اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

احمد خاتمی: نمایندگان در شان ملت ایران مسئولیت را امانت می‌دانند نه لقمه‌ای چرب


امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه مسئولیت‌ها در نظام اسلامی «امانت‌های سیاسی» هستند، گفت: نمایندگانی در شأن ملت ایران هستند که مسئولیت را امانت بدانند نه لقمه چرب.

خبرگزاری فارس: آیت‌الله سیداحمد خاتمی امام جمعه موقت تهران در خطبه‌های نماز جمعه پایتخت با اشاره به امانت‌های الهی اظهار داشت: آدم‌های خداترس و کسانی که به خداوند ایمان دارند پای قولشان می‌ایستند و به امانت خیانت نمی‌کنند، از سفارش‌های مکرر امامان به اصحابشان حفظ امانت است، در جامعه دینی ما از فضیلت امانتداری فراوان گفته شده و باز هم باید بیان شود.

وی افزود: باید به گستره امانت توجه داشته باشیم، قرآن و روایات امانت را گسترده‌تر از مسائل مادی می‌دانند، امانت‌های اعتقادی داریم، امانت‌های فرهنگی ، اخلاقی، عملی و سیاسی هم داریم. از نگاه قرآن و روایات امانت‌های سیاسی اگر از امانت‌های مالی مهمتر نباشد، کمتر نیست.

آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه هر مسئولیت و پستی در نظام سیاسی دینی که به کسی واگذار می‌شود، امانت سیاسی هستند، گفت: از بالاترین مسئولیت که در کشور ما رهبری است امانت سیاسی محسوب می‌شود تا نمایندگی مجلس شورای اسلامی، شوراها و مجلس خبرگان رهبری.

امام جمعه موقت تهران در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: وقتی بالاترین مسئولیت در نظام سیاسی ایران امانت محسوب می‌شود باقی مسئولیت‌ها هم امانت هستند. باید با این بینش وارد میدان شویم، این امانت باید به اهلش سپرده شود. کسانی که کارگزارند و در حقیقت در پی آن هستند که امانت به صاحب امانت برسد باید خودشان امین باشند، هیات های اجرایی و هیات‌های نظارت باید خودشان امین باشند و امین بودن این افراد به دو چیز بستگی دارد اولین موضوع تسلیم بودن در برابر قانون و دوم اجرای قانون است.

وی افزود: بنابراین اگر کارگزاری بگوید من زیر بار رد صلاحیت‌های شورای نگهبان نمی‌روم، به زیر مجموعه خودش هم بگوید شما هم زیر بار رد صلاحیت‌ها نروید، نام این تقلب است، این تسلیم شدن در برابر قانون محسوب نمی‌شود. کسی که خودش تسلیم قانون نیست می‌خواهد مجری قانون باشد، کسانی که حلقه واسط هستند و خودشان می‌خواهند امانت را به امین آن واگذار کنند، خودشان باید امین باشند. کسی که امین نباشد قهرا نمی تواند قانون را اجرا کند.

آیت الله خاتمی تصریح کرد: در همه رده‌ها در قوه مجریه، قضائیه و مقننه، کسانی در شأن این نظام هستند که بینش آنان راجع به مسئولیت «امانت» باشد. مسئولیت‌ها لقمه چرب نیستند بلکه امانتی هستند که برای مدتی به افرادی واگذار می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: بینشی که مسئولیت را امانت می‌داند و بینشی که مسئولیت را لقمه چرب تلقی می‌کند زمین تا آسمان با هم متفاوت هستند. کسانی که نمایندگی مجلس را لقمه چرب می‌دانند، حرص می‌زند، عطش به خرج می‌دهد و تشنه قدرت است؛ اما کسانی که مسئولیت را امانت الهی می‌دانند هیچ حرصی ندارند و در آرامش کامل قرار دارد.

