اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

احمدی‌نژاد برایم دعوتنامه انتخاباتی فرستاد



اخبار,اخبارسیاسی,دولت  محمود احمدی‌نژاد

وزیر دیروز دولت احمدی‌نژاد، امروز رویكرد جدیدی در پیش گرفته و حاضر نیست با احمدی‌نژاد همكاری كند. او می‌گوید:«بارها برایم دعوتنامه فرستادند، اما هیچگاه حاضر نخواهم بود دوباره با احمدی‌نژاد همكاری كنم.» مشی وی این روزها بیشتر به مشی اعتدال‌گرایان و میانه‌رو‌ها نزدیك‌تر شده است.

با پرویز كاظمی كسی كه احمدی‌نژاد مدعی بود«وی را خدا به من داده است» درباره انتخابات آینده مجلس هم‌كلام شدیم. وی معتقد است: « از فردی كه با دادن چلوكباب و چلومرغ رای می‌آورند، نمی‌توان توقع حل مشكلات مردم را داشت. اینگونه افراد غیركارشناس و غیرمتعهد هستند و خود باری بر دوش مدیریت كشور به شمار می‌روند.»وی همچنین عنوان می‌كند: «بنده ساعت‌ها با آقای ناطق نوری صحبت كردم. وی هیچ برنامه‌ای برای حضور در انتخابات ندارد و به‌طور قطع در انتخابات حضور پیدا نمی‌كند.»

 

در ادامه متن گفت‌وگوی «آرمان» با پرویز كاظمی وزیر تعاون و رفاه اجتماعی در دولت اول محمود احمدی‌نژاد را از نظر می‌گذرانید:
 
 ارزیابی شما از آرایش سیاسی انتخابات آینده مجلس چیست؟به نظر شما رقابت اصلی در انتخابات آینده بین كدام طیف‌های سیاسی شكل خواهد گرفت؟
 به نظر من باید از زاویه‌ای دیگر به انتخابات مجلس آینده نگاه كرد. در شرایط كنونی جریان‌های سیاسی اعم از اصولگرا و اصلاح‌طلب تلاش می‌كنند تقسیم‌بندی‌هایی را در بین خود برای حضور در انتخابات آینده ترسیم كنند. این در حالی است كه اگر ما نظر مردم را درباره انتخابات مجلس جویا شویم متوجه می‌شویم كه برای مردم حضور طیف‌های سیاسی در انتخابات دارای اهمیت نیست. دلیل این مساله نیز این است كه مردم با بررسی كارنامه اصولگرایان و اصلاح‌طلبان در سال‌های گذشته به این نتیجه رسیده‌اند كه تفاوت زیادی بین این دو جریان در نهایت وجود نخواهد داشت و تنها وجه مشترك جریان‌های سیاسی عدم‌برنامه‌ریزی ساختاری، علمی و كاربردی برای مشكلات جامعه است.

 

در دوره‌های گذشته عملكرد مجلس به جز تعداد معدودی از مجالس قابل قبول نبوده و مردم بعضا از خروجی عملكرد پارلمانی رضایت نداشته‌اند. مردم بیش از هر مساله به خروجی اقتصادی مجلس توجه دارند و تاثیر مصوبات اقتصادی مجلس را بر زندگی خود می‌سنجند. در صورتی كه مصوبات اقتصادی مجلس بر زندگی آنها اثرگذار باشد در انتخابات بعدی از جریانی كه اكثریت مجلس را به دست داشته حمایت خواهند كرد و در صورتی كه مصوبات مجلس اثر زیادی بر وضعیت معیشتی زندگی آنها نداشته باشد، تلاش می‌كنند در انتخابات بعدی تركیب كابینه را تغییر دهند.


 شما بین رویكردهای جریان‌های سیاسی در برخورد با مشكلات و عملكرد نیروهای معتدل و تندروهای سیاسی تفكیك قائل نیستید؟
مطمئنا باید در مورد جریان‌ها و عملكردها تفكیك قائل شد. اگر تفكیك قائل نشویم چرایی و ماهیت جریان‌های سیاسی را زیر سوال برده‌ایم. با این وجود اینگونه صف‌كشی‌ها زیاد برای مردم پررنگ و دارای اهمیت نیست. اغلب این مسائل، تسویه حساب‌های سیاسی است كه بین گروه‌های خاصی اتفاق می‌افتد كه با مطالبات مردم فاصله زیادی دارد. بنده معتقدم اغلب مردم نسبت به عملكرد جریان‌های موجود سیاسی و رویکردهای احزاب اعلام رضایت نمی‌كنند. به همین دلیل در شرایط كنونی مردم و كشور باید به سمتی حركت كنند كه عقلانیت بر مجلس آینده حكمفرما باشد.

