اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

احمد چلبی درگذشت


احمد چلبی، سیاستمدار سرشناس عراقی و نخست وزیر پیشین این کشور امروز بر اثر سکته قلبی درگذشت.

خبرگزاری ایسنا: احمد چلبی، سیاستمدار سرشناس عراقی و نخست وزیر پیشین این کشور امروز بر اثر سکته قلبی درگذشت.

وی در سن 70 سالگی و بر اثر سکته قلبی در منزل خود در کاظمین درگذشته است.

هیثم الجبوری، دبیر کمیسیون اقتصاد پارلمان عراق که چلبی ریاست آن را برعهده داشت گفت که چلبی را درحالیکه مرده بوده در تخت‌خوابش در منزل وی در بغداد یافته‌اند.

احمد چلبی، از سیاستمداران شیعه تحصیل‌کرده عراق در ایالات متحده بود و پیش از حمله آمریکا و متحدانش به عراق، از شناخته‌شده‌ترین چهره‌های مخالف صدام به شمار می‌رفت که پس از سرنگونی صدام به شکل موقت رهبری این کشور تحت اشغال را بر عهده گرفت.

احمد چلبی درگذشت

وی در سال ۱۹۴۴ در کاظمین به دنیا آمد. پدر و پدربزرگش در رژیم پادشاهی سابق عراق تا کودتای عبدالکریم قاسم در سمت‌های دولتی مشغول به کار بودند.

چلبی در سال ۱۹۵۶ عراق را به همراه خانواده اش ترک کرد و بیشتر زندگی خود را در آمریکا و انگلیس گذراند. او دارای مدرک لیسانس ریاضیات از مؤسسه فناوری ماساچوست و دکترای ریاضیات از دانشگاه شیکاگو بود و پس از آن استاد دانشگاه آمریکایی بیروت شد.

وی دبیر کل کنگره ملی عراق بود که سازمانی متشکل از چند گروه مخالف صدام محسوب می‌شد. از این سازمان به عنوان معمار و مشوق اصلی حمله نظامی آمریکا به عراق یاد می‌شود.

چلبی پس از اشغال عراق به دست نیروهای آمریکایی به کشورش بازگشت و برای مدتی در "حکومت ائتلاف موقت عراق" به رهبری پل برمر، حاکم غیر نظامی آمریکا در عراق به عنوان نخست وزیر اداره کشور را در دست داشت.

چلبی نقشی مهم در حمله آمریکا به عراق داشت و بسیاری از دولتمردان دولت بوش می‌گویند اطلاعات نادرست وی از سلاح‌های کشتار جمعی صدام باعث حمله آمریکا به این کشور بوده است.


ویدیو مرتبط :
درگذشت احمد رسول زاده، صدای ماندگار

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

احمد چلبی درگذشت / از مخالفت با صدام تا مرگ در سکوت



اخبار,اخبار بین الملل,احمدچلبی

احمد چلبی سیاستمدار شیعه سکولار و Iبود. وی متولد 1945 از خانواده ثروتمندی بود که سابقه طولانی در فعالیت های بانکداری داشت.

 احمد چلبی نماینده مجلس و رئیس کنگره ملی عراق صبح امروز سه شنبه در سن 70 سالگی درگذشت. دلیل مرگ، سکته قلبی اعلام شده است.

احمد چلبی سیاستمدار شیعه سکولار و یکی از مهمترین مخالفان سیاسی حکومت صدام بود.
وی متولد سال 1945 در خانواده ای ثروتمند و مشهور در شهر کاظمین بود که سابقه طولانی در فعالیت های بانکداری داشت.

او در سال 1958 عراق را ترک کرد و برای سال های زیادی در خاورمیانه، آمریکا و بریتانیا زندگی کرد. وی در نیمه دهه 90 میلادی نیز برای سازماندهی اعتراضات ضددولتی در شمال عراق فعالیت کرد.

چلبی بعد از سقوط حکومت صدام حسین رئیس جمهوری عراق درحمله نظامی ارتش آمریکا، به عراق بازگشت.

گفته می شود چلبی پیشنهاد انحلال ارتش، پلیس و سازمان های اطلاعاتی امنیتی عراق صدام را به آمریکایی ها ارائه کرد و مورد پذیرش واشنگتن قرار گرفت.

تا قبل از سقوط صدام، چلبی یکی از معروف ترین مخالفان صدام و نزدیک ترین آنها به دولت آمریکا بود. چلبی در راس مجموعه کنگره ملی از آمریکا کمک های مالی دریافت می کرد.

احمد چلبی بعد از بازگشت به عراق از سوی آمریکایی ها به عضویت شورای حکومت انتقالی عراق منصوب شد. این شورا برای اداره موقت عراق توسط دولت آمریکا ایجاد شده بود.

وی به عنوان سیاستمدار نزدیک به آمریکا مطرح بود و بسیاری معتقد بودند پس از سقوط صدام، آمریکایی ها او را به عنوان رهبر بعدی عراق معرفی خواهند کرد اما اینگونه نشد.

احمد چلبی و حزب تحت رهبری اش (کنگره ملی) به دلیل سکولار بودن در انتخابات پارلمانی مورد اقبال عمومی قرار نگرفت. او سال ها بعد مورد غضب آمریکایی ها واقع شدو به اتهام جاسوسی برای ایران، تحت تعقیب قرار گرفت و مجبور شد به تهران فرار کند. او مدتی را درتهران باقی ماند و سپس با حل این اختلاف دوباره به عراق برگشت.

احمد چلبی پس از این حادثه تصمیم گرفت در کنار حزب شیعی و نزدیک به ایران "مجلس اعلای اسلامی عراق" قرار بگیرد و با کاستن از فعالیت های سیاسی اش در سایه، سکوت را انتخاب کند.

 

اخبار بین الملل - عصرایران