اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

احتمال نشست ایران و شورای خلیج‌ فارس


پایگاه خبری الحیات از احتمال برگزاری نشست چندجانبه ایران و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس در نیویورک در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل خبر داد.

خبرگزاری ایرنا: پایگاه خبری الحیات از احتمال برگزاری نشست چندجانبه ایران و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس در نیویورک در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل خبر داد.

این پایگاه خبری به نقل از یک منبع آگاه نوشت: «با این وجود برخی از کشورهای حوزه خلیج‌فارس درباره اخبار این نشست احتمالی واکنشی نشان ندادند.»

 براساس گزارش این رسانه، ایران با پیشنهاد قطر برای برگزاری این نشست مشترک با هدف بحث و بررسی مسائل بر زمین مانده دو طرف موافقت کرده بود.

این گزارش می‌افزاید: «عمان نیز حمایت خود را از این پیشنهاد اعلام کرده بود؛ ولی بقیه کشورهای عضو شورا تاکنون واکنشی در این زمینه نشان نداده‌اند. به گفته این منبع، برنامه کاری این نشست مشترک هنوز مشخص نشده ولی تلاش‌هایی در جریان است تا ضمن تعیین دقیق این برنامه کاری تاریخ دقیق آن نیز تعیین شود.»


ویدیو مرتبط :
ERP در شورای همکاری خلیج فارس

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نشست مشترک وزیران خارجه شورای همکاری خلیج فارس و ترکیه



 

 

 

وی درباره امنیت خلیج فارس نیز گفت که ترکیه مخالف هر گونه تهدید درباره بستن تنگه هرمز است.

عربستان سعودی به صورت تلویحی برای جایگزینی نفت صادراتی ایران به ترکیه، اعلام آمادگی کرد.

نشست مشترک وزیران خارجه شورای همکاری خلیج فارس و ترکیه دیروز شنبه در شهر استانبول با بروز دیدگاههای متفاوت درباره ایران روبه رو شد.

روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن در این باره می نویسد: مذاکره کنندگان گرچه درباره مسئله سوریه، مواضع نزدیک داشتند اما موضوع ایران باعث شد تا فاصله ای میان ترکیه و شورای همکاری خلیج فارس شکل بگیرد. در این نشست ، آنکارا به صراحت اعلام کرد که به هیچ تحریمی علیه ایران تن نمی دهد مگر اینکه تحریم ، مصوبه شورای امنیت سازمان ملل متحد باشد.

شرکت کنندگان در این نشست گفتند: ترکیه اصرار داشت تا موضع خود را درباره مسئله ایران بیان کند و در همین راستا داوود اوغلو وزیر خارجه ترکیه گفت که کشورش 30 درصد از نفت مورد نیاز خود را از ایران وارد می کند و فکر نمی کند که چنین حجمی قابل جایگزینی باشد.

 

عربستان سعودی, بستن تنگه هرمز

 

"سلجوق اونال" سخنگوی وزارت خارجه ترکیه هم گفت: مواضع آنکارا درباره دو موضوع ایران و سوریه، شفاف و واضح است. ترکیه و شورای همکاری خلیج فارس توافقنامه همکاری استراتژیک امضا کرده اند و برای افزایش این همکاری، تلاش می کنند. این همکاری به سود ملت های ترکیه و کشورهای جنوب خلیج فارس است.

وزیر خارجه ترکیه همچنین از روند اصلاحات توسط پادشاه بحرین ابراز خرسندی کرده است.

داوود اوغلو افزود: ما همیشه با کشورهای جنوب خلیج فارس روابط خوبی داریم چه موضوع ایران مطرح باشد و چه مطرح نباشد.

وی درباره امنیت خلیج فارس نیز گفت که ترکیه مخالف هر گونه تهدید درباره بستن تنگه هرمز است. قوانین بین الملل آزادی دریانوردی در دریاها و تنگه های بین المللی به ویژه تنگه هرمز را تضمین می کنند. تنگه هرمز ، گذرگاه حیاتی نفت جهان است.

در این نشست، سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان سعودی درباره اینکه در صورت بروز نقص در عرضه نفت در بازار جهانی به دلیل تحریم ایران، آیا ریاض آمادگی رفع این نقص را دارد یا خیر؟ گفت: آنچه برای ریاض اهمیت دارد ، توازن بازار نفت است. درباره این موضوع با همه کشورهای جنوب خلیج فارس توافق نظر داریم.

سعودالفیصل درباره این موضوع که آیا عربستان و دیگر کشورهای جنوب خلیج فارس می توانند نفت صادراتی ایران به ترکیه را جایگزین کنند یا خیر؟ گفت: عربستان سعودی می خواهد شاهد بازار متوارن نفت باشد و این موضوع برای عربستان سعودی مهم است.../عصرایران