اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

احمدی‌نژاد: درآمد سرانه در ایران بالاست ؛ کسی هم محتاج نان شب نیست



 

 

احمدی‌نژاد: درآمد سرانه در ایران بالاست ؛ کسی هم محتاج نان شب نیست

 

سایت ریاست جمهوری گفت و گوی محمود احمدی نژاد با شبکه جهانی جام جم را این گونه روایت کرد:

رییس‌جمهور لازمه ماندگاری و حضور فعال ملت ایران در صحنه های بین المللی را قدرتمند بودن بر پایه علم و پیشرفت دانست و اظهار داشت: تمامی بازی‌ های سیاسی و توطئه دشمنان به خاطر جلوگیری از پیشرفت ملت ایران است، اما اگر در نقطه مقابل دشمنان در داخل كشور منسجم، همدل و متحد بوده و در راه رسیدن به پیشرفت تلاش كنیم، آنها هرگز نمی‌توانند اقدامی علیه ایران انجام دهند.

دکتر محمود احمدی‌نژاد شنبه شب در گفتگوی زنده تلویزیونی با شبكه جهانی جام‌جم در پاسخ به این سوال كه ماهیت اصرار ایران برای دستیابی به انرژی هسته‌ای چیست و آیا واقعاً نیازی به انرژی اتمی وجود دارد، گفت: یكی از پاكترین انرژی‌های موجود در دنیا انرژی هسته‌ای است كه همه ملت‌ها باید آن را در اختیار داشته باشند و این طور نیست كه چند كشور بخواهند دستیابی به این انرژی را در انحصار خود گرفته و بقیه كشورها از داشتن آن محروم باشند.

رییس‌جمهور با اشاره به اینكه در مسیر پیشرفت علمی كشور چهارراه‌هایی وجود دارد كه باید از آنها عبور كرد، یكی از این موارد را موضوع دانش هسته‌ای برشمرد و اظهار داشت: یكی از راه‌های اصلی پیشرفت علمی، عبور از فناوری‌های گوناگون و دستیابی به آنهاست و فناوری هسته‌ای یكی از قله‌های پیشرفت و نقطه اوج در فناوری‌های موجود در دنیا به شمار می‌رود.

رییس‌جمهور تصریح كرد: اگر بخواهیم کشوری پیشرفته از لحاظ علمی باشیم، باید فناوری هسته‌ای را نیز در اختیار داشته باشیم چرا كه دستیابی به فناوری هسته‌ای در حقیقت نتیجه‌گیری از تلاش در علوم گوناگون و در حقیقت مقدمه‌ای برای رسیدن به پیشرفت بالاتر است.

دکتر احمدی‌نژاد با اشاره به كاربردهای گوناگون انرژی هسته‌ای در پزشكی، كشاورزی، صنعت و تولید نیرو و اینكه هزینه تولید برق از طریق انرژی هسته‌ای یك هشتم تولید برق از طریق نفت است، گفت: متأسفانه قدرت‌های فاسدی كه می‌خواهند در دنیا حاكم بوده و انحصارطلب هستند انرژی هسته‌ای را معادل بمب اتم تعریف كرده‌اند؛ در صورتی كه «بمب» تنها یكی از ده‌ها كاربردی است كه از انرژی هسته‌ای می‌توان داشت و در حقیقت كاربردی انحرافی و ضدانسانی است.

وی اضافه کرد: استفاده از انرژی هسته‌ای به دلیل پاك‌تر و سالم‌تر بودن برای بشر مفیدتر است و ایرادهایی كه از سوی قدرت‌طلبان مطرح می‌شود بیشتر به موضوع سیاسی است.

رییس‌جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا اگر ما از ادامه فعالیت‌های هسته‌ای خود دست برداریم غرب از بهانه‌گیری و اعمال فشارها و تهدیدات علیه کشورمان دست برمی‌دارند؟ گفت: غربی‌ها كاملاً می‌دانند كه جمهوری اسلامی ایران در فعالیت‌های هسته‌ای خود به دنبال دستیابی به بمب اتم نیست چرا كه امروز بمب اتم دیگر كارآیی نداشته و هیچ‌كس قادر نیست از آن استفاده كند و در حقیقت دوره استفاده از بمب در جهان پایان یافته و این بمب ها وبال گردن صاحبانشان هستند.

