اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اختلاس معروف معادل فروش 23 ساله سینما!


در 23 سال گذشته، 650 میلیون نفر در سالن‌های سینمای ایران فیلم دیده‌اند که با احتساب قیمت بلیت فعلی، تازه میزان فروش گیشه به رقمی معادل اختلاس معروف سه هزار میلیاردی رسیده است!

خبرگزاری ایسنا: در 23 سال گذشته، 650 میلیون نفر در سالن‌های سینمای ایران فیلم دیده‌اند که با احتساب قیمت بلیت فعلی، تازه میزان فروش گیشه به رقمی معادل اختلاس معروف سه هزار میلیاردی رسیده است!

مخاطب سینمای ایران در سال‌های گذشته با افت شدیدی روبرو شده است؛ به طوری که برخی از کارشناسان مدام از مرگ مخاطب در سینمای ایران سخن می‌گفتند و ابراز نگرانی می‌کردند.

در این میان، فیلمسازان مشکل را به گردن ممیزی، کمبود سالن و وضعیت اقتصادی می‌انداختند و کارشناسان نیز در کنار مشکل کمبود سالن و وضعیت اقتصادی، به تولید فیلم‌های ضعیف، آپارتمانی و سوژه‌های تکراری اشاره می‌کردند اما در هرصورت نتیجه آن شد که مخاطب عام، سینما رفتن را کنار گذاشت.

آنطور که در آمار و ارقام آمده، سینمای ایران در سال‌های اوایل دهه 70، نزدیک به 50 میلیون نفر بیننده داشته است که با احتساب میانگین قیمت امروز بلیت سینما (5000 تومان در کل کشور)، چیزی در حدود 250 میلیارد تومان در سال می‌شد! این رقم بیش از سه برابر بودجه سالانه‌ی فعلی سازمان سینمایی کشور است!

اما ریزش شدید مخاطب از اواسط دهه 70 آغاز شد و در شروع دهه 90 به رقم عجیب و غریب 14 میلیون نفر رسید.

در آغاز این دهه، مدیران وقت سازمان سینمایی مدام درباره تلاش برای خروج از بن‌بست ریزش مخاطب صحبت می‌کرند اما نهایتا نه تنها نتوانستند برنامه‌ریزی مناسبی در این زمینه انجام دهند بلکه روند به شکلی پیش رفت که مخاطب سینما هر سال کمتر از سال قبل می‌شد.

بر اساس اطلاعاتی که امیرحسین علم‌الهدی در اختیار خبرنگار ایسنا گذاشته، در سال 71 تعداد مخاطب سینمای ایران بیش از 54 میلیون نفر بوده و در سال 73 به 56 میلیون نفر رسیده است اما پس از آن، این رقم در سال 79 به حدود 32 میلیون نفر رسید!

با آغاز دهه 80 که می‌توان آن را دوران ضعف سینمای ایران دانست، مخاطبان سینما با ریزشی 11 میلیونی به 21 میلیون نفر رسیدند و دوسال بعد یعنی در سال هشتاد تنها 14 میلیون نفر به سینما رفتند. این روند در سال‌های دهه 80 ادامه داد و تعداد مخاطبان سینما نهایتا به 15 یا 16 میلیون نفر می‌رسیدند. اوج تعداد مخاطبان در دهه 80 به سال 88 باز می‌گشت که جواد شمقدری سکان مدیریت سینما را با 18 میلیون نفر مخاطب به دست گرفت.

در آن چهار سال که حواشی، وجه غالب سینمای ایران شده بود، مخاطب هر روز بیشتر از قبل از سالن‌ها دور می‌شد؛ به طوری که تعداد مخاطب 18 میلیونی سال 88 در سال‌های بعد به ترتیب به 12، 14، 9 و 8.5 رسید و امید بسیاری را ناامید کرد و سرمایه‌گذاران را فراری داد.

بعد از آنکه روند کاهشی تعداد مخاطب و میل کردن آن به سوی «صفر» سرعت گرفت، بسیاری منتظر بودند که امسال (سال 93)‌ هم سالی توأم با ناامیدی در گیشه سینما باشد اما برخلاف انتظار، فروش فیلم‌ها امیدوارکننده شده است.

در 6 ماه نخست سال جاری، حدود 6.5 میلیون نفر به سینما رفته‌اند و بسیاری امیدوارند با آرام‌شدن جو و ساخت‌ فیلم‌هایی برای مردم (و نه فیلم‌هایی شخصی) سینما کم کم به روزهای رونق خود بازگردد.

به گزارش ایسنا، به طور کلی می‌توان گفت که در دهه 70، حدود 400 میلیون نفر و در دهه 80 حدود 159 میلیون نفر به سینماها رفته‌اند و مجموع مخاطبان سینما در این دو دهه حدود 600 میلیون نفر بوده است. همچنین می‌توان گفت که در طول 23 سال گذشته مجموعا 650 میلیون نفر به سینما رفته‌اند که البته نزدیک به 70 درصد آن مربوط به دهه 70 شمسی است!

در 23 سال گذشته، سینمای ایران شاهد حضور 650 میلیون نفر در سینما بوده است که با احتساب قیمت امروز بلیت سینما، میزان فروش گیشه به رقمی معادل اختلاس معروف سه هزار میلیاردی رسیده است!

سینمای ایران در طول این 23 سال، با فروش سه هزار میلیاردی و کارآفرینی برای حدود 5 هزار نفر، موفقیت‌های فرهنگی زیادی را در داخل و خارج کشور خلق ایجاد کرد و در عین حال در برهه‌های زمانی مختلفی مانند سال 91، زیر آتش طعنه‌های سیاسیونی قرار گرفت که بدشان نمی‌آمد کارهای نکرده‌شان را هم به گردن آن بیاندازند.

