اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

احمدی‌نژاد عدالت را در صدقه‌ تفسیر کرد



دکتر رزاقی، اقتصاددان:

احمدی‌نژاد عدالت را در صدقه‌ تفسیر کرد

یک اقتصاددان با جریان‌پژوهی اقتصادی در دولت‌های پس از انقلاب گفت: خاتمی سیاست تعدیل اقتصادی هاشمی را کاملا اجرا کرد اما احمدی‌نژاد عدالت را اینگونه تفسیر کرد که به دیگران صدقه بدهید.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

به گزارش «باهر» دکتر ابراهیم رزاقی در کلاس‌های دوره آموزشی شبکه تحلیلگران جنگ نرم با عنوان "باهر”  اظهارداشت: جریان‌پژوهی اقتصادی در ایران شامل دوره دفاع مقدس که توجه اقتصادی به داخل کشور دارد، دوره سازندگی که به اجرای سیاست‌های تعدیل اقتصادی روی آورد و دوره اصلاحات که درباره ادغام در بازار جهانی و همچنین دوره عدالت‌گرایی که اوج وابستگی اقتصادی و ادغام در بازار جهانی است.

وی با اشاره به اینکه هرآنچه که دولتی است ضرر و هرچه خصوصی‌ست سود می‌دهد، افزود: خصوصی‌سازی در دنیا بسیار زیاد است که نمونه‌هایی از آن در روسیه یا در آلمان غربی اتفاق افتاد که در آلمان یک سهم طلایی برای دولت قرار داده و گفتند اگر خصوصی‌سازی جواب نداد دولتی می‌کنیم.

رزاقی با اشاره به اینکه این سیاست در کشور ما با یک کش و قوسی جلو رفت اما در دوره جدید و دولت عدالت‌گرا هدفمندشد، تصریح کرد: در این دوره کوچک‌سازی شدت یافت که پیام‌آور حذف تولید بود وتنها یک سیاست بانک جهانی در ایران در حال اجراست و آن اینکه واردات در کشور افزایش یافته و یک مدتی دلار بالا رفت اما دائما در حال تثبیت قرار گرفت شکلی که در دوران خاتمی دلار ۸۰۰ تومان بود که تا پایان دوره احمدی نژاد ۱۲۰۰ تومان شد که تقریبا یکی است یعنی ارزش پول داخلی کاهش پیدا کرده و قیمت کالاهای صنعتگران افزایش یافته است.

این کارشناس ارشد مسائل اقتصادی عنوان کرد: ما یارانه را به دلار می‌دهیم، ماشین‌آلات وارد می‌شود، تولید افزایش می‌یابد و همین می‌شود که تنها یک چهارم کارخانه‌ها کار می‌کنند؛ بنابراین وقتی سرنوشت کارخانه‌ها به خارج وابسته شود، ضربه‌پذیر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در اثر سیاست‌های اتخاذشده فراوانی به وجود آمده و دلار نفتی به هرکسی که می‌خواهد به خارج از کشور برود دادیم که مصرف‌گرایی یعنی همان نیازمندکردن به وجود آمد.

رزاقی بیان داشت: با اینکه ما تولیدکننده نیستیم غیر از کشاورزی صنایع پتروشیمی، فولاد و مس رشد صعودی داشته است؛ این در حالیست که در کشاورزی قبل از انقلابب ۲۰ تا ۲۵ تن و در حال حاضر ۱۵۰ تن رشد داشته‌ایم اما ایراد این تولیدات آن است که ضربه‌پذیر هستند.

این اقتصاددان با اشاره به اینکه وقتی درآمد نفتی نداریم تولید داخل نداریم و باید واردات کاهش یابد، گفت: در دوره خاتمی واردات کاهش یافت که به نفع تولید داخلی بود اما بعد از آن اینگونه نبود حالا واردات افزایش و تولید داخلی را کنار می‌زند.

وی افزود: هر کدام از دولت‌هایی که پس از انقلاب روی  کار آمدند از سیاست‌های قبلی انتقاد کردند و مشکلات اقتصادی که به وجود آمده بود باعث زیرسوال رفتن سیاست‌ آن رئیس‌جمهور شد.

