اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اختلافات در 1+5 و ضرورت نگاه همه جانبه ایران



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,مذاکرات ایران و 5+1

 

اخبار سیاست خارجی - اختلافات در 1+5 و ضرورت نگاه همه جانبه ایران

دور تازه مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 پس از تمدید 7 ماهه با مذاکرات دوجانبه ایران و آمریکا آغاز می شود.

به گزارش فرارو، هیات های مذاکره کننده ایران و گروه 1+5 دور تازه مذاکرات هسته ای را برای رسیدن به توافق جامع ونهایی روز چهارشنبه هفته جاری (26 آذر ماه) در ژنو سوئیس آغاز می کنند.

پیش از آغاز این نشست یک روزه، که در سطح معاونان برگزار می شود، هیات های مذاکره کننده ایران و آمریکا به صورت دو جانبه طی دو روز متوالی با یکدیگر دیدار و گفتگو می کنند.

از زمانی که مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 به مراحل نهایی و حساس تر به منظور دستیابی به توافق جامع و نهایی نزدیک شده است، ایران و آمریکا به عنوان دو محور اصلی مذاکرات، گفتگوهای دوجانبه بیشتری را با هدف، رسیدن به راه حلی برای کاهش اختلافات و رفع موانع در دستور کار قرار داده اند.

تاکنون عمده موانعی که منجر به عدم توافق به خصوص تا ضرب الاجل تعیین شده پیشین یعنی سوم آذر ماه میان ایران و گروه 1+5 شده بود مربوط به اختلافاتی می شد که عمدتا در فضای مناسباتی ایران و آمریکا در جریان بود.

ظرفیت غنی سازی ایران و به طور ویژه تعداد سانتریفیوژه های فعال پس از توافق جامع و سرنوشت تحریم های اعمال شده علیه ایران به خصوص تحریم های کنگره عمده موانع دستیابی به توافق جامع و نهایی تا سوم آذر یعنی آخرین ضرب الاجل تعیین شده پیش از توافق برای تمدید مذاکرات بود که البته توسط رسانه ها و نه دیپلمات ها و مقامات رسمی مطرح شده بود.

همین رسانه ها البته از بروز اختلافات تازه ای که به نظر می رسید پیش از این حل و فصل شده باشد در دو مذاکره آخر ایران و گروه 1+5 و به خصوص ایران و آمریکا در مسقط و وین هم پرده برداشتند.

پس از مذاکرات وین، ابتدا برخی رسانه های عربی و بعد طرح نقل قولی از محمد جواد ظریف، حکایت از آن داشت که اختلاف تازه ای، مانع از دستیابی به توافق جامع و نهایی شد و آن "برنامه موشکی ایران" است.

ابتدا وبگاه خبری-تحلیلی «الوقت» بود که به نقل از منابع خود مدعی شد که درخواست جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در مذاکرات «مسقط» و «وین» درباره طرح موضوع توان موشکی ایران، باعث شد که مذاکرات وین به نتیجه نرسد.

پیش از این نیز غلامعلی جعفرزاده نماینده مجلس به نقل از محمد جواد ظریف وزیرخارجه ایران اعلام کرده بود که «ایران هیچگاه اجازه نداد طرف مذاکره‌کننده موارد خارج از دستور از جمله حقوق بشر و برنامه موشکی را مطرح کند».

این موضوع را باردیگر هیات مذاکره کننده ایران در پاسخ به ادعای محمود نبویان، نماینده تهران در مجلس و از اعضای جبهه پایداری و از نزدیکان محمدتقی مصباح یزدی مورد تاکید قرار داد.

یک عضو تیم مذاکره‌کننده اتمی ایران دیروز در پاسخ به ادعای محمود نبویان، «توافق» ایران با پرداختن به فعالیت‌های موشکی ایران در مذاکره با گروه 1+5 را «ناصحیح» خوانده و آن را تهدیدی «جدی» برای امنیت ملی کشور دانست.

