اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

احتمال 2 برابر شدن مبلغ وام خودرو و کالا


مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی از احتمال دو برابرشدن مبلغ وام خودرو و کالا خبر داد.

خبرگزاری مهر: مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی از احتمال دو برابرشدن مبلغ وام خودرو و کالا خبر داد.

میرمحمد صادقی در حاشیه نشست امروز خبری خود با خبرنگاران گفت: افزایش این وام‌ها در کمیته ای بررسی شده که نهایی شدن و ابلاغ آن منوط به تصویب در کمیسیون اعتبارات بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار است که امیدواریم تصویب شود.

وی افزود: هم اکنون سقف وام خودرو 7 میلیون تومان و وام خرید کالا 4 میلیون تومان با سود 16 تا 21 درصد است.


ویدیو مرتبط :
وام خرید خودرو و کالا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

احتمال 2 برابر شدن مبلغ وام خودرو



اخبار ,اخبار اقتصادی ,مبلغ وام خودرو

 

اخبار اقتصادی - احتمال 2 برابر شدن مبلغ وام خودرو/ توقف پرداخت تسهیلات خودرو در برخی بانک‌ها

دو برابر شدن مبلغ وام خودرو در حالی در کمیته‌های بانک مرکزی مورد ارزیابی قرار گرفته است که با توجه به کاهش قدرت خرید وام 7 میلیون تومانی تعداد تقاضای مردم کاهش یافته و از سوی دیگر پرداخت تسهیلات خرید خودرو در برخی از بانک‌ها متوقف شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، افزایش قیمت خودرو طی یکی، دوسال گذشته و بازنگری در قیمت های خودرو توسط شورای رقابت در حالی اتفاق افتاده است که هنوز شورای پول و اعتبار برای افزایش وام خودرو به جمع بندی نرسیده است، از سوی دیگر مسئولان اعتباری بانک مرکزی مطرح می کنند که افزایش وام خودرو در کمیته ای در این بانک بررسی و نهایی شده و ابلاغ آن منوط به تصویب در کمیسیون اعتبارات بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار است.

شورای پول و اعتبار هفته گذشته در مورد انواع نرخ سود سپرده ها، تسهیلات، عقود مبادله ای، نرخ لیزینگ ها و غیره تصمیم گیری کرد، در عین حال چندی پیش بانک مرکزی با توجه به معضل ایجاد شده در بخش وام قرض الحسنه ازدواج و اینکه بیش از یک میلیون نفر در صف دریافت این وام هستند، راهکارهایی را ارائه کرد، با این وجود تصمیم نهایی در مورد افزایش وام خودرو مطرح نشد.

وعده مسئولان بانک مرکزی محقق نشد
هم اکنون سقف وام خودرو 7 میلیون تومان است و نرخ سود آن طبق تعرفه بانکها در عقود مبادله ای محاسبه می شود؛ افزایش وام خودرو به 14 میلیون تومان یعنی دو برابر مبلغ فعلی از زمان دولت قبلی مطرح است و با وجود وعده های متعدد مسئولان بانکی هنوز تغییری در میزان آن وام رخ نداده است.

بانکها در حالی هنوز مبلغ 7 میلیون تومان وام خودرو را همچنان در دستور کار خود دارند که پیش از این با این میزان وام متقاضی خرید خودروی داخلی می توانست، هزینه خرید یک خودروی پراید را به صورت کامل و 100 درصد تامین کند؛ اما با افزایش نرخ هایی که در بازار خودرو اتفاق افتاده است، با این وام تنها می توان حدود 30 تا 40 درصد هزینه خرید یک خودرو مانند پراید یا تیبا که ارزان ترین خودروهای داخلی هستند را پرداخت کرد.

عدم بازنگری در وام بانکی خودرو باعث شده است که هزینه تامین و خرید یک واحد خودرو برای اقشار متوسط و ضعیف سخت شود، این در حالی است که مسئولان بانکی پیش از این وعده 2 برابر شدن این وام را داده بودند، گرچه افزایش دو برابری وام خودرو هم قدرت خرید زیادی را ایجاد نمی کند.

سرنوشت وام مسکن در انتظار خودرو
در حال حاضر قیمت تنها چند مدل خودرو کمتر از 30 میلیون تومان است، بنابراین دو برابر شدن وام خودرو هم نمی تواند مانند گذشته بخش اعظم قیمت خرید را تامین کند. یعنی چنانچه وام خرید خودرو 14 میلیون تومان هم بشود، مانند تصمیمی که بانک مرکزی برای افزایش وام تسهیلات خرید مسکن گرفت اما نتوانست قدرت خریدی ایجاد کند، وام خودرو نیز به چنین سرنوشتی دچار خواهد شد.

در حال حاضر میزان تقاضا از بانکها برای دریافت وام خودرو با توجه به کاهش قدرت خرید، سود دریافتی کاهش یافته است و از سوی دیگر بانکها با توجه به کمبود منابع قرض الحسنه و غیره نیز پرداخت این وام را از دستور کار خود به صورت جدی خارج کرده اند، به هر حال بازنگری جدی در میزان وام خودرو و تامین تقاضاها ضروری به نظر می رسد.

از سوی دیگر گرچه تمام بانکها وام خودرو نمی پردازند، اما آنها که این نوع وام را ارائه می کنند، شرایط ویژه و خاص خود را برای وام خودرو در نظر می گیرند که از جمله آنها افتتاح حساب پس انداز قرض الحسنه نزد شعبه است، البته اولویت با كسانیكه بیش از یك سال سابقه افتتاح حساب دارند، خواهد بود.

مبلغ تسهیلات تا سقف 7 میلیون تومان و متناسب با درآمد متقاضی است، سن متقاضی حداقل 18 سال تمام نیز لحاظ می شود. نوع عقد، فروش اقساطی و مدت بازپرداخت آن در بانکهای مختلف متغیر است اما معمولا بین 55 تا 60 قسط اقساط ماهانه مساوی را شامل می شود.

این شرایط در حالی است که بانک مرکزی اخیرا نرخ سود لیزینگ ها را مورد بازنگری قرار داده است و نرخ آنها نیز مانند بانکها تعیین شده است، بنابراین در لیزینگ ها نیز انگیزه فعالیت در این زمینه مطابق با نرخ های تعیین شده بیشتر می شود، همچنین به نظر می رسد با افزایش میزان وام خودرو در بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار، افزایش تقاضا از لیزینگ های دارای مجوز از بانک مرکزی برای دریافت این نوع تسهیلات افزایش یابد.
اخبار اقتصادی - مهر