اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اختیارات رئیس قوه قضائیه افزایش یافت


نمایندگان مجلس کلیات طرحی را تصویب کردند که به موجب آن رییس قوه قضاییه می‌تواند در صورت عدم ارائه لوایح این قوه از سوی دولت به مجلس، آن را مستقیم به مجلس ارائه کند.

خبرگزاری ایسنا: نمایندگان مجلس کلیات طرحی را تصویب کردند که به موجب آن رییس قوه قضاییه می‌تواند در صورت عدم ارائه لوایح این قوه از سوی دولت به مجلس، آن را مستقیم به مجلس ارائه کند.

 نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز(سه‌شنبه) کلیات طرح الحاق یک تبصره به ماده 3 قانون وظایف و اختیارات رییس قوه قضاییه را با 156 رای موافق، 33 رای مخالف و 4 رای ممتنع از مجموع 216 رای به تصویب رساندند.

در صورت تصویب نهایی جزییات این طرح، در صورتی که دولت در مدت مذکور سه ماهه نتواند نسبت به تصویب و ارسال لایحه قوه قضاییه به مجلس اقدام کند و سه ماه دیگر از این مدت قانونی بگذرد، رییس قوه قضاییه می‌تواند مستقیما لایحه را به مجلس ارسال کند.

در جریان بررسی کلیات این طرح حاجی‌دلیگانی، جعفرزاده و علیرضا خسروی به عنوان مخالف و غضنفرآبادی، علی‌محمد احمدی و ملکشاهی به عنوان موافق کلیات صحبت کردند.


ویدیو مرتبط :
تجدید میثاق رئیس قوه قضائیه با امام راحل

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

با افزایش اختیارات به رئیس قوه قضائیه; مجلس اجازه دور زدن دولت را صادر کرد!



اختیارات رئیس قوه قضائیه ,رئیس قوه قضائیه

با افزایش اختیارات به رئیس قوه قضائیه; مجلس اجازه دور زدن دولت را صادر کرد!

نمایندگان مجلس به رئیس قوه قضائیه اجازه دادند در صورتی که لوایح مربوط به این قوه در مدت مذکور در دولت به تصویب نرسیده و به مجلس ارسال نشود، رئیس قوه قضائیه مستقیما لایحه را به مجلس ارسال کند.

نمایندگان مجلس با تصویب طرحی عجیب یکی از اختیارات قانونی دولت یعنی تصویب و ارسال لایحه به مجلس را به رییس قوه قضاییه نیز اعطا کردند!

 بر اساس مصوبه امروز، نمایندگان مجلس به رئیس قوه قضائیه اجازه دادند در صورتی که لوایح مربوط به این قوه در مدت مذکور در دولت به تصویب نرسیده و به مجلس ارسال نشود، رئیس قوه قضائیه مستقیما لایحه را به مجلس ارسال کند.

جزئیات طرح الحاق یک تبصره به ماده 3 قانون وظایف و اختیارات رئیس قوه قضائیه در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی با 132 رای موافق، 16 رای مخالف و 10 رای ممتنع از مجموع 208 رای به تصویب نمایندگان رسید.

در اصل ماده واحده این طرح آمده است: یک تبصره به ماده 3 قانون وظایف و اختیارات رئیس قوه قضائیه مصوب 1387.12.8 به شرح ذیل الحاق می گردد.


تبصره -در صورتی که دولت در مدت مذکور نتواند نسبت به تصویب و ارسال لایحه به مجلس اقدام نماید و سه ماه دیگر از مهلت قانونی آن بگذرد رئیس قوه قضائیه می تواند مستقیما لایحه را به مجلس ارسال کند.

گفتنی است بر اساس بند دوم اصل 158 قانون اساسی "تهیه لوایح قضایی متناسب با جمهوری اسلامی" یکی از وظایف رییس قوه قضاییه است اما در اصل 74 نیز به صراحت تاکید شده است "لوایح قانونی پس از تصویب هیأت وزیران به مجلس تقدیم می‌شود و طرحهای قانونی به پیشنهاد حداقل پانزده نفر از نمایندگان، در مجلس شورای اسلامی قابل طرح است."

از طرفی حق دولت در ارسال لایحه به مجلس در اکثر کشورهای دنیا انحصاری تلقی می شود و مصوبه امروز مجلس بدون تردید این انحصار را از دولت خارج کرده است./تدبیروامید