اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

احمد خاتمی: شعار "مرگ بر ضدولایت فقیه" علیه مخالفان تئوریک نیست /هیأت ایران در نیویورک، کوچک ولی کاری بود



سیداحمد خاتمی,نماز جمعه تهران

سیداحمد خاتمی:
هیأت ایران در نیویورک، کوچک ولی کاری بود/آغوش دولت برای پذیرش نقد منصفانه باز است

مقام معظم رهبری فرمودند برخی از آنچه که در سفر نیویورک پیش آمد بجا نبود که این خود یعنی انصاف است و اینکه خوبی‌ها را ببینید و نقاط ضعف را بگیرید. در واقع، آن مسئولی که شفاف به مردم بگوید اینکه بجا نبود چیست، نه تنها از چشم مردم نمی‌افتد بلکه محبوب مردم هم خواهد شد.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران گفت: شعار مرگ بر ضد ولایت فقیه، علیه کسانی نیست که در عرصه تئوریک با ولایت فقیه مخالف هستند، بلکه این شعار، مرگ بر براندازان و مرگ بر کسانی است که برای سقوط نظام اسلامی تلاش می‌کنند.

به گزارش  ایسنا، آیت‌الله سیداحمد خاتمی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه تهران اظهار کرد: مقام معظم رهبری طی رهنمودهای اخیرشان در این چند ماه، چندبار روی بحث استحکام داخلی و استحکام درون‌زا تاکید بایسته داشتند و اقعیتش این است که این استحکام داخلی، قوی‌ترین و ارزشمندترین سلاح در برابر دشمنان است.

وی با بیان اینکه "با استحکام داخلی می‌توان در برابر توطئه‌ها مقابله کرد"، به بیان مؤلفه‌های استحکام داخلی پرداخت و افزودذ: خداباوری از جمله این مؤلفه‌هاست و الحمدالله ملت ما 35 سال است که با چنین عنصری استحکام داخلی‌شان را حفظ کرده‌اند و به وعده‌های خدا ایمان داشته‌اند و در حالی که با خدا باشند، خدا تنهایشان نخواهد گذاشت.

امام جمعه موقت تهران در ادامه، ظرفیت مردمی بویژه ظرفیت جوانان کشور را از دیگر عناصر استحکام‌بخش برشمرد و اظهار کرد: جوانان عزیز ما در طول این سالها نشان دادند که شعار "ما می‌توانیم" فقط شعار نیست و عمل است؛ چنانکه در اوج تحریم‌ها به فناوری‌هایی دست پیدا کردند که دشمن را خیره کرد و از جمله آنها، فناوری‌های هسته‌یی‌، هوافضا و فناوری در عرصه پزشکی بود. بنابراین ما سرمایه داریم و سرمایه ما جوانان مستعد هستند که می‌توانند آنچه را که دنیا تصور نمی‌کند به عرصه عمل بیاورند.

سیداحمد خاتمی با بیان اینکه "تحکیم وحدت، از دیگر مولفه‌های استحکام داخلی است"، ضمن اینکه محور وحدت این ملت را ولی فقیه دانست، افزود: در عرصه پیروزی انقلاب، همه گروه‌ها از جمله کمونیست‌ها،‌ لیبرال‌ها و توده‌ای‌ها آمدند و وقتی این انقلاب پیروزی شد که یک ولی فقیه یعنی امام راحل عظیم‌الشأن به صحنه آمد و به تعبیر خود طاغوتی‌ها در مذاکرات محرمانه‌شان، آنها مثل برف آب شدند.

وی با تاکید بر اینکه "ولایت فقیه سرمایه این کشور بوده‌، هست و خواهد بود"، گفت: این یک اصل نهادینه شدن است و مردم ما به قانون اساسی رای دادند و در این باره جای تردیدی وجود ندارد. در بازنگری قانون اساسی آمده است که 4 اصل اسلامیت،‌ ولایت، جمهوریت و مذهب رسمی کشور قابل تغییر نیست؛ بنابراین شعار مرگ بر ضد ولایت فقیه، شناسنامه انقلاب اسلامی است.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران در همین راستا خاطرنشان کرد: این شعار مرگ بر ضد ولایت فقیه، معنایش کسانی که در عرصه تئوریک با ولایت فقیه مخالف هستند، نیست. در کتاب‌ها و درس‌های خارج ما ادله ولایت فقیه مورد بحث قرار می‌گیرد حتی کسانی چون استاد بزرگوار مرحوم آیت‌الله شیخ جواد تبریزی که ادله ولایت فقیه را نقد می‌کند، آخرش می‌نویسند که اگر نظام دینی تشکیل شد، همه باید حمایت کنند.

