اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اختلاف داوران بر سر ژیمناستیک طلا



اخبار اقتصادی - سکته ناقص جلوی جهش اونس را نگرفت
اختلاف داوران بر سر ژیمناستیک طلا

طلا هفته کاری گذشته را با خیز قابل توجه آغاز کرد، با ثباتی نسبی ادامه داد و با سکته‌ای ناقص به پایان برد. هر اونس فلز زرد پس از این تقلا بالاخره 25 دلار رشد کرد تا داوران بازار بر سر روند هفته کاری جدید دچار اختلاف‌نظر شوند.

اونس این فلز گرانبها که هفته را با قیمت 1168 دلار آغاز کرده بود، روزهای دوشنبه و سه‌شنبه قیمت‌های 1212 و 1198 دلار را ثبت کرد. روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه نیز قیمت‌های 1209 و 1206 رقم خورد تا روز جمعه با انتشار گزارش میزان اشتغال‌زایی بخش غیرکشاورزی آمریکا، اونس به بهای 1193 دلار سقوط کند.


روز اول: فلز زرد در روزی که بنا بود به دلیل رای منفی سوئیسی‌ها به افزایش ذخایر طلای بانک مرکزی این کشور، با کاهش قیمت روبه‌رو شود، به بالاترین سطح قیمتی در 5 هفته پیش از آن رسید، گرچه از آن اوج به زیر کشیده شد. طلا روز دوشنبه تحت تاثیر نتیجه همه‌پرسی سوئیس، در بازارهای آسیایی رو به کاهش گذاشت، اما با آغاز به کار بازارهای غربی جهش از کف قیمتی روز را آغاز کرد. به این ترتیب طلا در یک روز هم کمترین قیمت‌ها در 3 هفته گذشته و هم بیشترین قیمت‌ها در 5 هفته گذشته را تجربه کرد. این بازه قیمتی روزانه، در چند سال گذشته تجربه نشده بود. در این جهش قیمتی چندین عامل اثرگذار بودند. پوشش کوتاه‌مدت معامله‌گران، تضعیف شاخص دلار ایالات‌متحده، جهش قیمت نفت خام از کمترین قیمت در 5 سال گذشته و همچنین افزایش خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن باعث اوج گرفتن طلا در نخستین روز کاری هفته و نخستین روز ماه دسامبر شد.


روز دوم: اما اونس فلز زرد سه‌شنبه و در آستانه انتشار داده‌های مهم دوباره به نوسان پیرامون مرز 1200 دلار روی آورد. اونس در تمام روز سه‌شنبه پیرامون مرز روانی سال 2014 نوسان کرد. افت روز سه‌شنبه عمدتا ناشی از «عقب‌نشینی اصلاحی» بازار همزمان با افزایشی شدن دیگر بازارها بود. سه‌شنبه افت دوباره قیمت نفت خام و تقویت دوباره شاخص دلار مهم‌ترین نیروهای خارجی بازار طلا بودند که در جهت فشار بر بازار فلزهای گرانبها عمل کردند. شاخص دلار روز سه‌شنبه اندکی بالاتر رفت و رکورد چهار ساله جدیدی را به ثبت رساند. نفت خام دوشنبه از کف قیمتی روز جهش داشت، اما سه‌شنبه دوباره با کاهش قیمت روبه‌رو شد. 


روز سوم: رشد روز چهارشنبه عمدتا ناشی از «پوشش کوتاه‌مدت»، «شناسایی سود» و خرید فنی بود. بازگشت طلا در این روز در بازار آتی هم مشهود بود. سقوط دو هفته پیش قیمت‌ها، هفته گذشته باعث افزایش خرید بر پایه نمودارها شد. چهارشنبه صبح به وقت نیویورک جهشی قیمتی مشاهده شد که ناشی از انتشار گزارش اشتغال‌زایی بخش خصوصی آمریکا بود، گزارشی که بدتر از انتظار بازار بود و طلا را در مقطعی به بهای 1215 دلار هم رساند. اما شاخص دلار روز چهارشنبه باز هم به بالاترین سطح خود در چهار سال پیش از آن رسید تا اثر این گزارش خنثی شود. یورو هم در این روز به پایین‌ترین نرخ برابری خود مقابل دلار رسید. قیمت نفت خام، دومین عامل خارجی مهم در بازار طلا روز چهارشنبه روی پایین‌ترین بها در 5 سال گذشته ثابت بود.


روز چهارم: روز پنج‌شنبه نیز با وجود برگزاری نشست مهم بانک مرکزی اروپا روز ثبات نسبی بود. این ثبات عمدتا ناشی از تثبیت نمودارهای فنی بود. قیمت اونس پس از سخنرانی رئیس بانک مرکزی اروپا خیز گرفت و تا 1212 دلار هم بالا رفت، اما به سرعت به قیمت پیش از نشست بازگشت. ماریو دراگی اعلام کرد که نهاد تحت ریاست او نرخ‌های بهره را دست نخورده نگه داشته، با این حال گفت که سیاست‌های جدید پولی این بانک در سه ماهه نخست سال 2015 آغاز خواهد شد. یورو پس از این سخنان با رشد مواجه شد و قیمت دلار را پایین آورد. 


