اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

احمدی ن‍‍ژاد:هیچ ماشینی هم در تهران نباشد بازدم ساكنان آلودگی تولید می كند



 

 

 

احمدی ن‍‍ژاد:هیچ ماشینی هم در تهران نباشد بازدم ساكنان آلودگی تولید می كند/مدیریت سعیدلو خوب بود/تاكنون علیه روسیه اقدامی نكرده‌ایم

 

محمود احمدی ن‍ژاد رییس‌جمهور امروز با خبرنگاران داخلی و خارجی گفت و گو كرد:

دنیای امروز نیازمند راه و نظم جدیدی است

دكتر محمود احمدی‌نژاد در كنفرانس مطبوعاتی خود با بیان این‌كه «جهان مادی به بن‌بست رسیده است» اظهار كرد: دنیای امروز نیازمند راه و نظم جدیدی است، باور ما این است كه هنوز دلسوزان و پاكان و مصلحان دنیا باید دست به دست هم بدهند و نظمی برپا كنند تا در آن آحاد ملت‌ها از حقوق برابر و كرامت و احترام مناسب برخوردار باشند. نظمی كه همه در برپایی آن مشاركت داشته باشند.

در ادامه خبرنگار شبكه خبر پرسید: با توجه به این‌كه دیپلماسی ایران بسیار فعال است و برخلاف روند رو به پیشرفت ایران در حوزه دیپلماسی بین‌المللی غربی‌ها تلاش می‌كنند كه نشان دهند ایران در انزوا قرار دارد توصیه شما به آن‌ها چیست؟

رییس‌جمهور گفت: در ادبیات نظام سلطه، واژه‌ها مفاهیم متفاوتی از آنچه در كتاب‌های لغت آمده است دارند وقتی می‌گویند ایران منزوی شده یعنی خودشان منزوی شده‌اند وقتی می‌گویند اقتصاد ایران ضعیف شده است یعنی اقتصاد ایران رو به پیشرفت و قدرتمند شده است. وقتی می‌گویند در كشوری دیكتاتوری وجود دارد یعنی در آن كشور آزادی است و وقتی می‌گویند در كشوری آزادی وجود دارد یعنی در آن كشور استبداد حاكم است.

وی ادامه داد: همه این‌ها را ما در منطقه مشاهده می‌كنیم شخصیت انسان‌ها را له می‌كنند و هویت و كرامت و آزادی‌های انسانی را لگدمال می‌كنند آن وقت سخن از حقوق بشر سر می‌دهند. ایران كشوری قدرتمند است و كسی نمی‌تواند آن را نادیده بگیرد. توصیه می‌كنم زنبیل‌هایشان را در صف قرار دهند ملت ما ملت بزرگی است و با همه دولت‌ها دوست است.

وی تصریح كرد: به عنوان مثال اعلام می‌كنم كه مبادلات كشورهای اروپایی با كشور ما در مقایسه با سال گذشته 14 درصد بیشتر شده است و این گویا است كه چقدر ادعاهای آن‌ها صحت دارد.

گزارش اخیر آژانس اشكالات فراوانی دارد

احمدی‌نژاد درباره گزارش اخیر آژانس كه توسط خبرنگاران العام پرسیده شد نیز گفت: تعامل ما با آژانس مثبت و سازنده بوده است، اما آژانس در مقاطع مختلف تحت فشار سیاسی اربابان قدرت و ثروت مواضعی را اتخاذ كرده است البته در گزارش اخیر با وجود این‌كه اشكالات بسیاری به آن وارد است یك قدم به حقیقت نزدیك شده من امیدوارم آژانس بتواند از فشارها خارج شده و براساس قانون نظارت خود را داشته باشد.

وی گفت: گزارش اخیر آژانس اشكالات فراوانی دارد از جمله این‌كه برخی اسناد محرمانه ما را منتشر كردند كه این خلاف قانون است البته ما چیزی برای پنهان كردن نداریم و برای ما مشكل ایجاد نمی‌كند.

انتشار اسناد ادعایی ویكی‌لیكس شیطنت است

رییس‌جمهور همچنین در پاسخ به سوال دوم خبرنگار العام درباره اسنادی كه اخیرا از سوی سایت ویكی‌لیكس منتشر شده است كه در آن ادعا شده است كه برخی كشورهای عربی خواستار حمله به ایران بوده‌اند، گفت: انتشار این اسناد یك شیطنت است و ما برای آن بهایی قائل نیستیم رابطه ما با كشورهای همسایه برادرانه و دوستانه است و این شیطنت‌ها در این رابطه تاثیر ندارد و این اسناد از نظر ما فاقد اعتبار است.

هنوز مذاكرات آغاز نشده است

خبرنگار خبرگزاری تركیه پرسید: چندی پیش حضرت‌عالی حضور برزیل و تركیه را در مذاكرات مورد توجه قرار دادید، حال بفرمایید كه آیا این دو كشور در مذاكرات آینده حضور دارند؟ و شرط حضور این دو هنوز باقی است یا خیر؟

به گزارش ایسنا احمدی‌نژاد پاسخ داد: هنوز مذاكراتی آغاز نشده و جلسات اول در رابطه با چارچوب‌ها و نه محتوای مذاكرات بوده است. در مذاكرات آینده، برزیل، تركیه و برخی كشورهای دیگر نیز حضور خواهند داشت.

در ترورهای امروز بدون تردید دست دولت‌های غربی و رژیم صهیونیستی وجود دارد

خبرنگار ایرنا پرسید: سه هفته پیش رییس سازمان امنیتی آمریكا گفت در مورد فعالیت‌های هسته‌یی ایران بحث‌های امنیتی و اطلاعاتی نیز باید مورد توجه قرار بگیرد، حال ترور دو استاد دانشگاه كه امروز اتفاق افتاد می‌تواند با این موضوع ارتباطی داشته باشد؟ و در جهت به بن‌بست كشیدن مذاكرات 1+5 نیز مدنظر قرار بگیرد؟

رییس‌جمهور پاسخ داد: در مورد قسمت دوم این سوال شما قضاوتی ندارم، اما در ترورهایی كه متاسفانه اتفاق افتاد بدون تردید دست دولت‌های غربی و رژیم صهیونیستی وجود دارد.

وی افزود: امیدوارم مسوولین امنیتی كشور علت این حادثه را كشف كنند و به مردم معرفی كنند.

