اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اخبار انتخابات و صف آرایی گروههای سیاسی در روزنامه های كثیرالانتشار



اخبار انتخابات

اخبار انتخابات-این آرایش ها در رسانه ها به عنوان بخشی از عرصه عمومی تجلی می یابند از این روی، دفتر پژوهش و بررسی های خبری خبرگزاری جمهوری اسلامی 'ایرنا' در آستانه انتخابات فرارو به بررسی اخبار مرتبط در روزنامه های كثیر الانتشار به عنوان یكی از این عرصه ها پرداخته است.

در این تحقیق روزنامه های كیهان، رسالت، جوان، ایران، مردمسالاری، آرمان، شرق،جمهور و آفتاب یزد در دوره زمانی سه ماهه پاییز مورد بررسی قرار گرفتند.

این مطالعات كه بر پایه اخبار انتخاباتی روزنامه های كثیر الانتشار اجرا شده، ویژگی های اخبار انتخاباتی را بر پایه گرایش جناحی هر روزنامه بررسی و نتایج را در محورهایی همچون میزان مشاركت، مسایل اجرایی، فرایند تبلیغاتی نامزدها، واكنش های شخصیت های هر جناح در مقابل یكدیگر ، فراوانی اخبار انتخاباتی، جهت گیری روزنامه ها و سبك هر مطلب ارایه كرده است.

در ادامه هم نتایج این بررسی در سه ماهه اول پاییز ارایه شده است.

** فراوانی اخبار انتخاباتی

-----------------------------

بیشترین اخبار انتخاباتی در مهر ماه مربوط به روزنامه های آرمان و آفتاب یزد بوده است، روزنامه كیهان در این ماه كمتر از دیگر روزنامه ها به درج اخبار انتخاباتی پرداخته است.

اما در ماههای آبان و آذر روزنامه رسالت نیز دست به كار شده و همراه با روزنامه آرمان بیشترین اخبار را درج كرده است، این در حالی است كه كمترین اخبار انتخاباتی مربوط به روزنامه های شرق و ایران بوده است.

در تفكیك اخبار انتخاباتی روزنامه ها در این دوره بر حسب گرایش سیاسی، نشریه مورد بررسی نشان می دهد كه نشریات جناح چپ (55درصد) بیشتر از نشریات جناح راست ( 45درصد ) به انعكاس اخبار انتخاباتی پرداخته اند.

** منابع خبری روزنامه ها

-----------------------------

فراوانی اخبار انتخاباتی در دوره مورد بررسی بر حسب منابع خبری، عمدتا مربوط به جناح راست است، به عبارتی در تمامی روزنامه های مورد بررسی، گرایش فكری جناح راست بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

بر این اساس در مهر ماه 68درصد اخبار، در آبان ماه 71 درصد اخبار و در آذر ماه 69 درصد اخبار مربوط به گرایش فكری جناح راست است.

** سبك مطالب ارایه شده

-------------------------------

بر اساس آنچه از این تحقیق بر می آید، روزنامه ها در این دوره بیشتر به انعكاس صرف اخبار و پرهیز از ارایه تحلیل و تفسیر تمایل داشته اند.

بر این اساس در مهر ماه 86 درصد، در آبان ماه 79 درصد و در آذر ماه 85 درصد مطالب ارایه شده به سبك خبر و تنها 4بخش كمی از آنها به صورت گزارش ارایه شده است.

** انتشار نظرات جناح مقابل

--------------------------------

در این بررسی مشخص شده كه روزنامه های جناح راست گرایش بسیار كمتری نسبت به استفاده از نظرات افراد و احزاب جناح چپ دارند.

به عنوان مثال در آبان ماه روزنامه كیهان تنها 2 درصد از نظرات شخصیت های جناح چپ را انعكاس داده در حالیكه روزنامه آفتاب یزد 13 درصد از مطالب انتخاباتی خود را به نظرات جناح راست اختصاص داده است.

** مفاهیم مورد بررسی

----------------------------

در این تحقیق مفاهیمی همچون مشاركت در انتخابات، انصراف از انتخابات ،ائتلاف با سایر گروهها، واكنش به اعلام حضور برخی افراد، تبلیغات و مسایل اجرایی مورد توجه و بررسی قرار گرفته است.

در میان این محورها، در حالیكه در آذر ماه بیشتر به مسایل اجرایی انتخابات پرداخته شده در مهر و آبان ماه موضوع واكنش ها نسبت به شخصیت ها و شایعات درباره حضور برخی افراد، بیشترین فراوانی را داشته است.

الف- واكنش ها :

بر اساس نتایج به دست آمده از این تحقیق محور واكنش ها در هر سه ماه مورد بررسی بیشترین فراوانی را به خود اختصاص داده كه البته اكثر اخبار مربوط به واكنش ها به شایعات انتخاباتی حول افراد و احزاب مختلف بوده است.

همچنین واكنش های شخصیت های جناح راست نسبت به اعلام افرادی از جناح چپ و یا شرط گذاری آنان برای مشاركت در انتخابات از جمله مواردی است كه در نتایج این مطالعات چشمگیر بود.