روز پنجم: اما بازارهای جهانی طلا روز جمعه در حالی فعالیت خود را آغاز کردند که همه در انتظار مهم‌ترین داده ماه یعنی گزارش وزارت کار آمریکا از میزان اشتغال‌زایی و نرخ بیکاری آمریکا در ماه نوامبر بودند. این انتظار باعث ادامه ثبات نسبی قیمت اونس تا زمان انتشار گزارش شد. ولی آخرین آمار وزارت کار آمریکا ساعت 5 بعدازظهر به وقت تهران منتشر شد که نشان می‌داد در ماه نوامبر 321 هزار شغل در بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا ایجاد شده است. این آمار بسیار بهتر از انتظارها بود تا اونس به قیمت 1186 دلار برسد. اونس البته تا پایان روز به قیمت 1193 دلار رسید. 


به این ترتیب اونس فلز زرد در هفته گذشته 25‌دلار رشد را تجربه کرد تا سکته ناقص آخر هفته هم جلوی رشد ابتدای هفته را نگرفته باشد. اونس طلا در یک ماه منتهی به جمعه 14 آذر 53 دلار رشد کرده که ارزش آن را 66/4 درصد بالا برده است. با این همه چشم‌انداز بلندمدت بازار به رغم بهبود، کاهشی مانده است. رشد هفته گذشته در میان عوامل کاهشی بنیادی باعث اختلاف‌نظر کارشناسان درباره روند کوتاه‌مدت فلز زرد شده است. جزئیات پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت را به همراه داده‌ها و رویدادهای مهم هفته پیش رو، در گزارش فردای «دنیای اقتصاد» بخوانید.

اخبار,اخبار اقتصادی,طلا

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد


ویدیو مرتبط :
جنجال داوری های لیگ برتر و اختلاف تاج با کمیته داوران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جنایت خونین، پایان بخش اختلاف بر سر ارثیه



جوانی که بر سر ارثیه با پسردایی اش اختلاف داشت با یک کپسول گاز چندین ضربه به سر وی وارد کرد و با کشتن او به این اختلاف پایان داد. ظهر روز ۱۲ دی ماه کارآگاهان جنایی پلیس آگاهی اصفهان به خانه یی در خیابان طالقانی رفتند تا درباره قتل جوانی ۲۲ساله به نام اصغر تحقیق کنند. ساعتی پیش خانواده مقتول پلیس را در جریان مرگ وی قرار داده و اعلام کرده بودند پسرشان به طرز فجیعی کشته شده است.



دقایقی بعد از حضور پلیس، شاه محمدی بازپرس ویژه قتل اصفهان و متخصصان پزشکی قانونی خود را به محل حادثه رساندند. به هم ریختگی صحنه جنایت نشان می داد پیش از حادثه کشمکش سختی بین قاتل و مقتول درگرفته و سرانجام قاتل با وارد کردن چندین ضربه مهلک به سر اصغر جان او را گرفته است.



کارشناسان پزشکی قانونی نیز این موضوع را تایید کردند و این در حالی بود که یک کپسول گاز که بدنه اش خون آلود بود در محل حادثه به چشم می خورد. در چنین شرایطی تجسس ها برای یافتن عامل این جنایت آغاز شد.



پرس و جو از همسایه ها نخستین سرنخ را در اختیار کارآگاهان قرار داد. طبق اظهارات آنان پسرعمه مقتول به نام حسین ساعتی پیش از مرگ اصغر نزد او رفته و با وی درگیر شده بود. تحقیقات بیشتر در این خصوص فاش کرد حسین از مدت ها قبل بر سر ارثیه با خانواده مقتول اختلاف داشته و این موضوع می تواند انگیزه یی قوی برای این جنایت باشد.



در حالی که جست وجوها برای یافتن تنها مظنون پرونده ادامه داشت یکی از همسایه های مقتول اظهارات جدیدی را مطرح کرد و مهر تاییدی بر فرضیه کارآگاهان مبنی بر قاتل بودن حسین زد.



او گفت ساعتی پیش از حادثه حسین با حالتی برافروخته به خانه پدری اصغر رفت و پس از دقایقی در حالی که لباسش خون آلود بود با عجله از آنجا گریخت.



همزمان با بررسی این اطلاعات کارآگاهان در تحقیقات دامنه دار خود به اطلاعاتی درخصوص مخفیگاه متهم به قتل دست یافتند و سرانجام چند روز پس از این جنایت حسین را در حالی که همان لباس خونی را به تن داشت دستگیر کردند.



هنگامی که وی تحت بازجویی قرار گرفت، اتهام قتل پسردایی اش را پذیرفت و گفت؛ «از مدتی پیش با خانواده و بیشتر دوستانم اختلاف پیدا کرده بودم. چون موضوع ارثیه فامیلی حل نشده بود، همیشه عصبی بودم و مدام با دوستان و خانواده ام درگیر می شدم. احساس می کردم آنها می خواهند حقم را پایمال کنند و ارثیه ام را برای خودشان بردارند.



من از آنها خواستم سهمم را بدهند اما همه به من بی توجهی می کردند. این اختلافات ادامه داشت تا اینکه روز حادثه سراغ اصغر رفتم تا درباره مسائل مالی با او صحبت کنم. چند دقیقه یی با او گفت وگو کردم اما بعد از آنکه توافقی حاصل نشد با هم درگیر شدیم و من در فرصتی مناسب کپسول گازی را که کنارم بود، برداشتم و با آن چندین ضربه پی درپی به سر اصغر زدم.



خون زیادی از سر او جاری شد و من هم وقتی مطمئن شدم او فوت شده از آنجا فرار کردم.» پایگاه اطلاع رسانی عبرت درباره این پرونده خبر داد به دنبال این اعترافات متهم با صدور قرار قانونی روانه زندان شد و هم اکنون تحقیقات در شعبه پنج بازپرسی دادسرای امور جنایی اصفهان ادامه دارد.