اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اختلاف ۲ قوه بر سر هدفمندی



اخبار,اخباراقتصادی, هدفمندی یارانه‌ها

عضوکمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی ازپیشنهاددولت برای کاهش یارانه نقدی اقشارمتوسط خبر دادوگفت: اقتصاد دانان مجلس خواستارافزایش قیمت حامل های انرژی برای پر مصرف ها به جای قطع یارانه قشر متوسط هستند.

محمدحسین حسین‌زاده‌بحرینی در گفت‌وگو با مهر از وجود دو نگاه متفاوت در دولت و مجلس برای اجرای قانون هدفمندی در سال ۹۴ در کمیسیون تلفیق خبر داد و گفت: نگاه دولت و برخی از نمایندگان این است که یارانه اقشار آسیب‌پذیر، کمیته امداد و بهزیستی در حد فعلی حفظ شده، مقداری هم به صورت غیرنقدی به آنها کمک شود و یارانه بقیه اقشار درصدی کاهش پیدا کند و به این ترتیب کمبودی که در تراز هدفمندی داریم جبران شود.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید یارانه نقدی افراد متمول و ثروتمند حذف شود، اظهار داشت: بخش قابل توجهی از خانوارهایی که دولت و برخی از نمایندگان درصدد کاهش یارانه نقدی آنان هستند، زیر پوشش سازمان‌های حمایتی قرار ندارند و قشر متوسط جامعه را تشکیل می‌دهند. این طبقه از جمعیت افراد آبرومندی هستند که به نظر ما صلاح نیست زیر پوشش دستگاه‌های حمایتی بروند و یا همین‌مقدار یارانه آنها نیز کاهش یابد.

وی با تاکید بر اینکه صلاح نیست یارانه این قشر متوسط قطع شود گفت: باید یارانه این افراد مانند اقشار پایین جامعه حفظ شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در تشریح نگاه اقتصاددانان مجلس درخصوص اجرای قانون هدفمندی در سال ۹۴ گفت: می‌توان کسری تراز هدفمندی را از طریق افزایش قیمت حامل‌های انرژی برای «پرمصرف‌ها» جبران کرد.

عضو کمیسیون تلفیق با بیان اینکه حتما باید الگوی مصرف حامل‌های انرژی به گونه ای تعیین شود كه بخش عمده جامعه «پرمصرف» تلقی نشده و در نتیجه، مشمول افزایش قیمت‌ها ‌نشوند، اظهار داشت: در صورت تصویب نهایی این پیشنهاد، كه پیشنهاد مشترك كمیسیون اقتصادی و كمیسیون انرژی است، قیمت حامل های انرژی صرفاً برای افرادی که مصرف بیشتری دارند افزایش می یابد و در واقع، یارانه اضافی و پنهان آنها قطع می شود.

حسین‌زاده بحرینی با تاکید بر اینکه این دو نگاه به صورت جدی در کمیسیون تلفیق در حال بررسی است گفت: ما معتقدیم قیمت حامل‌های انرژی برای پرمصرف‌ها باید افزایش یابد، یارانه اقشار متوسط حفظ شود و به افراد کم‌درآمد، علاوه بر یارانه نقدی، كمك های غیرنقدی نیز اختصاص یابد.

وی اظهار داشت: اما دولت اصرار دارد که یارانه اقشار متوسط کاهش یابد. البته اعلام کرده اند که درصد کمی از اقشار پردرآمد را نیز شناسایی کرده‌اند که می‌توانند آنها را حذف کنند.

عضو کمیسیون تلفیق ادامه داد: در این دو نگاه اشتراکاتی وجود دارد که اول حذف اقشار پردرآمد و دوم کمک غیرنقدی به اقشار کم‌درآمد است که در این دو موضوع هیچ اختلافی میان دولت و دوستان ما در کمیسیون تلفیق نیست.

وی گفت: در مورد قشر متوسط (یعنی خانوارهایی كه تحت پوشش نهادهای حمایتی نیستند و براساس اطلاعات موجود، ثروتمند هم تلقی نمی شوند) اختلاف نظر بین دولت و مجلس وجود دارد. البته دولت محترم نظر خود را در لایحه بودجه مطرح نكرده و صرفاً به طرح شفاهی آن در كمیسیون تلفیق بسنده كرده است.