 

اگر عقلانیت بر مجلس آینده حكمفرما باشد در آینده نه تندروی‌های بی‌مورد مشاهده می‌شود و نه اهمال‌كاری و فرار از مسئولیت به وجود می‌آید. مجلس آینده باید یك سری اصول و ارزش‌های منطقی و عقلانی را برای خود طراحی كند و در چارچوب این اصول و ارزش‌ها برنامه‌ها و سیاست‌گذاری‌های خود را تنظیم كند. برای مثال مجلس آینده باید وضعیت خود را با آزادی و آزادی بیان مشخص كند و حدود آزادی را برای نمایندگان تعریف كند. آزادی نباید به هتك حرمت و توهین به شخصیت‌های سیاسی منجر شود. اگر چنین اتفاقی بیفتد به این معناست كه ما مفهوم آزادی را خوب درك نكرده‌ایم. اینكه برخی از نمایندگان مجلس به نام آزادی و دفاع از ارزش‌ها از تریبون مقدس مجلس به شخصیت‌های سیاسی توهین می‌كنند و این موضوع نشان‌دهنده این مساله است كه ما هنوز به بلوغ سیاسی دست پیدا نكرده‌ایم.

 

ما باید مفهوم نقد و انتقاد را یاد بگیریم. باید مشخص كنیم كه چرا و با چه هدفی باید نقد كرد؟ چه كسی را در كجا باید نقد كرد؟متاسفانه برخی به نام اینكه در حال نقد وضعیت موجود هستند به تنها نكته‌ای كه نمی‌اندیشند هدف و دستاوردهای نقدی است كه صورت می‌دهند. صرف نقد كردن و عدم ارائه آلترناتیو سبب زیر سوال رفتن مفهوم نقد می‌شود. این مساله در بین هر دو جریان سیاسی كشور هم وجود دارد و تنها مختص یك جریان نیست. ما نباید به اینكه چه كسی چه می‌گوید توجه كنیم و بلكه باید به این نكته توجه كنیم كه آن فرد چه می‌گوید و محتوای كلام وی چیست.


  شما عنوان می‌كنید كه بر فضای مجلس آینده باید عقلانیت حاكم شود. به نظر شما كدام جریان سیاسی در شرایط كنونی به مفهوم عقلانیت نزدیك‌تر است؟
در شرایط كنونی اعتدال‌گرایان حائز این ویژگی هستند. در انتخابات آینده در صورتی که مشاركت مردم زیاد باشد و اقشار مختلف مردم در انتخابات شركت كنند بدون شك اعتدال‌گرایان پیروز انتخابات خواهند بود. اعتدال‌گرایان تنها جریانی هستند كه از شعار بدون شعور پرهیز می‌كنند و این مساله‌ای بسیار مهم است. بسیاری از افراد كه در انتخابات مجلس شركت می‌كنند در دوران تبلیغات انتخاباتی از شعارهایی استفاده می‌كنند كه در ظاهر بسیاری از مشكلات را مرتفع می‌كند اما در واقع هیچ كدام از آن شعارها عملیاتی نمی‌شود.

 

دلیل این مساله هم این است كه اغلب این شعارها هیجانی، فاقد معنا و عقلانیت بوده و تنها برای پیروزی در انتخابات است. برخی از شعارها اصلا در حیطه اختیارات یك نماینده مجلس نیست و تنها برای گمراه كردن ذهن رأی‌دهندگان عنوان می‌شود. بنده یكی از پروژه‌های مجمع تشخیص مصلحت نظام را درباره انتخابات برعهده داشتم. طبق تحقیقات ما در طول سی و شش سالی كه از تاریخ انقلاب می‌گذرد بیش از 45قانون انتخاباتی داشتیم و این قوانین به صورت مرتب تغییر می‌كرده است. این مساله به این معناست كه ما در هر مقطع انتخاباتی یك قانون جدید انتخاباتی وضع می‌كردیم و هنوز به ثبات در رویكردها وتصمیم‌گیری‌ها  نرسیده‌ایم.


 شما مشكلات را ساختاری می‌دانید؟
 بله؛ دقیقا ما در این زمینه مشكلات ساختاری داریم. اگر ما در گذشته مسیر خود را درست كرده بودیم به صورت قطعی خروجی‌های مناسبی دریافت می‌كردیم، در حالی كه چنین اتفاقی رخ نداده است. مساله دیگر حضور نخبگان و تحصیلكردگان واقعی در عرصه تصمیم‌گیری است. متاسفانه در این زمینه نیز ما دچار ضعف هستیم.

