اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

احمدی‌نژاد تعطیلی مجلس را فرصتی برای برکناری وزیر دانست/ سینه چاک های دولت پاسخگوی اقدام احمدی‌نژاد باشند



علیخانی با اشاره به برکناری وزیر بهداشت:

احمدی‌نژاد تعطیلی مجلس را فرصتی برای برکناری وزیر دانست/ سینه چاک های دولت پاسخگوی اقدام احمدی‌نژاد باشند

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

قدرت‌الله علیخانی در گفتوگو با  خانه ملت، در واکنش به برکناری وزیر بهداشت و درمان، افزود: حضور مرضیه وحید دستجردی به عنوان اولین وزیر زن در این سالها از افتخارات دولت احمدی‌نژاد بود که به قول خودش وزیر بهداشت را یکی از امتیازات دولت دهم به حساب می‌آورد.

نماینده مردم قزوین مجلس شورای اسلامی در دوره هشتم، با یادآوری تعریف و تمجیدهای رئیس جمهور از وزیر بهداشت و درمان، ادامه داد: به طور حتم این تعاریف با برکناری وزیر بهداشت مغایرت دارد، چراکه رئیس جمهور بارها و بارها اعلام کرده د که وحید دستجردی تاکنون گامهای بلندی را در حوزه بهداشت و درمان برداشته است.

این نماینده مردم در مجلس هشتم، با بیان اینکه برکنار نکردن دکتر باقر لاریجانی از سمت رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، را میتوان یکی از علل برکناری وزیر بهداشت دانست، تصریح کرد: رئیس جمهور به جهت لجاجت با برخی افراد، تذکرات پیاپی را به وزیر بهداشت داده بود تا باقر لاریجانی را از سمت خود برکنار کنند و هربار نیز با مخالفت وزیر بهداشت روبرو شده بود.

وی عنوان کرد: در آن زمان که عدهای خواستار برکناری اسفندیار رحیم مشایی بودند رئیس جمهور پای وی ایستاد و از برکناری مشایی امتناع کرد بنابراین باید این حق را هم برای وزیر خود قائل شود که خواهان ادامه فعالیت ریاست دانشگاه علوم پزشکی تهران و رئیس شورای سیاستگذاری وزارت بهداشت که سالها در این مسئولیت عملکرد مناسبی داشت باشد.

علیخانی، جنجال بر سر اختصاص ارز را از دیگر دلایل برکناری مرضیه وحید دستجردی دانست و تاکید کرد: با وجود آنکه رئیس جمهور چند شب قبل در برنامه گفتوگوی ویژه تلویزیونی صراحتا اعلام کرد که ارز دارو پرداخت شده اما وزیر بهداشت همچنان بر  اختصاص ندادن آن تاکید میکرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هشتم،  با بیان اینکه وزیر بهداشت در زمان فعالیتش از وزرای موفق به شمار میرفت، تاکید کرد: بدیهی است که صدور حکم برکناری وزیر بهداشت از سوی رئیس جمهور نشان دهنده این است که سلامت مردم برای احمدینژاد اهمیتی ندارد.

وی با ارائه تحلیلی از برکناری وزیر بهداشت، عنوان کرد: احمدینژاد تعطیلی مجلس دراین هفته را بهترین فرصت برای برکناری وزیر بهداشت دانست چراکه معتقد است عزل مرضیه وحید دستجردی تا دو هفته آینده که شروع کار دوباره مجلس است به طور حتم از تب و تاب خواهد افتاد.

علیخانی با انتقاد از بی اهمیتی احمدی نژاد نسبت به سلامت مردم افزود: در شرایط کنونی سینه چاکهای دولت و آنهایی که سنگ دولت را به سینه میزدند بیایند و پاسخگوی اقدامات عجولانه احمدینژاد باشند.

این نماینده سابق مجلس با ابراز تاسف از اقدامات رئیس جمهور مبنی بر برکناری وزیربهداشت، گفت: امیدواریم که دولت بتواند به وظایف سنگینی که در مقابل ملت ایران بر دوش خود دارد وفادار بماند و اقداماتی را انجام دهد که به نفع کشور است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هشتم برکناری وزیر بهداشت را نمایانگر روحیات خاص دولت دهم توصیف و تصریح کرد: مسائل مربوط به تخصیص ارز به حوزه دارو، تمجیدهای بی سابقه از وزیر پیشین بهداشت و سپس عزل وی، تنها نمایانگر گوشه‌ای از واقعیات مربوط به دولت دهم است/خانه ملت

 


ویدیو مرتبط :
بی ثباتی مدیریتی در دولت احمدی نژاد بیداد می کند! (مناظره رضایی با احمدی نژاد)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آیت الله هاشمی: رفتار مجلس در مقابل دولت جای تعجب دارد/مجلس فسادها و برکناری ها در دولت احمدی نژاد را نادیده می گرفت




اخبار سیاسی - عمده ابزار کشور در اختیار جناحی است كه سبك دولت را نمی‌پسندد؛
آیت الله هاشمی: رفتار مجلس در مقابل دولت جای تعجب دارد/مجلس فسادها و برکناری ها در دولت احمدی نژاد را نادیده می گرفت و صداوسیما هم تعریف می کرد

آیت الله هاشمی رفسنجانی اظهار داشت: رفتار مجلس جای تعجب دارد، چرا كه در زمان دولت احمدی‌نژاد كه بسیاری از نیروهای توانمند اصیل را بركنار كرد، مجلس هیچ عكس‌العملی نشان نمی‌داد تا این سال آخر كه تشت از بام افتاد و حركاتی انجام شد.

آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام طی گفتگویی با جمهوری اسلامی ضمن انتقاد از نحوه ی تعامل مجلس با دولت اظهار داشت: رفتار مجلس جای تعجب دارد، چرا كه در زمان دولت احمدی‌نژاد كه بسیاری از نیروهای توانمند اصیل را بركنار كرد، مجلس هیچ عكس‌العملی نشان نمی‌داد تا این سال آخر كه تشت از بام افتاد و حركاتی انجام شد.

وی گفت: در حال حاضر عمده ابزار حكومت در اختیار جناحی است كه سبك دولت جدید را نمی‌پسندند ازجمله رویكردهای اقتصادی دولت را. نه این كه فرد فرد آنها این گونه باشند، اما بالاخره روال كار كلی این‌گونه است. حتی اگر هم بدبین نباشیم كه تصور كنیم این مخالفت‌ها را فقط برای پست و مقام و قدرت می‌كنند باید گفت تفكری دارند و بر تفكر خودشان ایستاده‌اند ولی بحث این است كه تفكر این عده نباید مزاحم یك دولت مشروع باشد.

 

اخبار,آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام

 

متن کامل گفتگو با آیت الله هاشمی در زیر می آید:

*اولین سئوال ما اینست كه جنابعالی به عنوان یكی از چهره‌‌های مبارز انقلاب و یكی از اركان نظام در دوره‌های مختلف بعد از پیروزی انقلاب كه در مسئولیت‌ها و رده‌های بالا حضور داشتید، ‌فكر می‌كنید نظام به اهداف خود در زمینه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دست یافته است؟ یا با اهداف مدنظر خود فاصله دارد؟
- من خوشامد می‌گویم به شما و تبریك می‌گویم دهه فجر را. روزنامه جمهوری اسلامی خیلی حق زیادی دارد در نشر آرمان‌های انقلاب. بالاخره یك انقلاب بزرگی در ایران به رهبری امام اتفاق افتاد. اهداف انقلاب چند تا نبود، به طور كلی شرایطی كه در كشور حاكم بود از لحاظ سیاسی، استبداد كشنده‌ای بود، وابستگی شدیدی به خارج بود، البته از اسناد هم خیلی خوب می‌شود فهمید كه خیلی موارد مهم را با فرمان دیگران یعنی خارجیها عمل می‌كردند و مستشاران آمریكایی تقریبا همه سنگرهای مهم اداره كشور را گرفته بودند. مثل نیروهای نظامی، انتظامی، نفت،‌سازمان برنامه و بودجه و دربار بخصوص كه در هر حال از لحاظ عملیات هم كارهای ضددینی و فسادهای شدید اقتصادی و مشكلات فراوانی بود. اوایل امام می‌فرمودند ما برای امربه معروف آمده‌ایم جلوی این فسادها را بگیریم و آن موقع می‌گفتند به قانون اساسی برگردیم، قانون اساسی هم كه داشتیم با اینكه اشكالاتی داشت ولی باز به آن هم عمل نمی‌شد.

كم‌كم مبارزه جدی‌تر و وسیع‌تر شد، بحث حكومت اسلامی هم مطرح شد كه ایشان بحث فقهی آن را در نجف كردند، ولایت فقیه را. یك انقلاب جامع، همه جانبه و بیشتر فرهنگی. این چهره آن روز مبارزه بیشتر فرهنگی بود. اینكه حالا ما چقدر به اهدافمان رسیده‌ایم، دستاوردهای زیادی هست، هم از بعد خارجی كه وابستگی را از بین بردیم، از جهات، علمی، فنی، تولید. بگذریم كه این 7 - 8 سال وضعمان آشفته شده، پیشرفت‌های مهمی كرده‌ایم، اشكالاتی هم وجود داردكه بعضی از آنها برطرف شده و بعضی از آنها تشدید شده، آن قسمت دوم سوال هم كه می‌گویید آیا به اهداف رسیده‌ایم یا نه؟ باید بگویم خیر. به همه اهداف نرسیده‌ایم و خیلی فاصله داریم، آن چیزی كه ما می‌خواستیم یعنی امام می‌خواستند ما هم به عنوان شاگرد امام می‌خواستیم این بود كه ما یك حكومت براساس معارف اهل بیت، یك حكومت كاملا اسلامی ارایه بدهیم كه بتواند الگویی باشد برای دیگران. الان این طوری نیست ولی دستاوردهای زیادی هم بوده است.

* اتفاقاً سئوال دیگری كه مد نظر بود ازحضرتعالی بپرسیم همین بود كه شما به جواب آن اشاره فرمودید. بالاخره آن چیزی كه امام خمینی از این انقلاب مدنظرشان بود آیا الان احساس می‌كنیم كه آن هست یا نه؟ یك نكته اصل نظام جمهوری اسلامی است و یكی هم محتوای این نظام هست، شما فرمودید كه امام منظورشان این بود كه مكتب اهل بیت در قالب حكومت در مملكت حاكم باشد، آیا الان ما می‌توانیم ادعاكنیم چنین وضعیتی داریم یا نه؟
- همانطور كه گفتم ما هنوز فاصله خیلی داریم، ولی دستاوردهایی در این جهت داشته‌ایم.

* خوب به هرحال این فاصله را اگرفرض بگیریم از 1 تا 20، چقدر به این فاصله رسیده‌ایم؟
- حالا من چنین مقیاسی نگرفتم، باید محاسبه كنیم. در همه بخش‌های زندگی بالاخره حكومت حرف‌‌هایی داشته است، بخشی از آنها تحقق یافته و بخشی تحقق نیافته و در بخشی هم عقب‌گرد كرده‌ایم.