وی تاكید كرد: باید به واژه‌هایی كه آنها به كار می‌برند دقت كنید. وقتی می‌گویند به بحث امنیتی وارد می‌شویم، معنایش همین اتفاقاتی است كه می‌افتد، اما آنها باید بدانند كه اشتباه می‌كنند. آنها نمی‌توانند حركت ملت ایران را متوقف كنند. ضمن این‌كه همه‌ی اینها به حساب آنها نوشته می‌شود و در آینده‌ی نزدیك از آنها حساب‌كشی خواهد شد. بدانند كه پرونده‌شان بسیار بسیار سنگین است.

ملت ما آگاه است و بازی‌ آمریكایی‌ها در مناسبات ما تاثیر ندارد

خبرنگار پرس‌تی‌وی پرسید: برنامه‌ها و مطالبی كه از طریق سایت ویكی‌لیكس درز پیدا كرده است، به برنامه‌های هسته‌یی ایران و توطئه‌هایی كه پشت این برنامه وجود دارد، مربوط می‌شود، نظر شما در این زمینه چیست؟

احمدی‌نژاد اظهار كرد: من می‌خواهم عبارت شما را اصلاح كنم. این برنامه‌ها درز پیدا نكرده، بلكه یك بحث منظم و برنامه‌ریزی شده بوده است. البته از نظر ما فاقد اعتبار حقوقی است. دولت آمریكا این اسناد را منتشر كرده و طی یك بازی اطلاعاتی و جنگ روانی، این اسناد منتشر شده است كه البته فاقد ارزش حقوقی است و اثر سیاسی به آن شكل كه آن‌ها می‌خواهند، نخواهد داشت. ملت ما آگاه است و این بازی‌ها در مناسبات ما تاثیر ندارد.

منتظرم روز اجرای هدفمندی یارانه‌ها فرا رسد

خبرنگار واحد مركز خبر درباره زمان اعلام هدفمندی یارانه‌ها و چگونگی بهبود وضعیت اقتصادی و رفاه مردم پرسید.

احمدی‌نژاد در پاسخ با بیان این‌كه «خودم هم منتظرم روزی كه باید این برنامه اجرا شود فرا رسد» ادامه داد: هدفمندی یارانه‌ها بخش بزرگی از تحول اقتصادی دولت است كه بهره‌وری را بالا می‌برد و از اتلاف منابع ملی جلوگیری می‌كند و گام بلندی به سمت عدالت است و این سه، بهبود قابل توجه و ملموس در زندگی و سطح رفاه مردم خواهد داشت.

وی گفت: این روند باعث می‌شود موانع را از پیش پای حركت پرشتاب سازندگی مردم برداریم و قطار سازنده در ریل صحیح خود به سمت مقصد حركت كند.

ژاپن باید در برابر فشارهای غیرقانونی آمریكا بایستد

خبرنگار روزنامه توكیو پرسید: فكر می‌كنید شركت‌های چینی جایگزین شركت‌های ژاپنی در ایران به ویژه در بخش نفت و انرژی خواهند شد؟

رییس‌جمهور پاسخ داد: این را باید از شركت‌های ژاپنی بپرسید. كسی التماس كسی را برای كار كردن نمی‌كند. هر كسی حضور داشته باشد می‌تواند استفاده كند. ما علاقه‌مند به روابط با ژاپن هستیم. البته شرایط ژاپن را درك می‌كنیم كه فشارهای سیاسی و اقتصادی آمریكا به این كشور وارد می‌شود اما آن‌ها باید در برابر فشارهای غیرقانونی بایستند؛ آمریكایی‌ها نمی‌توانند كاری كنند آن‌ها اگر بتوانند كاری كنند برای اقتصاد خودشان می‌كنند.

همیشه آماده گفت‌وگو بوده‌ایم

خبرنگار رویتر پرسید: مذاكرات ایران با گروه 1+5 و پیش‌بینی‌ از این مذاكرات چیست؟

احمدی‌نژاد با اشاره به روند اتفاق افتاده در مورد این مذاكرات، گفت: در زمانی كه بحث برگشت به سمت مذاكرات مطرح بود، آن‌ها قطعنامه صادر كردند و در واقع ما وسط گفت‌وگوها بودیم و قطعنامه صادر شد و حال نیز باز بحث مذاكره و برگشت به سمت مذاكرات را مطرح كرده‌اند.

وی ادامه داد: ما توصیه می‌كنیم كه آن‌ها از این فرصت به خوبی استفاده كنند، به قانون و عدالت برگردند و اگر می‌خواهند نتیجه‌ مثبتی كسب كنند، حقوق ملت‌ها را به رسمیت بشناسند و بیایند در فضایی كه زمینه‌ی همكاری وجود دارد و اگر بخواهند برخلاف قانون و بر اساس خودخواهی عمل كنند و بر این امر پافشاری كنند نتیجه‌ای نخواهند گرفت.

وی تصریح كرد: ما همیشه آماده گفت‌وگو بوده‌ایم، اما در این مرحله گفتیم چند ماه گفت‌وگوها عقب بیفتد كه آثار تصمیمات آن‌ها برای خودشان به صورت مشخص روشن شود. مثلا آن‌ها بحث تحریمات فلج‌كننده و مسائل این‌چنینی را مطرح می‌كردند و معلوم بود كه از این صحبت‌ها و كارها نتیجه نمی‌گیرند. ولی ما گفتیم چند ماه بگذرد كه آثار این تصمیمات برای همه از جمله خود آن‌ها روشن شود و این‌كه بفهمند این روش‌ها، روش‌های غلطی است.

وی گفت: امیدواریم كسانی كه در مذاكرات آینده شركت می‌كنند، شرایط را بفهمند و بفهمند كه زور، ارعاب و رفتار خلاف قانون نتیجه نمی‌دهد و این رفتارها را كنار بگذارند و بر اساس عزت و قانون، مذاكره كنند و اگر بر اساس این نگاه مذاكرات انجام شود، نتایج خوب حاصل می‌شود.

به مفسدان اقتصادی نباید رحم كرد

خبرنگار خبرگزاری آنا درباره اعلام اسامی مفسدین دانه درشت اقتصادی، تعطیل كردن سفارت انگلیس و سوال مجلس از رییس‌جمهور پرسید.