 

در سالیان گذشته در مجلس کمتر طرح‌های خلاق و مبتكر كه ایده‌های جدیدی برای حل مشكلات كشور داشته باشند ارائه شده است. بسیاری از افرادی كه در مجالس گذشته حضور داشته‌اند فاقد تجربه‌های مدیریتی كافی برای حضور در مجلس بوده‌اند. در كشورهای خارجی اغلب افرادی كه وارد این عرصه می‌شوند دارای سوابق مدیریتی بالا و اغلب نیز دارای سن بالایی هستند. این مساله نشان می‌دهد كه حضور در پارلمان یك كشور دارای اهمیت است و نیازمند تجربه و تخصص كافی است. بحث من هیچ ارتباطی به اصلاح‌طلب یا اصولگرا بودن افراد نیز ندارد.

 

نماینده‌ای كه وارد مجلس می‌شود باید در مرحله اول از مشكلات موجود كشور، منطقه و حتی جهان آگاهی داشته باشد. متاسفانه برخی از نمایندگان فاقد چنین اطلاعاتی هستند و بیشتر بر روی موج‌های سیاسی سوار می‌شوند و وارد مجلس می‌شوند. در گذشته ما یك سند چشم‌انداز برای پیشرفت كشور تنظیم كردیم كه در آن مقرر شده بود باید هر سال8درصد رشد اقتصادی داشته باشیم. در شرایط كنونی كه ده سال از تنظیم این سند گذشته چه كسی باید پاسخگو باشد كه رشد اقتصادی ما هیچگاه حتی به نزدیكی این رقم نیز نرسیده است.


 چگونه می‌توان این موضوع را آسیب‌شناسی کرد و ریشه این مسأله را در چه حوزه‌ای می‌توان یافت؟
همه در این مساله دخیل هستند و تنها مختص به مجلس نیست. من معتقدم فرآیند تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی در این حوزه باید اصلاح شود.


 در مواردی متخصصان و نخبگان کمتر در صحنه تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی حضور دارند. دلیل این موضوع را چه می‌دانید؟
تمام تفكرات مسئولان تصمیم‌گیر در این زمینه باید مبتنی بر اسلام و مبانی قانونی نظام جمهوری اسلامی باشد. ما باید تحمل درك دیدگاه‌های یكدیگر را داشته باشیم. باید فضا به سمتی برود كه به فكر تعامل و همكاری باشیم. متاسفانه عده‌ای هنگامی كه یك دیدگاه را با دیدگاه‌های خود در تضاد می‌بینند تلاش می‌كنند رقیب را از میدان به در كنند. تا زمانی كه فضا برای نقد سازنده در كشور فراهم نشود نمی‌توان به بهبود وضعیت فعلی فكر كرد.

 

چرا كسی كه تریبون مجلس را در اختیار دارد باید هرچه دوست دارد به زبان بیاورد اما هیچ كس امكان نقد وی را پیدا نكند؟ مگر قرار نبوده تریبون مجلس برای همه مردم باشد. پس چرا عده‌ای مالك این تریبون شده‌اند و اجازه نمی‌دهند دیگران نیز از آن استفاده كنند. اگر كسی كه در مجلس حرف‌های بی‌منطق و غیركارشناسی می‌زند مورد نقد جدی قرار بگیرد كم‌كم فضا از دستش خارج می‌شود و این فضا به دست انسان‌های باكفایت و بادرایت می‌افتد.


 شما این نقدها را به مجلس نهم هم وارد می‌دانید؟
بله؛ اما روی صحبت من تنها با مجلس نیست. همه باید درصدد ایجاد فضای نقد شجاعانه و سازنده در جامعه باشند. ما نباید از نقد كردن ترس داشته باشیم. تازمانی كه مماشات صورت بگیرد نمی‌توان به آینده امیدوار بود. برخی هنور این مساله را قبول نكرده‌اند كه وضعیت دنیا تغییر پیدا كرده و باید همسو با تحولات، خردورزانه برنامه‌های اجرایی را در عرصه مدیریتی به پیش برد. عده‌ای تنها پرچم اصولگرایی و اصلاح‌طلبی را بلند كرده‌اند و تنها هدفشان حضور در مجلس است. باید از اینگونه افراد پرسید شما در بیرون از مجلس منشأ چه خدماتی بودید كه هم‌اكنون قصد ورود به مجلس را دارید.


 ورود افراد فاقد صلاحیت به مجلس به چه موضوعی بازمی‌گردد؟
معمولا برنامه‌های افراد فاقد صلاحیت به میزان كمی پیشرفت می‌كند و خیلی زود ماهیت این افراد برای مردم مشخص می‌شود. مردم با اطلاعاتی كه به راحتی در اختیار آنها قرار می‌گیرد به خوبی تشخیص می‌دهند كه سخنان كدام نماینده جنبه علمی و عقلانی دارد و سخنان كدام نماینده فاقد كارآیی لازم است. برخی از افراد نیز به دنبال ایجاد هیاهو هستند كه افكارشان خیلی زود به جیغ بنفش تبدیل می‌شود و در افكار عمومی به مرور زمان بی‌اهمیت می‌شود. در عین حال گروه سومی نیز وجود دارد كه دارای كارآیی و تفكر مبتنی بر خردورزی است كه می‌تواند به روند تصمیم‌گیری در كشور كمك كند.