حسین‌زاده بحرینی تاکید کرد: با توجه به این كه قانون هدفمندی یارانه‌ها باید تا پایان برنامه پنجم توسعه اجرا شود، به نظر می رسد در صورت تصویب پیشنهاد كمیسیون های اقتصادی و انرژی مجلس، هم یك گام دیگر از قانون هدفمندی اجرا می شود و هم هزینه‌های اجتماعی كمتری به جامعه تحمیل خواهد شد.


 اخبار اقتصادی -  مهر 
 


ویدیو مرتبط :
هدفمندی یارانه ها یا هدفمندی سیاست!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جنایت خونین، پایان بخش اختلاف بر سر ارثیه



جوانی که بر سر ارثیه با پسردایی اش اختلاف داشت با یک کپسول گاز چندین ضربه به سر وی وارد کرد و با کشتن او به این اختلاف پایان داد. ظهر روز ۱۲ دی ماه کارآگاهان جنایی پلیس آگاهی اصفهان به خانه یی در خیابان طالقانی رفتند تا درباره قتل جوانی ۲۲ساله به نام اصغر تحقیق کنند. ساعتی پیش خانواده مقتول پلیس را در جریان مرگ وی قرار داده و اعلام کرده بودند پسرشان به طرز فجیعی کشته شده است.



دقایقی بعد از حضور پلیس، شاه محمدی بازپرس ویژه قتل اصفهان و متخصصان پزشکی قانونی خود را به محل حادثه رساندند. به هم ریختگی صحنه جنایت نشان می داد پیش از حادثه کشمکش سختی بین قاتل و مقتول درگرفته و سرانجام قاتل با وارد کردن چندین ضربه مهلک به سر اصغر جان او را گرفته است.



کارشناسان پزشکی قانونی نیز این موضوع را تایید کردند و این در حالی بود که یک کپسول گاز که بدنه اش خون آلود بود در محل حادثه به چشم می خورد. در چنین شرایطی تجسس ها برای یافتن عامل این جنایت آغاز شد.



پرس و جو از همسایه ها نخستین سرنخ را در اختیار کارآگاهان قرار داد. طبق اظهارات آنان پسرعمه مقتول به نام حسین ساعتی پیش از مرگ اصغر نزد او رفته و با وی درگیر شده بود. تحقیقات بیشتر در این خصوص فاش کرد حسین از مدت ها قبل بر سر ارثیه با خانواده مقتول اختلاف داشته و این موضوع می تواند انگیزه یی قوی برای این جنایت باشد.



در حالی که جست وجوها برای یافتن تنها مظنون پرونده ادامه داشت یکی از همسایه های مقتول اظهارات جدیدی را مطرح کرد و مهر تاییدی بر فرضیه کارآگاهان مبنی بر قاتل بودن حسین زد.



او گفت ساعتی پیش از حادثه حسین با حالتی برافروخته به خانه پدری اصغر رفت و پس از دقایقی در حالی که لباسش خون آلود بود با عجله از آنجا گریخت.



همزمان با بررسی این اطلاعات کارآگاهان در تحقیقات دامنه دار خود به اطلاعاتی درخصوص مخفیگاه متهم به قتل دست یافتند و سرانجام چند روز پس از این جنایت حسین را در حالی که همان لباس خونی را به تن داشت دستگیر کردند.



هنگامی که وی تحت بازجویی قرار گرفت، اتهام قتل پسردایی اش را پذیرفت و گفت؛ «از مدتی پیش با خانواده و بیشتر دوستانم اختلاف پیدا کرده بودم. چون موضوع ارثیه فامیلی حل نشده بود، همیشه عصبی بودم و مدام با دوستان و خانواده ام درگیر می شدم. احساس می کردم آنها می خواهند حقم را پایمال کنند و ارثیه ام را برای خودشان بردارند.



من از آنها خواستم سهمم را بدهند اما همه به من بی توجهی می کردند. این اختلافات ادامه داشت تا اینکه روز حادثه سراغ اصغر رفتم تا درباره مسائل مالی با او صحبت کنم. چند دقیقه یی با او گفت وگو کردم اما بعد از آنکه توافقی حاصل نشد با هم درگیر شدیم و من در فرصتی مناسب کپسول گازی را که کنارم بود، برداشتم و با آن چندین ضربه پی درپی به سر اصغر زدم.



خون زیادی از سر او جاری شد و من هم وقتی مطمئن شدم او فوت شده از آنجا فرار کردم.» پایگاه اطلاع رسانی عبرت درباره این پرونده خبر داد به دنبال این اعترافات متهم با صدور قرار قانونی روانه زندان شد و هم اکنون تحقیقات در شعبه پنج بازپرسی دادسرای امور جنایی اصفهان ادامه دارد.