ب- ائتلاف های انتخاباتی

در بررسی محور ائتلاف، اخبار موجود بیشتر اختصاص به ائتلاف های صورت گرفته در جناح راست را نشان می دهند كه البته بیشتر مورد توجه روزنامه های چپ قرار گرفته، این در حالی است كه روزنامه های جناح راست با تاكید بر ائتلاف به عنوان راهی برای پیشبرد اهداف، مطالب خود را در واكنش به موضوعی كه آن را عوامل و مسببان فتنه 88 می نامند، اختصاص داده اند.

ج:انصراف از انتخابات

از جمله محورهایی كه روزنامه های مورد بررسی به آن توجه نشان داده اند، انصراف شخصیت های جناح چپ از نامزدی در انتخابات مجلس است كه البته كمتر از 7درصد اخبار مربوطه را به خود اختصاص داده است.

د: تبلیغات

تبلیغات نیز به عنوان موضوعی كه نامزدهای انتخاباتی در جریان آن به معرفی خود می پردازند، می تواند از جمله محورهای مورد توجه مطبوعات باشد كه البته با توجه به زمان انجام این بررسی تا آغاز تبلیغات رسمی نامزدها باقی است، كمتر مورد توجه قرار گرفته است.

این محور كه بیشتر مورد توجه روزنامه های چپ قرار گرفته،كمتر از 15 درصد مطالب را به خود اختصاص داده است.

** جهت گیری مطالب

-----------------------

بررسی اخبار انتخاباتی در روزنامه های مورد بررسی نشان می دهد كه با استناد به جداول فراوانی اخبار انتخاباتی بر حسب جهت گیری ما شاهدیم كه در این دوره بیشتر اخبار انتخاباتی( بیش از 50 درصد ) جهت گیری مثبت نسبت به موضوع داشته اند.

گروه پژوهش های خبری ایرنا در سه ماهه آینده نیز بررسی اخبار انتخاباتی در روزنامه ها را ادامه می دهد..../ipe9


ویدیو مرتبط :
جنگ درندگان ۲ - یک صف آرایی دراماتیک

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

95 روز تا انتخابات؛ آخرین اخبار انتخاباتی مطرح در فضای سیاسی



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه روز دوشنبه به یک فوریت لایحه شفاف سازی منابع مالی انتخابات رای مثبت دادند.

فوریت بررسی این لایحه که به عنوان یک حساسیت و تذکر برای پیشگیری از ورود پول‌های ناپاک به بحث انتخاباتی از سوی وزارت کشور و به درخواست نمایندگان مجلس تهیه شده است، با 162 رای مثبت به تصویب نمایندگان رسید.

رای مثبت مجلس به یک فوریت لایحه شفاف سازی منابع مالی انتخابات
نمایندگان مجلس در جلسه روز دوشنبه خود به یک فوریت لایحه شفاف سازی منابع مالی انتخابات رای مثبت دادند.

این لایحه که بررسی آن در روزهای اخیر حاشیه‌هایی در مجلس به دنبال داشته قرار است منابع مالی انتخابات را شفاف سازی کند تا از پول‌های کثیف در انتخابات استفاده نشود.

صحبت‌های موافقان و مخالفان لایحه شفاف‌سازی هزینه‌های انتخاباتی
نمایندگان موافق و مخالف لایحه شفاف‌سازی هزینه‌های انتخاباتی، در اظهار نظرهای خود به نقاط ضعف و قوت این لایحه اشاره کردند.

سخنگوی وزارت کشور که به نمایندگی از دولت در دفاع از این لایحه صحبت کرد، تاکید کرد:‌ این لایحه به عنوان یک حساسیت و تذکر برای پیشگیری ورود پول‌های ناپاک به بحث انتخاباتی مطرح شده است.

محمد علیپور، نماینده ماکو به عنوان مخالف تصویب دو فوریت این لایحه گفت: من با شفاف سازی منابع مالی انتخابات مخالفتی ندارم، ولی مطرح شدن این لایحه در این برهه از زمان چه معنایی دارد؟

محمدعلی پورمختار به عنوان موافق این لایحه گفت: از دولت تشکر می‌کنم که گرچه دیر ولی این لایحه را تقدیم کرد. اگر دوستانی فکر می‌کنند این کار سیاسی است اشکالی ندارد، ما می‌توانیم در مجلس آن را به یک کار منطقی تبدیل کنیم.

دبیر و مسئول روابط عمومی شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان مشخص شدند
محمدرضا عارف رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، مشفق و فخاری را به عنوان دبیر و مسئول روابط عمومی این شورا تعیین کرد.

شرایط ائتلاف اصولگرایان بهتر از گذشته است
محمدنبی حبیبی دبیرکل حزب موتلفه اسلامی با تاکید بر ضرورت وحدت میان اصولگرایان گفت: تلاش می‌کنیم تا برای انتخابات لیست واحدی را ارائه دهیم زیرا شرایط ائتلاف اصولگرایان در موقعیت فعلی بهتر از گذشته است.

