اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

احمدی‌نژاد تنها رئیس‌جمهوری است كه اموالش افزایش یافت



اموال احمدی نژاد,منزل نارمک احمدی نژاد,حساب بانکی احمدی نژاد

 به بهانه پیگیری طرح « از كجا آوردید؟» مجلس هفتم مطرح شد
احمدی‌نژاد تنها رئیس‌جمهوری است كه اموالش افزایش یافت

دغدغه بررسی اموال مسئولان همواره مورد تقاضای نظام جمهوری اسلامی و مردم بوده و هست.مشكلات اقتصادی كه طی سال‌های اخیر گریبان برخی كشورها از جمله ایران را گرفته و از سوی دیگر اختلاس‌ها، با ارقام كوچك و بزرگ ضرورت بررسی اموال مسئولان را برای آحاد افراد جامعه افزایش داده است.

قانون اساسی در اصل 142، بر این مهم تاكید دارد كه دارایی‏ رهبر، رئیس‏ جمهور، معاونان‏ وی، وزیران‏ و همسر و فرزندان‏ آنان‏ قبل‏ و بعد از خدمت‏، توسط رئیس‏ قوه‏ قضاییه‏ رسیدگی‏  شود که‏ بر خلاف‏ حق‏، افزایش‏ نیافته‏ باشد.

 

از سوی دیگر مجلس هفتمی‌ها در قالب طرحی تلاش کردند که دامنه دربرگیری اصل مذکور را که به اصل «از کجا آورده‌اید؟» معروف است را افزایش دهند. این طرح بعد از بررسی‌ مجدد در مجلس هشتم و مخالفت شورای نگهبان با افزایش دامنه دربرگیری اصل 142، بعد از دو سال در دستور كار مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گرفته است.


آیا اموال احمدی‌نژاد افزایش یافته؟
نخستین پرونده‌ای که به استناد  اصل 142 قانون اساسی درباره یکی از اعضای دولت دهم رسیدگی شد، میزان دارایی‌های معاون امور اجتماعی دولت دهم و وزیر کار و رفاه استیضاح‌شده آن دولت بود.

 

بر اساس اعلام دفتر اصل 142 قانون اساسی كه زیر مجموعه قوه قضاییه است، دارایی عبدالرضا شیخ‌الاسلامی، معاون سابق رئیس‌جمهور در امور اجتماعی و همسر و فرزندانش افزایش نیافته است.

 

با توجه به اینكه احمدی‌نژاد ادعا دارد دولتش، پاك‌دست‌ترین دولت است، انتظار می‌رود دفتر اجرای اصل 142 قانون اساسی، گزارش‌های دیگری درباره چگونگی افزایش دارایی‌های سایر اعضای دولت پاك‌دست منتشر كند.

 

این درحالی است كه غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی قوه ‌‌قضاییه، در نشست خبری پیش از پایان دوره کاری دولت دهم درباره چگونگی بررسی اموال دولت و به‌ویژه دارایی‌های احمدی‌نژاد از همکاری‌نکردن بعضی از مسئولان خبر داد و گفت: بعضی افراد مرتبط با دولت، دفترچه اولیه اظهار دارایی‌هایشان را تحویل نداده‌اند. 

 

البته شخص احمدی‌نژاد در روز پایانی دولتش در نامه‌ای به رئیس قوه‌ قضاییه، تغییرات پدید‌آمده در اموال خود را اعلام کرد و نوشت: «این مدت تغییری که در اموال اینجانب پدید آمده است بازسازی و نوسازی منزل مسکونی قدیمی نارمک است که با کمک همسر و فرزندان و با استقراض از بانک و همچنین صندوق نهاد و بعضی بستگان، چهار واحد حدود یک‌صد متر مربعی احداث شده، که با فرزندان در آن سکونت داریم.مساحت زمین 175مترمربع و زیربنای فرسوده قبلی حدود 130مترمربع بوده است».