وی با بیان اینکه "شعار مرگ بر ضد ولایت فقیه، مرگ بر براندازان و مرگ بر کسانی است که برای سقوط نظام اسلامی تلاش می‌کنند"، افزود: این شعار در 10 سال امامت امام در حضور ایشان سر داده می‌شد و بعد از ایشان در محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی گفته شد و به فضل الهی این بیعت ادامه پیدا خواهد کرد و این شعار از دهان مردم ما نخواهد افتاد.

خاتمی، عنصر چهارم استحکام داخلی انصاف و شفافیت عنوان و با قرائت روایاتی از امیر مؤمنان علی(ع) مبنی بر اینکه انصاف دلها را به هم نزدیک می‌کند و با وجود چنین عنصری محبت در جامعه گسترش پیدا خواهد کرد، گفت: در بحث انصاف آمده که حب و بغض‌های شخصی را نباید به کار گرفت.

وی در ادامه، به سفر هیأت ایرانی به نیویورک اشاره کرد و گفت: می‌بینیم هیأت دیپلماتیک ایران که به نیویورک می‌رود، یک هیأت کوچک ولی کاری است و در طول مدت فعالیتش تلاش وسیع و تحرک وسیع دیپلماتیک دارد. رییس‌جمهور محترم نیز در سخنرانی خود در سازمان ملل، مستند حرف می‌زند و سیمای شفاف ایران را به دنیا نشان می‌دهد و در برابر رژیم صهیونیستی موضع می‌گیرد؛ اینها ارزش‌هایی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت و تکریم نکرد.

این عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری فرمودند برخی از آنچه که در سفر نیویورک پیش آمد بجا نبود که این خود یعنی انصاف است و اینکه خوبی‌ها را ببینید و نقاط ضعف را بگیرید. در واقع، آن مسئولی که شفاف به مردم بگوید اینکه بجا نبود چیست، نه تنها از چشم مردم نمی‌افتد بلکه محبوب مردم هم خواهد شد. می‌گویند آفرین بر این مسئول صادق و مسئولی که پیچیده نیست و حتی آنچه مربوط به خودش هم هست، می‌گوید؛ پس بیمی از شفافیت نداشته باشیم.

وی در ادامه با بیان اینکه "مردم ما مردم خوبی هستند و ما به صراحت می‌گوییم که ما به مسئولانمان اعتماد داریم"، گفت: از اول پیروزی انقلاب تا امروز تنفیذ ولایت فقیه که آمد، ما نیت مسئولانمان را خیر می‌دانیم و معتقدیم آنها نیت خدمتگذاری دارند، بویژه وزرای خارجه ما که سیاست کلان خارجی‌شان را از مقام معظم رهبری می‌گرفتند. بنابراین "بجا نبود" به صورت شفاف بیان شود.

خاتمی با بیان اینکه "ادبیات نقدپذیری و تحمل، از دیگر عناصر استحکام داخلی است"، اظهار کرد: این دولت با شعار آزادی سر کار آمد و از نقد گفت و کار خوبی هم کردند، چراکه با فضای باز نقد، جرقه‌ها‌، حرف نو و ابتکار نو پیدا می‌شود اما منتقدان باید منصف باشند. مسئولان محترم نیز باید آغوش خود را در این باره باز کنند و به رسانه‌های مربوط به خود و همچنین رسانه‌های علاقه‌مند خودشان بگویند خفقان رسانه‌ای به وجود نیاورید.

وی ادامه داد: نباید این طور باشد که تا کسی انتقاد کرد، بگویند افراطی است. این افراطی‌گفتن، یعنی ایجاد خفقان رسانه‌ای و به این معنی است که معتدل آنهایی هستند که مدام به به و چه چه می‌کنند و تا کسی گفت بالای چشمتان ابروست، او را افراطی می‌دانند. دولت محترم برای پذیرش نقدهای منصفانه آغوشش را باز کرده است بنابراین طوری بنویسید‌ و نقد کنید که هم نقاط مثبت و هم نقاط منفی را شامل شود.

خاتمی با تاکید بر اینکه "نباید شخصیت منتقد را هتک کرد"، یادآور شد: متاسفانه برخی قلم‌ها زهرآگین است. اگر می‌خواهی بگویی این خطبه‌ فلان انتقادات را داشت، بنویس، ما با آغوش باز از انتقادات سازنده استقبال و به آن عمل می‌کنیم اما نیش زدن، در شأن یک مسلمان نیست.

