اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

احمدی‌نژاد باز هم به دادگاه نمی‌رود / صدور دستور جلب یا محاکمه غیابی؟



اخبار,دادگاه احمدی نژاد,عدم حضور احمدی نژاد در دادگاه


اخبار سیاسی - احمدی‌نژاد باز هم به دادگاه نمی‌رود

با توجه به گمانه زنی‌های چند روز اخیر یکی از نزدیکان مرتضوی به سایت ایران خبر گفته است كه احمدی نژاد امروز هم مانند جلسه گذشته در دادگاه حاضر نخواهد شد، چون تغییری در روند رسیدگی به پرونده وی حاصل نشده است.

دومین جلسه دادگاه احمدی نژاد امروز برگزار می‌شود. جلسه اول دادگاه بدون حضور متهم اصلی یعنی رئیس جمهور دولت‌های نهم و دهم در حالی برگزار شد كه قاضی محسن افتخاری، سرپرست دادگاه‌های کیفری استان تهران در اولین جلسه دادگاه با برگزاری نشست خبری متذكر شد که جلسه‌ رسیدگی به اتهامات محمود احمدی‌نژاد در شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران بدون حضور وی برگزار شد و در این جلسه هیات قضایی اظهارات شکات را استماع کرد.

 

وی تاکید کرد: اطلاع‌رسانی در مورد تصمیم هیات قضایی برای این پرونده از طریق سخنگوی قوه قضاییه انجام می‌شود. یكی از مهم‌ترین نكاتی كه آن‌زمان در رسانه‌ها مورد نقدو بررسی قرار گرفت پیامدهای عدم حضور رئیس جمهور سابق و وكیل او در دادگاه بود. اینكه در صورت تكرار این بی‌اعتنایی به پیشگاه دستگاه قضا رفتار او با مجازاتی همراه خواهد بود یا خیر؟ یا پاسخ دستگاه قضا به این رفتار رئیس جمهور سابق مانند شهروندان عادی خواهد بود یا خیر؟

 دادگاه می‌تواند غیابی محاکمه کند و حکم دهد
سخنگوی دستگاه قضا،حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای در نشست خبری در پاسخ به ابهامات مطرح شده و این سوال كه آیا عدم حضور احمدی نژاد در دادگاه باعث می‌شود که وی بازداشت شود؟ گفت: در رابطه با این پرونده باید بگویم در برخی رسانه‌ها گفته شده که چرا به این پرونده اینقدر سریع رسیدگی کردید، اما روند رسیدگی به این پرونده سریع نبوده است؛ زیرا با توجه به شکایت مجلس و شاکیان خصوصی این زمان رسیدگی سریع نبوده است.

 

وی با بیان این که در قانون آیین دادرسی رسیدگی به اتهامات مقامات مسئول با نحوه رسیدگی به دیگر افراد متفاوت است، ادامه داد: پرونده‌ای برای رسیدگی به دادگاه می‌رود،‌ پرونده‌ای به دیوانعالی، پرونده دیگری به دادسرا یا به دادگستری می‌رود.

 

سخنگوی قوه قضاییه خاطرنشان کرد: همچنین در‌ قانون آیین دادرسی کیفری پیش‌بینی شده است که اگر فردی به دادگاه احضار شد و حضور نیافت در این راستا دادگاه می‌تواند چه اقداماتی انجام دهد. در اینجا باید گفت که اگر فرد احضار شده به دادگاه نیامد و قاضی مطلع بود که دلیل عدم حضورش موجه است، در اینجا یک تکلیف دارد و در موارد دیگر ممکن است متهم در دادگاه حاضر نشود و اعلام نکند که به چه دلیل حضور نیافته، در اینجا قاضی با علم خود می‌گوید عدم حضورش غیرموجه بوده و در اینجا تکلیف دیگری دارد.

 

وی افزود: در حال حاضر در مورد پرونده آقای احمدی‌نژاد خودشان در دادگاه حاضر نشدند و وکیل وی به دادگاه مراجعه نکرده است؛ لذا قاضی نمی‌داند عذرش موجه است یا خیر؛ بنابراین وی را دوباره در تاریخ 16 دی ماه به دادگاه احضار کرده‌ است.محسنی‌اژه‌ای تصریح کرد: در قانون آیین دادرسی کیفری پیش‌بینی شده مواردی که دادگاه تشخیص دهد که متهم نیامده است و لایحه هم داده نشده است دادگاه می‌تواند غیابی محاکمه کند و حکم دهد.

 ادعای یكی از نزدیكان مرتضوی در رابطه با دادگاه امروز
با توجه به گمانه زنی‌های چند روز اخیر یکی از نزدیکان مرتضوی به سایت ایران خبر گفته است كه احمدی نژاد امروز هم مانند جلسه گذشته در دادگاه حاضر نخواهد شد، چون تغییری در روند رسیدگی به پرونده وی حاصل نشده است. وی تاكید كرده است كه احمدی نژاد همچنان به روند رسیدگی به این پرونده اعتراض دارد و 100 جلسه دیگر هم برگزار شود در چنین محکمه ای حاضر نخواهد شد.