 چرا اصولگرایان در شرایط كنونی دچار تشتت و چند دستگی شده‌اند؟ به نظر شما اصولگریان برای انتخابات آینده باید چه رویكردی را در جهت وحدت درونی خود به وجود بیاورند؟
دلیل این مساله آن است كه ایده‌های شخصی و سلیقه‌ای بر فضای كلی اصولگرایان سایه افكنده است. در شرایط كنونی اصولگرایان به جای اینكه به فكر وحدت باشند به صورت غیرمنطقی دارای طیف‌ها و شعبه‌های جدیدی می‌شوند كه علاوه بر اینكه هیچ كمكی به وحدت اصولگرایان نمی‌كند، سبب دشواری بیشتر كار نیز می‌شود.

 

تشتت و چنددستگی در بین اصولگرایان به عنوان یكی از جریان‌های مهم سیاسی كشور نشان‌دهنده نوعی بیماری فكری و فرهنگی است. به همین دلیل یك عده تلاش می‌كنند وارد یك طیف شوند و عده‌ای دیگر تلاش می‌كنند به طیف دیگر سیاسی ملحق شوند. این نشان‌دهنده عدم توانایی در برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری است. مساله مهم اما زمانی است كه این چنددستگی و تشتت به افكار عمومی جامعه كشیده می‌شود و در كار تصمیم‌گیری مردم اخلال به وجود می‌آورد. در شرایط كنونی شاید بسیاری از مردم حتی اسامی بسیاری از طیف‌های اصولگرایی را هم نشنیده باشند.

 

در نتیجه مردمی كه با تقسیم‌بندی‌های درون‌گروهی جریان‌های سیاسی آشنایی ندارند چطور می‌توانند تصمیم صحیحی اتخاذ كنند و افراد شایسته را وارد مجلس كنند. در كنار این موضوع، عده‌ای تلاش می‌كنند با دادن چلوكباب و چلومرغ برای خود رأی جمع كنند كه اینگونه رفتارها در نوع خود تاسف‌آور است. از فردی كه با دادن چلوكباب و چلومرغ وارد مجلس شده نمی‌توان توقع حل مشكلات مردم را داشت. اینگونه افراد غیركارشناس و غیرمتعهد هستند و خود باری بر دوش مدیریت كشور به شمار می‌روند.


 به نظر شما كه در كابینه احمدی‌نژاد حضور داشته‌اید وی برای انتخابات مجلس چه برنامه‌ای خواهد داشت؟
به صورت طبیعی آقای احمدی‌نژاد برای انتخابات تلاش خواهد كرد. شاید خود وی وارد فضای انتخاباتی نشود اما به صورت قطعی هوادارانش تلاش خواهند كرد وارد مجلس آینده شوند. البته بنده مطلع شده‌ام كه بسیاری از نزدیكان احمدی‌نژاد كه در حلقه اول تصمیم‌گیری وی بودند نیز در شرایط كنونی از وی جدا شده و حاضر نیستند با وی همكاری كنند. با این وجود من معتقدم افراد منتسب به آقای احمدی‌نژاد نمی‌توانند موفقیت خاصی در انتخابات آینده به دست بیاورند و تنها ممكن است سهم اندكی از كرسی‌های مجلس در اختیار آنها قرار بگیرد. به نظر من در انتخابات آینده طیف‌های مختلفی از هر دو جریان سیاسی وارد عرصه انتخابات خواهد شد و ما با یك فضای چند ضلعی و شلوغ روبه‌رو خواهیم بود.


  آیا تاكنون احمدی‌نژاد از شما هم تقاضایی داشته است؟
بله. وی توسط اشخاص مختلفی برای من پیغام همكاری فرستاده است. حتی یك‌بار برای من دعوتنامه انتخاباتی هم فرستاد.


 شما به این دعوتنامه چه پاسخی دادید؟
بنده به هیچ عنوان حاضر نیستم با آقای احمدی‌نژاد همكاری كنم. حتی اگر قرار باشد از طریق وی به بالاترین مقام‌ها هم برسم ترجیح می‌دهم با او همكاری نكنم.


  اصلاح‌طلبان به دنبال به دست آوردن200كرسی مجلس آینده هستند. به نظر شما در این كار موفق خواهند شد؟
من فكر نمی‌كنم اصلاح‌طلبان موفق شوند 200كرسی مجلس را به دست بیاورند. حتی اگر در انتخابات آینده پیروز هم شوند گمان نمی‌كنم این تعداد كرسی به دست بیاورند.