* ولی 35 سال كم نیست با تمام امكاناتی كه در اختیار داشته‌ایم یك كشور ثروتمند، نیروهای قوی، روحانیت مبارز و چهره‌های برجسته علمی در رأس حكومت، به هر حال علت چیست؟ آن طور كه شما می‌فرمایید خیلی فاصله داریم؟علت چیست؟
- خوب دیگه اینها همان چیزهایی است كه خود شما گفتید.

* اینها همه علت معده است آن چیزهای دیگر رابفرمایید
- همانطوركه خودشما می‌گویید اینها همه كامل نیست، باید تحولات جدیدی اتفاق بیافتد.

* خوب این طوری كه می‌فرمائید،‌ ظاهراً خیلی موافق نیستید كه این مساله را باز كنید از این عبور می‌كنیم.
- نه،‌ این چیزها، چیزهای خیلی روشنی است. لازم نیست كه من بگویم، همه می‌دانند. فرض كنید همه می‌دانند مسایل چگونه است، مسایل قضائیمان چه طوری است،مسایل اقتصادمان، تولیدمان و در بخش‌های مختلف و برخورداری‌ها چگونه است. این‌ها چیزهایی است كه با آن چیزی كه اسلام می‌خواهد تفاوت دارد.

* در فرمایشات شما یك نكته دیگری هم بود كه خیلی اهمیت دارد. شاید آن بتواند به تنهایی همه اینها را بپوشاند و آن مسئله استقلال و قطع وابستگی است كه به نظر می‌رسد آن را در حد بالایی داریم و ارزشمند است. آیا در این زمینه هم فكر می‌كنید كه به نقطه مطلوب رسیده‌ایم یا مشكل داریم؟
- ببینید، وابستگی با ارتباط فرق دارد. وابستگی را خیلی كم كرده‌ایم صفر كه نشده، چون ما یك نیازهایی داریم كه باید از خارج تامین شود، اما خیلی كم شده است. اما اگر بخواهیم بگوییم ارتباطاتمان، خیر در ارتباطات یكسری مشكلات پیش آمده كه آن مشكلات باعث شده به جای اینكه وابستگی را كم كنیم، وابستگی زیاد شده است.

* بخش مهمتر آن استقلال است، از نظر استقلال چطور؟
- استقلال سیاسی كاملا هست، ما وابسته به هیچ جا نیستیم و استقلال داریم بالاخره هیچ كس الان نمی‌تواند بگوید كه ایران در بعد سیاسی به ما وابسته است و چنین ادعایی هم نمی‌توانند، بكنند.

*جناب آقای هاشمی، نزدیك6 ماه است كه از فعالیت دولت آقای روحانی می‌گذرد و در این مدت هم شاهدیم كه جنابعالی در فرصت‌ها‌ی مختلف از دولت حمایت می‌كنید، حال با توجه به این حمایت‌ها می‌خواهیم بدانیم ارزیابی حضرتعالی از عملكرد دولت در این مدت چیست؟
- من ارزیابی‌ام مثبت است. مثبت كه می‌گویم نه صددرصد ولی در مجموع كه حساب كنیم مثبت است. یك‌سری شرایطی بود كه شما می‌دانید از هر جهت نامطلوب بود یك مشكل اساسی هم داشتیم كه تحریم‌ها و ارتباطمان با دنیا به گونه كاملا منفی برای ما درآمده بود.دولت یك كار عمده‌اش این بود كه اول آن مشكل را از سر راه بردارد و شجاعانه هم واردشد، رهبری هم عنایت كردند، ‌نتیجه آن شد كه شاهد آغاز رخنه افتادن در تحریم‌ها هستیم. خوب در این مدت كوتاه به ا ینجا رسیدن كار قابل قبولی است.

افكار خاص سیاسی، اجتماعی و اقتصادی كه دولت داشته، كه اعلام كرده و وعده داده است در آن حد مقدور فعلی كه هنوز ما به منابع جدیدی نرسیده‌ایم تازه می‌خواهد شروع شود و آن هم محدود، به نظر من بالاخره كارشان را هم كرده‌اند، در چینش سطوح بالای حكومت، وزراء، معاونین و استانداران تا اینجا كه پیش رفته‌اند، قابل قبول است ومهمتر اینكه آقای روحانی از افكارش عدول نكرده تابه حال و روی افكارش ایستاده است.از اول هم معلوم بود كه محدودیت‌های جدی وجود دارد. الان هم خودتان شاهد هستید كه چه بهانه‌گیری‌هایی می‌شود به خاطر كار مثبتی كه در مذاكرات اتفاق افتاد. به هر حال دولتی نیست كه الان آدم فكر كند كه دستش باز است و هر كاری را كه علاقه‌دارد می‌تواند بخوبی انجام دهد. به نظرم تا اینجا باید ابراز رضایت كنیم.

* شما از محدودیت‌ها برای دولت و كارهایی كه نمی‌گذارند انجام بشود، صحبت به میا ن آوردید.اینكه نمی‌گذارند به چه علت است؟
- نمی‌گذراند،به این علت است كه نمی‌شود انجام داد. چون ما اطلاع كافی داریم كه چنین بود جه‌ای نیست و باید از این به بعد كم كم تامین كنیم.

* به نظر می‌رسد در صحنه داخلی عده‌ای از وضعیتی كه بعد از انتخابات 24 خرداد پیش آمد ناراضی هستند. شما ریشه این نارضایتی را در چه می‌دانید وتا چه میزان این اعتراضات و ایرادات را درست می‌دانید؟
- ممكن است ایراد درستی هم در بین این ایرادات باشد ولی اصل مساله برمی‌گردد به همان تنازعات سیاسی كه بین دو سه جریان سیاسی كشور وجود دارد كه مقدار زیادی از آنرا بهانه‌گیری می‌دانم، نمی‌خواهند آن واقعیتی را كه پیش آمده، بپذیرند.