احمدی‌نژاد پاسخ داد: در هر سه مورد با نظرات شما موافقم. نظرم این است كه به مفسدان اقتصادی نباید رحم كرد و باید مراقب آن‌ها بود.

در مورد همكاری‌های هسته‌یی مذاكره و مشاركت می‌كنیم

رییس‌جمهور همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری فرانسه درخصوص حقوق مسلم جمهوری اسلامی در موضوع انرژی هسته‌یی و زمان و مكان مذاكرات ایران با 1+5 ، گفت: در اساسنامه آژانس و معاهده ان‌پی‌تی حقوق اعضا به روشنی بیان شده كه یكی از این حقوق، حق بهره‌مندی از چرخه‌ غنی‌سازی سوخت و تولید سوخت است. این حقوق كه در قانون مقرر شده است، قابل مذاكره نیست، اما در مورد همكاری‌های هسته‌یی مذاكره و مشاركت می‌كنیم.

وی افزود: دو زمان را برای مذاكرات پیشنهاد داده بودیم كه یكی از آنها را پذیرفته‌اند، اما راجع به مكان مذاكرات در حال گفت‌وگو هستند و فكر نمی‌كنم مشكلی باشد.

برای اصلاح خطاها تذكر بدهیم

خبرنگار رادیو گفت‌وگو نیز درباره انتظارات دولت از مردم، بخش خصوصی و مسوولان در راستای اجرای طرح هدفمندسازی یارانه‌ها و هم‌چنین نقش رسانه‌ ملی در جریان اجرای این طرح پرسید.

احمدی‌نژاد پاسخ داد: در هفته‌های اخیر صدا و سیما برنامه‌های خوبی در این زمینه تهیه و پخش كرده است و مسائل مختلف را به خوبی بیان می‌كند.

وی ادامه داد: این طرح مردمی‌ترین طرح اقتصادی كشور است و همه باید مشاركت كنند تا كشور سود ببرد. در این راستا لازم است كه تولیدكننده هزینه‌های تولید را كاهش بهره‌وری را ارتقا دهد. از سوی دیگر مصرف‌كننده، درست مصرف كند. می‌توان مصارف زائد را از سبد مصرف حذف كرد. در مجموع باید دوست و یار هم باشیم و مراقبت كنیم كه خطاكاری برخی در این مسیر بهانه‌ای برای خطاكاری دیگران نباشد، بلكه برای اصلاح خطاها تذكر بدهیم.

وی با اشاره به این‌كه «اصلاح یك خطا هزینه‌ كمتری نسبت به تكرار آن دارد» گفت: امیدواریم برنامه‌های رسانه‌ ملی در این زمینه ادامه یابد و من نیز در آینده نزدیك با مردم با ذكر مثال‌های دقیق در مورد این طرح گفت‌وگو خواهم كرد.

همیشه دعوت كننده به وحدت بوده‌ایم

رییس‌جمهور در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درباره نشست اخیر اصول‌گرایان و نتایج آن گفت: ما همیشه دعوت كننده به وحدت بوده‌ایم و خواستار وحدت بین همه ملت و كسانی كه دل‌شان برای كشور و فرهنگ و آرمان می‌سوزد بوده‌ایم و هستیم، اگر جلساتی هم برگزار می‌شود در این راستاست، امیدوارم همه همكاری كنند این وحدتی كه هست پرثمرتر شود.

همه گروه‌های لبنانی از دخالت‌های آمریكایی‌ها و اروپایی‌ها ناراحت بودند

خبرنگار لس آنجلس تایمز درباره لبنان و سفر اخیر رییس‌جمهور به آن كشور و این‌كه برخی گروه‌ها از آن انتقاد می‌كنند پرسید.

رییس‌جمهور پاسخ داد: همه گروه‌های سیاسی لبنانی از این سفر استقبال و از نقش جمهوری اسلامی تشكر و همراهی كردند، اگر گروه‌هایی هستند كه انتقاد كرده‌اند ما آن‌ها را نمی‌شناسیم همه گروه‌ها همدلی كردند و اتفاقا چقدر از دخالت‌های آمریكایی‌ها و اروپایی‌ها ناراحت بودند. فشارهای دولت‌های آمریكا و اروپایی به آن‌ها زیاد است، این كشورها اصرار دارند در این كشور كینه‌ورزی درست كنند.

وی افزود: به هر حال سفر من به لبنان سفر خیلی خوبی بود، گروه‌های لبنانی همه هوشمندانه دست به دست هم در جهت استقلال و عزت لبنان تلاش می‌كنند و ملت ما از این تلاش مقدس حمایت همه جانبه می‌كند.

مصوبه مجلس درباره بانك مركزی ان‌شاءالله اصلاح می‌شود

خبرنگار ایسنا پرسید: اخیرا مجلس مصوبه‌ای درباره بانك مركزی داشت كه طبق آن تعداد و تركیب اعضای مجمع عمومی بانك مركزی تغییر كرد و رییس‌جمهور هم از این مجمع حذف شد، با توجه به این‌كه این خبر در برخی رسانه‌ها با عنوان استقلال بانك مركزی بازتاب پیدا كرد، دیدگاه شما درباره این مصوبه مجلس و بطور كلی نوع ارتباط دولت و بانك مركزی چیست؟

رییس‌جمهور در پاسخ به ایسنا گفت: البته همان طور كه می‌دانید با تذكر قانون اساسی این ماده به كمیسیون تلفیق برگشت و ان‌شاءالله اصلاح می‌شود بعضی می‌گویند این ماده به معنای استقلال بانك مركزی است. اما در جمهوری اسلامی سه قوه هست، مجریه، مقننه و قضاییه و مقام معظم رهبری. دیگر قوه چهارمی نداریم مستقل از این قوا بودن بانك مركزی یعنی این‌كه این نهاد به بخش خصوصی داده شود بله در چند كشور كه نظامشان نظام سرمایه داران است و همه چیز دست آن‌هاست، تركیب هیات امنای بانك مركزی‌شان را طوری می‌چیننند كه سرمایه داران بر آن حاكم شوند و منافع سرمایه داران را تامین كنند.