به گزارش ایسنا،‌ خطیب نماز جمعه این هفته تهران در ادامه، با اشاره به مباحث مربوط به سیاست خارجی اظهار کرد: در عرصه خارجی حرف اول ما این است که به طور طبیعی در کشور جابه‌جایی قدرت یک هدیه الهی است. قدرت با رای مردم جابه‌جا می شود و هر دولتی که می‌آید با ابتکارات،‌ پیشنهادات و تاکتیک‌های جدید می‌آید. از اول انقلاب هم همینطور بوده است و سیاستی که ما از مقام معظم رهبری گرفتیم این است که از همه دولت‌های در چارچوب نظام حمایت می‌کنیم. ما از هر دولتی که در عرصه داخلی برای کم کردن بار گرانی‌ها‌، تورم‌ها و کاستن بیکاری تلاش می‌کند حمایت خواهیم کرد. در عرصه خارجی هم سیاست ما حمایت است؛ بنابراین آن "بجا نبود"، هرگز به معنای بی‌اعتمادی به مسئولان محترم نیست.

وی در ادامه با بیان اینکه "ما دولت آمریکا را دروغگو‌،‌ ریاکار و‌ عهدشکن می‌دانیم"، افزود: از طرفی این روزها لبخند نشان می‌دهند و از مذاکره استقبال می‌کنند و به دروغ می‌گویند تحریم‌ها ایران را به مذاکره واداشته در حالی که اینها دروغ است و نشانه‌اش هم این است که در اولین دیدار با نتانیاهو همه گزینه‌ها از جمله گزینه نظامی را روی میز گذاشتند. باید بدانند که مردم ایران هم همه گزینه‌ها از جمله گزینه دفاع مقدس و تودهنی محکم به متجاوزان را روی میز دارد.

سیداحمد خاتمی اضافه کرد: آقای رییس‌جمهور دروغگوی آمریکا می‌گوید که ما در پی تغییر نظام نیستیم. 35 سال به دنبال تغییر نظام بودید و نتوانستید؛ هم‌اکنون هم نمی‌توانید، نه اینکه نخواستید. در فتنه 88 چه کسانی با تمام وجود از فتنه‌گران حمایت کردند؟ شما بودید. شما همه رسانه‌هایتان را در اختیار فتنه‌گران قرار دادید.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه "مبنای نفرت ما از آمریکا همین رفتارهاست"، اظهار کرد: البته من آخرین مورد را گفتم، وگرنه اگر بخواهیم دروغگویی‌های آنها را لیست کنیم، مثنوی هفتاد من می‌شود. راز زنده ماندن شعار مرگ بر آمریکا در بین مردم نیز همین است.

وی افزود: شعار مرگ بر آمریکا در ده سال زمان دوران امام (ره) در محضر ایشان سر داده شد و ایشان در آخرین پیامی که برای حجاج دادند نیز 46 بار از آمریکا با نفرت یاد کردند. بنابراین مبنا روشن و آمریکا شیطان بزرگ است. آیا در این 35 سال آمریکا شیطان کوچکتری شده است یا اینکه 35 برابر شیطنت بیشتر شده است؟ اگر تا دیروز آمریکا در عرصه توطئه علیه ایران، مار بود امروز افعی شده است و در هر توطئه‌ای که علیه ایران اسلامی شکل می‌گیرد یک پای ثابتش آمریکاست؛ بنابراین ما منطق داریم و با منطق می‌گوییم مرگ بر آمریکا.

خاتمی خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها و آنها که آرزوی رخت بر بستن این شعار را از بین مردم دارند، بدانند که این شعار نماد مقاومت ملت ایران است و تا شیطنت‌های آمریکا وجود دارد، این شعار باشکوه در بین مردم باقی خواهد ماند.

خطیب نماز امام جمعه این هفته تهران در ادامه گفت: دیپلمات‌ها و وزرای خارجه کار خود را انجام دهند. هرکس وظیفه خود را دارد و ما معتقدیم این شعارها مشت مسئولان ما را پُرتر می‌کند و می‌توانند با قدرت بیشتری با آمریکا مقابله کنند و حتی این موضوع به نفع سیاست دیپلماتیک کشور ماست.

وی با تاکید بر اینکه "پرونده آمریکا در دست مقام معظم رهبری بوده،‌ هست و خواهد بود و در این عرصه فقط ایشان حرف آخر را خواهند زد"، اظهار کرد: اگر روزی بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری کار به مذاکره و رابطه کشید، نفرت ما از‌ آمریکا به یاری خدا از بین نخواهد رفت.