 عملكرد مدیریتی آقای لاریجانی در مجلس نهم را چگونه ارزیابی می كنید؟
آقای لاریجانی در طول مجلس نهم تلاش می‌كرد حدوسط را نگه دارد كه به نظر من در این كار زیاد موفق نبود. دلیل این مساله هم این بود كه تندروها خیلی زود متوجه شدند كه مواضع اعتدالی آقای لاریجانی به آقای روحانی بسیار نزدیك است. در نتیجه به دلیل اینكه هدف خود را انتقاد و هجمه علیه دولت آقای روحانی قرار داده بودند اجازه نمی‌دادند مواضع آقای لاریجانی به‌ویژه درباره دولت در مجلس جایگاه پیدا كند.

 

تندروها هیچگاه اجازه ندادند آقای لاریجانی بتواند به خوبی و به آن صورت كه تمایل دارد مجلس را اداره كند. نكته دیگر اینكه مجلس نهم از تمام مواضع آقای احمدی‌نژاد به صورت غیركارشناسی حمایت می‌كرد اما به یك باره تغییر موضع داد و نسبت به دولت آقای روحانی حالت انتقادی اتخاذ كرد. مجلس نهم در لحظاتی كه نباید از احمدی‌نژاد حمایت می‌كرد از وی حمایت كرد. در هشت سال گذشته كشور با مشكلات اقتصادی زیادی روبه‌رو شد. مجلس بنا بر وظیفه‌ای كه قانون برعهده آن قرار داده بود باید مانع از اقدامات غیركارشناسی دولت احمدی‌نژاد می‌شد.


  یعنی مجلس نهم در مشكلاتی كه احمدی‌نژاد برای كشور به وجود آورد شریك است؟
 بله؛ صد در صد شریك است. مجلس باید از بسیاری از اقدامات غیركارشناسی دولت احمدی‌نژاد جلوگیری می‌كرد كه این كار را نكرده است. مجلس نهم باید به مردم پاسخگو باشد كه چرا مانع از اقدامات سلیقه‌ای احمدی‌نژاد نشده است.

 

در جلسه سوال از رئیس‌جمهور آقای احمدی‌نژاد نسبت به مجلس و نمایندگان رویکرد نامطلوبی اتخاذ کرد. چه كسی باید پاسخگوی این مساله باشد كه كشور در وضعیت تحریم قرار گرفت؟ اگر دولت احمدی‌نژاد با برخی سیاست‌های اشتباه خود سبب شد كه قدرت‌های جهانی ایران را تحریم كنند، چرا مجلس مانع از اجرای سیاست‌های اشتباه دولت احمدی‌نژاد نشد؟ چه كسی پاسخگوی خسارت‌هایی است كه تحریم‌ها به اقتصاد ایران وارد كرد؟ اگر در دولت احمدی‌نژاد یك زوج جوان به دلیل مشكلات اقتصادی كه ناشی از سیاست‌های غلط اقتصادی بود از هم جدا شدند و كانون یك خانواده از پاشیده شد چه كسی مسئولیت آن را برعهده می‌گیرد؟ مجلس در این زمینه باید رویکرد مطلوب‌تر و جدی‌تری را نشان می‌داد.


 پس چرا همین مجلس كه موضع منفعلانه‌ای نسبت به احمدی‌نژاد داشت با روی كار آمدن حسن روحانی تغییر موضع داد و به مخالفت با دولت پرداخت؟
 اینگونه رفتارها منشأ سیاسی دارد. نمایندگان مجلس نهم به دلیل اینكه اغلب آنها خاستگاه سیاسی مشتركی با احمدی‌نژاد داشتند از مخالفت با سیاست‌های وی خودداری می‌كردند اما به دلیل اینكه سیاست‌های دولت آقای روحانی با اهداف آنها سازگاری نداشت تلاش كردند در كار وی كارشكنی كنند. رفتار نمایندگان مجلس نهم بعضا متناقض است. برای مثال آقای طیب‌نیا، وزیر اقتصاد بالاترین میزان رأی اعتماد را در بین تمام مجالس گذشته دریافت كرده است. اما همین مجلسی كه بیشترین رأی را به وی داده تاكنون سه كارت زرد نیز به او نشان داده است. در نتیجه نمی‌توان با این رفتارهای متناقض و غیرقابل‌پیش‌بینی مشكلات مردم را حل كرد. به‌طور كلی رفتار نمایندگان در مجلس نهم بیش از آنكه عقلانی و معتدل باشد هیجانی و غیرقابل‌پیش‌بینی بود.