وی ادامه داد: ما كه نه نظام سرمایه داری هستیم و نه نظام سرمایه داران. نظام مردمی اسلامی هستیم دولت هم نماینده ملت است رییس جمهور بالاترین رای مردم را دارد همه ملت جمع می‌شوند و یك نفر را انتخاب می‌كنند دیگر كدام نمایندگی بالاتر از رییس جمهور می‌تواند نمایندگی مردم را داشته باشد.

وی گفت: به نظر من این كار اشتباه در برداشت بود امیدوارم كمیسیون تلفیق آن را اصلاح كند، معنای استقلال این است كه بانك مركزی كه مال ملت است باید در دست حاكمیت منتخب ملت باشد نه اینكه بیرون بیاید و دست كسانی بیفتد كه معلوم نیست چه كسانی هستند.

رییس‌جمهور درباره نحوه ارتباط بانك مركزی با دولت گفت: طبق قانون اساسی سیاست‌های پولی و مالی توسط دولت تنظیم می‌شود و این بر اساس قانون اساسی است و باید اجرا شود.

وی افزود: تا قبل از دولت نهم همه دولت‌های قبلی بدهكار به بانك مركزی شدند و میزان بدهی‌های آنها به بانك‌ها افزایش یافت از ابتدای دولت نهم این روند نزولی است و دولت در حال اصلاح شرایط پولی و مالی كشور است.

مدیریت خوب آقای سعیدلو توانست همه را با هم هماهنگ كند

خبرنگاری درباره تحولات چشمگیر در ورزش ایران به ویژه موفقیت ایران در بازی‌های گوانگ‌جو چین و مدیریت علی سعیدلو در جایگاه رییس سازمان تربیت بدنی پرسید.

احمدی‌نژاد پاسخ داد: در زمان مدیریت آقای سعیدلو اتفاقات شیرینی در ورزش كشور ما افتاده است، اما این حاصل كار جمعی است. كار جمعی همه عزیزانی كه در گذشته كار كرده‌اند به ویژه تمام كسانی كه در چهار سال اول دولت نهم فعالیت داشته‌اند. همه در این مسیر همراهی كرده‌اند و مدیریت خوب آقای سعیدلو توانست همه را با هم هماهنگ كند.

وی گفت: اوایل هفته آینده جشن تجلیل از قهرمانان بازی‌های گوانگ‌جو را داریم و در آن‌جا درباره آینده حضور ایران در میادین ورزشی صحبت می‌كنیم و ماموریت آینده ورزش را به اطلاع می‌رسانیم، آینده درخشانی را برای ورزش می‌بینم.

درباره قانون هدفمند كردن یارانه‌ها بالاترین حد اطمینان را می‌دهم

خبرنگار روزنامه ایران درباره اقدام عملی خاص دولت در برابر جریانی كه می‌خواهد در مقابل قانون هدفمند كردن یارانه‌ها بایستد، سوال كرد.

رییس‌جمهور پاسخ داد: همان‌طور كه قبلا گفتم به مفسدان اقتصادی نباید رحم كرد.

وی خاطرنشان كرد: ما هوشمندانه در مسیر اجرای هدفمندی یارانه‌ها جلو می‌رویم. عنصر مركزی در این مسیر حداكثر كردن منافع طرح برای مردم، اقتصاد و همبستگی است. تا امروز كسانی كه دلبسته بودند به این روند آسیب بزنند و فتنه كنند، نتوانستند و ان‌شاءالله از این به بعد هم نمی‌توانند كاری كنند.

خبرنگار باشگاه خبرنگاران پرسید: چه اطمینانی به مردم می‌دهید كه طرح هدفمندی یارانه‌ها موفقیت‌آمیز اجرا ‌شود؟

احمدی‌نژاد پاسخ داد: بالاترین حد اطمینان را می‌دهم. دولت با همكاری و همراهی مردم به طور كامل این طرح را اجرا می‌كند. معتقدم اقدام مردم و دولت در این مسیر به الگویی برای سایر كشورها تبدیل خواهد شد.

روابط ما با همسایگان‌مان در حوزه خلیج فارس بسیار خوب است

وی در پاسخ به سوال دیگر درباره ادعاهای سایت ویكی لیكس درباره اظهارات و توطئه‌های برخی مقامات كشورهای حوزه خلیج فارس علیه ایران و موقعیت ایران در منطقه خلیج فارس، اظهار كرد: روابط ما با همسایگان‌مان در حوزه خلیج فارس بسیار خوب است. ما برادریم و با هم زندگی می‌كنیم. روابط‌مان رو به رشد و توسعه است. این كاغذها اعتباری ندارد. این‌ها شیطنت است. ما اعتباری حقوقی و قانونی برای این اسناد قائل نیستیم. این را یك بازی گذرا و بی‌ارزش می‌دانیم. آن‌قدر اهمیت ندارد كه حتی كارشناسان ما بخواهند آن‌ها را مورد بررسی قرار دهند. خودشان هم اعتقاد ندارند كه این‌ها اثری داشته باشد.

یادم نمی‌آید انتقال پایتخت را مطرح كرده باشم

خبرنگار روزنامه تهران امروز درباره طرح خروج كارمندان از تهران، تاكید رییس‌جمهور بر افزایش جمعیت و هم‌چنین بحث انتقال پایتخت و كمك به مترو سوال كرد.

احمدی‌نژاد پاسخ داد: یادم نمی‌آید انتقال پایتخت را مطرح كرده باشم، اما طرح‌هایی كه ارایه كرده‌ایم موفق و كارشناسی شده است، منتها جمعیتی كه طی ‌30 تا ‌50 سال شكل گرفته به راحتی كاهش نمی‌یابد.

وی افزود: دولت روند را معین می‌كند. بر همین اساس باید مهاجرت به تهران محدود و مهاجرت معكوس از تهران آغاز شود. انتقال كارمندان نیز در حد انتظار بوده است؛ چنان‌كه بیش از ‌20 هزار خانواده از تهران رفته‌اند و این روند ادامه دارد.تسهیلات هم گرفته‌اند و البته ممكن است مشكلاتی هم وجود داشته باشد كه حل خواهد شد. حتی اگر نتوانیم جمعیت را كاهش دهیم، توقف رشد جمعیت تهران یك موفقیت است.

دولت نهم و دهم بیش از چهار برابر مجموع دولت‌های قبل به مترو كمك كرده است

وی با اشاره به بحث زلزله و با بیان این‌كه یك مسوول، مسوولیت جان و مال و آسایش مردم را به عهده دارد، خاطرنشان كرد: مردمی كه می‌خواهند در تهران زندگی كنند حق دارند بدانند كه با خطراتی مواجه خواهند بود.