بر اساس این گزارش، دادگاه کیفری استان تهران برای بار دوم محمود احمدی‌نژاد را برای بیان دفاعیاتش در مورد شکایت کمیسیون اصل 90 مجلس و شاکیان خصوصی احضار کرده است.

 

شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران در روزهای پایانی خرداد 92 با ارسال احضاریه‌ای برای محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور وقت ایران وی را برای پاسخگویی به اتهامات مطرح شده علیه وی در روز 5 آذر ماه به دادگاه فراخوانده بود.

 

اولین جلسه رسیدگی به اتهامات محمود احمدی‌نژاد در پنجم آذر ماه در شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران تشکیل شد، اما وی به دلایل نامعلوم از حضور در دادگاه امتناع کرد. این در حالی‌ست که سیامک مدیرخراسانی قاضی رسیدگی‌کننده به پرونده محمود احمدی‌نژاد بیان کرده بود که به دلیل اینکه پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی قرار دارد، حضور متهم در دادگاه الزامی‌است. همچنان حضور یا عدم حضور احمدی نژاد در دادگاه هاله‌ای از ابهام قرار دارد.
اخبار سیاسی - روزنامه قانون


ویدیو مرتبط :
صدور دستور تخریب چهره دکتر احمدی نژاد از سوی شیمون پرز

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

شورای نگهبان: اقدام دیروز احمدی نژاد مصداق تخلف انتخاباتی است / پرونده به دادگاه می رود



شورای نگهبان,پرونده احمدی نژاد در شوریا نگهبان,تخلف انتخاباتی

شورای نگهبان: اقدام دیروز احمدی نژاد مصداق تخلف انتخاباتی است / پرونده به دادگاه می رود

هیات مرکزی نظارت بر انتخابات جلسه ای را تشکیل داد و اعضای این شورا به اتفاق آراء این اقدام را مصاداق تخلف انتخاباتی دانستند و مقرر شد که گزارشی به قوه قضاییه ارسال شود.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه کار بررسی صلاحیت نامزدهای یازدهمن دوره انتخابات ریاست جمهوری از امروز آغاز شده است، گفت: اعضای شورای نظارت بر انتخابات به اتفاق آراء اقدام دیروز رئیس جمهور در همراهی یک کاندیدا برای ثبت نام را مصداق تخلف انتخاباتی دانستند.

به گزارش مهر، عباسعلی کدخدایی با بیان اینکه از امروز بررسی احراز صلاحیت های کاندیداهای ریاست جمهوری آغاز شده است، اظهارداشت: تلاش شورای نگهبان و هیات نظارت بر این است که در فرجه اول کار بررسی صلاحیت را به پایان برساند که اگر این امر میسر نشد از فرصت 5 روزه دیگر خود هم استفاده خواهد کرد.

سخنگوی شورای نگهبان،  همچنین در واکنش به نوع کاندیدای دولت در انتخابات و اقدام رئیس جمهور در همراهی کردن یک کاندیدا برای ثبت نام گفت: بدلیل تماس خبرنگاران با اعضای شورای نگهبان برای اینکه بدانند این حکرت قانونی یا غیر قانونی است از این رو هیات مرکزی نظارت بر انتخابات جلسه ای را تشکیل داد و اعضای این شورا به اتفاق آراء این اقدام را مصاداق تخلف انتخاباتی دانستند و مقرر شد که گزارشی به قوه قضاییه ارسال شود.

وی در پاسخ به این سوال که تخلفات انتخاباتی چه تاثیری در بررسی صلاحیت یک کاندیدا دارد؟ تصریح کرد: وقتی که تخلف انتخاباتی صورت بگیرد گزارشی از این تخلفات انتخاباتی به قوه قضاییه داده می شود و مجازات هایی هم برای آن در نظر گرفته شده است. اما برخی از تخلفات هم در بحث انتخابات و بررسی صلاحیت ها تاثیرگذار است.

سخنگوی شورای نگهبان، همچنین راه اندازی کارناوال های انتخاباتی را جزء مصادیق زودهنگام انتخاباتی دانست و در پاسخ به این سوال که آیا سفرهای استانی کاندیدا جزء مصادیق تبلیغات زودهنگام هست یا خیر؟ گفت: در صورتی که گزارشی در این سفرها مبنی بر تخلف انتخاباتی کاندیداها وجود داشته باشد این سفرها هم مصداق تخلف انتخاباتی است.

محمود احمدی نژاد رئیس جمهور دیروز شنبه اسفندیار رحیم مشایی را هنگام حضور در وزارت کشور برای ثبت نام در فهرست داوطلبان کاندیداتوری ریاست جمهوری، همراهی کرد./مهر