  تندروها در حال تلاش برای ورود دوباره به مجلس هستند. آیا مردم دوباره به این افراد اعتماد می‌كنند و به آنها رأی می‌دهند؟
خیر، مردم در انتخابات آینده بیشتر به سمت عقلا روی خواهند آورد و بیشتر به دنبال این هستند كه افراد معتدل، متفكر و كاربلد وارد مجلس آینده شوند.


  حضور احتمالی آقای ناطق نوری را چگونه ارزیابی می‌كنید؟
وی به‌طور قطعی وارد عرصه انتخابات نخواهد شد.


 چرا؟
بنده ساعت‌ها در این زمینه با وی صحبت كردم. آقای ناطق نوری هیچ برنامه‌ای برای حضور در انتخابات ندارند و تنها جنبه حمایتی در انتخابات خواهند داشت.


  نقش چهره‌های تأثیرگذار نظیر آیت‌ا... هاشمی و سیدحسن خمینی را در انتخابات آینده چقدر پررنگ می‌دانید؟
 اینگونه افراد نقش مهمی در انتخابات آینده خواهند داشت و چارچوب‌های كلی و خط مشی حركت اعتدالیون را ترسیم خواهند كرد. البته در این زمینه نقش آیت‌ا... هاشمی را پررنگ‌تر از بقیه می‌بینم.


 نظر شما درباره هجمه‌ها علیه آیت‌ا... هاشمی چیست؟
درباره آیت‌ا... هاشمی تنها باید به افكار عمومی و نظر مردم رجوع كرد. در دوره قبل مجلس خبرگان، مردم آقای هاشمی را به عنوان نفر اول انتخاب كردند. اگر ایشان در انتخابات ریاست‌جمهوری هم تأیید صلاحیت می‌شد مردم ایشان را به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب می‌كردند. در نتیجه آیت‌ا... هاشمی جایگاه بی‌بدیلی در بین مردم دارند. 


 شما كه در كابینه احمدی‌نژاد حضور داشتید دلیل مخالفت احمدی‌نژاد با مواضع آیت‌ا... هاشمی را در چه می‌دیدید؟
 احمدی‌نژاد می‌خواست با هجمه علیه آیت‌ا... هاشمی خود را بزرگ كند. برخی افراد با ضربه زدن به شخصیت‌های بزرگ مشهور می‌شوند. احمدی‌نژاد هم به دنبال همین روش بود. اصلا احمدی‌نژاد در هیچ زمینه‌ای قابل مقایسه با آیت‌ا... هاشمی نیست. با این وجود احمدی‌نژاد با رفتارهای كه درباره آیت‌ا... هاشمی از خود نشان داد بیشتر از آنكه خود را بزرگ‌تر كند در نزد مردم كوچك‌تر هم شد. مردم بین انسان‌های محبوب و مشهور تفاوت قائل می‌شوند.


 نقش آقای روحانی و طرفداران دولت را در انتخابات مجلس چگونه ارزیابی می‌كنید؟
 دولت براساس قانون اساسی نمی‌تواند به صورت مستقیم در زمینه انتخابات دخالت كند. با این وجود به احتمال زیاد طرفداران دولت یكی از طیف‌های اعتدالیون را برای مجلس آینده تشكیل خواهند داد. البته از نقش آقای روحانی در همگرایی و اجماع طیف‌های اعتدال‌گرا هم نباید غافل شد. ایشان می‌توانند در این زمینه نقش مهمی را ایفا كنند.


 اخبار  سیاسی -  آرمان 


ویدیو مرتبط :
انیمیشن انتخاباتی احمدی نژاد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ستاد انتخاباتی حامیان احمدی نژاد در دانشگاه ها رونمایی شد



 

عصر ایران ؛ ابراهیم نامدار - سومین کنگره کانون دانشگاهیان ایران اسلامی در حالی آخر هفته گذشته در تهران برگزار شد، که این تشکل سیاسی- دانشگاهی  برنامه های سیاسی- انتخاباتی خود را نیز رونمایی کرده و همزمان برای تشکیل « جبهه دانشگاهیان انقلاب اسلامی» فراخوان داده است.

تشکیل جبهه دانشگاهیان انقلاب اسلامی، دومین حرکت موازی دولتی ها با جبهه متحد اصول گرایان و سازوکار 7+8 است که تا کنون تشکیل شده است. پیش از این جبهه پایداری انقلاب اسلامی هم اعلام موجودیت کرده است و در این میان به نظر می رسد جبهه دانشگاهیان، شاخه دانشگاهی همان جبهه پایداری -متشکل از حامیان دولت-  است که طی یکی دو ماه گذشته خبر ساز بوده اند.