احمدی‌نژاد گفت: من نگفته‌ام كه جمعیت باید دو برابر شود، بلكه گفته‌ام كنترل جمعیت به شكل معمول غلط است. در حال حاضر جمعیت دو برابر زمان پیش از انقلاب ولی رفاه ‌10 برابر آن دوران است. جمعیت ربطی به رفاه ندارد.

رییس‌جمهور این موضوع را یك بحث كارشناسی دقیق دانست و ادامه داد: افزایش جمعیت در كشور لزوما به معنای افزایش جمعیت تهران نیست؛ زیر ایران سرزمین آباد و وسیعی است كه اكثر نقاط آن قابل سكونت است. مراكز صنعتی، بهداشتی، تفریحی، آموزشی و غیره در بسیاری از نقاط كشور مستقر است و در مجموع سیاست دولت برای كاهش جمعیت تهران یك سیاست اصولی است.

وی در مورد كمك دولت به مترو و ناوگان حمل و نقل عمومی نیز اظهار كرد: دولت نهم و دهم بیش از چهار برابر مجموع دولت‌های قبل به مترو كمك كرده است و این كمك‌ها ادامه دارد. البته اشكالاتی هم به برخی موارد داریم و باید بهره بیشتری از منابع بگیریم. بخش زیادی از منابع شهرداری‌ها و مترو توسط دولت تامین می‌شود.

احمدی‌نژاد افزود: ‌82 / 5 درصد هزینه اتوبوس‌ها را دولت پرداخته كه امری بی‌سابقه است و كمك به حمل و نقل عمومی است. اما هیچ‌وقت وارد بازی‌های رسانه‌ای نشده‌ایم و نخواهیم شد.

بیكاری منحصر به ایران نیست

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار پیپلز دیلی مبنی بر آن‌چه كه آن را نگرانی جوانان ایران از آینده شغلی خود و بیكاری می‌خواند، تصریح كرد: خوشحالم كه شما طی چند روز دغدغه‌ جوان‌های ایرانی را متوجه شده‌اید.

وی با بیان این‌كه «بیكاری منحصر به ایران نیست» به نرخ بیكاری بالای ‌11 درصد در آمریكا و ‌10 درصد در اروپا اشاره كرد و افزود: بخش مهمی از این مساله حاصل بحران جهانی اقتصادی است.

وی خاطرنشان كرد: دولت برنامه‌های وسیعی برای ایجاد اشتغال دارد. چنان‌كه در سال جاری یك میلیون و ‌100 هزار شغل جدید مورد حمایت دولت قرار گرفت كه بیش از ‌800 هزار شغل از این میزان ایجاد شده است و امیدواریم تا پایان سال از مرز یك میلیون و ‌400 هزار شغل عبور كنیم. سال آینده نیز بخش مهمی از توان اجرایی دولت متوجه ایجاد اشتغال خواهد بود تا بتوانیم پیش از پایان دولت دهم معضل بیكاری را در كشور حل كنیم.

طرح‌های وسیعی برای حمل و نقل عمومی تهیه شده است

خبرنگار رادیو تهران درباره آلودگی هوای تهران سوال كرد كه در دولت دهم چقدر توسعه حمل و نقل عمومی جزء 10 اولویت اصلی قلمداد می‌شود؟

به گزارش ایسنا احمدی‌نژاد در پاسخ با بیان این‌كه «توجه ما به تهران در دولت دهم بیش از دولت نهم است» گفت: طرح‌های وسیعی برای حمل و نقل عمومی تهیه شده است، همچون دو خط مترو كه در حال احداث است را دولت پشتیبانی می‌كند و قرار است در این راستا با مدیران اجرایی تهران در جهت تسریع مسیر جلسه‌ای داشته باشیم.

وی افزود: ضمن این‌كه باید بگویم من و خانواده‌ام در نقطه‌ای از تهران زندگی می‌كنیم كه بیشترین سطح آلودگی‌ها در آن‌جاست؛ بنابراین این مشكل را لمس می‌كنیم و روند دولت این‌طور بوده و خواهد بود.

وی با بیان این‌كه «آلودگی هوا ناشی از چند عامل است» گفت: سرعت رشد حمل و نقل عمومی همیشه كمتر از سرعت رشد تقاضا برای سفر است. ما باید كاری كنیم كه تقاضای سفر با حمل و نقل شخصی كاهش پیدا كند.

رییس‌جمهور خاطرنشان كرد: اگر خودرویی هم در خیابان‌ها حركت نكند، بازدم هشت میلیون انسان كه طی آن منواكسیدكربن و سایر گازها منتشر می‌شود، آلودگی ایجاد می‌كند و جریان هوا برقرار نمی‌شود، ضمن این‌كه در برخی ایام سال پدیده وارونگی هوا نیز شكل می‌گیرد.

وی با بیان این‌كه «برنامه‌ها برای تهران در این راستا ادامه پیدا می‌كند» گفت: البته این برنامه‌ها شفابخش دائم نیست.

ما به دنبال چراغ سبز از این و آن نیستیم

خبرنگار روزنامه جوان پرسید: شنیده شده است كه ایالات متحده شرایط ایران را برای مذاكرات پذیرفته، همچنین انگلیس نیز فعالیت‌هایی را آغاز كرده تا این مذاكرات به نتیجه نرسد آیا شما از آمریكا چراغ سبزی دیده‌اید، همچنین فعالیت انگلیس را چطور ارزیابی می‌كنید.

احمدی‌نژاد در پاسخ با بیان این‌كه «ما به دنبال چراغ سبز از این و آن نیستیم» گفت: ما بر اساس شرایط واقعی و واقعیت تصمیم می‌گیریم. واقعیت این است كه آن‌ها در بن‌بست قرار دارند. ایران كشوری نیست كه كسی بخواهد آن را كنار بگذارد، 30 سال است كه آمریكا با ما رابطه اقتصادی ندارد و ما را تحریم كرده، ما ضرر كرده‌ایم یا آن‌ها؟ مگر در عرصه سیاسی كسی می‌تواند ایران را كنار بگذارد. ایران عامل عدالت‌خواه و موثری بوده است و هر كس آن را ندیده بگیرد، فرصتی را از خود دریغ كرده است.