دکتر احمدی‌نژاد با تاكید بر اینكه ملت ایران برای رسیدن به قله‌های علمی باید از فناوری های گوناگون از جمله بیوتكنولوژی، نانو تكنولوژی و انرژی هسته‌ای عبور كند، خاطر نشان كرد: اگر كسانی بر این اعتقاد هستند كه ما نباید به این فناوری‌ها دسترسی پیدا كنیم، معنای آن اینست كه نباید در كشور پیشرفت علمی داشته باشیم.

وی تصریح كرد: امروز برای ایران دیگر موضوع هزینه و تهدیدات در دستیابی به پیشرفت علمی ما مطرح نیست اگر می‌خواهیم ماندگار و مستقل باشیم باید پیشرفت علمی داشته باشیم و این موضوع در واقع همانند پافشاری بر استقلال كشور است.

رییس‌جمهور در پاسخ به این سوال كه آیا تحت شرایط فعلی که صحبت از اعمال تحریم‌ها و قطعنامه های دیگری علیه كشورمان است، می‌توانیم پیشرفت داشته باشیم، گفت: تلاش در این مسیر در حقیقت یک نبرد برای ماندگاری است؛ حتی اگر موضوع هسته ای نیز مطرح نبود و ما می‌خواستیم تنها در حوزه اقتصادی پیشرفت کنیم، در راه رسیدن به این پیشرفت دچار زحمت، سختی، مانع، رقیب و مخالف می‌شدیم چرا كه امروز شرایط جهان به گونه‌ای است که بسیاری تلاش می‌كنند برای فروش كالاهای خود اقتصاد و بازار سایر كشورها را نابود كنند.

دکتر احمدی‌نژاد افزود: دشمنان پیشرفت ملت ایران، هر كاری از دستشان بربیاید انجام می‌دهند و مزاحمت‌های زیادی ایجاد می‌كنند تا مانع پیشرفت كشور شود.

رییس‌جمهور در خصوص تهدیدات نظامی كشورهای غربی از جمله تهدیدات رژیم صهیونیستی علیه ایران تصریح كرد: رژیم صهیونیستی آرزو دارد تا علیه جمهوری اسلامی ایران اقدام نظامی انجام دهد اما می‌داند كه به اجرا رساندن آن موضوعی ساده نیست.

دکتر احمدی‌نژاد با بیان اینكه ملت ایران اگر بخواهد و در صحنه های بین المللی حضوری فعال باشد باید قدرتمند باشد، پایه قدرت را علم و پیشرفت دانست و اظهار داشت: همه بازی‌ها و توطئه دشمنان به خاطر اینست كه ایران پیشرفت نكند در نقطه مقابل آنان باید در داخل كشور منسجم و همدل باشیم و در راه رسیدن به پیشرفت تلاش كنیم چرا كه اگر با یكدیگر متحد باشیم دشمنان هرگز نمی‌توانند اقدامی علیه ما انجام دهند.

رییس‌جمهور همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر موضع آینده جمهوری اسلامی ایران در تعامل با 1+5 و آژانس انرژی اتمی، تصریح كرد: آنها فرصت‌های زیادی را در برابر ملت ایران از دست دادند و بی‌دلیل در مقابل این ملت قرار گرفتند. آنها اگر واقعاً دوست ملت ایران بودند حتی اگر نگاه اقتصادی و سیاسی هم به این موضوع داشتند سود بیشتری می‌بردند چرا كه ایران كشوری بزرگ و با ملتی تمدن‌ساز و مؤثر در دنیا است و هركس تاكنون با ایران دوستی کرده، سود برده است.

دکتر احمدی‌نژاد با اشاره به اینكه كسانی كه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هستند دچار فقدان تحلیل درست بوده و مدام برای خود محدودیت ایجاد می‌كنند، خاطر نشان كرد: جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام كرده كه آماده گفتگو و همكاری با آژانس است اما آنها همواره به دنبال موضع تقابل علیه ملت ایران بوده‌اند.

رییس‌جمهور تاكید كرد: ملت ایران ملتی بزرگ است كه در طول تاریخ و تمدن طولانی خود حوادث گوناگونی را دیده و همیشه از دل این حوادث در صحنه جهانی باقی مانده و در آینده نیز باقی خواهد ماند.

وی با بیان اینکه درباره نحوه تعامل با آژانس و 1+5 نیز در آینده باید تدبیر كنیم، گفت: آنها از تمامی اهرم‌ها علیه ملت ایران استفاده کرده و در واقع خودشان راه گفتگو با ملت ایران را سخت می‌كنند.