تشکل حامی دولت در دانشگاه ها

کانون دانشگاهیان ایران اسلامی از جمله تشکل های سیاسی- دانشگاهی است که در اواخر دولت اصلاحات تشکیل شده و بعد از آغاز به کار دولت نهم از جمله بازوان سیاسی حامی دولت در دانشگاه ها بوده است.

بر اساس اساسنامه كانون دانشگاهیان ایران اسلامی، اعضای هیات موسسه كانون به عنوان هیئت امنا، عضو ثابت شورای مركزی كانون بوده و با برگزاری انتخابات، 6 نفر اعضای دیگر این كانون انتخاب می شوند.

سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدرضا مرندی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی، محمدرضا مجیدی سفیر ایران در یونسكو، غلامرضا خواجه سروی معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، ابراهیم كلانتری رئیس دانشگاه معارف قم، محسن شاطرزاده معاون سابق وزیر بازرگانی اعضای هیئت موسس و شورای مركزی ثابت  كانون بشمار می روند.

در انتخابات کنگره اخیر هم 6 نفر به عنوان اعضای دیگر شورای مرکزی انتخاب شده اند:‌ هاشم داداش​پور مشاور وزیر و مدیركل حوزه وزارتی وزارت ارشاد ،‌علی اكبر متكان معاون توسعه منابع و مدیریت نیروی انسانی وزارت علوم ،‌سیدجواد ساداتی​نژاد معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم ،‌ محمد رضا پورابراهیمی، سرپرست صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران وزارت علوم ، عباس مقتدایی عضو شورای فرهنگ عمومی وزارت ارشادو حجت​الاسلام عسگر دیرباز رئیس دانشكده الهیات قم ، افرادی هستند که در انتخابات اخیر به عنوان اعضای شورای مرکزی انتخاب شده اند.

اعلام فعالیت های انتخاباتی این تشکل دانشگاهی به صورت رسمی  و اعلام تشکیل جبهه دانشگاهیان در حالی است که چند روز پیش و در نشست خبری کنگره مذکور محمدرضا مرندی از اعضای هیات موسسین و شورای مرکزی نیز خبر از تشکیل جبهه دانشگاهیان داده بود.

او در 24 مهر ماه با بیان اینكه كانون دانشگاهیان منشور اصولگرایی جامعتین را پذیرفته و با جریان فتنه و موسوم به انحرافی مرزبندی شفافی برای انتخابات مجلس نهم دارد، گفت: به دنبال تشكیل جبهه دانشگاهیان هستیم.

حال در بخشی از بیانیه پایانی سومین کنگره این کانون که روزهای پنج شنبه و جمعه برگزار شد، آمده است؛  توقع جامعه از دانشگاهیان است که در عرصه های مختلف پیشرو و پیشگام باشند. ایفای این نقش در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی، ضرورت تشکیل «جبهه دانشگاهیان انقلاب اسلامی» را اجتناب ناپذیر ساخته. کانون دانشگاهیان با اعلام موجودیت این جبهه تمام دانشگاهیان و نیروها و تشکل های دانشگاهی را جهت تحقق حضور حداکثری دانشگاهیان در صحنه فرامی خواند.

گفتنی است در کنگره یاد شده شخصیت هایی همچون حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان دبیر کل کانون دانشگاهیان، کامران دانشجو وزیر علوم، شهاب الدین صدر نایب رئیس مجلس  و غلامحسین الهام سخنگوی دولت نهم سخنرانی کرده اند.

مواضع جبهه پایداری، مورد اقبال كانون  دانشگاهیان

نگاهی به مواضع و چهره های موثر این کانون به خوبی بیانگر این نکته است که این تشکل دانشگاهی هم ادامه دهنده همان مشی سیاسی اعضای جبهه پایداری و طرفداران دولت است.

در تاریخ 9 مرداد برخی از اعضای شورای مرکزی کانون دانشگاهیان ایران در یک نشست خبری سخنانی را بیان کردند که مشخص کننده مواضع سیاسی آنها و نشان دهنده تشابه و چه بسا این همانی با مواضع اعضای جبهه پایداری است.  

هاشم داداش پور عضو شورای مرکزی و مسئول کمیته انتخابات کانون دانشگاهیان در نشست مذکور درباره کمیته 8+7 گفته بود: « ما كمیته موسوم به 8+7 را قبول داریم اما معتقدیم این كمیته قادر به تعمیم به كل جریان اصولگرایی نیست. برخی از جریانات اصولگرایی كه در حال حاضر سهمی در كمیته 8+7 دارند، دارای وزن لازم تعداد نمایندگان خود در این كمیته نیستند.