وی افزود: ما امیدواریم آن‌ها بیایند و شرایط را به درستی درك كنند تا برای مدیریت جهانی برنامه‌ای درازمدتی را طراحی كنیم.

وی گفت: البته ما سابقه خوبی از این دولت‌ها نداریم، ولی امیدواریم آن‌ها بفهمند كه تعامل با ایران به نفع و تقابل با ایران به ضرر آن‌هاست، البته فكر می‌كنیم آن‌ها متوجه شده باشند.

رییس‌جمهور خاطرنشان كرد: البته در خود آن‌ها رقابت وجود دارد و این‌طور نیست كه 1+5 تحت یك جبهه متحد مقابل ما ایستاده باشد. ایران متحد و آن‌ها متفرق هستند، ولی ما امیدواریم نگاه‌شان جهانی باشد و شرایط خود و بین‌المللی را به درستی درك كنند.

بر اساس بیانیه تهران باید مسائل جدیدتری مطرح شود

خبرنگار خبرگزاری ژاپن پرسید: گفته می‌شود كه ایران می‌خواهد فقط بر اساس بیانیه تهران مذاكرات هسته‌یی خود را انجام دهد، آیا این طور است یا فراتر از آن عمل می‌كند؟

رییس‌جمهور در پاسخ اظهار كرد: مهمتر از این بحث‌های جزئی، رسیدن به ضرورت گفت‌وگو است. اگر 1+5 به این موضوع رسیده باشد، مسائل قابل حل و فصل است.

وی با بیان این‌كه «بیانیه تهران پایه مناسبی برای گفت‌وگوهاست» خاطرنشان كرد: این بیانیه قانون، عدالت و همكاری و دوستی را مورد توجه قرار می‌دهد؛ اما به هر ترتیب شرایطی در آن بیانیه پیش‌بینی شده بود مثل این‌كه دشمنی نكنند؛ اما آن‌ها دشمنی كردند؛ بنابراین یك مقدار فكر می‌كنیم بر اساس بیانیه تهران باید مسائل جدیدتری مطرح شود.

اصلاح قیمت‌ها به تورم انتظاری دامن نمی‌زند

خبرنگار دنیای اقتصاد پرسید: آیا هدفمند كردن یارانه‌ها و اصلاح قیمت‌ها منجر به ایجاد تورم انتظاری نمی‌شود؟

به گزارش ایسنا احمدی‌نژاد پاسخ داد: ما این‌طور فكر نمی‌كنیم. نظر ما عكس این است. البته اقلیتی هستند كه به دنبال بهره‌برداری مناسب از این مساله می‌باشند. اما اگر آن‌ها برنامه‌های ما را بدانند می‌فهمند كه طراحی‌های ما به نفع آن‌ها هم هست. اقتصاد حلقه‌های به هم متصل است و فكر نمی‌كنم كه اصلاح قیمت‌ها به تورم انتظاری دامن بزند. چنان‌چه تاكنون نزده است و اجرای طرح تا امروز در مقایسه با 26 كشور دیگری كه این طرح را اجرا كرده‌اند در شرایط بهتری قرار دارد و این هم به خاطر حمایت‌ها و همراهی‌های مردم از این طرح است.

تاكنون علیه روسیه اقدامی نكرده‌ایم

وی درباره‌ محتوای دیدار با مدودف كه سوال خبرنگار روزنامه اطلاعات بود، گفت: اگر مشروح مذاكرات در این دیدار را می‌خواهید، به مركز اسناد بروید و مشروح مذاكرات را از آن‌جا بگیرید. به نظر من در این دیدار حرف‌هایی كه باید از طرف نماینده ملت ایران زده می‌شد گفته شد ما می‌خواهیم دوست باشیم اما چه خوش بی مهربونی هر دو سر بی. به عبارتی دوستی باید دوجانبه باشد.

وی افزود: ما تاكنون علیه روسیه اقدامی نكرده‌ایم و همین انتظار را هم از آن‌ها داریم. ما خواهان همراهی و همكاری‌های دوجانبه هستیم و در آن جلسه هم به طور كلی همراهی‌ها و همكاری‌های بیشتر مطرح شد. البته مسائل دیگری هم مطرح شد كه در حوصله‌ این جلسه نمی‌گنجد. شرایط جهان و منطقه به نفع ایران و ملت‌های آزاده‌ دنیاست و مناسبات و ادبیات دنیا باید تغییر كند.

مكان‌یابی سایت‌های هسته‌ای مسیر خود را طی می‌كند

خبرنگار برنا درباره برخی اقدامات دشمن در جهت مقابله با برنامه هسته‌یی ایران و همچنین مكان‌یابی سایت‌های هسته‌یی ایران سوال كرد.

رییس‌جمهور در پاسخ اظهار كرد: خرابكاری‌هایی انجام دادند كه مسیر آن‌ها كشف و علت برطرف شد، مثلا نرم‌افزارهایی در قطعات الكترونیكی نصب كرده بودند و بداخلاقی‌هایی داشتند كه متخصصان ما موفق به كشف این موارد شدند و دیگر قادر نخواهند بود كه خللی ایجاد كنند، مكان‌یابی سایت‌ها نیز مسیر خود را طی می‌كند.

نقش و جایگاه همه فرهنگیان در جریان اجرای طرح هدفمندسازی یارانه‌ها

خبرنگار خبرگزاری پانا درباره ارزیابی از نقش و جایگاه فرهنگیان در جریان اجرای طرح هدفمندسازی یارانه‌ها نیز گفت: نقش همه اقشار در این زمینه برجسته است به ویژه نقش فرهنگیان كه تربیت و پرورش نسل‌های مختلف را به عهده دارند. در این راستا برنامه‌هایی نیز در آموزش و پرورش تهیه شده تا فرهنگیان بیشتر در جریان جزئیات كار قرار گیرند.

