اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اختلاس 15 میلیارد تومانی در بنیاد شهید


بنیاد شهید اعلام کرد: در این پرونده با سازمان بازرسی همکاری داشته و درخواست اشد مجازات را برای این متهم می کند.

خبرگزاری مهر: تجسس ماموران سازمان بازرسی کل کشور در امور مالی بنیاد شهید به کشف اختلاسی ۱۵میلیارد تومانی منجر شد که بنیاد شهید اعلام کرد: در این پرونده با سازمان بازرسی همکاری داشته و درخواست اشد مجازات را برای این متهم می کند.

چندی پیش ماموران سازمان بازرسی کل کشور در جریان بررسی وضعیت مالی بنیاد شهید با مورد مشکوکی رو به رو شدند. بررسیهای اولیه نشان می داد در جریان پرداخت حق بیمه افراد تحت پوشش بنیاد به یکی از شرکت های بیمه، چندین میلیارد تومان به حساب دیگری واریز شده است.

 از این رو بازرسان به بررسی اسناد موجود پرداختند تا زوایای پنهان این ماجرا آشکار شود. تحقیقات در این باره حاکی از آن بود که یکی از مسئولان باسابقه بخش تسهیلات پشت پرده این ماجرا حضور دارد که در جریان پرداخت حق بیمه افراد تحت پوشش این اختلاس کلان را رقم زده است.

 بررسی اسناد نشان می داد در حالی که مبلغ بدهی بنیاد به شرکت بیمه ۵ میلیارد تومان بود این مدیر مبلغ ۹ میلیارد تومان به حساب این شرکت واریز کرده است.


ادامه ردیابیها فاش کرد این مسئول بعد از مدتی با اعلام این که به دلیل اشتباه ۴ میلیارد بیشتر به حساب شرکت بیمه واریز شده از مدیران بیمه خواست این مبلغ به حسابی که او اعلام می کند واریز شود. پرونده این اختلاس روی میز بازپرس مفاخری، رئیس شعبه ۲ دادسرای ناحیه ۶(خارک) تهران قرار گرفت تا در این باره تصمیم گیری شود. در این مرحله اطلاعات تازه تری درباره اختلاس میلیاردی به دست آمد که جای تردیدی در متهم بودن این مقام بنیاد باقی نمی گذاشت.

اوایل 1388 بود که بیمه طرف قرارداد بنیاد که مسئولیت بیمه عمر ایثارگران را بر عهده داشته ضمن اعلام ضرر و زیان، درخواست جبران ضرر حاصل از اعمال قرارداد فی مابین را می کند که منجر به صدور دستور بررسی توسط ریاست سابق بنیاد می گردد.
 
متهم این پرونده که دو سال قبل بازنشسته شده در اقدامی انفرادی و با سوء استفاده از موقعیت شغلی خود مبلغی را بعنوان جبران ضرر و زیان در وجه بیمه طرف قرارداد کارسازی می کند و متعاقب آن ضمن تبانی با برخی از مدیران و کارکنان بیمه و با افتتاح حساب جدیدی در یکی از بانک ها و با دو امضاء نسبت به واریز مبلغی به مراتب کمتر از مبلغ اعلام شده توسط رسانه ها اقدام و شخصا وجه مذکور را از حساب فوق برداشت می نماید.
 
با درز این خبر و رسانه ای شدن آن بنیاد شهید و امور ایثارگران در توضیح خود اعلام کرد: این فرد به شکل ماهرانه ای نقشه اختلاس را طراحی و اجرا کرده بود اما اشتباهش در استفاده از حساب یک بانک دیگر دستش را برای ماموران سازمان بازرسی کل کشور رو کرد. در حالی که همه امور مالی بنیاد از طریق یکی از بانکهای دولتی انجام می شد این شخص پولها را به حساب دیگری واریز کرده بود.
 
از سویی بررسی این حساب نیز آشکار کرد مدیر متخلف با استفاده از پولهای بیت المال چندین باب خانه خریده است. در حالی که هنوز پرونده در مرحله تحقیقات بود این شخص به نام رضا که از تحت نظر بودن خود مطلع شده بود، با گروهی از ماموران پرونده تماس گرفت و رشوه کلانی به آن ها پیشنهاد کرد.
 