* چهار سال و نیم از انتخابات سال 88 گذشته،‌به نظر می‌رسد عده‌‌ای هنوز مایل نیستند كه فضای كشور در آرامش و همدلی و در جهت رشد و تعالی و پیشرفت باشد و شاهد هستیم كه هر روز به بهانه‌های مختلف سعی دارند مسایلی را مطرح كنند كه در جامعه تنش و اختلاف بوجود آید. تحلیل جنابعالی از این وضعیت چیست؟
- تحلیل من همان حرف قبلی است یعنی از همان موقع به بعد برنامه‌‌ای داشتند كه رقبا را از میدان بیرون كنند و این كار را تا جایی كه می‌توانستند كردند.ادله آن هم جناحی، باندی و قدرت انحصاری است.

* جناب آقای هاشمی هزینه این درگیری‌هاو رقابت‌های سیاسی را كه گاهی اوقات به یك حد غیرقابل تحمل هم می‌رسد چه كسی باید بپردازد؟
- غیرقابل تحمل نیست، دولت باید مقاومت كند. معلوم هست اگر كسی كه اوضاع كشور را خوب می‌دانسته وقتی وارد هم می‌شود و این جناح‌بندی‌ها را هم می‌دانسته و می‌دیده كه قدرت اساسی، مجلس، قوه قضائیه، صدا و سیما هم همراه او نیستند و نیروهای سطح بالایی كه در تمام این مدت در سراسر كشور چیده شده‌اند،‌به این كارها رضایت ندارند. طبعاً وقتی كه با این دید وارد میدان می‌شود باید خودش را آماده كند چون باید در این شرایط كار بكند.

*اشاره فرمودید به این كه طی هشت سال گذشته نیروها به شیوه و به گونه‌ای چیده شدند كه با تغییر مدیریت در سطوح عالی با دولت همراه نیستند یكی از جنبه‌هایی كه به اشاره می‌خواستید بفرمایید، ورود یك طبقه جدیدی از افراد به حوزه‌های اقتصادی و دخالتشان به این حوزه‌ها بوده مثل: برخی از نیروهای نظامی و حتی صاحبان رسانه در سطح ملی یا بقیه مسائل كه وقتی ریشه خیلی از مشكلات را با صاحبنظران و كارشناسان بررسی می‌كنیم به دخالت و حضور نابرابر آنها در عرصه اقتصادی اشاره می‌شود. از آن جایی كه شما خودتان در زمان تصدی ریاست‌جمهوری ازجمله افرادی بودید كه مایل بودید و تشویق كرده بودید برخی از این نیروها حضور پیدا كنند، تفاوت‌ها را الان یا طی 8 سال گذشته با آن انگیزه‌ای كه از بازكردن راه حضور نیروهای نظامی در عرصه اقتصادی وجود دارد، می‌شود بفرمائید چیست؟
- در حال حاضر عمده ابزار حكومت در اختیار جناحی است كه سبك دولت جدید را نمی‌پسندند ازجمله رویكردهای اقتصادی دولت را. نه این كه فرد فرد آنها این گونه باشند، اما بالاخره روال كار كلی این‌گونه است. حتی اگر هم بدبین نباشیم كه تصور كنیم این مخالفت‌ها را فقط برای پست و مقام و قدرت می‌كنند باید گفت تفكری دارند و بر تفكر خودشان ایستاده‌اند ولی بحث این است كه تفكر این عده نباید مزاحم یك دولت مشروع باشد.

*فكر نمی‌كنید از ابتدا اصلا بهتر بود كه راه نیروهای نظامی را به حوزه‌های اقتصاد و فعالیت‌های عمرانی باز نمی‌كردید كه امروز شاهد چنین شرایطی نمی‌بودیم؟
شرایط حضور فرق می‌كند. شما در قانون اساسی هم می‌بینید كه در زمان صلح نیروهای نظامی باید برای حل مشكلات مردم در كشور، كارهای عمرانی هم بكنند. این اصل از ابتدا وجود داشته است یعنی همان شیوه‌ای كه خودم عمل می‌كردم. یا می‌خواستیم كشور را بازسازی كنیم و سازندگی‌های پس از پایان جنگ زیادی در پیش داشتیم. ولی در كشور نه ماشین‌آلات به اندازه كافی بود نه سرمایه‌ای وجود داشت؛ بنابراین نیروهای نظامی باید می‌آمدند پیمان‌كاری می‌كردند. پیمان‌كاری فرق میكند با مالكیت. پیمان‌كار در حد قرارداد كار خودش را انجام می‌دهد و زمانی كه كار به اتمام رسید می‌رود و اگر هم تخلف كرد، عزلش می‌كنند. این سبك در قانون اساسی هم تعر یف شده و باید هم باشد و بعدا هم هر وقت لازم باشد باید این كار را انجام داد. این همه ماشین‌آلات و این همه نیروهای توانمند و نیرومند كه در جنگ حضور داشتند نباید معطل بمانند و لازم است خدمت بكنند در زمان صلح برای كشور. اما این طور هم نباید باشد كه بتوانند رقیب باشند بلكه باید خدمت بكنند. البته در حدی كه دولت می‌خواهد و نیاز دارد.