دکتر احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی مبنی بر اینكه آیا پس از چند دهه سیاست‌های خصمانه آمریكا علیه ایران زمینه‌ای برای گفتگو با دولت آمریكا وجود دارد، گفت: اینها در حقیقت یك گروه در آمریكا هستند؛ ملت ایران منعی برای گفتگو با هیچ‌كس ندارد و هركس براساس عدالت و احترام به حقوق‌شان جلو بیاید از آن استقبال می‌كند و در حقیقت این موارد، زمینه‌های تعامل و گفتگو است كه باید از سوی طرفین پذیرفته شود و گفتگوی یك‌طرفه پاسخگو نخواهد بود.

رییس‌جمهور خاطر نشان كرد: كسانی از گفتگو گریزان هستند كه منطقی غیر قابل قبول داشته باشند اما ملت ایران منطقی قابل قبول دارد و به همین خاطر تاكنون چندین بار با 1+5 گفتگو و همكاری كرده‌ایم.

دکتر احمدی‌نژاد همچنین درباره اظهارات وزیر خارجه آمریكا مبنی بر اینكه تا زمانی كه ایران مذاكره‌ای بدون پیش‌شرط را نپذیرد آمریكا به اعمال تحریم‌ها علیه این كشور ادامه خواهد داد، گفت: مذاكره بدون پیش شرط یعنی اینكه نتیجه آن مذاكره مشخص نباشد و با انجام تعامل و گفتگو طرفین به نتیجه مشترك و مطلوب برسند. اما اگر كسانی بخواهند با نتیجه مشخص كه از قبل تعیین شده وارد گفتگو شوند، قابل قبول نیست.

رییس‌جمهور در پاسخ به سوالی درباره روابط ایران با چین و روسیه، تصریح كرد: ما با چین و روسیه در حال همكاری هستیم و انتظار نداریم آنها منافع ملی خود را فدای منافع ما كنند؛ همانطور كه آنها نیز نباید انتظار داشته باشند تا ما منافع ملی خود را فدای آنها كنیم.

دکتر احمدی‌نژاد با بیان اینكه جمهوری اسلامی ایران در موضوعات گوناگون در حال همكاری با چین و روسیه است و ممكن است در جریان این همكاری ها اتفاق نظر و یا اختلاف‌نظر نیز میان كشورها وجود داشته باشد، گفت: در نگاهی كلی، سه کشور ایران، روسیه و چین در یك بلوك قرار دارند و این به معنای آن است كه ما به لحاظ همسایگی و مبانی نگاه به صحنه بین‌الملل باید همكاری بیشتری با یكدیگر داشته باشیم. البته همكاری ما با كشورهای چین و روسیه همكاری صد در صد نیست، اما منطق ما در خصوص این همكاری هم منطق صفر و صد نیست و با هم در حال همكاری هستیم.

دکتر احمدی‌نژاد خاطر نشان كرد: ما در این شبكه گسترده، منافع ملی و بین‌المللی ملت ایران نه به معنای منفعت خود، بلكه آنچه اعتقاد داریم در دنیا عدالت و نظم انسانی برقرار باشد را دنبال كرده و جلو می‌بریم.

رییس‌جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر ارزیابی وی از وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران در مقایسه با كشورهای دیگر جهان خاطر نشان كرد: حقوق بشر موضوعی پایه‌ای است چرا كه جهان برای تأمین حقوق انسان‌ها به پا شده و همه پیامبران برای تأمین این حقوق مبعوث شدند و همه دولت‌ها باید به دنبال حقوق مردم و ملت‌ها در سطح جهان باشند و روشن است كه ما نمی‌توانیم استاندارد خاصی در دنیا قرار داده و انتظار داشته باشیم همه از آن تبعیت كنند، چرا كه این كار مشكلات فراوانی را ایجاد می‌كند کما اینکه همین تفکر مشکلاتی را برای بشر ایجاد کرده است.

دکتر احمدی‌نژاد با طرح این سوال كه آیا امروز حقوق بشر در همه جای دنیا به طور واقعی تأمین شده است؟ گفت: در آمریكا روزانه به طور متوسط 30 نفر در درگیری‌ پلیس و مردم كشته می‌شوند. در اروپا هم مردم مشكلات فراوانی دارند و اصولاً در همه جای دنیا مشكل وجود دارد چرا كه هنوز بشر به جایی نرسیده كه مشكلات بشری بطور كامل به اتمام رسیده و همه حقوق بشر تأمین شده است ما نیز بعضاً دچار ضعف‌هایی هستیم اما معنای آن این نیست تا عده‌ای كه خودشان ضعف‌های بسیاری در موضوع حقوق بشر دارند بخواهند بر ما ایراد بگیرند؛ این منطقی اشتباه و غلط است.