 

البته بازسازی منزل مسكونی رئیس‌جمهور دولت نهم و دهم شائبه‌هایی را در پی داشت. یكی از حقوق‌دانان كشور با اشاره به موضوع اموال مسئولان درباره ساخت و ساز منزل احمدی‌نژاد، به «قانون» گفت: احمدی‌نژاد اولین رئیس‌جمهور بعد از انقلاب است كه اموالش افزایش یافته است.

 

به اعتقاد نعمت احمدی، ارزش ساختمان نارمك رئیس‌جمهور سابق، بالغ بر 2 میلیارد و 100 میلیون تومان است كه باید دید هزینه‌های ساخت و بازسازی از كجا تامین شده است.

 

وی با اشاره به دریافت وام، تصریح كرد: لازم است بررسی شود این وام چه مقدار و با چه شرایطی بوده چرا كه حقوق یك  استاد دانشگاه 3 میلیون تومان بیشتر نیست، چطور می‌خواهد اقساط وام بانكی را پرداخت كند.


سیستم بانكی به كمك قوه قضاییه بیاید
طبق ماده پنج قانون مربوط به رسیدگی دارایی وزرا و كارمندان دولت، اعم از كشوری و لشگری و شهرداری‌ها و موسسات وابسته به آنها كه در سال 37 به تصویب رسیده است، در صورتی كه اضافه دارایی از طریق غیر مشروع تحصیل شده باشد، مرتكب به انفصال دائم و محرومیت از خدمت دولت و موسسات مذكور در ماده اول و ضبط آن مال محكوم خواهد شد.

 

به گفته این حقوقدان تا به امروز در جمهوری اسلامی ایران شاهد افزایش اموال مسئولان نظام نبودیم تا دادگاه در این مورد ورود پیدا كند.

 

وی ادامه داد:‌ این به دو معنا‌ست، یا واقعا اموال مسئولان افزایش نیافته یا دستگاه قضا نتوانسته در راستی آزمایی به  اطلاعاتی خلاف لیست ارائه شده از سوی مسئولان دست یابد.

 

احمدی تاكید كرد: برای بررسی اموال مسئولان نیاز به سیستم بانكی قوی داریم تا تمام معاملات، نقل و انتقالات مسئولان را رصد كند. البته قرار بود با كد ملی بتوان به این اطلاعات دست یافت اما این روش هنوز مشكلاتی دارد كه دستگاه قضا نمی‌تواند با تكیه بر آن اموال مسئولان را راستی آزمایی كند.


با دو سال تاخیر طرح در دستور كار قرار می‌گیرد
پیش از این محمدرضا دهقان، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی ادعا كرد تاكنون "طرح از كجا آوردید؟" سه بار در مجلس به تصویب رسیده است. اما شورای نگهبان با این طرح مخالفت كرده كه اكنون باید مجمع تشخیص‌مصلحت، قاضی شود.

 

اكنون دو سال و شش ماه از آخرین بررسی طرح "از كجا آوردی؟" در مجلس هشتم گذشته است اما همچنان تكلیف نحوه بررسی اموال مسئولان در مجمع تشخیص مشخص نشد.

 

این درحالی است كه علی لاریجانی، رئیس مجلس هشتم و نهم برای تعیین تكلیف هرچه زودتر طرح از كجا آوردید مجلس هفتم، كتبا تقاضای بررسی این طرح در اولویت مجمع را برای آیت ا... رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال كرد.

 

با وجود درخواست لاریجانی، رئیس كمیسیون حقوق و قضا، كه در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام شركت می‌كند، در گفت‌وگو با «قانون» تاكید كرد: این طرح هفته دیگر در دستور كار مجمع قرار می‌گیرد. 

 

الهیار ملكشاهی دلیل تاخیر رسیدگی به این طرح در مجمع را بررسی موضوعاتی مهم‌تر در مجمع دانست و ادامه داد:‌ قرار بود در هفته جاری طرح «از كجا آوردید» در صحن مجمع بررسی شود، اما از آنجا كه بحث دستوركار قبلی مجمع به اتمام نرسیده است، بررسی نحوه رسیدگی به اموال مسئولان هفته آینده در دستور قرار خواهد گرفت.