*خصوصا سه سال اخیر كه تحریم‌ها شدیدتر شد و بحث انتقال پول و... بوجود آمد، شاهد بروز فسادهای بزرگی بودیم. به عقیده شما چرا این اتفاق افتاده است؟
- فساد هیچ وقت با آدم‌های سالم و عادل و خدوم پیش نمی‌آید ولی در سال‌های اخیر انسانهایی دست‌شان به جاهایی رسید كه مشكل داشتند و وقتی نیروهای اصیل را از اداره كشور دور كردند سرانجام جای آنها افراد غیراصیل می‌نشینند قطعا آنها آنقدر دلسوزی كه نیروهای اصیل انقلاب و اسلام دارند نخواهند داشت؛ فساد از این نقطه پیش می‌آید یك مقدار هم به خاطر این تحریم‌ها راه‌های علنی و روشن كار بسته شد و راه‌های مخفی مورد استفاده قرار گرفت.

* چشم‌انداز اقتصاد كشور را پس از تحریم‌ها چگونه ارزیابی می‌كنید؟
- بخش عمده‌ای از مشكلاتمان در حال حاضر از خارج و به واسطه تحریم‌ها تحمیل شده است بنابراین باید صبر كرد تا ابعاد گشایش‌ها بیشتر مشخص شود چرا كه هنوز ابتدای لغو تحریم‌ها است و تنها چند روز از آغاز موعد لغو آنها سپری شده است. گشایش‌ها هم چندان جدی نیست و ارقامی كه آزاد می‌شود خیلی قابل ملاحظه نیست، اگر فضا برای فعالیت بهبود پیدا كند و اینگونه نباشد كه به بهانه تغییر یك مدیر، مجلس ورود پیدا كند و وزرا را فرا بخوانند، شرایط به مراتب بهتر خواهد شد.

جای تعجب دارد این رفتار مجلس چرا كه در زمان دولت احمدی‌نژاد كه بسیاری از نیروهای توانمند اصیل را بركنار كرد، مجلس هیچ عكس‌العملی نشان نمی‌داد تا این سال آخر كه تشت از بام افتاد و حركاتی انجام شد. در دولت گذشته آن همه فساد و تباهی براحتی از سوی مجلس و قوه قضائیه تحمل و نادیده انگاشته می‌شد و متاسفانه صداوسیما و تریبونهای دیگر تعریف می‌كردند. در حال حاضر شرایط خیلی متفاوت است، خیلی از وزرای دولت یازدهم به من گفته‌اند اگر نمی‌آمدیم برایمان خیلی راحت‌تر بود ولی الان باید خیلی دشواریها را تحمل كنیم. شرایط امروز تقریبا شبیه دولت پنجم پس از جنگ تحمیلی است.

شرایط خیلی بدتر بود از لحاظ اقتصادی؛ در آن زمان اصلا پولی نداشتیم. بانك مركزی یك میلیارد دلار پول داشت ولی 12 میلیارد دلار بدهی نقد خارجی داشتیم. در داخل هم تولید عملی نبود چرا كه بخاطر كمبود آب و برق... واحدهای تولیدی بیش از چند ساعت كار نمی‌كردند. بنابراین ابتدا سعی كردیم تنش‌زدایی كنیم آن هم با كشورهایی كه پیش از این به صدام كمك می‌كردند. ما با این كشورها بدون اینكه اصلی از اصولمان را نادیده بگیریم و زیر پا بگذاریم، ارتباط برقرار كردیم و در همان شرایط سخت مجلس در برنامه پنجساله، نیمی از منابعمان را از محل وام خارجی پیش‌بینی كرد و خوشبختانه موفق شدیم. البته با رهبری هم بسیار هماهنگ بودم حتی برای تعیین اعضای كابینه با ایشان توافق می‌كردم و ایشان با خط خودشان اسم وزیر را می‌نوشتند حتی معاونان را. من الان همان سند را دارم.

* در سخنرانی‌تان در كنفرانس وحدت، در حدود یك هفته اخیر، شما جمله‌ای فرمودید كه در بررسی بعضی از مسایل تاریخی از جمله خلیفه اول نباید اختلافی داشته باشیم. بعضی از سایت‌ها با شیطنت، به طور دیگری مطرح كردند، چون خیلی‌ها خواستار روشن‌تر شدن موضوع هستند، البته در اینكه شما چه اعتقاداتی دارید و مجذوب اهلبیت هستید و اصلاً هدف این انقلاب كه توسط اشخاصی مانند شما به ثمر نشست حاكم شدن معارف اهلبیت بود هیچ شكی نیست. اما می‌خواهیم نظرتان را بمنظور روشن شدن مسئله برای افرادی كه برای آنها ابهامی وجود دارد بیان كنید؟
- اولاً من این حرف‌ها را بارها زده‌ام و حرف هم مال من نیست. من در زمانی كه در درس آیت‌الله العظمی بروجردی شركت می‌كردم، ایشان مكرر در بحث تقریب مذاهب كه به دنبال آن دارالتقریب را با همكاری مفتی مصر ایجاد كردند، در همین فضا حركت میكردند. آیت‌الله بروجردی می‌گفتند اختلاف با اهل سنت در دو موضوع است كه یكی خلافت است كه این یك بحث تاریخی است و الان بر سر این نزاع نباید كنیم، اختلاف نظر در این مورد طبیعی است، هر كسی می‌تواند عقیده‌ خود را داشته باشد، ما كه نمی‌توانیم عقیده‌ای بسازیم. و دیگری مسئله حجیت است كه آیا آن كسی كه ما دین را از او یاد گرفته‌ایم حجیت دارد یا ندارد؟ این مهم است و حتی اثر عملی دارد چون بسیاری از عقاید شیعه همان‌هایی است كه از خود پیغمبر و یا از اهلبیت گرفته‌ایم.