دکتر احمدی‌نژاد تصریح كرد: منطق درست درباره حقوق بشر این است كه ملت‌ها به تفاهمی جهانی بر مفهوم حقوق بشر برسند حتی بر مصادیق آن نیز با توجه به ویژگی‌های مختلف جغرافیایی، فرهنگی و سیاسی باید تفاهم شود و همه كمك كنند تا حقوق بشر واقعی اعمال شود نه اینكه عده‌ای خود را مدعی حقوق بشر بدانند و آن را بهانه‌ای برای فشار به كشورهای دیگر جهان كنند.

رییس‌جمهور با اشاره به اینكه اگر مدعیان حقوق بشر حقیقتاً به دنبال حقوق انسان‌ها بودند دانشمندان و بزرگان آنها بر روی مصادیق حقوق بشر بررسی كرده و به تفاهم می‌رسیدند، گفت: آن چیزی كه از آن به عنوان منشور حقوق بشر نام برده می‌شود، بسیار مبهم بوده و تفسیرهای مختلفی می‌توان از آن ارائه كرد.

دکتر احمدی‌نژاد با اشاره به اینكه امروز آمریكا كه خود زندان های مخفی در اروپا و سایر نقاط جهان دارد و بدون محاكمه مردم را در آنجا زندانی می كند، با بهانه دفاع از حقوق بشر به وجود زندان ها در دیگر كشورها ایراد می گیرد، گفت: آمریكا و غربی ها به لحاظ اینكه تاریخی پر از ادعا و دروغ در پرونده خود دارند، اگر معدود ادعای درستی هم داشته‌ باشند اثری در ملت‌ها نداشته و مردم با آنها مقابله می‌كنند.

رییس‌جمهور در پاسخ به سوالی درباره هدفمند كردن یارانه‌ها اظهار داشت: طرح هدفمند كردن یارانه‌ها اقدام بسیار بزرگ و البته یك بخش از كل طرح تحول اقتصادی بود؛ تغییری در ساختار اقتصادی كشور در حال وقوع است و گام اول آن با هدفمند كردن یارانه‌ها برداشته شده است كه در مقایسه با دهها كشور که این طرح را انجام داده‌اند، اقدام ایران بسیار موفق و با كمترین تبعات و بیشتر دستاورد مثبت همراه بوده است.

دکتر احمدی‌نژاد با بیان اینکه به واسطه هدفمند كردن یارانه‌ها مصرف سوخت كاملاً تحت كنترل قرار گرفته است و الگوی مصرف در انرژی، معماری و مدیریت به سرعت در حال تغییر می‌باشد و اصولاً نگاه مردم به اقتصاد عوض شده است، تصریح کرد: البته این بدین معنا نیست كه در طول یك سال می‌توان به تمام نتایج قابل پیش‌بینی دست پیدا كرد؛ مهم این است كه اقتصاد كشور در ریل درستی قرار گرفته و هر چقدر در مسیر این ریل جلوتر می‌رویم، تفاوت‌ها و نتایج مثبت آن بیشتر آشكار خواهد شد.

رییس‌جمهور با اشاره به اینکه در طرح هدفمند كردن یارانه‌ها بیش از 73 میلیون نفر یارانه دریافت كردند و این بدان معناست كه كسی گرسنه نمی‌ماند و به نان شب محتاج نیست، خاطر نشان كرد: هدفمند كردن یارانه‌ها گام اول در راه ریشه‌كن كردن فقر در كشور است و به فضل الهی با اجرای گام‌های بعدی طرح تحول اقتصادی، حتما به جایی خواهیم رسید كه در كشورمان فقیری وجود نداشته باشد.

دکتر احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی درباره تئوری‌های اقتصادی غربی و اینكه عده‌ای از ایجاد تورم 70 درصدی در كشور به دنبال اجرای هدفمند كردن یارانه‌ها سخن می‌گفتند، اظهار داشت: فرمول‌های اقتصادی دنیا یك طرفه است و در كشور ما پاسخگو نیست، همچنان كه عده‌ای با استفاده از همین فرمول‌ها كمترین افزایش قیمت‌ به واسطه هدفمند كردن یارانه‌ها را بیش از 70 درصد اعلام می‌كردند، در حالی كه كل میزان تورم در پایان سال گذشته 12.8 درصد و اكنون به 19.3 درصد رسیده و روند نزولی هم به خود گرفته و این روند تا پایان سال و تا تك رقمی شدن نرخ تورم ادامه خواهد داشت.