باید دید مجمع تشخیص مصلحت نظام با  شورای نگهبان هم نظر است و با استناد به اصل 142 مخالف افزایش دامنه رسیدگی به اموال مسئولان خواهد بود و قوه قضاییه به تنهایی می تواند دارایی رهبری، رئیس جمهور و وزیران را بررسی کند و امکان بررسی اموال سایر مسئولان وجود ندارد.


بر اساس طرح اولیه "از كجا آوردید؟" مسئولان منصوبی مقام معظم رهبری نیز به قانون رسیدگی به اموال مسئولان نظام اضافه شد.

 

از این رو از رئیس صدا و سیما تا فرماند‌‌هان ارتش نیز به مشمولان این قانون افزوده شد. پس از آن ائمه جمعه، تمامی نمایندگان و اعضای شورای نگهبان، رئیس دفتر رئیس مجلس، مشاوران رئیس قوه و معاونانشان، رئیس قوه قضاییه و معاونان وی و رؤسای سازمان‌ها و دستگاه‌های وابسته به این قوه و معاونان آنان، دادستان کل کشور، رئیس دیوان عالی کشور و رئیس دیوان عدالت اداری و معاونان آن،

 

رئیس دفتر رئیس قوه قضاییه، مشاوران رئیس قوه و معاونانشان، رئیس، دادستان و مستشاران و دادیاران دیوان محاسبات کشور، دارندگان پایه قضایی، رئیس جمهور و تمامی وزرا، رئیس دفتر رئیس جمهور، مشاوران رئیس قوه و معاونانشان، معاونان و مشاوران وزرا، استانداران و معاونان آنان و فرمانداران، سفرا، کارداران و دبیر اول و دوم سفارتخانه‌ها، اعضای مجامع عمومی، هیات مدیره، هیات امنا، مدیر عامل و بازرسان شرکت‌ها و موسسات دولتی یا وابسته به دولت،

 

نمایندگان دولت و موسسات و شرکت‌هایی که قسمتی از سرمایه سهام یا منافع آنها متعلق به دولت یا نهادها یا موسسات عمومی غیردولتی، رئیس، دبیرکل و معاونان و مشاوران بانک مرکزی، مدیران عامل، اعضای هیئت مدیره و بازرسان بیمه‌ها، بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری دولتی و شرکت‌ها و موسسات وابسته به آنها، اعضای هیات مدیره، مدیر عامل و بازرسان مناطق آزاد تجاری و معاونان آنان و فرماندهان و مسئولان نیروهای مسلح از جایگاه سرتیپ دومی به بالا در دایره شمول این طرح قرار گرفت./روزنامه قانون

 

 


ویدیو مرتبط :
وقتی احمدی نژاد صلاحیت ریاست جمهوری داشته باشد!!!!!!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سئوال از احمدی نژاد به نفع کشور تمام نشد/اظهارات رئیس جمهور باعث وهن جمهوری اسلامی شد



نماینده اصولگرا , سوال از رئیس جمهور , دولتمردان

 

7 نماینده اصولگرای مجلس به دنبال بررسی سوال از رئیس جمهور در صحن علنی با صدور بیانیه ای نسبت به مباحثی که از سوی رئیس جمهور در مجلس طرح شد موضع گیری کرده و اعلام کردند: آنچه در مجلس در مقام پاسخ مطرح شد نه تنها باعث وهن مجلس بلکه وهن دولت و قوۀ قضائیه و خلاصه وهن جمهوری اسلامی گردید و موجبات کدورت و اختلاف و کشمکش جدیدی را فراهم ساخت و سرمایۀ با ارزشی را بدون منفعت درخور به هدر دادیم.

به گزارش انتخاب به نقل از مهر، پس از برگزاری جلسه بررسی طرح سوال از رئیس جمهور 7 تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه در بیانیه ای نسبت به اظهارات و نوع پاسخگویی رئیس جمهور به سوالات مطرح، موضع گیری کردند.