اهل سنت بسیاری از افكار خود را از غیر ائمه معصومین گرفته‌اند، اینجا اختلاف نظر در مرجعیت و حجیت است.آقای بروجردی می‌گفتند در اینجا این مسئله مطرح است و ما باید برسر این مسایل با هم بحث‌هایی علمی داشته باشیم. بحث من هم در همین موضوع بوده چون اختلاف نظر طبیعی است ولی تنازع جامعه را ضعیف می‌كند كه آیات قرآن به همین موضوع اشاره دارد "ولاتنازعوا فتفشلوا وتذهب ریحكم". با هم تنازع نكنید تا هم خودتان و هم ابهت تان تضعیف و فشل نشود. اینجا مفسران "تذهب ریحكم" را به چند صورت تفسیر كرده‌اند، یكی اینكه بعضی از آنها آنرا به موجودی تشبیه كرده‌اند كه با هوا آنرا بزرگ كرده‌اند وقتی باد آن خارج شود دوباره كوچك می‌شود.

بعضی مفسرین دیگر این طور تفسیر كرده‌اند كه در آن زمانها كه كشتی‌ها بدون موتور بودند و با باد حركت می‌كردند، اگر جهت وزش باد مخالف حركت كشتی بود، این باد یا مزاحم است یا نیست. قرآن می‌فرماید نزاع باعث از دست رفتن امكاناتی می‌شود كه ما و جامعه را فشل می‌كند و در مقابل دشمن ضعیف خواهیم شد و من هم فكر می‌كنم كه این برای همه بدیهی است.

*اوضاع منطقه‌ای در سال‌های اخیر بسیار حساس شده و به خاطر نداریم كه در چند سال اخیر اینقدر اوضاع جهان اسلام درگیر بحران‌ها و حوادث گوناگون بوده باشد. و این درحالی است كه با شروع بهار عربی از 3 سال پیش خیلی مطمئن شده بودیم كه بیداری اسلامی در كشورهای اسلامی قوام پیدا كند ولی متأسفانه به جای آن، غبار سلفی گری و تروریسم منطقه را در بر گرفته است. به نظر شماچرا چنین وضعیتی پیش آمد و آن بیداری اسلامی به افراط گرایی، سلفی‌گری و كشتاری كه ما الآن شاهد آن هستیم تبدیل شده است؟
- همانطور كه شما می‌دانید من چه پیش از انقلاب و چه بعد از انقلاب همیشه با افراط مخالف بوده‌ام. تندروی یك اصل نادرستی است كه بعضی‌ها جهاد و تلاش مقدس را همین تندروی‌ها می‌دانند و برای توجیه این نه از قرآن و نه از روایات می‌شود برای آن استفاده كرد و تقریب و چیزهای دیگری كه از ائمه هم داریم همین است. تندروی‌ها آفت بزرگی برای جامعه ما و همه جوامع است. بیداری اسلامی حقیقتاً یك پدیده مباركی است كه اتفاق افتاد. مردم بیدار شدند و از استبداد كه همراه با استكبار هم هست، ابراز تنفر كردند چون استبداد كه مردم را ندارد، با پشتوانه خارجی زندگی می‌كند. حكومت‌های موروثی همین گونه هستند.

شما نگاه كنید در مصاحبه اخیر آقای جك استراو خیلی صریح گفت ما پهلوی را آوردیم و بردیم و محمدرضا را هم آوردیم و مصدق را هم ما حذف كردیم. این نتیجه استبداد است یعنی استبداد این طوری است كه وقتی ضعیف می‌شود، از قدرتهای خارجی باید كمك بگیرد و می‌گیرد. بنابر این من فكر می‌كنم بیداری اسلامی یك حركتی است متكی بر آگاهی مردم كه حالا خودشان می‌گویند بهار عرب. وقتی كه مردم آگاه شدند خودشان راهشان را درست می‌روند و این تا حدودی اتفاق افتاد ولی نیمه كاره شكست خورد.

علتش هم همین افراط كاری بود كه اتفاق افتاد. اینها شاید هم در مبارزات بیداری اسلامی بودند، اما بخش كوچكی بودند اما وقتی كه پیروز شدند با كارهای تروریستی می‌خواستند نیروهای كیفی را از صحنه خارج كنند با همین وضعی كه الآن در مصر و لیبی و كم و بیش در تونس هست كه حتی در انقلاب خودمان هم بود. مگر ما وقتی كه پیروز شدیم این مسایل را نداشتیم؟، چقدر علیه ما تجزیه طلبی شد. بین كردها، تركمن‌ها و در جاهای دیگر مثل سیستان و بلوچستان و اعراب و در اهواز همین مسئله وجود داشت. ولی در آن موقع، موقعیت امام و آگاهی خود مردم كه در طول مبارزه آگاه شده بودند توانست كم كم این مسئله را از بین ببرد و بعد از آن منجر به جنگ شد كه از آن مسئله هم سالم به در آمدیم.

