اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

احتمال واگذاری آموزش نیروهای عراق به ایران


فرمانده پیشین ستاد مرکزی ناتو با توجه به سقوط الرمادی در مصاحبه‌ای گفته در صورت عدم اقدام جدی آمریکا در عراق این احتمال وجود دارد که فرایند آموزش و مشاوره نیروهای عراق به ایرانی‌ها واگذار شود.

خبرگزاری فارس: دریاسالار «جیمز استاوریدیس»، فرمانده پیشین نیروهای ناتو در اروپا در مصاحبه‌ای با وال‌استریت‌ژورنال با توجه به سقوط الرمادی در الانبار عراق از احتمال واگذاری فرایند آموزش و مشاوره نیروهای امنیتی عراق به ایران سخن گفته است.

وی که در سال ۲۰۱۳ از سمتش به عنوان فرمانده ستاد مرکزی ناتو بازنشسته شد گفته سقوط الرمادی نشان می‌هد که تعداد نیروهای آمریکایی در عراق باید تقریباً به ۱۰ هزار نفر افزایش یابد و نیروهای عملیات ویژه آمریکا به طور مستقیم وارد درگیری شوند.

این مقام پیشین ناتو در ادامه افزود: «خواستن انجام این کار از رئیس‌جمهور چالش‌انگیز است اما اگر او این کار را انجام ندهد، ما وارد چرخه‌ای از نگرانی‌ها درباره بغداد و واگذاری کل فرایند آموزش و مشاوره به ایرانی‌ها خواهیم شد.

تروریست‌های تکفیری داعش روز دوشنبه (۲۸ اردیبهشت/۱۸ مه) اعلام کردند «الرمادی» و مقر تیپ ۸ ارتش عراق و همچنین تانک‌ها و موشک‌اندازها را در این شهر در اختیار گرفتند.

الرمادی بزرگترین شهر استان الانبار عراق است که در فاصله 110 کیلومتری از پایتخت قرار دارد و در طول رودخانه فرات گسترده شده است.

تروریست‌های داعش صدها نفر را کشته و هزاران را نفر مجبور به ترک خانه و کاشانه شان کرده‌اند. سازمان ملل متحد می‌گوید در پی حملات تروریست‌های تکفیری داعش به شهر الرمادی حدود 25 هزار نفر متواری شده‌اند.


ویدیو مرتبط :
رژه نیروهای ایران در سالروز تهاجم عراق به ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

گمانه‌زنی درباره احتمال همکاری ایران و آمریکا در عراق



اخبار,اخبار سیاست خارجی,همکاری ایران و آمریکا در عراق


 اخبارسیاست خار جی - گمانه‌زنی درباره احتمال همکاری ایران و آمریکا در عراق

با ادامه بحران تکفیری‌ها در عراق، امروز نیز بخش مهمی از مطالب مطبوعات جهانی به این موضوع اختصاص یافته است. در این میان، بحثی که مطبوعات غربی و همچنین شماری از مطبوعات منطقه به شدت به آن پرداخته اند، امکان‌سنجی همکاری ایران و آمریکا برای بازگرداندن ثبات به عراق است؛ امری که البته هیچ پایه‌ رسمی نداشته و تنها در سطح گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای مطرح است.

به گزارش «تابناک»، روزنامه «گاردین» از جمله مطبوعاتی است که این موضوع را مورد توجه قرار داده و می‌نویسد با توجه به اینکه آمریکا احتمال انجام حملات هوایی علیه گروه‌های تروریست تکفیری در عراق را رد نکرده و اخباری نیز درباره اعزام نیروهای ایرانی به عراق به گوش می‌رسد، به نظر می‌رسد، ایالات متحده و ایران به سرعت در حال حرکت به سمت دفاع از عراق در مقابل نیروهای افراط‌گرا هستند.

به باور این روزنامه، موضع‌گیری‌ها و اقدامات ایران و آمریکا در قبال اوضاع جاری در عراق، بیانگر آن است که این دو کشور تا چه حد مسائل موجود در این کشور را جدی گرفته و بر ضرورت از میان بردن تهدید ناشی از آن تأکید دارند.

«کریستین ساینس مانیتور» پا را از این هم فراتر گذاشته و از احتمال «اتحاد» ایران و آمریکا برای مبارزه با تروریست‌ها در عراق سخن گفته است. این روزنامه می‌نویسد با اعلام حکم جهاد از سوی مورد احترام‌‌ترین روحانی شیعه عراق (آیت‌الله سیستانی)، به نظر می‌رسد تهدید تبدیل شدن بحران عراق به منازعه‌ای گسترده در سراسر منطقه وجود دارد؛ اما این امر همچنین می‌تواند سبب برقراری یک همکاری غیرمعمول میان ایران و آمریکا شود که در زمینه مقابله با پیشروی شبه‌نظامیان افراط‌گرا در عراق از منفعت مشترکی برخوردار هستند. در مجموع، مانیتور بر این باور است، برای نجات عراق، همکاری ایران و آمریکا ضروری است.

این در حالی است که وزارت خارجه آمریکا با تأیید وجود منفعت مشترک با ایران در عراق، انجام هر گونه مذاکره درباره همکاری در این کشور را تکذیب کرده است. به نوشته «وال استریت ژورنال»، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده، ایالات متحده و ایران منفعت مشترکی در عقب راندن شبه نظامیان افراطی دارند که کنترل بخش‌هایی از عراق را به دست گرفته اند؛ اما هیچ گفت‌و‌‌گوی مستقیمی درباره انجام اقدامات مشترک در این راستا، میان تهران و واشنگتن انجام نگرفته است.

به گفته ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، این کشور هنوز تصمیمی برای مذاکره با مقامات ایرانی درباره اوضاع جاری در عراق ندارد.

اما در مطلب دیگری درباره رویکرد ایران نسبت به بحران عراق، خبرگزاری «رویترز» به بررسی تأثیر این بحران بر روابط ایران و عربستان سعودی پرداخته و می‌نویسد رخدادهای عراق، می‌تواند سبب توقف روند تنش زدایی شود که میان تهران و ریاض در حال آغاز بود. این خبرگزاری با اشاره به اینکه با دعوت عربستان سعودی از وزیر خارجه ایران برای سفر به این کشور، امیدها به بهبود روابط دو کشور قوت گرفته بود، می‌نویسد، از آنجا که به اعتقاد ایران، عربستان سعودی در پشت پرده حمایت از گروه‌های تکفیری در منطقه قرار دارد و سعودی‌ها نیز از مسلح کردن شیعیان منطقه توسط ایران در مقابل افراط‌گرایان نگرانند، روند آشتی میان دو کشور عملاً متوقف شده است.

در پایان در میان دیگر مطالب، روزنامه «دیلی استار» لبنان به هشدار وزارت خارجه ایران به طرف غربی درباره مذاکرات هسته ای پرداخته است. این روزنامه می‌نویسد وزیر خارجه ایران به منتقدین غربی ایران هشدار داده، نگذارند توهمات موجود درباره برنامه هسته ای ایران، سبب ایجاد مانع در مسیر دستیابی به توافق هسته ای شود و ابزار امیدواری کرده ‌به زودی یک توافق تاریخی میان دو طرف حاصل شود.

ظریف در یادداشت منتشره در روزنامه واشنگتن‌پست‌، اظهار داشته که دولت ایران پیشنهاد‌های‌ جدی برای ‌تضمین‌هایی درباره ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران به طرف مقابل ارائه کرده است.
اخبار سیاست خارجی - تابناک