رییس‌جمهور گفت: در هدفمند كردن یارانه‌ها ملت و دولت در كنار هم موضوع را به خوبی مدیریت كردند.

دکتر احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی درباره حمایت از بخش تولید به دنبال هدفمند كردن یارانه‌ها اظهار داشت: باید منظور از كمك دولت به بخش تولید روشن باشد؛ اگر عده‌ای این موضوع در ذهن‌شان است كه دولت به بخش تولید پول تزریق كند، چنین تصوری اشتباه است و اتفاق نخواهد افتاد. اما دولت از طریق یارانه‌ها و تسهیلات بانكی حمایت از بخش تولید را همچنان در دستور كار خود دارد.

رییس‌جمهور خاطر نشان كرد: امروز مصرف انرژی در بخش تولید به رغم بالا رفتن قیمت انرژی، افزایش یافته است، بطوریكه طی هفت ماهه امسال نسبت به گذشته در تمام تولیدات پایه و اساسی كشور افزایش تولید داشتیم و برخلاف تحلیل‌هایی كه اعلام می‌شد در طی 18 ماه پس از هدفمند كردن یارانه‌ها رشد تولید منفی خواهد شد، امروز شاهد رشد مثبت و بالا در بخش تولید هستیم.

دکتر احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی درباره مشكلات ایرانیان خارج از كشور و نقش شورای عالی ایرانیان در این خصوص اظهار داشت: تاسیس شورای عالی ایرانیان از اقدامات بسیار موفق دولت بود كه ارتباط خوبی با ایرانیان خارج از كشور برقرار كرد؛ منتها مشكلاتی برای این شورا پیش آمده، اما تعطیل نشده و به فعالیت‌های خود ادامه خواهد داد و امیدوارم اقدامات خود را هر چه بیشتر گسترش دهد.

رییس‌جمهور در پاسخ به سوالی درباره بازگشت ایرانیان خارج از كشور نیز اظهار داشت: هر كدام از ایرانیهایی كه وضعیت اقتصادی مناسبی در خارج از كشور ندارند، بدون تردید اگر به ایران برگردند زندگی بهتری خواهند داشت.

دکتر احمدی‌نژاد افزود: ایرانیان در هر جای دنیا كه باشند اگر برای انسانیت كار كنند و واقعاً ایرانی باشند به نفع کشور است و به عنوان عقبه فرهنگی و سیاسی ایران به شمار می‌روند.

رییس‌جمهور در پاسخ به سوالی درباره علت حضور گسترده شركت‌های خارجی به ویژه شركت‌های اروپایی و آمریكایی برغم تحریم‌های برخی دول غربی در ایران، اظهار داشت: ایران كشوری بزرگ و ثروتمند است و بهترین كشور برای سرمایه‌گذاری به‌شمار می‌رود؛ بی‌تردید كشوری 75 میلیون نفری با درآمد سرانه‌ای بالا و مردمی كه به دنبال بهترین‌ها هستند، بازار مناسبی برای سرمایه‌گذاری و حضور شركت‌های خارجی می‌باشد.

دکتر احمدی‌نژاد در پاسخ به سوال مجری شبكه جهانی جام‌جم درباره پیشرفت‌های علمی جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: ایرانیان در طول تاریخ فهم و تشخیص درستی از علم داشته‌اند و همواره اهتمام ویژه‌ای به كسب علم و دانش داشته و روی آن سرمایه‌گذاری كردند.

رییس‌جمهور گفت: ملت ایران پیشرفت علمی را ستون فقرات پیشرفت کشور می‌دانند و خوشبختانه سرعت پیشرفت علمی كشورمان افزایش یافته و یازده برابر متوسط جهانی است.

دکتر احمدی‌نژاد افزود: برای تسهیل فعالیت‌های علمی در كشور معاونت علمی، فناوری در ریاست جمهوری تشكیل شده كه موجب هماهنگی و انسجام فعالیت‌های علمی در كشور شده و سلسله اهداف كلان علمی و فناوری نیز برای كشور تعریف شده است؛ البته این موضوعات به معنای رسیدن به جایگاه مطلوب نیست و باید همچنان به فعالیت‌های خود ادامه دهیم تا به جایگاهی برسیم كه در قله علم و دانش روز جهان قرار بگیریم.