اگر بودجه اختلاس شده‌ای که آخرش هم چندان معلوم نشد که چه افرادی در دخل و خرج آن دست داشتند، در اختیار سینمای ایران قرار می‌گرفت، چه کارهایی می‌شد با آن کرد؟ چند سالن سینما ساخت؟ چند فیلم تولید کرد و کدام ساختارها را از نو نوشت و اجرایی کرد؟


ویدیو مرتبط :
نسبت بازیگر معروف سینما با مجری معروف تلویزیون

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

فروش سینما آزادی معادل یک مغازه 12 متری


در حال حاضر سینما «آزادی» به عنوان بهترین سینمای کشور، سال گذشته تنها حدود چهار و نیم میلیارد تومان فروش داشته که اگر هزینه های آن را حساب کنیم، می بینید که فروشش از یک مغازه 12 متری در تهران کمتر است!

هفت صبح: جنجال هایی که با شروع سال جدید دامنگیر سینمای ایران شد همچنان ادامه دارد و نگرانی سینماداران از وضعیت پیش رو نشانگر آن است که این اتفاقات موجب عدم اعتماد مردم به سینما شده است. چند روز پیش گزارشی خواندید از افت 20 درصدی مخاطبان سینما و حالا رییس هیات مدیره انجمن سینماداران می گوید:

«به دلیل عدم امنیتی که بر سینما حاکم شده است مردم از آمدن به سینما دلزده شده اند».

محمد قاصد اشرفی درباره وضعیت این روزهای گیشه سینماها گفت:«فروش فیلم ها بسیار پایین است، از زمانی که حواشی برای سینما ایجاد شد، ناگهان حضور مخاطبان در سینما بسیار افت کرد. شاید بتوان گفت که سینماها پس از برداشته شدن آن دو فیلم و به دلیل عدم امنیتی که در ذهن مخاطبان تداعی شد با 70 درصد افت استقبال مخاطبان رو به رو شدند».

او به ایسنا گفت:«در ابتدای سال، شور و هیجان بسیاری در سینما ایجاد شده بود و با آن وضع امید داشتیم که بتوانیم با ژانرهای متنوعی که امسال با آن رو به رو هستیم، فروش مناسبی داشته باشیم اما متاسفانه حواشی ایجاد شده مشکلات بسیاری را هم برای مخاطبان و هم برای سرمایه گذاران و تهیه کنندگان ایجاد کرد. در حال حاضر کسی حاضر نیست فیلمش را اکران کند و مخاطب هم در سینما احساس امنیت نمی کند».

رییس هیات مدیره انجمن سینماداران در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا «نارنجی پوش» هم فروش خوبی ندارد؟ بیان کرد:

«بله، اگر در حالت عادی بودیم این فیلم بسیار بیشتر از شرایط فعلی می فروخت. در حال حاضر «نارنجی پوش» بیشتر در سینماهای شهرداری فروش خوبی دارد، چرا که شهرداری پشت این فیلم ایستاده است».

او در عین حال گفت:«البته این مشکلی در سینمای ایران است که هرکس در هر قسمتی که سرمایه گذاری می کند، می خواهد تنها آن بخش را نجات دهد در حالی که هر فیلمی که ساخته می شود برای کل سینمای ایران است».

اشرفی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه «افت استقبال مخاطبان از سینماها به دلیل پرفروش بودن دو فیلم برداشته شده بود یا دلزده شدن مخاطب؟» گفت:«با قاطعیت می گویم افت فروش و استقبال به دلیل دلزده شدن و به نوعی ترسیدن مردم از فضای سینماست. اکنون اگر تصمیم گیران این عرصه در سالن های سینما حاضر شده و وضعیت را از مردم بپرسند، مشاهده می کنند که مردم برای سینما آمدن دلزده شده اند».

او توضیح داد:«وقتی ما با مخاطب صحبت می کنیم می بینیم که او احساس می کند ممکن است در سینما امنیت خانوادگی او به خطر بیفتد و از این موضوع وحشت دارند که این ترس ناشی از همان حواشی است. آن حواشی موجب شد که خانواده ها با سینماها تماس بگیرند و بپرسند که اگر این فیلم مشکل خانوادگی ندارد به سینما بیایند! در حالی که آن دو فیلم برداشته شده، مشکلات حادی نداشتند اما اتفاقات به نوعی رقم خورد که چنین تصوری را در ذهن خانواده ها القا کرده است».

اشرفی در ادامه سخنانش به دریافت عوارض و مالیات از سینماها (آن هم در این شرایط) اعتراض کرد و گفت:«در حال حاضر سینماها مجبورند 11 درصد از فروش خود را به مالیات و عوارض شهرداری اختصاص دهند، در حالی که در سایر کشورها به سینما کمک می شود اما اینجا شهرداری آستین بالا زده تا به سینما فشار بیاورد».

این سینمادار در این بخش از سخنانش با تاکید بر اینکه همه سینماداران نگران وضعیت آینده کاری شان هستند، اظهار کرد:«متاسفانه کسی نیست که به این نگرانی ها توجه کند. تنها اگر فیلمی یکی، دو میلیارد فروش کند آن را در بوق و کرنا می کنند اما از بقیه فیلم ها چیزی نمی گویند!»

وی ادامه داد:«در حال حاضر سینما «آزادی» به عنوان بهترین سینمای کشور، سال گذشته تنها حدود چهار و نیم میلیارد تومان فروش داشته که اگر هزینه های آن را حساب کنیم، می بینید که فروشش از یک مغازه 12 متری در تهران کمتر است!