وی که ترکیب 7+8 را ناعادلانه خوانده، در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینكه آیا تشكیل و اعلام موجودیت جبهه پایداری انقلاب اسلامی را نیز در اعتراض به ناعادلانه بودن تركیب 8+7 می‌دانید، گفت: ما از شكل‌گیری و اعلام موجودیت جبهه پایداری انقلاب اسلامی استقبال می‌كنیم و مواضع این تشكل مورد اقبال كانون  دانشگاهیان ایران اسلامی است. ما حتی ممكن است با اعضای این جبهه رایزنی كنیم تا در بدنه جریان اصولگرایی نقش و جایگاهی برای كانون دانشگاهیان كنار این جبهه تعریف كنیم.

محمدرضا پور ابراهیمی دیگر عضو شورای مرکزی این تشکل دانشگاهی نیز در نشست خبری یادشده درباره همین موضوع گفته است: « راهكار ما این است كه باید این افراد كه نماینده یك فرد خاص در كمیته هستند حذف شوند ؛ این افراد فاقد جایگاه و شان برای كانون دانشگاهیان ایران اسلامی هستند. تركیب 8+7 در بردارنده مجموع جریان اصولگرایی نیست لذا تشكیل جبهه پایداری انقلاب اسلامی كه متشكل از افراد تاثیر گذار هستند نشانگر همین موضوع است كه همه جریانات اصولگرایی نتوانسته‌اند در كمیته 8+7 حضور داشته باشند.»

محمدرضا مرندی هم در همین زمینه  تاکید کرده بود: «  ما وحدت اصولگرایان در قالب این كمیته را قبول داریم، ولی معتقدیم این تركیب 8+7 باید اصلاح شود. یكی اینكه افراد حقیقی به صورت جداگانه نباید در آن نقشه داشته باشند یكی اینكه تشكل‌ها نیز باید به اندازه وزنشان در آن سهم داشته باشند.»

این مواضع و اظهار نظرها مو به مو همان اظهارات و مواضعی است که اعضای جبهه پایداری در نشست ها و کنفرانس ها و مصاحبه های مختلف آنها را به زبان آورده اند. جبهه پایداری با اتخاذ همین مواضع و قایل شدن حق و سهم بیشتر برای خود با واکنش جریان ها ، شخصیت ها و بزرگان اصول گرا مواجه شده اند.

تاکید وزیر فرهنگ بر شناسایی کاندیداهای هماهنگ با دولت

از سوی دیگر آنچه همسویی این تشکل دانشگاهی با جبهه پایداری و اهداف انتخاباتی دولت را تقویت می کند، سخنان حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سیزدهمین نشست دبیران استانی کانون دانشگاهیان ایران اسلامی در تاریخ 20/ 9 /89 است که همزمان نشان می دهد دولتی ها از سال گذشته به فکر انتخابات  بوده و فعالیت ها و رایزنی های خود را نیز آغاز کرده اند.

حسینی که دبیرکل کانون دانشگاهیان ایران اسلامی است، در بخشی از سخنان خود با اشاره به اهمیت هماهنگی مجلس با دولت برای پیشبرد کارها و امور تصریح کرد: مجلس جایگاه مهمی دارد، گاهی با یک رای ممکن است لایحه‌ای مورد تصویب قرار بگیرد، بنابراین هماهنگی بین دولت و مجلس بسیار مهم است.

دبیرکل کانون دانشگاهیان ایران اسلامی یکی از وظایف دبیران استانی این کانون را شناسایی افراد شایسته و برجسته در استان‌ها برای پیشبرد امور دانست و یادآور شد: افراد صالحی که مصالح کشور و نظام برایشان اصل باشد، باید اواد مجلس شوند.

حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرده که باید به دنبال شناسایی افراد صالحی که ظرفیت نمایندگی مجلس را دارند، باشیم.

با این وصف آنچه مشخص است اینکه به نظر می رسد کانون دانشگاهیان ایران اسلامی که از تشکل های حامی دولت است، فاز جدیدی از برنامه های انتخاباتی حامیان دولت است که به صورت رسمی رونمایی شده است.

در حقیقت جبهه دانشگاهیان روی دیگر جبهه پایداری یا بازوی دانشگاهی این جبهه است که قرار است به اتفاق، برنامه های انتخاباتی در جهت موازی با جبهه متحد اصول گرایان را پیش ببرند. برنامه هایی که از مدتها پیش تدوین شده و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت - بر خلاف تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر پرهیز مقامات مسئول از ورود به انتخابات- در آذر ماه سال گذشته از ضرورت شناسایی کاندیداهای هماهنگ با دولت برای ورود به مجلس سخن گفته است!

به نظر می رسد بعد از انتقادات گسترده از مواضع اعضای جبهه پایداری، تیم انتخاباتی حامیان دولت، برای پیشبرد برنامه های خود، اقدام به تحرکات و تشکیل جبهه های جدید کرده است.../عصر ایران