فرهنگ‌سازی بومی برای تشویق به ازدواج خاطرنشان کرد: حل این مشکل کار یک نفر نیست و باید عزمی جدی در این مورد وجود داشته و عزم ملی هم باید از جایی باشد که سخنش در جامعه زمینه اجرایی داشته باشد؛ ارائه مشوق‌هایی به کسانی که ازدواج می‌کنند یکی از راهکارهای موثر خواهد بود.


ویدیو مرتبط :
حکم شرعی جریمه دیرکرد وام

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کاسبی بانک ها با اخذ جریمه دیرکرد اقساط!



نرخ سود بانکی,بانکداری

بانک هایی که خسته و پیرمان کرد
کاسبی بانک ها با اخذ جریمه دیرکرد اقساط!

اگر به افزایش نرخ سود بانکی در چند سال اخیر که بیش از 20 درصد بوده توجه کنیم بدون شک می توان به استفاده ابزاری بانک ها از وام گیرندگان برای افزایش سرمایه خود پی برد.

دین اسلام قرض دادن به یکدیگر را بسیار تاکید می کند. به همین منظور یکی از کارکردهای بانک های اسلامی، ارائه وام از پول هایی است که در پس اندازهای قرض الحسنه جمع می شود. چند سالی می شود که بانک های ایرانی از این رویکرد دور شده و عمده فعالیتشان را بر افزایش سرمایه های غیر منقول مانند خرید ملک متمرکز کرده اند. از سویی دیگر افزایش نرخ بهره و سود وام های پرداخت شده نیز بانک ها را از مسیر حسنه شان دور کرده است.

بانک های تورم زا
از این رو می توان انتظار داشت که کارکرد تولیدی بانک ها به منظور جمع آوری نقدینگی روندی منفی به خود خواهد گرفت و هستند بسیاری از بانک ها که در شرایط کنونی با افزایش بهره بانکی که گاه به 40 الی 45 درصد می رسد گوی سبقت را حتی از برخی ربا گیرندگان ربوده اند. چندی پیش وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت یازدهم در کنگره خانه کشاورز از سیستم بانکی کشور گله کرده و قوانین این بانک ها را دست و پا گیر برشمرد.

 

محمد رضا نعمت زاده با تاکید بر نداشتن همکاری بانک ها با بخش تولید یادآور شد: "از دست سیستم بانکی پیر شده ام؛ اما آنقدر پیگیری می کنیم تا به نتیجه برسد." وی با اشاره به اینکه اصل کار تولید به بانک ها بر می گردد در سخنانش به تورم و بیکاری ناشی از رویکرد بهره ای بانکی اشاره می کند و تاکید دارد: "بانک ها تنها به دکان خود چسبیده اند."

خرید ملک جایگزین تولید
ربا همواره در فقه اسلامی مورد نکوهش قرار می گیرد و بانکداری بدون ربا نیز از چشم اندازها و آرزوهای دولت های اسلامی به شمار می رود. پس از پیروزی انقلاب اسلامی بود که قانون عملیات بانکی بدون ربا تدوین و تصویب شد تا نقدینگی مردم توسط بانک ها به چرخش درآمده و به عنوان سرمایه ای در تولید برای توسعه اقتصادی با تاکید بر مولفه های اسلامی به شمار برود.

 

اما بانک ها در شرایط اقتصادی کنونی تعاریف گوناگونی از وام ها و میزان بهره ان ایجاد کرده اند و سودشان را در عرصه خرید اموال غیر منقول همچون خرید ملک با تمرکز به افزایش قیمت، وارد کرده اند. تنوع وام ها و نرخ آن در بانک هایی همچون ملت، صادرات، پارسیان، توسعه و... آنچنان زیاد است که مبنای گردش سرمایه ای از نظر بازگشت سود را می توان به راحتی در اخذ بهره آن دانست.

اگر به افزایش نرخ سود بانکی در چند سال اخیر که بیش از 20 درصد بوده توجه کنیم بدون شک می توان به استفاده ابزاری بانک ها از وام گیرندگان برای افزایش سرمایه خود پی برد. سرمایه ای که اغلب توسط برخی از بانک های خصوصی مانند پارسیان و دولتی همچون ملت صرف خرید ملک می شود.

تعیین سقف بهره
مدت زمانی می شود که کشور و مردم با مشکلات متعدد اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند و کسب درآمد ، تولید و داشتن شغل برایشان سخت شده است. با توجه به شرایطی که بر کشور حاکم شده اخذ بهره هایی اینچنین بالا مناسب نبوده و با توجه به امارهایی که طی 3 سال گذشته منتشر شد؛ بانک ها بیشترین پرونده را در دستگاه قضایی برای اخذ طلب از وام گیرندگانی که در پرداخت اقساط و بهره دیرکرد داشته را گشوده اند.


آیت الله مکارم شیرازی نیز به نوع اخذ و میزان بهره بانکی انتقاد داشته و اخذ کارمزد بیش از 4 درصد را حرام می داند. ایشان با تاکید بر خیر بودن قرض الحسنه در سنت های الهی یادآور می شوند: اینکه در بانک ها در ظاهر با نام اسلام کار شود و در باطن عمل اسلامی صورت نگیرد؛ این بانک ها عملشان اسلامی نبوده و همان بانک هایی می شوند که در زمان طاغوت در ایران دایر بود.


این مفسر قرآن کریم در بخشی دیگر از سخنان خود یادآور می شوند که شرایط کنونی اقتصاد کشور بد بوده از این رو بانک ها نیز به کار تولید نمی پردازند چون تولید و درآمد کاهش یافته؛ پرداخت بهره بانکی سخت و گاهی میسر نیست.

به گفته برخی از مراجع عظام جریمه بانکی نیز ربا به شمار می رود و دریافت آن نیز از سوی بانک حرام است.


آیت الله نوری همدانی نیز با تاکید بر رویکرد بانک ها در اخذ بهره و دیرکرد بانکی بیان کردند:‌ فعالیت بانک‌ها باید مورد توجه قرار گیرد تا پول مردم در راه ربا خواری مصرف نشود زیرا دیرکرد حرام است بلکه باید در راه ترقی و پیشرفت مورد استفاده قرار گیرد.

بخشش و تولید موثر برای مردم و بانک
شاید شرایط کنونی اقتصادی، بانک ها را به اخذ چنین تدابیری برای درآمد زایی کشانده است اما مردم نیز در این شرایط اقتصادی نیازمند مساعدت هستند. مدتی می شود که شرکت های بیمه ای و سازمان امور مالیاتی قانونی را به اجرا درآورده تا در آن کسانی که اصل مالیات و پول را طی 6 ماه بپردازند؛ می توانند از جریمه، دیرکرد و سود معاف شوند.

 

این چنین رویکردی می تواند امید را به مردم داده و بانک ها نیز حداقل به اصل پول خود برسند. کشور در شرایط اقتصادی خاصی به سر می برد که همگان در جنگ علیه تحریم ها بوده و نیازمند یاری و همکاری به منظور سازندگی و آبادی ایران هستیم. از این رو کاهش بهره بانکی و بخشش دیرکرد  وام ها می تواند جانی تازه را به تولید کنندگان داده  تا گردش چرخش اقتصاد کشور را  شاهد شویم.

/تدبیر وامید