رییس‌جمهور در پاسخ به سوالی درباره موضوع فرار مغزها از ایران نیز اظهار داشت: فرار مغزها را قبول ندارم چرا كه براساس مطالعاتی كه انجام شده امروز خروج نخبگان و دانشمندان از كشور كاهش یافته و بیشتر شاهد ورود نخبگان به كشور هستیم. البته بدیهی است كه عده‌ای برای ادامه تحصیل یا فعالیت‌های تحقیقاتی به خارج از كشور سفر می‌كنند كه ایرادی به آن وارد نیست و نمی‌توان اسم آن را فرار مغزها گذاشت.

رییس جمهور تاکید کرد: دولت به دنبال آن است كه زمینه تحصیل و فعالیت‌های تمامی رشته‌های علمی را در كشور فراهم كند اما تا زمانی كه به مرجع علمی در جهان تبدیل نشده باشیم بالاخره یك عده برای تحصیل دانش روز به خارج سفر می‌كنند كه البته این موضوع هم در افق كلان به نفع بشریت و ایران است.

دکتر احمدی‌نژاد در پاسخ به سؤالی درباره تحولات منطقه و مواضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص این تحولات اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران از نقش و تأثیر فرهنگی و سیاسی در منطقه و جهان برخوردار است و مواضع روشن و انسانی نسبت به تحولات موجود دارد؛ ما آزادی، عدالت، احترام، حق حاكمیت ملی را متعلق به همه ملت‌ها می‌دانیم، ضمن اینكه اصلاحات را هم موضوعی لازم دانسته ولی معتقد‌یم كه دولت‌ها و ملت‌ها باید آن را با تفاهم و در شرایط دوستانه انجام دهند. دخالت بیگانگان را هم در امور داخلی كشورها ممنوع می‌دانیم و این را می‌توان بهترین و زیباترین موضعی دانست كه ایران در خصوص تحولات منطقه اتخاذ كرده است.

رییس‌جمهور با بیان اینکه غربی‌ها به دنبال آن هستند كه تحولات منطقه را به نفع خود رقم بزنند و در این راستا از تمام ابزارهای رسانه‌ای و قدرت و ثروت خود استفاده می کنند، گفت: بی‌تردید در این شرایط جمهوری اسلامی ایران نیز باید فعال باشد اما تفاوت ما با غربی‌ها این است كه ایران نمی‌خواهد این تحولات به نفع ایران رقم بخورد بلكه علاقه‌مند است به نفع ملت‌ها مدیریت شود چرا كه معتقدیم اگر ملت‌ها آزاد و مستقل باشند برآیند تصمیم آنها به نفع ما خواهد بود.

وی افزود: در موضوع سوریه هم معتقدیم كه دولت و ملت سوریه باید با هم و در فضای تفاهم تصمیم بگیرند و بیگانگان حق هیچگونه دخالتی ندارند.

دکتر احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی درباره دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: دیپلماسی ایران بسیار فعال است و غیر از رژیم صهیونیستی و دولت آمریكا كه تمام آمریكا را فدای رژیم صهیونیستی كرده است با بقیه كشورها ارتباط دوستانه‌ای داریم.

رییس‌جمهور در پاسخ به سوالی درباره روابط ایران و انگلیس نیز گفت: ملت ایران خاطرات خوبی از انگلیس ندارند و سابقه این كشور در ایران قبل و بعد از انقلاب بد بوده است، منتها جمهوری اسلامی ایران متناسب با رفتار آنها روابط خود را تنظیم می‌كند.

دکتر احمدی‌نژاد خاطر نشان كرد: كل مبادلات ایران با انگلیس 500 میلیون دلار و با كل اروپا 24 میلیون میلیارد دلار است و این در حالی است كه كل مبادلات ایران بیش از 190 میلیارد دلار می‌باشد؛ البته ملت ایران هرگز به دنبال قطع مبادلات خود با سایر كشورها نیست و اصولا‌ً مبادلات را پایه دوستی و همكاری می‌داند، اما اگر عده‌ای بر قطع مبادلات خود اصرار داشته باشند ما هم اصراری بر حفظ آن نخواهیم داشت چراکه به قدری متقاضی برای معامله با ایران وجود دارد كه نیازی به آنها نیست. البته باید توجه داشته باشند كسی كه با ملت بزرگ ایران اینگونه برخورد می‌كند نباید در آینده متوقع باشد كه چرا ملت ایران به آنها كم‌محلی می‌كند.

رییس‌جمهور خطاب به سران برخی کشورهای غربی اظهار داشت:‌ توصیه می‌كنم ادبیات و نحوه رفتار خود را با ملت ایران اصلاح كنید و چنین خیال نكنید كه با توهین به ملت ایران می‌توانید نتیجه بگیرید، اینگونه تصور حتماً اشتباه بوده و نتیجه‌ای نخواهد داشت.