خاتمی همچنین در بخش دیگری از خطبه‌های این هفته نماز جمعه تهران، اینکه تقوا را رفتار عادلانه در همه عرصه‌ها از جمله عرصه قضاوت خواند و اظهار کرد: قضاوت مخصوص محکمه نیست. اینکه می‌گوییم فلان صنف چنین و فلان گروه چنان و فلان شخص اینچنین، همه قضاوت است و حتی باید نسبت به دشمنان عدالت را رعایت کرد و در حق آنها ظلمی روا نداشت.

وی همچنین به مناسبت‌های هفته آینده اشاره کرد و شهادت امام محمدباقر(ع)،‌ شهادت پنجمین شهید محراب آیت‌الله اشرفی اصفهانی، سالگرد شهادت زائران ایرانی در مکه‌، روز عرفه و عید قربان و همچنین هفته نیروی انتظامی را گرامی داشت. /ایسنا

 

 


ویدیو مرتبط :
#27 چرا به AMP نیاز داریم؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

شعار «مرگ بر ضدولایت فقیه» علیه کیست؟


خطیب موقت نماز جمعه این هفته تهران گفت: شعار مرگ بر ضد ولایت فقیه، علیه کسانی نیست که در عرصه تئوریک با ولایت فقیه مخالف هستند، بلکه این شعار، مرگ بر براندازان و مرگ بر کسانی است که برای سقوط نظام اسلامی تلاش می‌کنند.

ایسنا: آیت‌الله سیداحمد خاتمی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه تهران اظهار کرد: مقام معظم رهبری طی رهنمودهای اخیرشان در این چند ماه، چندبار روی بحث استحکام داخلی و استحکام درون‌زا تاکید بایسته داشتند و اقعیتش این است که این استحکام داخلی، قوی‌ترین و ارزشمندترین سلاح در برابر دشمنان است.

وی با بیان اینکه "با استحکام داخلی می‌توان در برابر توطئه‌ها مقابله کرد"، به بیان مؤلفه‌های استحکام داخلی پرداخت و افزودذ: خداباوری از جمله این مؤلفه‌هاست و الحمدالله ملت ما 35 سال است که با چنین عنصری استحکام داخلی‌شان را حفظ کرده‌اند و به وعده‌های خدا ایمان داشته‌اند و در حالی که با خدا باشند، خدا تنهایشان نخواهد گذاشت.

امام جمعه موقت تهران در ادامه، ظرفیت مردمی بویژه ظرفیت جوانان کشور را از دیگر عناصر استحکام‌بخش برشمرد و اظهار کرد: جوانان عزیز ما در طول این سالها نشان دادند که شعار "ما می‌توانیم" فقط شعار نیست و عمل است؛ چنانکه در اوج تحریم‌ها به فناوری‌هایی دست پیدا کردند که دشمن را خیره کرد و از جمله آنها، فناوری‌های هسته‌یی‌، هوافضا و فناوری در عرصه پزشکی بود. بنابراین ما سرمایه داریم و سرمایه ما جوانان مستعد هستند که می‌توانند آنچه را که دنیا تصور نمی‌کند به عرصه عمل بیاورند.

سیداحمد خاتمی با بیان اینکه "تحکیم وحدت، از دیگر مولفه‌های استحکام داخلی است"، ضمن اینکه محور وحدت این ملت را ولی فقیه دانست، افزود: در عرصه پیروزی انقلاب، همه گروه‌ها از جمله کمونیست‌ها،‌ لیبرال‌ها و توده‌ای‌ها آمدند و وقتی این انقلاب پیروزی شد که یک ولی فقیه یعنی امام راحل عظیم‌الشأن به صحنه آمد و به تعبیر خود طاغوتی‌ها در مذاکرات محرمانه‌شان، آنها مثل برف آب شدند.

وی با تاکید بر اینکه "ولایت فقیه سرمایه این کشور بوده‌، هست و خواهد بود"، گفت: این یک اصل نهادینه شدن است و مردم ما به قانون اساسی رای دادند و در این باره جای تردیدی وجود ندارد. در بازنگری قانون اساسی آمده است که 4 اصل اسلامیت،‌ ولایت، جمهوریت و مذهب رسمی کشور قابل تغییر نیست؛ بنابراین شعار مرگ بر ضد ولایت فقیه، شناسنامه انقلاب اسلامی است.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران در همین راستا خاطرنشان کرد: این شعار مرگ بر ضد ولایت فقیه، معنایش کسانی که در عرصه تئوریک با ولایت فقیه مخالف هستند، نیست. در کتاب‌ها و درس‌های خارج ما ادله ولایت فقیه مورد بحث قرار می‌گیرد حتی کسانی چون استاد بزرگوار مرحوم آیت‌الله شیخ جواد تبریزی که ادله ولایت فقیه را نقد می‌کند، آخرش می‌نویسند که اگر نظام دینی تشکیل شد، همه باید حمایت کنند.