كدام فعال اقتصادی نگران است؟

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری موج مبنی بر آن‌چه كه آن را برخی ابهامات مطرح شده از سوی تعدادی از اقتصاددانان و فعالان اقتصادی در مورد طرح هدفمند سازی یارانه‌ها می‌خواند، اظهار كرد: برخی گفته‌اند كه طرح شفاف نیست و بعد مشاهده كرده‌ایم كه این افراد فعال اقتصادی نبوده‌اند. در حال حاضر تمام انجمن‌های تولیدی، صنعتی و صادراتی و همچنین اتحادیه‌های صنفی به صورت داوطلبانه همكاری‌های خوبی دارند. كدام فعال اقتصادی نگران است؟

وی گفت: كسانی كه می‌گویند ابهام وجود دارد می‌خواهند برخی اطلاعات را كه الان نباید ارائه شود از دولت بگیرند. چه چیزی مبهم است؟ اینكه می‌خواهیم ثروت مردم را به خودشان بازگردانیم؟ بنابراین می‌بینیم كه امر مبهمی وجود ندارد. ده‌ها میلیون نفر از مردم حساب باز كرده‌اند و پول در حساب‌شان است. امیدواریم این افراد نیز به این جریان ملی و مردمی بپیوندند. قطعا ضرر نخواهند كرد.

‌بیش از 70 درصد نیروهای شركتی، قراردادی شده‌اند

خبرنگار همشهری پرسید: علی‌رغم مصوبه‌«به‌كارگیری مستقیم نیروهای كارشناس و متخصصان در وزارتخانه‌ها» بعد از چهار سال بسیاری از وزارتخانه‌ها این مصوبه را اجرا نكردند، برای حل این موضوع چه اقدامی انجام می‌دهید؟

رییس‌جمهور ‌گفت: بیش از 70 درصد نیروهای شركتی، قراردادی شده‌اند. بعضی دستگاه‌ها كه این كار را نكردند تفسیر دیگری از قانون داشته‌اند. ما این موضوع را دنبال می‌كنیم و ان‌شاءالله انجام می‌شود.

در ایران آزادی هست، هركس می‌تواند اظهارنظر كند

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این‌كه ما مصاحبه‌ای با یكی از اعضای خانواده‌ هاشمی رفسنجانی داشته‌ایم كه عنوان كرده مقامات ایران عملكردشان را به درستی انجام نمی‌دهند، یكی از شبكه‌های خارجی كه دشمن مردم ایران است آن مصاحبه را منتشر كرده و من می‌خواهم از كار آن رسانه ابراز انزجار كنم، نظر شما در این رابطه چیست؟ گفت: در ایران آزادی هست. هركس می‌تواند اظهارنظر كند، مشكلی نیست.

رابطه‌ كارگران با دولت سالم و دوستانه است

خبرنگار ایلنا پرسید: وضعیت كارگران را در دولت‌های نهم و دهم نسبت به دولت‌های قبل چگونه ارزیابی می‌كنید؟

به گزارش ایسنا ریسس‌جمهور پاسخ داد: در ابتدای دولت نهم 6 میلیون نفر تحت پوشش تامین اجتماعی بودند و الان بالای 9 میلیون نفر هستند. اختلافات كارگری و كارفرمایی به حداقل خود رسیده، جهت‌گیری ما ایجاد اشتغال ثابت و پایدار برای كارگران است و رابطه‌ كارگران با دولت رابطه سالم و دوستانه‌ای است.

رییس‌جمهور افزود: در هر كارخانه‌ای وارد می‌شویم كارگران علاقه‌مند به انقلاب و دولت هستند و ما بیشترین همكاری را با كارگران داریم. صادرات گسترده، محصول كار كارگران عزیز ماست.

موردش را منتقل كنید تذكر می‌دهم

خبرنگار فرهنگ آشتی پرسید: علی‌رغم نگاه روشن شما به رسانه‌ها و تاكید بر این‌كه دولت شكواییه‌ای علیه رسانه‌ها نخواهد داشت، معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد برخلاف این سیاست عمل می‌كند و تذكرات بی‌دلیل و خلاف قانون به رسانه‌ها می‌دهد، نظر شما در این‌باره چیست؟

احمدی نژاد پاسخ داد: اگر موردش را منتقل كنید تذكر می‌دهم.

نظر من محقق نشد

رئیس جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر صحیح بودن روند تهیه گزارش از سوی شورای نگهبان در رابطه با موارد اختلافی بین مجلس و دولت گفت: نظر من در گزارش شورای نگهبان محقق نشده است.

محمود احمدی نژاد در نشست خبری امروز دوشنبه خود با خبرنگاران و در پاسخ به خبرنگار مهر مبنی بر اینکه آیا دولت همانند مجلس نظرات خود را درباره اختلاف نظرهای دوقوه به صورت مستقل از دیدگاه شورای نگهبان ارائه می کند یا نامه این شورا به رهبر معظم انقلاب را درباره نتایج کارگروه می پذیرد؟ گفت: در قانون اساسی سه قوه وجود دارد که طبق اصل 75 مستقل از همدیگر بوده و زیر نظر مقام معظم رهبری فعالیت می کنند و تفوقی نیز بر یکدیگر  ندارند اما بر اساس اصل 113 رئیس جمهور مجری قانون اساسی بوده و همچنین بعد از رهبری بالاترین مقام رسمی کشور محسوب می شود.

وی افزود: آنجایی که رئیس جمهور  رئیس قوه مجریه است بالاتر از دیگر قوا محسوب نمی شود، اما در جایی که مجری قانون اساسی است و همچنین بعد از مقام رهبری ، بالاترین مقام رسمی کشور محسوب می شود جایگاه دیگری دارد.

احمدی نژاد در ادامه گفت: بنده به عنوان مجری قانون اساسی دربرخی از اظهارات و تفاسیر به مواردی برخوردم که لازم دانستم برداشت های گوناگون را محدود کرده و برای اعلام نظر مقام معظم رهبری به ایشان منعکس کنم.

وی ادامه داد: رهبرمعظم انقلاب نیز نامه را به آیت الله جنتی دبیر شورای نگهبان ارسال کردند و درآن تصریح کردند که پس از بررسی نظرات خود را به ایشان منعکس کنند. در پی این دستور مقام معظم رهبری، آقای جنتی نیز طرفین موضوع را دعوت و سخنان آنان را شنیدند و همچنین جمع بندی خود را به رهبری فرستادند.