من فكر می‌كنم این افراط و تفریط و تندروی‌های بی‌خردانه و نه تندروی‌های مثبت كه در بعضی از جاها لازم است، این وضع را بوجود آورد. وقتی كه حكومت مبارك كه یك نظامی بود ساقط شد مردم یك نفس تازه كشیدند و انتخابات برگزارشد و قانون اساسی نوشته شد اما اینها از درون انحصارطلبی تندروها شد؛ خوب مردم هم دیگر همكاری نكردند و نظامی‌ها هم برگشتند. در لیبی هم وضع كم و بیش این طوری است. من فكر می‌كنم آگاهی مردم اثر خودش را دارد و این تمام شدنی نیست بلكه آگاهتر می‌شوند و در دفعات بعد می‌فهمند كه در درون خودشان نباید این جور آدم‌ها را راه دهند و از اول این‌ها را مهار كنند. افغانستان چرا اینجوری است؟ افغانستان وقتی كه بر شوروی پیروز شد می‌توانست یك راه درست را ادامه دهد، اما در آنجا این تندروها تبدیل شدند به طالبان و طالبان نصف افغانستان را به دست گرفتند كه هنوز هم مانده. ناتو هم آمد اما نتوانست آنها را از میدان به در كند و هنوز هم هستند و البته چون آنها نیمی از ملت هستند تندروی هم می‌كنند.

اما در بعضی از جاها آنها اقلیت‌اند و آن هم اقلیت‌های بیگانه‌ای هستند كه به آنجا آمده‌اند. بله. من فكر می‌كنم كه اصل بیداری اسلامی و آگاهی مردم سرمایه بزرگی است؛ در خود ایران هم این سرمایه هست و این برای كارها خود یك محافظ است.

* شما خطر افراط گرایی را برای امت اسلام خطرناك‌تر می‌دانید یا توطئه‌های غرب را؟
- هر دوی آنها خطرند. نمی‌شود گفت كه آن یكی بهتر از دیگری است.افراطی‌ها با افكار افراطی كشور را فشل می‌كنند و مشكل ایجاد می‌كنند. در داخل وحدت جامعه را به هم می‌زنند. مهمترین سرمایه ما در پیروزی انقلاب هماهنگی عامه مردم بود كه افراطی‌ها مانع آن می‌شوند.

* الآن پشت سر این سلفی‌ها و افراط گرایی‌ها دولت عربستان قرار دارد كه برای ایجاد توازن در منطقه و برای اینكه قدرت خودش را تقویت كند علی‌رغم كاهش حمایت آمریكا از عربستان، بشدت به دنبال حمایت از تروریسم است. بنابر این تصور شما از اینكه آنها تا چه موقع می‌توانند این كارها انجام دهند، چیست؟
- البته این بحث یك جور دیگری است، در عربستان علمای سلفی بسیار قدرت دارند. من وقتی در مكه در آن كنفرانس شركت كردم، در همان زمان درحال توسعه صفا و مروه بودند كه در حدود 20 نفر از علمای سلفی دولت را تحریم كردند. بیشتر آن افرادی كه در عربستان به صورت تروریست به جاهای دیگر هم صادر می‌شوند، كسانی هستند كه مسایل خاص خودشان را دارند و امروز تقریبا همه تروریست‌های اسلامی در همه جا به آن منصب وابسته هستند كه ادامه وهابیگری و سلفی‌گری است.

در چنین شرایطی آنها هستند و حالا اینكه یك دولت عربی بادولت دیگری مخالفت دارد، بحث‌های جدیدی دارد مثلا یك دولتی را نمی‌پسندند به مخالفانشان كمك می‌كنند.

* در راستای همین مطالب شما، بعضی‌ها معقتدند سفر شما به عربستان می‌تواند مانع بسیاری از این تنش‌ها و عملكرد سوء دولت عربستان شود، ولی با روشن شدن حركت‌های عربستان به نظر شما این سفر به معنای مشروعیت بخشیدن به این دخالت‌های عربستان نیست؟
- قبلاً كه اوضاع بدتر بود و اوضاع درست شد. در آن موقع كه صدها حاجی ایرانی را شهید كردند، عربستان هر مقدار پولی كه صدام لازم داشت در اختیار او قرارداد و خیلی چیزهای دیگر، ما سالها مكه نمی‌توانستیم برویم به خاطر اینكه ما یكی از ركنهای بزرگ اسلامی را تعطیل كرده بودیم. ولی با رفتاردرستی كه درداخل پیش گرفتیم عربستان به ما خیلی كمك كرد، مگرآنها راضی بودند كنفرانس اسلامی را به ایران بیاورند و ایران را برای سه سال رئیس همه مسلمانان كنند؟ خوب اینكار را همین ارتباط درست باعربستان صورت داد.

* یعنی شما معتقد هستید كه هنوز فضا وجود دارد؟
- بله، من معتقدم اگر در اینجا یك طرح جامعی تهیه شود و راهی را برای حل اختلاف نظرها درست كنیم خوب خیلی آسان می‌شود این كار را كرد.

* ما شاهد این هستیم كه ویروس تروریسم تا همسایگی ما آمده و كشورهایی مثل سوریه، عراق ولبنان در معرض این خطر قرار گرفته‌اند باتوجه به نزدیكی مرزهای این كشورها با ایران آیا شما طرحی برای مقابله با این قضیه به ذهنتان می‌رسد؟
- البته تروریسم آنقدر وسیع است كه در هیچ جا انسانها در امنیت نیستند. آمریكا خود آن ضربه كاری را خورد، اروپائی‌ها هم همینطور. هر جای دیگر هم كه آنها بخواهند می‌روند و به هیچ چیز كاری ندارند. من نمی‌توانم بگویم كه تروریسم ریشه‌كن می‌شود، اینها الان خیلی از لحاظ امكانات مالی فراوان و مقتدر هستند. اما اینكه خیلی از مسایل حل می‌شود بله من معتقدم كه می‌توانیم. من به شما گفتم ما باخیلی از كشورهای عربی در جنگ بودیم اما دیدید كه بعد از آن چقدر به رفاقت انجامید و همكاری می‌‌كنیم، الان بدتر از آن موقع نیست.