آیت الله خاتمی تاکید کرد: کسانی که مسئولیت را امانت می دانند نمی‌گویند به هر قیمتی شده باید به این مسئولیت دست یابیم، اما کسانی که مسئولیت را لقمه چرب تلقی می‌کنند می‌گویند هر طور شده باید به آن دست یابیم اگر از حلال و حرام برای آنان سخن بگوییم می‌گویند این موضوعات را کنار بگذارید، می‌گویند بگذارید ما به مجلس برسیم چون بینش آن‌ها به مسئولیت امانت نیست.

وی یادآور شد: کسی که بینش امانت نسبت به مسئولیت دارد به قانون احترام می‌گذارد،‌تسلیم قانون است اما کسانی که مسئولیت‌ها را لقمه چرب می‌دانند می‌گویند برای رسیدن به مسئولیت حتی اگر لازم باشد از قانون هم عبور می‌کنیم؛ کسی که بینش امانت دارد دروغ نمی‌گوید و وعده دروغین به مردم نمی‌دهد. اما کسانی که امانت را لقمه چرب می‌دانند وعده دروغینی به مردم می‌دهند که در اختیاراتشان هم نیست، بعد که مردم مطالبه می‌کنند، می‌گویند ما خواستیم اما نگذاشتند.

آیت الله خاتمی خاطرنشان کرد: کسانی که مسئولیت‌ها را امانت الهی می‌دانند خرج میلیاردی برای رسیدن به آن مسئولیت نمی‌کند، برخی اگر رأی هم بیاورند و وارد مجلس شورای اسلامی شوند، حقوق چهار ساله آنان به اندازه هزینه تبلیغاتشان برای رسیدن به این مسئولیت هم نمی‌شود، کسانی که امین هستند می‌گویند تکلیف من آمدن به میدان و تکلیف مردم رای دادن به کسانی است که تشخیص می‌دهند صلاحیت دارند اما کسانی که مسئولیت ها را لقمه چرب می‌دانند تبلیغاتشان سر از میلیاردها تومان پول در می‌آورد.

وی با بیان اینکه کسانیکه مسئولیت‌ها را امانت می‌دانند اثبات خودشان را به قیمت تخریب رقیب نمی‌دانند،‌ تصریح کرد: اما کسانی که مسئولیت‌ها را لقمه چرب می‌بینند اثبات خودشان را به قیمت تخریب رقیب در نظر می‌گیرد، نمایندگانی در شان ملت ایران هستند که مسئولیت‌ها را امانت بداند نه لقمه چرب.

امام جمعه موقت تهران در خطبه دوم نماز جمعه پایتخت گفت: یکی از عرصه‌های مهم تقوا سنجیده سخن گفتن است، این طور نیست که هر پیامکی که برای ما آمد، مجاز باشیم آن را نقل کنیم. روایتی از پیامبر اکرم (ص) است مبنی بر اینکه «در دروغگویی آدم همین بس که هر چه شنید آن را نقل کند».

وی افزود: حتی اگر دیدیم خبری درست و صحیح است آیا مجاز هستیم هر خبری را نقل کنیم؟ چه بسا اخبار راستی وجود دارند که فتنه آمیز هستند. تقوا مثل خونی در پیکره اخلاق اسلامی است.

آیت‌الله خاتمی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به سالروز وفات حضرت معصومه (س)، تصریح کرد: افتخار می‌کنیم که کشور ما میزبان فرزندان و نوادگان حضرت امام موسی کاظم (ع) است. امروز دوم بهمن ماه است، بهمن ماه انقلاب است، نسل اولی ها خاطرات انقلاب را برای نسل‌های بعد بازگو کنند تا آنان بدانند که آنچه برای این کشور بدست آمده ارزان بدست نیامده است، بگویند که 57 سال این کشور شب ظلمانی بود، 57 سال دین ستیزی، اخلاق ستیزی، عفت ستیزی، آزادی ستیزی و استقلال ستیزی حرف اول را می‌زد.