رزاقی عنوان کرد: خاتمی سیاست تعدیل اقتصادی هاشمی را کاملا اجرا کرد اما احمدی‌نژاد عدالت را اینگونه تفسیر کرد که به دیگران صدقه بدهید.

وی اضافه کرد: بر خلاف دوره خاتمی که درآمد نفتی و توان داخلی داشتیم در این دوره به دلیل بالارفتن قیمت نفت و دلار هزینه‌های نفتی نیز بالا رفت، این در حالی‌ست که صادرات ایران اوایل انقلاب یک میلیارد دلار و امروز حدود ۲۰ میلیارد دلار است، همچنین پس از انقلاب صادرات کلوخ‌های آنی نداشتیم اما بعد از خصوصی‌سازی صادرات کلوخ‌های آنی ۳۷ میلیون تن است.

این کارشناس ارشد مسائل اقتصادی تصریح کرد: وقتی درآمد نفتی هست به دلار یارانه می‌هیم که این واردات ارزان باعث می‌شود حتی فقرا هم برای خوردن چیزی داشته باشند.

وی اظهارکرد: قبل از انقلابب نفت کیلویی ۶۰ سنت فروخته می‌شد اما امروز قیمت یک بشکه نفت ۱۰۰ دلار است یا واد پتروشیمی که به یک دلار نمی‌رسید و هم‌اکنون به دلیل حجم زیاد صادرات غیرنفتی ایران ۲۰ میلیارد دلار فروخته می‌شود.

رزاقی با تاکید بر  اینکه ما اقتدار اقتصادی نداریم، گفت: متاسفانه مسئولان از نکات مثبت سیاست‌های تعدیل هم استفاده نکردند که باعث شده اقتصاد ضربه‌پذیر ما بیش از پیش ضربه‌پذیر شود./تابناک

 


ویدیو مرتبط :
عدالت محوری به روایت دکتر محمود احمدی نژاد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کنایه رئیس دیوان عدالت اداری به احمدی نژاد



 

 

 

کنایه رئیس دیوان عدالت اداری به احمدی نژاد

 

کنایه رئیس دیوان عدالت اداری به احمدی نژاد:وعده هایی بدهید كه صلاحیت قانونی آن مشخص است!

پس از اظهارات محمود احمدی نژاد مبنی بر اعطای "هزار متر زمین برای هر خانوار"، رئیس دیوان عدالت اداری كشور، به این اظهارات واکنش نشان داد.

با انتقاد از وعده برخی از مسئولان مبنی بر اهدای یك هزار متر ویلا به هر ایرانی، گفت: باید دید قانون اجازه می دهد كه این میزان زمین در اختیار مردم قرار گیرد یا خیر.

حجت الاسلام محمدجعفر منتظری در همایش ساماندهی ساخت و ساز چشم انداز 20 ساله سیمای شهری مازندران افزود: اگر این موضوع خلاف قانون باشد، دیوان حتما آن را مغایر قانون اعلام می كنند.

وی با تاكید بر این كه متاسفانه التزام به اجرای قانون با ملاحظه كاری مسئولان نادیده گرفته می شود، گفت: این در حالی است كه در ایران اسلامی پی قانون نیستیم و قانون كاملی هست كه می تواند مشكلات را رفع كند.

وی با اشاره به این كه بیش از 99 درصد آسیب های وارده در حیطه ساخت و سازها در اراضی ناشی از خود دستگاه های اجرایی است، افزود: دستگاه ها در این زمینه به وظایف خود به خوبی عمل نمی كنند.

منتظری گفت: دستگاه ها باید برای هر شهری طرح جامعی داشته باشند و اگر چه این طرح ها در تمام شهرها وجود دارد اما كامل نیست.

وی خاطرنشان كرد: باید سرمایه های ملی را حفظ كنیم و تلاش شود كه به هر ایرانی یك مسكن بدهیم نه این كه وعده زمین هایی داده شود كه صلاحیت قانونی آن مشخص نیست.
رئیس دیوان عدالت اداری در پایان افزود: آنچه همه مسئولان در قوای سه گانه باید بدانند التزام به قانون است و باید خود را مقید به قانون بدانیم كه اگر اینگونه شود بیش از 90 درصد مشكلات فعلی رفع می شود.../تحلیل:انتخاب