دکتر احمدی‌نژاد در پایان این مصاحبه ایرانیان مقیم خارج از كشور را سفیران ایران دانست و گفت: جامعه بشری از ایرانیان توقع دارد كه ویژگی‌های ایرانی واقعی یعنی پاكی، صداقت، محبت، خدمتگزار بودن و صمیمیت را داشته باشند.../عصرایران


ویدیو مرتبط :
‫10 تا از ثروتمندترین کشورهای دنیا از لحاظ درآمد سرانه و قدرت خرید مردم (2016)‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

احمدی‌نژاد: در كشور هیچكس به نان شب محتاج نیست، یارانه‌ها در جیب مردم است



 

احمدی‌نژاد: در كشور هیچكس به نان شب محتاج نیست، یارانه‌ها در جیب مردم است

 

 

رییس‌جمهور با اشاره به آثار مثبت اجرای قانون هدفمند كردن یارانه‌ها بر زندگی مردم و كاهش مصرف انرژی، تصریح كرد: به خاطر هدفمند كردن یارانه‌ها می‌توانیم با افتخار اعلام كنیم كه ما جزو معدود كشورهایی هستیم كه كسی در آن به نان شب خود محتاج نیست و گرسنه نمی‌خوابد و حداقل‌ها را همه در جیب خود دارند و یارانه‌ها در جیب مردم قرار دارد.

 

به گزارش ایسنا رییس‌جمهور در مراسم افتتاح و بهره‌برداری همزمان 37 واحد سیلو در 37 نقطه‌ی كشور با ظرفیت 3/1 میلیون تن در سراسر كشور، با تبریك به ثمر رسیدن این خدمات، گفت: سیلوسازی از گذشته و سال‌های دور برای ما مهم بوده است.

وی ادامه داد: خوشحالیم كه امروز ظرفیت سیلوها در كشور با حضور بخش مردمی و پشتیبانی دولت به جایی رسیده كه تقریبا دیگر آن‌چنان به سیلو نیازی نداریم و فكر می‌كنم ظرفیت 8 میلیون و 900 هزار تن سیلو برای جو، گندم و ذرت ما كافی باشد و اگر اكتفا نكرد، می‌توان به سرعت سیلوهای مورد نیاز را ساخت.

احمدی‌نژاد با اشاره به اهمیت گندم و این‌كه گندم در كشور ما به عنوان یك كالای استراتژیك محسوب می‌شود، گفت: قبل از هدفمند كردن یارانه‌ها مجموعه مصرف گندم ما در كشور به 5/11 میلیون تن می‌رسید و اكنون این ظرفیت مصرف به حداكثر 9 میلیون تن رسیده است و من اعتقاد دارم كه جا برای كاهش هم‌چنان هست.

رییس‌جمهور ادامه داد: اگر روش‌های پخت و مصرف به طور كامل اصلاح شود، میزان مصرف پایین‌تر نیز می‌آید.

وی گفت: در واقع حدود 24 الی 25 درصد مصرف گندم در كشور پایین آمده و در بخش خبازی، این میزان به 28 درصد رسیده است.

احمدی‌نژاد بار دیگر با تشكر از كسانی كه در ساخت این سیلوها تلاش كرده‌اند، گفت: آقای وزیر بازرگانی ابراز امیدواری كردند و گفتند كه ما می‌توانیم به یك مركز منطقه‌ای برای تبادل غلات تبدیل شویم و من نیز معتقدم كه این امر شدنی است.

رییس‌جمهور با بیان این‌كه ما روابط تجاری خوب، گسترده و پایداری با كشورهای همسایه‌مان داریم و آن را نیز افزایش می‌دهیم، گفت: یكی از كم‌هزینه‌ترین و آسان‌ترین راه‌های تجارت، تجارت با همسایگان است؛ چرا كه ما با آنها ارتباط خاكی و آبی داریم.

وی با بیان این‌كه به تولیدكنندگان غلات توصیه‌ای دارم، اظهار كرد: اكنون قانون هدفمند كردن یارانه‌ها اجرا شده است و دولت نیز حمایت‌های لازم را انجام می‌دهد و ما باید تلاش كنیم كه كمیت و كیفیت كار افزایش پیدا كند. ما می‌توانیم به صادركنندگان گندم، جو و ذرت تبدیل شویم.

