اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

احتمال وقوع سیل در برخی مناطق کشور



اخبار,اخبار اجتماعی,سیل

کارشناس سازمان هواشناسی، رشد ابر، رگبار و رعد و برق و وزش شدید باد را برای امروز و فردا در برخی نقاط استانهای در دامنه های مرکزی و جنوبی زاگرس، ارتفاعات البرز مرکزی، غرب و جنوب کشور پیش بینی کرد.

واحد وظیفه کارشناس سازمان هواشناسی  گفت: این شرایط امروز در استان هرمزگان، دامنه های زاگرس دراستان های چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد،  فارس، جنوب کرمان و ارتفاعات البرز مرکزی در استان های تهران و البرز انتظار می رود.
 
وی اظهار داشت: این شرایط جوی در روز پنجشنبه هم در استان هرمزگان، دامنه های زاگرس دراستان های چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، جنوب کرمان و ارتفاعات البرز مرکزی در استانهای تهران و البرز پیش بینی می شود.
 
احد وظیفه گفت: در برخی از این مناطق؛ رگبار باران، پتانسیل تولید وقوع سیلاب موقت و آبگرفتگی معابر را  دارد که برای جلوگیری از پیامدهای هوای مخرب از جمله سیلاب، رعد و برق و وزش تندباد، توصیه می شود احتیاط لازم بکار گرفته شود.

اخبار اجتماعی - صدا و سیما


ویدیو مرتبط :
لحظه وقوع سیل

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

احتمال وقوع زلزله 7 ریشتری در کشور



 

 

 

احتمال وقوع زلزله 7 ریشتری در کشور

 

مهر:دکتر مهدی زارع دیروز در حاشیه کارگاه تخصصی زلزله بم در پاسخ به خبرنگار مهر با اشاره به رخداد زلزله‌هایی در کشورهای همسایه ایران افزود: کلیه زلزله‌هایی که در کشورهای در حال توسعه مانند ترکیه، ایران، الجزایر، مراکش، پاکستان، هند و افغانستان رخ داده است از نظر عدم رعایت ضوابط ایمنی و مقررات، کمبود استانداردهای مناسب برای رعایت نکات ایمنی در سازه‌ها و توسعه سریع با یکدیگر مشابه هستند.

معاون پژوهشی پژوهشگاه زلزله و مهندسی زلزله با تاکید بر اینکه این زلزله‌ها ربطی به زلزله‌های داخل کشور ندارند، اظهار داشت: به دلیل عدم رعایت نکات ایمنی در برابر زلزله این مناطق به مناطقی که بیشترین کشته را در بر دارند، تبدیل شده اند که از آن جمله می‌توان به زلزله 1378 ازمیت، 1384 پاکستان، 1382 بم و1383 الجزایر اشاره کرد.

وی با بیان اینکه در صورتی که گسل‌های کشورهای منطقه با گسل ایران تلاقی پیدا کند، منجر به فعال شدن گسل‌های ایران می‌شود، خاطرنشان کرد: از آنجا که گسل‌های زلزله اخیر ترکیه در ایران ادامه پیدا نمی‌کنند نمی‌توان انتظار داشت که این زلزله ها منجر به فعال شدن گسل‌های ایران شود.

زارع همچنین با اشاره به نزدیکی استان‌های آذربایجان شرقی و غربی به ترکیه توضیح داد:‌ گسل‌های موجود در این دو استان به خودی خود فعال هستند به گونه‌ای که زلزله‌های مهیبی در شهرستان‌های سلماس و چالدران در مرز ایران و ترکیه رخ داد. علاوه بر این در زلزله‌های تاریخی شهر تبریز این شهر 12 بار به طور کامل تخریب شد.

رخداد زلزله با بزرگای 7 در هر دهه

معاون پژوهشی پژوهشگاه زلزله و مهندسی زلزله با تاکید بر اینکه در هر دهه یک زلزله به بزرگای 7 در کشور رخ می‌دهد، یادآور شد: از آخرین زلزله با بزرگای هفت ریشتر در کشور 14 سال و هفت ماه می‌‌گذرد از این رو باید مراقب باشیم که ممکن است زلزله‌ای با بزرگای 7 ریشتر در یکی از صحنه‌های لرزه‌ای کشور رخ دهد.

وی تاکید کرد:‌ در حال حاضر ایستگاه‌های لرزه نگاری زیادی برای رصد زلزله‌های کشور ایجاد شده‌اند که پراکندگی آنها بیش از 300 تا 400 کیلومتر است. این در حالی است که برای رصد کامل زلزله‌های کشور باید پراکندگی این ایستگاه‌ها 30 تا 50 کیلومتر باشد.

لزوم توسعه ایستگاههای لرزه نگاری در کشور

زارع تعداد ایستگاه‌های لرزه نگاری در کشور را 24 ایستگاه ذکر کرد و ادامه داد: در حالی که وسعت ایران از بسیاری از کشورهای منطقه بیشتر است ولی در کشور ترکیه 120 ایستگاه لرزه نگاری، در عربستان 28 ایستگاه و در پاکستان 30 ایستگاه لرزه نگاری ایجاد شده است که نیازمند توسعه ایستگاه‌های لرزه نگاری در کشور هستیم.

وی با اشاره به ایستگاه‌‌های لرزه نگاری ایجاد شده از سوی موسسه ژئوفیزیک و موسسه شتاب نگاری کشور یادآور شد: ایستگاه‌های مربوط به شبکه شتاب نگاری که شامل هزار و 100 ایستگاه می‌شود برای رصد پریود کوتاه زلزله‌ها است که بیشتر برای ماموریت‌های مهندسی به کار می‌رود.

تلاش پژوهشگاه زلزله برای توسعه سامانه‌های لرزه نگاری

معاون پژوهشی پژوهشگاه زلزله و مهندسی زلزله از تلاش این پژوهشگاه برای توسعه سامانه‌های لرزه نگاری خبر داد و افزود: به منظور توسعه سامانه‌های لرزه نگاری از سال جاری اقدام به پذیرش دانشجو در رشته‌های مرتبط کردیم.

زارع در این باره توضیح داد: سامانه های لرزه نگاری سیستم‌هایی برای ثبت پردازش و تحلیل اطلاعت لرزه نگاری هستند. از این رو با پذیرش دانشجو در صدد توسعه این سامانه‌ها در کشور هستیم.

به گفته وی در حال حاضر ایران به عنوان یکی از واردکنندگان‌ دستگاه‌های لرزه نگاری در کشور است و از این رو پردازشگر، رقومی کننده و ثبت کننده این سامانه‌ها با استفاده از خدمات خارج از کشور تامین می‌شود که با پذیرش دانشجو در این رشته پروژه‌‌هایی در این زمینه تعریف خواهد شد.... /  mehrnews.com