* شما برای كاهش تهدیدات بین‌المللی مشخصا و دفع شر از منطقه كه رهبری هم روی این قضیه تاكید دارند، طرحی دارید؟
- اگر از من بخواهند كه بحث كنیم بله طرحی دارم، البته طرحی كه نوشته باشم خیر ولی تفكراتی دارم. بالاخره با شیوه‌ عمل گذشته‌مان می‌توانیم متناسب با زمان حال راهی را در پیش بگیریم.

* باتوجه به برگزاری كنفرانس وحدت كه به عمر انقلاب اسلامی همه ساله در حال برگزاری است و افرادسرشناسی هم من جمله خودجنابعالی كه بیشترین سخنرانی را دراین كنفرانس‌ها واخیرا دراختتامیه كنفرانسی كه در ایران برگزار شد داشته‌اید، سخنرانی می‌كنند. حال باتوجه به مجموعه برداشت‌ها وگزارشاتی كه به شما می‌رسد، آیا این جلسات به نتایج ملموسی خواهد رسید یا فقط درحد بحث‌ها و گفتگوهاست؟
- بالاخره این دور هم جمع شدن‌ها یك نتایج آنی هم دارد اما اگر بخواهیم نتیجه بگیریم بایدمشكلات دنیای اسلام را دریك جا در نظر بگیریم و بحث كنیم و راه‌حل ارائه كنیم و راه حل‌ها هم اجرا شود، اما چنین كاری تا به حال نشده است. فقط بعد از شروع دولت من كه با رهبری هم خیلی نزدیك بودم توانستیم این مسائل را كه ریشه‌دار شده بود تاحدودی درست كنیم. بعدا كه همه دوباره به كارهای افراطی برگشتند دوباره همین وضع پیش آمد.

* به نظر شما برگزاری این كار وظیفه دولت‌هاست یامراجع و نخبگان اسلام؟
- وظیفه هر دو گروه است. فكر وایده اساسی بایداز جانب علما و نخبگان باشد كه ببینند اختلاف مابا سایر كشورها درچیست ودر كجا باید این اختلافات باقی بماند و دركجا باید نباشد و حتی تا چه حدی می‌تواند این اختلافات باقی بماند، این كاررا كه مابه دست جهال و آدم‌های بی‌عقل نباید بدهیم. در همان سفری كه شما هم با ما آمده بودید (خطاب به آقای مهاجری) با همكاری ملك عبدالله 7 كمیسیون كه یكی از آنها كمیسیون علمایی بود كه علما بنشینند واختلافات را حل كنند. خوب اگر در حال حاضر هم چند تن از علمای پرنفوذ دنیای اسلام، علما این اختلافات را حل كنند ودولت هم حمایت كند این مسایل قابل حل است.

*به غیر از جمهوری اسلامی، چند دولت از این كارحمایت می‌كنند، چون خیلی از این دولتها مهره استعمارگران هستند؟
- فرض بر این بود كه این كار را دو دولت ایران و عربستان انجام دهند و می‌دانید كه اگر این دو دولت با هم متفق حركت كنند وحمایت شوند آن وقت خیلی از آنها همراهی می‌كنند.

* مشكل دولت عربستان این است كه خودشخص ملك عبدالله فعال نیست و افراددیگری مشغول هستند؟
- من این چیزها را نمی‌دانم و شما بیشتر می‌دانید ولی من فكر می‌كنم مقدور است و حالا هركه باشد باید به حال دنیای اسلام دلسوزی كند و وارد این بحث نشود.

* برای مقابله با موج شیعه‌هراسی و ضدیت با شیعیان به ویژه در جنوب شرقی آسیا و مشخصا مالزی واندونزی با وجود جو شدید علیه شیعیان و تكفیر آنها آیا راه حلی پیشنهاد می‌كنید؟
- بله اگر دست افراطیون را از تریبون‌هایمان كوتاه كنیم و حكومت خودش را از این مسایل جدا كند مابا كسی دعوا نداریم. مگر شیعه‌هراسی از كجا شروع شد؟ بیش از هشت سالی كه این طور باما رفتار كردند شروع شد، تابه حال شیعیان چنین مشكلاتی را نداشتند. آیت‌الله سیستانی به من گفتند شما در آنجا كارهایی می‌كنید كه تاوان آن را مقلدین ما در كشورهای عربی می‌دهند و شیعیان ما تحت فشارند. بله ما هم افراطی شیعه داریم و هم افراطی سنی. كشورهای اهل سنت افراطی‌های خود را مهار كنند و ما هم افراطی‌ها را مهار می‌كنیم. آقا هم همین حرف را زدند.

ایشان در جمع ما خبرگان گفتند افراطی‌های شیعه وسنی مقصر این اختلافات‌‌اند.این كارهایی كه این جور می‌كنند به نام ولایت و حرف‌های عجیب‌و غریبی كه می‌زنند عید‌الزهرا و امثال اینها خوب معلوم است كه اهانت است. خدا در قرآن به مسلمانان گفته: شما به بت‌ها بد نگوئید چون اگر بگوئید نتیجه آن می‌شود كه آنها به خدا بد می‌گویند و آن وقت گمراه‌تر می‌شوند. ما اصل‌مان روشن است مبانی‌مان روشن است مشكلات عمده كشور زیر سر افراطی‌های شیعه و سنی است، طالبان والقاعده نمونه‌های بیرون هستند و ما هم از اینجا چیزهایی داریم.

* به خاطر این مصاحبه كه علیرغم سرماخوردگی و كسالت زحمت كشیدید و انجام دادید از شما متشكریم.
اخبار سیاسی  - تیک