متن این بیانیه به این شرح است:

امروز مجلس شورای اسلامی پس از حدود 32 سال شاهد طرح اولین سئوال نمایندگان از رئیس جمهور بود. عده ای این رویداد را تاریخی و نشانۀ آزادی و تحکیم مردمسالاری قلمداد می کنند که به حق چنین بود. اما اگر ادعا شود نتیجۀ این اقدام موجب اقتدار مجلس و به نفع و صلاح کشور و ملت گشت باید آن را به دور از واقعیت دانست.

ما پیش از این یادآور شده بودیم که استفاده از این حق قانونی، در بستر نامساعد، ابتر و عبث خواهد بود و همچنین نگران تبعات و خسارات منفی آن بودیم و نسبت به ایجاد چالشی جدید بین مجلس و دولت هشدار داده بودیم؛ اما متاسفانه چنان شد که از آن پرهیز داشتیم. ما معتقدیم آنچه امروز در مجلس در مقام پاسخ مطرح شد نه تنها باعث وهن مجلس بلکه وهن دولت و قوۀ قضائیه و خلاصه  وهن جمهوری اسلامی گردید و موجبات کدورت و اختلاف و کشمکش جدیدی را  فراهم ساخت و سرمایۀ با ارزشی را بدون منفعت درخور به هدر دادیم.

بدیهی است که دود این آتش تنها به چشم مردم خواهد رفت و نتیجه این قبیل فرافکنی ها غفلت از مشکلاتی مثل گرانی افسارگسیخته و بیکاری و اعتیاد و آلودگی محیط زیست و مفاسد مالی خواهد بود و راه همکاری دولت و مجلس را برای اداره معقول و قانونمند کشور ناهموارتر خواهد نمود.

احمد توکلی- حسین نجابت- پرویز سروری- الیاس نادران- حسین فدایی- زهره الهیان- علی زاکانی

این 7 نماینده روز یکشنبه 21 اسفند ماه در بیانیه ای درخصوص سئوال از رئیس جمهور پیشنهاد کردند که به جای طرح سوال، در همین هفته احمدی نژاد به مجلس دعوت شود و نمایندگان با دولتمردان به گفتگو نشینند و با تعاملی دو جانبه برای چاره جویی مشکلات واقعی ،اهتمام ورزند.

در بخشی از این بیانیه تاکید شده بود: سوال از رئیس جمهور محترم و پاسخ ایشان علی القاعده می تواند در شفافیت مسایل و ابهام زدایی مفید باشد اما نگرانی ما آن است که چنین نشود و خواسته و ناخواسته به رغم اهتمام و دقت خوبی که نمایندگان و رئیس جمهور دارند، از حاشیه ها به اغراض متعارف سیاسی، آلوده شود؛ که در این صورت از طرفی فایده ای برای کشور و ملت نخواهد داشت بلکه به تعامل سازنده و قانونمند و گره گشای مجلس و دولت آسیب می رساند و فضا را احتمالا نا شفاف تر می سازد؛  به ویژه در شکل فعلی با وقت نامتوازن اختصاص یافته به پرسش و پاسخ. و از سوی دیگر مستمسکی در اختیار دشمنان قسم خورده ملت ایران قرار می دهد تا از گیجی ناشی از سیلی محکم انتخابات 12 اسفند ماه خارج شوند و تیر های زهر آگین خود را به سوی مجلس و دولت رها کنند و بکوشند شیرینی  ناشی از حماسه انتخابات اخیر را در کام مردم تلخ نمایند.

رئیس جمهور روز چهارشنبه با حضور در صحن علنی مجلس در پاسخ به طرح سوال 79 نماینده مجلس اظهاراتی را بیان کرد که خود از آن به شوخی یاد کرد اما عده زیادی از نمایندگان آن را توهین به خود و جایگاه مجلس تلقی کردند و در قالب بیان تذکرات مختلف در صحن علنی مجلس، نسبت به این اظهارات واکنش نشان دادند.../انتخاب