وی با بیان اینکه "شعار مرگ بر ضد ولایت فقیه، مرگ بر براندازان و مرگ بر کسانی است که برای سقوط نظام اسلامی تلاش می‌کنند"، افزود: این شعار در 10 سال امامت امام در حضور ایشان سر داده می‌شد و بعد از ایشان در محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی گفته شد و به فضل الهی این بیعت ادامه پیدا خواهد کرد و این شعار از دهان مردم ما نخواهد افتاد.

خاتمی، عنصر چهارم استحکام داخلی انصاف و شفافیت عنوان و با قرائت روایاتی از امیر مؤمنان علی(ع) مبنی بر اینکه انصاف دلها را به هم نزدیک می‌کند و با وجود چنین عنصری محبت در جامعه گسترش پیدا خواهد کرد، گفت: در بحث انصاف آمده که حب و بغض‌های شخصی را نباید به کار گرفت.

وی در ادامه، به سفر هیأت ایرانی به نیویورک اشاره کرد و گفت: می‌بینیم هیأت دیپلماتیک ایران که به نیویورک می‌رود، یک هیأت کوچک ولی کاری است و در طول مدت فعالیتش تلاش وسیع و تحرک وسیع دیپلماتیک دارد. رییس‌جمهور محترم نیز در سخنرانی خود در سازمان ملل، مستند حرف می‌زند و سیمای شفاف ایران را به دنیا نشان می‌دهد و در برابر رژیم صهیونیستی موضع می‌گیرد؛ اینها ارزش‌هایی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت و تکریم نکرد.

این عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری فرمودند برخی از آنچه که در سفر نیویورک پیش آمد بجا نبود که این خود یعنی انصاف است و اینکه خوبی‌ها را ببینید و نقاط ضعف را بگیرید. در واقع، آن مسئولی که شفاف به مردم بگوید اینکه بجا نبود چیست، نه تنها از چشم مردم نمی‌افتد بلکه محبوب مردم هم خواهد شد. می‌گویند آفرین بر این مسئول صادق و مسئولی که پیچیده نیست و حتی آنچه مربوط به خودش هم هست، می‌گوید؛ پس بیمی از شفافیت نداشته باشیم.

وی در ادامه با بیان اینکه "مردم ما مردم خوبی هستند و ما به صراحت می‌گوییم که ما به مسئولانمان اعتماد داریم"، گفت: از اول پیروزی انقلاب تا امروز تنفیذ ولایت فقیه که آمد، ما نیت مسئولانمان را خیر می‌دانیم و معتقدیم آنها نیت خدمتگذاری دارند، بویژه وزرای خارجه ما که سیاست کلان خارجی‌شان را از مقام معظم رهبری می‌گرفتند. بنابراین "بجا نبود" به صورت شفاف بیان شود.

خاتمی با بیان اینکه "ادبیات نقدپذیری و تحمل، از دیگر عناصر استحکام داخلی است"، اظهار کرد: این دولت با شعار آزادی سر کار آمد و از نقد گفت و کار خوبی هم کردند، چراکه با فضای باز نقد، جرقه‌ها‌، حرف نو و ابتکار نو پیدا می‌شود اما منتقدان باید منصف باشند. مسئولان محترم نیز باید آغوش خود را در این باره باز کنند و به رسانه‌های مربوط به خود و همچنین رسانه‌های علاقه‌مند خودشان بگویند خفگان رسانه‌ای به وجود نیاورید.

وی ادامه داد: نباید این طور باشد که تا کسی انتقاد کرد، بگویند افراطی است. این افراطی‌گفتن، یعنی ایجاد خفگان رسانه‌ای و به این معنی است که معتدل آنهایی هستند که مدام به به و چه چه می‌کنند و تا کسی گفت بالای چشمتان ابروست، او را افراطی می‌دانند. دولت محترم برای پذیرش نقدهای منصفانه آغوشش را باز کرده است بنابراین طوری بنویسید‌ و نقد کنید که هم نقاط مثبت و هم نقاط منفی را شامل شود.

خاتمی با تاکید بر اینکه "نباید شخصیت منتقد را هتک کرد"، یادآور شد: متاسفانه برخی قلم‌ها زهرآگین است. اگر می‌خواهی بگویی این خطبه‌ فلان انتقادات را داشت، بنویس، ما با آغوش باز از انتقادات سازنده استقبال و به آن عمل می‌کنیم اما نیش زدن، در شأن یک مسلمان نیست.