وی متذکر شد: اما پس از 57 سال امام خمینی (ره) به صحنه آمد و شجاعانه قطره‌ها را دور هم جمع کرد، همدل کرد و تبدیل به سیل خروشانی شدند که توانستند کاخ 2500 ساله شاهنشاهی را منهدم کردند و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را بنیان نهادند، همه ما این مسئولیت را داریم که این انقلاب باشکوه را که اگر به معجزه قرن تعبیر کنیم مبالغه نکردیم، حفظ کنیم و این نعمت را قدر بدانیم و این امانت را به نسل‌های بعد از انقلاب منتقل کنیم.

امام جمعه موقت تهران همچنین یادآور شد: همان گونه که شنیدید برجام بالاخره این فرجام رسید و همه شما در جریان هستید. باید در این عرصه از شما مردم خوب و مقاوم تقدیر و تشکر کنیم، اگر مقاومت شما مردم و مقاومت فرزندان شما نبود ما در اراک آن تاسیسات پیشرفته را نداشتیم و یا در فردو از تاسیسات پیشرفته برخوردار نمی‌بودیم، این دستاوردها ثمره شیرین مقاومت و ایستادگی ملت ایران است.

وی گفت: اگر بخواهیم به آرمان های مقدسمان دست یابیم باید بدانیم تنها از مقاومت می‌توانیم به آن دست یابیم،‌ از رئیس جمهور و تیم مذاکره کننده و وزیر امور خارجه در این مسیر تقدیر و تشکر می‌کنم. در هر موضوعی باید واقع بینانه به مسئله نگاه کنیم، این یک موفقیت بود و رفع بخشی از تحریم‌ها بود نه کل تحریم‌ها، غلو در این عرصه آسیب است. اینکه کسی برجام را فتح الفتوح تلقی کند این طور نیست چون فتح الفتوح نبود،‌ هزینه‌های سنگینی در این مسیر دادیم.


ویدیو مرتبط :
انتقاد های احمد خاتمی از سید محمد خاتمی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تقدیر لاریجانی از گزارش فتنه‌های اخیر: این گزارش نظر نمایندگان و سخن ملت ایران است



 

 

تقدیر لاریجانی از گزارش فتنه‌های اخیر: این گزارش نظر نمایندگان و سخن ملت ایران است

 

رئیس مجلس شورای اسلامی گزارش كمیته ویژه بررسی فتنه‌های اخیر و حوادث 25 بهمن را نظر نمایندگان مردم و سخن ملت ایران دانست.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی پس از قرائت گزارش كمیته ویژه بررسی فتنه‌‌های اخیر و حوادث 25 بهمن طی سخنانی ضمن تقدیر از تهیه این گزارش اظهار داشت: با توجه به اینكه گزارش كمیته حوادث 25 بهمن به‌صورت دقیق تنظیم شده است، انتظار می‌رود كه دستگاه قضائی به وظیفه خود عمل كند.

وی با بیان اینكه گزارش كمیته ویژه بررسی حوادث 25 بهمن نظر نمایندگان مردم و سخن ملت است، گفت: البته نمایندگان نظر خود را در كمیته مطرح كردند و به یك جمع‌بندی رسیدند.

وی با اشاره به دخالت آمریكا و رژیم صهیونیستی در فتنه اخیر خطاب به آمریكا گفت:‌ شما كه امروز حرف‌های سبك می‌زنید، باید بدانید كه مجلس شورای اسلامی این حركات سرسری و بزن‎دررویی شما را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت و قطعا پاسخ مجلس به شما قاطع و گزنده خواهد بود.

لاریجانی با بیان اینكه مجلس بر سر منافع ملت ایران ایستادگی خواهد كرد، گفت: مجلس اجازه نخواهد داد منافع ملت پایمال شود.

رئیس قوه مقننه در پایان ابراز امیدواری كرد كه گزارش كمیته مذكور كه در آن بر محاكمه سران فتنه و مزدوران آمریكا یعنی میرحسین موسوی و كروبی تاكید شده بود، راهنمای عملی برای دستگاه قضایی باشد...../تحلیل:عصرایران