احمدی‌نژاد با اشاره به برنامه‌های دولت برای حمایت بیشتر از بخش كشاورزی گفت: در برنامه‌ی پنج ساله برای حمایت از بخش كشاورزی برنامه‌های خوبی در نظر گرفته شده و در سال آینده 9 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری دولتی در بخش كشاورزی صورت خواهد گرفت و یك سوم مبلغ صندوق توسعه‌ی ملی نیز برای حمایت از بخش كشاورزی است.

رییس‌جمهور همچنین تصریح كرد: ما می‌توانیم به تولیدكننده و صادركننده‌ی محصولات كشاورزی تبدیل شویم و مسیر ترانزیت نیز باشیم.

وی با بیان این‌كه ظرفیت كشاورزی در كشور ما بسیار بالاتر از اكنون است، گفت: باور دارم كه كشاورزی ایران ظرفیت تولید تا سه برابر اكنون را با همین زمین و آب دارا می‌باشد و این هم می‌تواند ثروت ایجاد كند، هم تولید و اشتغال.

احمدی‌نژاد با بیان این‌كه امیدوارم در پایان برنامه‌ی پنجم ما بتوانیم تمام كشت، داشت، برداشت و شیوه‌ی آبیاری در كشور را تحت یك مدیریت عالمانه و روش‌های جدید درآوریم و حداكثر استفاده را بكنیم، گفت: كاری كه ظرف این دو ماه و چند روز انجام شد، دیدگاه‌های قبلی را تایید می‌كند كه هنوز مصرف در كشور ما سر و سامان درستی ندارد و اتلاف منابع فراوان است.

رییس‌جمهور با بیان این‌كه قبل از هدفمند كردن یارانه‌ها مصرف بنزین در كشور روزانه 63 الی 64 میلیون لیتر بود، گفت: تولید بنزین نیز 46 میلیون لیتر در روز بود كه اكنون به میزان 52 رسیده و تا پایان سال 58 میلیون لیتر در روز می‌رسد و تا سال آینده تلاش داریم به 70 میلیون لیتر در روز برسانیم.

وی گفت: در سال 85 مصرف بنزین متوسط به صورت روزانه 75 میلیون لیتر بود با متوسط رشد 5/11 درصد كه اگر این منحنی ادامه پیدا می‌كرد به 120 میلیون لیتر در روز نیز می‌رسید. وقتی سهمیه‌بندی صورت گرفت این مصرف روزانه به 65 میلیون لیتر رسید و اكنون زیر 50 میلیون لیتر است. در واقع زیر میزان تولید قبلی ماست.

احمدی‌نژاد گفت: اكنون ما صادركننده‌ی بنزین هستیم و ذخایر زیادی بنزین نیز داریم.

رییس‌جمهور در ادامه با اشاره به برخی از صحبت‌ها در مورد قانون هدفمند كردن یارانه‌ها گفت: برخی می‌گفتند كه وقتی این قانون اجرا شود قیمت‌ها رشد پیدا می‌كند. مصرف دهك‌های پایین، پایین می‌آید و ما شاهد تورم خواهیم بود، ولی دیدیم كه با اجرای این قانون، مصرف در سطح ملی پایین آمد و مصرف طبقات كم‌مصرف نیز بالا رفت و هم ثروت ملی را حفظ كردیم و از طرف دیگر قدرت خرید جامعه را توانستیم افزایش بدهیم.

وی با ابراز امیدواری مبنی بر این‌كه قیمت نفت به قیمت واقعی‌اش برسد و در قیمت واقعی تثبیت شود، گفت: ما باید مصرف انرژی و نان در كشور را مدیریت كنیم و از طرف دیگر با این مدیریت می‌توانیم خوب زندگی كنیم و از اسراف نیز جلوگیری كنیم.

احمدی‌نژاد با بیان این‌كه كشور در آستانه‌ی جهش‌های بزرگی قرار دارد و ما در ابتدای جهش‌های بزرگ هستیم، در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: من از همه‌ی زحمت‌كشان در احداث سیلو از جمله بخش خصوصی، بانك‌هایی كه پشتیبانی كردند، وزارت بازرگانی تشكر می‌كنم و امیدواریم كه از این خدمات مردم به نحو احسن بتوانند استفاده كنند.

پیش از صحبت‌های رییس‌جمهور، وزیر بازرگانی به ایراد سخنرانی پرداخت.

گفتنی است با افتتاح این مجموعه سیلوها ظرفیت سیلوهای كشورمان به 8 میلیون و 700 هزار تن می‌رسد.../ایسنا