رئیس جمهور تصریح کرد: صرف نظر از اینکه آن چیزی که مد نظر من بود برای مشخص شدن مرزها محقق نشده است ولی روند، روند درستی بود ومن تعجب می کنم که عده ای نسبت به آن اعتراض  کردند آیا آنها دررابطه با نص صریح قانون اساسی که اختیار تذکر به رئیس جمهور را داده است اعتراض می کنند؟

وی عنوان کرد: درآنجا صراحت دارد که رئیس جمهور می تواند اخطار قانون اساسی دهد چون رئیس جمهور مجری قانون اساسی است .

احمدی نژاد افزود: شورای نگهبان نمی تواند این نقش را ایفا کند چون این شورا مسئول انطباق قوانین مصوب مجلس با قانون اساسی و شرع است .

رئیس جمهور با طرح این سوال که اگر در جایی قانون اساسی زیرپا گذاشته یا در روند تهیه مقررات و قوانین و اداره کشور در هر بخشی ، قانون اساسی نقض شد ، چه باید کرد ، گفت: جایی باید باشد که این موارد را تذکر دهد و این به نفع قانون اساسی است و باید سازو کار های لازم را فراهم کرد تا اگر تذکری داده شد ، نافذ باشد .

احمدی نژاد افزود : این امر عین قانون است و تعجب کردم که چرا برخی ها شروع به سر و صدا کردند ، علیه دولت حرف زدند و گفتند دولت تخلف کرده است.

رئیس جمهور گفت : قانونمدارترین دولت تاریخ کشور دولت های نهم و دهم است و اینها قابل اثبات است .

احمدی نژاد با اشاره به اجرای پیچیده ترین قوانین با همت و فداکاری افزود:‌ این دولت ها اینگونه قوانین را به گونه ای اجرا کردند که در کنار اجرای قانون مردم و کشور آسیب نبینند .

رئیس جمهور ، کار آیت الله جنتی را از نظر شکلی و قانونی درست دانست و گفت: این کار از نظر محتوایی نیز تا حد قابل قبولی مشکلات را حل می کند و بنابراین باید از ایشان تشکر شود ، زحمت کشیده و برای رفع گره از چرخه اداره کشور نظرهایی را به خدمت رهبری داده است و تصمیم گیر، مقام معظم رهبری هستند .

رئیس جمهور منتشر کردن نامه به این بهانه و تبدیل کردن این موضوع را به دعوای دولت و مجلس ، کاری نادرست دانست .

رئیس جمهور گفت: دعوایی وجود ندارد چون ابهام بود مشکل به وجود می آمد و رئیس جمهور هم موظف بود برای رفع آن تلاش کند.

احمدی نژاد افزود : باید ابهام رفع شود نمی شود به استناد قانون عادی اختیارات صریح رئیس جمهور را در قانون اساسی زیر سوال برد . رئیس جمهور ادامه داد : نمی شود به استناد قانون عادی قوه ای را بر قوه مجریه حاکم کرد ، نشدنی است و اتفاق هم نخواهد افتاد و اگر کسی تلاش کند موفق نمی شود و فقط وقت کشور گرفته می شود .

احمدی نژاد گفت: به همه دوستان توصیه می کنیم از روندهای قانونی کشور تبعیت کنند واین به نفع همه کشور و آحاد مردم است ،همه تن به قانون دهیم، اینجا نه دعوایی بین دو قوه است و نه دعوایی شخصی وجود دارد .

رئیس جمهور افزود: بنده به عنوان وظیفه و اختیار قطعی رئیس جمهور نامه ای نوشتم ، مسیرش را طی می کند و منتظریم کامل شود؛ ضمن اینکه اختیار صریح رئیس جمهور نیز هست و می تواند تذکر و اخطار دهد .

وی گفت : نه بنده همیشه اینجا هستم نه این تشکیلات ملک بنده است و نه دوستانی که در سایر قوا هستند ملک آنهاست.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه ممکن است فردا افراد جا به جا شوند،‌ بر لزوم داشتن نگاه ملی و بلند مدت و نگاه بنیادین مدیریت و افزایش بهره وری در مدیریت کشور تأکید کرد .

احمدی نژاد افزود:‌ نگاه کنیم هرجا گیری وجود دارد بگوئیم، درمسیر اصلاح ابهامی وجود ندارد، مشکلی پیدا شود طرح می شود یا با تفسیر حل و یا حداکثر با اصلاح قانون اساسی حل می شود و فعلا بحث اصلاح قانون اساسی مطرح نیست .

رئیس جمهور ابراز امیدواری کرد با تکمیل این مسیر بخشی از گره های کشور باز شود .

احمدی نژاد همچنین در ادامه پاسخ به مهر درباره مسئولیت های رئیس جمهور افزود: این کار بالاتر از قانون نیست ،اصل 113 صراحت دارد و اصل 126 نیز می گوید مسئولیت مستقیم امور اداری ، استخدامی ، برنامه و بودجه رئیس جمهور است و اینها آن قدر صریح است که کسی نمی تواند آن را از وی بگیرد ،‌ همان طور که قانونگذاری حق مجلس است .

رئیس جمهور گفت: مجلس باید قانون گذاری کند و همه هم باید از قانون تبعیت کنند و اصل 71 گفته است در حدود مقرر در قانون اساسی و یکی از این حدود اصل110 و اختیارات رهبری است .

احمدی نژاد تأکید کرد: با قانون عادی نمی شود اختیارات رهبری را محدود کرد ،‌ اسلامیت نظام را لغو کرد ، نام جمهوری اسلامی را تغییر داد ، عدالت را از قانون اساسی برداشت و یا اختیارات مجلس ، قوه قضائیه ، رئیس جمهور و دولت را کاهش داد و این خلاف قانون اساسی است .

رئیس جمهور با بیان اینکه اصول 138 ، 134 ، 127 و 85 روشن است ،‌گفت : هیچ راهی وجود ندارد که رئیس قوه ای بر قوه دیگر مسلط شود .

احمدی نژاد افزود : رئیس جمهور تنها مسئولی است که همه ملت برای انتخاب وی جمع می شوند و در سایر انتخابات این طور نیست و معنی آن این است که رئیس جمهور تجلی یک برنامه است و آن برنامه باید در چارچوب قانون اساسی اجرا شود...../تحلیل:عصرایران


ویدیو مرتبط :
فرق بین ملک عبدالله و احمدی ژاد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عکس: آلودگی ناشی از طوفان تهران


وقوع طوفان شدید تهران که با گرد و خاک همراه بود آلودگی های زیادی در سطح شهر به وجود آورده است.