این مرد که تصور می کرد ماموران پیشنهاد او را بپذیرند به آنها وعده یک و نیم میلیارد تومان رشوه داد. این پیشنهاد فرصت مناسبی بود تا شواهد و مدارک علیه این مرد تکمیل شود. به همین دلیل ماموران با هماهنگی بازپرس پرونده در قراری صوری در پارک لاله حاضر شدند.

 رضا که نگران برملا شدن نقشه اختلاسش بود از ماموران استقبال گرمی کرد و از آنان قول گرفت تا پرونده اختلاس مختومه شود. وی سپس یک و نیم میلیاردی را که وعده داده بود در قالب چند فقره چک به ماموران داد اما درست در همان زمان سردی دستبند را در دستانش حس کرد و به پلیس آگاهی منتقل شد.

 
 زمانی که این مرد پای میز بازجویی نشانده شد در حالی که همه شواهد و مدارک را علیه خود می دید، اختلاس ۱۵ میلیاردی از بنیاد شهید را بر عهده گرفت و چگونگی ارتکاب آن را شرح داد.
 
همچنین روابط عمومی بنیاد شهید و امور ایثارگران اعلام کرد: شناسایی و دستگیری متهم پرونده با همکاری بنیاد و سازمان بازرسی انجام شده و  از مراجع ذیربط مصرانه درخواست دارد بدون کوچکترین چشم پوشی به تخلف صورت گرفته رسیدگی و متخلف یا متخلفین مربوطه را به اشد مجازات محکوم و از این بنیاد مقدس نیز اعاده حیثیت نمایند.   


ویدیو مرتبط :
پرونده اختلاس 200 میلیارد تومانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جزییات تازه از اختلاس در بنیاد شهید



جزییات تازه از اختلاس در بنیاد شهید

روزنامه خراسان که از آغاز انتشار، خبر اختلاس در بنیاد شهید را منتشر کرده بود و همچنان پیگیر بحث اختلاس در این نهاد است، در شماره امروز خود جزییات جدیدی از این اختلاس را منتشر کرده است. 

در گزارش این روزنامه آمده است: «یکی از مقامات رسیدگی کننده به این پرونده به خراسان گفت: متهم در ۲ مورد اقدام به اختلاس ۹ و ۶ میلیارد تومانی کرده است؛ هرچند مبلغ ۹ میلیارد تومان در‌‌‌ همان مراحل اولیه به حساب بنیاد شهید برگشته اما این مورد نیز از جمله اتهامات این مقام سابق بنیاد شهید است. در همین ارتباط مسعود زریبافان، معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید، چندی پیش توضیح داد که رقم واقعی اختلاس، کمتر از نصف مبلغ اعلام شده است. 

زریبافان به ایسنا گفت: رقم واقعی ۱۵ میلیارد نبوده بلکه حدود ۶ میلیارد تومان بوده است و تمام این مبلغ اکنون توسط قوه قضائیه باز پس گرفته شده است». 

این روزنامه در ادامه گزارش خود نوشت: «به گزارش خراسان، اولین سرنخ‌ها در خصوص این اختلاس ۲ سال قبل کشف شد. بررسی‌های اولیه حاکی از آن بود که یکی از مقامات بنیاد که به دلیل سوابق ۲ پست کلیدی در اختیار داشت، مبالغ میلیاردی را به صورت غیرقانونی در حساب‌های مالی بنیاد شهید جابجا کرده است. پرداخت حق بیمه عمر افراد تحت پوشش، موضوعی بود که این مرد از آن برای اجرای نقشه پیچیده‌اش استفاده کرده بود. به این ترتیب که هنگام پرداخت این پول به شرکت بیمه، چند میلیارد بیشتر واریز کرد و بعد از مدتی از راه تبانی با برخی مسئولان بیمه، مرحله دوم نقشه‌اش را اجرا کرد و طی آن از مسئولان بیمه خواست مبلغ اضافی را به حساب خودش واریز کنند. به این ترتیب، چندین میلیارد از بیت‌المال که سهم خانواده‌های شهدا و ایثارگران بود، به طور غیرقانونی به حساب شخصی این مقام بنیاد واریز شد»./تابناک