بر این اساس در ظاهر اینگونه به نظر می رسد که اختلافات اصلی برای رسیدن به توافق جامع در مناسبات ایران و آمریکا در جریان است هر نوع توافق هسته ای از مسیر تفاهم میان دو کشور می گذرد و تهران و واشنگتن با حل و فصل اختلافات می توانند بیش از پیش دستیابی به توافق جامع را ممکن سازند.

هر چند این نگاه هم نگاه سطحی نگرانه ای است چرا که نقیض آن در مذاکرات سال گذشته ایران و 1+5 برای رسیدن به توافق مقدماتی در ژنو بروز پیدا کرد.

آنجا که همه نگاه ها برای رسیدن به توافق مقدماتی موسوم به برنامه اقدام مشترک به دو کشور ایران و آمریکا بود اما بر خلاف تمام انتظارات این فرانسه بود که مانع از حصول توافق مقدماتی در ژنو2 شدند.

فرانسوی ها در آن مذاکرات نشان دادند که می خواهند از زیر سایه آمریکا خارج شوند و حرفی مستقل از آمریکا برای طرح و بیان دارند. آنها در تمدید 7 ماهه مذاکرات به منظور دستیابی به توافق جامع و نهایی هم تلاش دارند این رفتار مستقل را بار دیگر بروز دهند.

در همین رابطه دیروز خبرگزاری فرانسه با اشاره به اختلاف مواضع شدید واشنگتن و پاریس در مذاکرات هسته‌ای با ایران، اختلاف نظر این دو کشور را به سان مسابقه «شمشیر بازی» خواند.

بر اساس گزارش این خبرگزاری، با وجود ادعای قدرت‌های جهانی در زمینه اتحاد با هم در مذاکره با ایران، دیپلمات‌های غربی تایید می‌کنند که بین واشنگتن و پاریس مسابقه شمشیر بازی در پشت صحنه مذاکرات وجود دارد.

در این میان یکی از دغدغه‌های فرانسه تاسیسات هسته‌ای آب سنگین اراک است و این کشور خواهان نظارت شدیدتر بر مراکز هسته‌ای ایران و از بین بردن گسترده مراکز اتمی این کشور است.

این منبع خبری به صراحت نوشت: در میان عدم اطمینان لازم در حصول توافق با ایران با گذشت ساعت‌ها مذاکره، نبود اعتماد بین آمریکا و فرانسه به عنوان 2 کشور مهم حاضر در مذاکرات هسته‌ای با ایران، منجر به تضعیف جبهه گروه 1+ 5 خواهد شد. مقام‌های آمریکایی در خفا عنوان می‌کنند که نسبت به اتخاذ مواضع فرانسه در مذاکرات نگران هستند و حتی از مواضع آن‌ها در حین مذاکرات حمایت نمی‌کند.

بر این اساس ضروری است که تیم مذاکره کننده هسته ای ایران نگاه همه جانبه ای به مواضع و دیدگاه های کشورهای عضو گروه 1+5 داشته باشند تا همچون ژنو2 کشوری همانند فرانسه مانع از حصول توافق نشود.

هر چند حل اختلافات درونی در گروه 1+5 در حیطه مسوولیت های کشورهای عضو این گروه است و اختلافات آنها ارتباطی با ایران پیدا نمی کند. همانطور که اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای ایران بارها اعلام کرده اند که گروه 1+5 با موضع واحد وارد مذاکره با ایران شوند.

در هر حال اگر این اختلافات درونی گروه 1+5 پابرجا باقی بماند بیش از 7 کشور حاضر در این مذاکرات متضرر می شود و همچنان جمهوری اسلامی ایران است که زیر تیغ تحریم ها قرار دارد.

از این رو تیم مذاکره کننده هسته ای همانطور که تمرکز خود را معطوف به حل و فصل اختلافات با آمریکا کرده است باید توجه ویژه ای هم به رفع اختلافات با سایر کشور عضو گروه 1+5 کند تا دستیابی به توافق دچار تاخیر نشود.