وی خاطرنشان کرد: البته درباره چگونگی ائتلاف شاید نظرات متفاوتی وجود داشته باشد اما اینکه وحدت اصولگرایان برای انتخابات آینده یک ضرورت است برای هیچ اصولگرایی جای تشکیک نیست.

نوع انتخاب ما در انتخابات ارتباط مستقیمی با ادامه حیات دولت دارد
فراز جامعی دبیر مجمع نیروهای خط امام استان اردبیل گفت: نوع انتخاب ما در انتخابات سال جاری ارتباط مستقیمی با ادامه حیات دولت دارد.

وی افزود: امروز اصلاح طلبان یکی از بهترین دوران سیاسی خود را سپری می‌کند و در آستانه انتخابات به یک اتحادی در کشور رسیده‌اند چرا که هر دوره می‌تواند دوره اوج و ارتقاء یک ملت باشد.

وی اضافه کرد: امیدواریم با انتخاب اصلح در این دوره بتوانیم تسهیل کنیم روندی را که امروز در کشور دولت تدبیر و امید در عرصه‌های داخلی و بین المللی شروع کرده و قدم های بزرگی نیز برداشته است.

آخرین اقدامات شورای نگهبان درباره برگزاری الکترونیکی انتخابات، بررسی صلاحیت‌ها و تخلفات
سخنگوی شورای نگهبان گفت که بعد از ظهر روز یکشنبه از سوی وزارت کشور مرسوله‌ای به شورای نگهبان واصل شده که در آن اطلاعات مربوط به سیستم نرم‌افزاری برگزاری الکترونیکی انتخابات وجود دارد.

نجات‌الله ابراهیمیان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا صلاحیت افرادی که در انتخابات‌های گذشته رد صلاحیت شده‌اند مجددا رد خواهد شد؟ گفت: برخی از «موانع» یا «فقدان شرایط» ممکن است مثل سابقه سوء‌کیفری دائمی باشد. اما ممکن است عدم احراز صلاحیت ناشی از این باشد که ما ابزار کافی برای احراز صلاحیت نداشته‌ایم چون داوطلب مورد نظر، فرد شناخته شده‌ای نیست. در نتیجه ما باید هر پرونده را به صورت مستقل مورد رسیدگی قرار دهیم.

ابراهیمیان تصریح کرد: برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی بر اساس یک جدول ارائه شده از سوی وزارت کشور، مشتمل بر چند مرحله است و الان فقط قالب صندوق ارائه شده است لذا ما شکل آن را تائید کردیم اما در مورد امنیت این سیستم تا امروز اطلاعاتی به ما منتقل نشده است.

برگزاری یک انتخابات سالم و قانونمند یک اصل مهم است
ابراهیم فتاح‌پور فرماندار شهرستان چرام گفت: صیانت از آراء مردم و برگزاری یک انتخابات سالم و قانونمند یک اصل مهم در انتخابات است.

وی در جلسه شورای اداری شهرستان چرام که با حضور مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری برگزار شد، افزود: ایجاد روحیه صمیمیت و همدلی در برگزاری انتخابات ضروری است و همه ما بعنوان مجریان انتخابات وظیفه داریم به نحو شایسته و با دلسوزی کامل به انجام وظیفه بپردازیم.

وی خاطرنشان کرد: همه دستگاه‌ها موظف به همکاری در امر انتخابات هستند و کوچکترین بی‌توجهی در ارائه امکانات و عدم همکاری مشمول برخورد جدی و قانونی خواهد شد.

استقرار 1357 شعبه اخذ رأی در استان البرز
حجت‌الله ملاصالحی رئیس ستاد انتخابات استان البرز از استقرار هزار و357 شعبه اخذ رأی در استان خبر داد و گفت: از این تعداد در 650 شعبه، انتخابات بصورت الکترونیکی برگزار خواهد شد.

وی در دیدار مشترک با علی رامک، مدیرکل صدا و سیمای استان،معاونان صدا وسیما و دست‌اندرکاران رادیو و تلویزیون با اشاره به اقدامات انجام شده ستاد انتخابات استان البرز اظهار کرد: ستاد انتخابات استان از ماه‌ها قبل فعال شده و کمیته‌های متعددی فعالیت‌های خود را آغاز نموده‌اند.

فراهم کردن بستر حضور حداکثری مردم برای ما مهم است
جلیل حسنی مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: فراهم کردن بستر برای حضور حداکثری مردم و برگزاری انتخابات سالم برای ما مهم است.

وی در شورای اداری شهرستان چرام با بیان این‌که «امیدواریم وضعیتی در کشور ایجاد شود که همه بتوانیم به تأثیرگذاری و نقش انتخابات در جامعه پی ببریم» افزود: حداقل نقش انتخابات این است که انتقال قاعده‌مند قدرت سیاسی را در پی دارد.

 

اخبار انتخابات - ایسنا