اخبار سیاست خارجی - فرارو

 


ویدیو مرتبط :
اختلافات 5+1 با یکدیگر و مذاکرات هسته ای ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تحریم‌های یك‌جانبه علیه ایران اشتباه است



 

 

مدودف:تحریم‌های یك‌جانبه علیه ایران اشتباه است

 

مدودف: تحریم‌های یك‌جانبه علیه ایران اشتباه است


مشاور رئیس‌جمهوری روسیه گفت كه کشورهای صنعتی دیگر جهان با این دیدگاه مسکو موافق بوده‌اند که هرگونه تلاشی باید برای حل مسئله هسته‌ای ایران باید با اقدام‌های دیپلماتیک همراه باشد تا تهران را به گفت‌وگو ترغیب کند.

«دیمتری مدودف»، رئیس‌جمهوری روسیه تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران را اشتباه خواند.
به نقل از خبرگزاری اینترفکس، دیمتری مدودف در نشست سران گروه هشت اعمال تحریم‌های یک‌جانبه علیه جمهوری اسلامی ایران را اشتباه خواند.
یکی از مشاوران رئیس‌جمهوری روسیه گفت كه مدودف در دیدار با سران دیگر کشورهای صنعتی جهان در کانادا دلایل مخالفت مسكو با این گونه تحریم‌ها را تشریح کرده است.
بنا بر این گزارش، کشورهای صنعتی دیگر جهان با این دیدگاه مسکو موافق بوده‌اند که هرگونه تلاشی باید برای حل مسئله هسته‌ای ایران باید با اقدام‌های دیپلماتیک همراه باشد تا تهران را به گفت‌وگو در مورد برنامه‌های هسته‌ای خود ترغیب کند.
نماینده روسیه در اتحادیه اروپا نیز پیش از این اعلام كرده بود كه تحریم‌هاى یك‌جانبه علیه ایران نباید به مسكو ضرر مالى برساند در غیراین صورت همكارى روسیه با اتحادیه اروپا بر سر برنامه هسته‌ای ایران مخدوش خواهد شد.
به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزارى فرانسه، «ولادیمیر چیژوف»، نماینده روسیه در اتحادیه اروپا با انتقاد از تحریم‌هاى جدید كشورهاى اروپایى كه بر صنایع نفت وگاز ایران متمركز است، گفت: «از این اقدام‌ها حمایت نمى‌كنیم و معتقدیم كه چنین رویكردی نه اقدام درستى است و نه مى‌توان آن را تاكتیك درستى دانست.»
«دیمیتری مدودف»، رئیس‌جمهوری روسیه نیز پیش از این گفته بود كه تحریم‌های یک‌جانبه توسط جامعه جهانی علیه ایران تنها اوضاع را وخیم می‌کند و به گفت‌وگو با این با كشور لطمه می‌زند.
وی طی مصاحبه‌ای با روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» گفت: «تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران چه تحریم‌های آمریکا باشد چه اتحادیه اروپا و چه هر کشور دیگری، اوضاع را وخیم خواهد کرد چرا كه با هیچ‌كس در این‌باره توافق نشده است.»
مدودف افزود: «این تحریم‌ها به توافق‌های ما نیز لطمه می‌زند چرا كه در نهایت سایر کشورها نیز می‌توانند مشمول این تحریم‌ها شوند. زمانی که قطعنامه‌ای مشترک را برنامه‌ریزی می‌کردیم و زمانی که آن را در شورای امنیت سازمان ملل متحد تصویب کردیم، در این باره توافقی نکرده بودیم.»
رئیس‌جمهوری روسیه ادامه داد: «باید با ایران گفت‌وگو كرد. تحت هیچ شرایطی نباید برای مردم مشکل ایجاد شود و باید با همکاری و مشاركت عمل كرد. اگر به این ترتیب رفتاری مسئولانه داشته باشیم، یقین دارم که در نهایت به نتیجه خواهیم رسید...../تحلیل:ایلنا