اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

احتمال دستیابی طرفین مذاکرات هسته‌ای به پیش‌نویس توافق



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید


آغاز گمانه‌زنی رسانه‌های غربی درباره مذاکرات

یک مقام مذاکره‌کننده غربی از امکان دستیابی ایران و آمریکا به پیش‌نویس توافقی خبر داد که ضمن ملزم کردن ایران به کاهش 40 درصدی سانتریفیوژهای خود، تحریم‌ها را به یک باره لغو خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، یک مذاکره‌کننده غربی به آسوشیتدپرس گفت که پیش‌نویس توافقی که دو طرف در حال مذاکره در مورد آن هستند محدودیت‌هایی را متوجه تعداد سانتریفیوژهای ایران - که ممکن است به ساخت تسلیحات هسته‌ای مورد استفاده قرار گیرد - خواهد کرد که در نتیجه آن ایران مجاز خواهد بود حدود شش هزار سانتریفیوژه را در اختیار داشته باشد.

این مقام غربی تاکید کرد که واشنگتن علاوه بر این سعی دارد با اعمال محدودیت‌ها در مورد سطح غنی‌سازی و نوع سانتریفیوژهایی که ایران می‌تواند مورد استفاده قرار دهد می‌تواند زمان گریز هسته‌ای ایران را به حداقل یک سال افزایش دهد.

وی گفت: رساندن مدت زمان‌گریز هسته‌ای ایران به حداقل یک سال یکی از نکات مورد تاکید دولت اوباما است که سعی می‌کنیم آن را در طول مذاکرات فنی نیز اعمال کنیم.

این دیپلمات غربی افزود: این محدودیت‌ها در یک دوره 10 ساله اولیه بر روی برنامه هسته‌ای ایران اعمال خواهد شد؛ پس از آن محدودیت‌ها به آهستگی کاهش پیدا کرد و ممکن است کل روند این توافق 15 یا حتی 20 سال نیز به طول بینجامد.

همچنین این دیپلمات غربی آشنا به هیات مذاکره‌کننده فرانسوی به خبرگزاری آسوشیتدپرس، گفت: در میان کشورهای 1+5 تنها فرانسه است که به طولانی شدن مدت توافق هسته‌ای اصرار می‌کند و خواستار رساندن آن به 25 سال است.

وی ادامه داد: در عوض این محدودیت‌ها، اکثر تحریم‌های اقتصادی آمریکا که اوباما توان برداشتن آن را دارد لغو و تعلیق خواهد شد. اما برخی از تحریم‌ها تا سال‌های پایانی این توافق بر جای خواهد ماند، ضمن اینکه برداشته شدن آنها به تغییر قانون توسط سناتورهای تندروی کنگره نیز نیاز دارد.

این دیپلمات غربی که به دلیل امنیتی خواست نامش فاش نشود، همچنین اظهار کرد: هنوز کاملا مشخص نیست که پیش‌نویس توافق تا چه زمانی تکمیل خواهد شد. هنوز هم تاسیسات هسته‌ای زیرزمینی ایران (فردو) یکی از موضوعات اصلی مورد بحث است؛ چراکه واشنگتن خواستار آن است که این تاسیسات تغییر کاربری داده اما تهران خواستار آن است تا سانتریفیوژهای هسته‌ای خود را در فردو فعال کند.

به گزارش ایسنا این گمانه‌زنی‌ها در شرایطی مطرح می‌شود که وزیر امور خارجه کشورمان پیش از این در نامه‌ای خطاب به همتایان خود در کشورهای مختلف جهان تاکید کرده بود: من اطمینان دارم که توافق جامع کاملا در دسترس است. آنچه مورد نیاز است، آینده‌نگری، اراده سیاسی و قبول واقعیت‌ها و نیز جسارت برگزیدن یک انتخاب صحیح است تا به جای تسلیم شدن در برابر منافع خاص و امیال گروه‌های فشار پر سر و صدائی که به طور فزاینده محبوبیت خود را از دست داده‌اند، تمامی جامعه جهانی از آن منتفع شوند.

وی تاکید کرده بود: رفع تمام تحریم‌ها جزء اساسی هر توافقی است اما برخی نسبت به دست کشیدن از این ابزار غیر انسانی، غیرقانونی و غیرسازنده حتی به بهای مخاطره افکندن تمام فرایندی که ایجاد اطمینان کرده و شفافیت را تضمین می‌کند، تردید دارند. تعلق خاطر شدید به تحریم ها نه تنها در مسیر حصول به یک توافق جامع دراز مدت ایجاد مانع کرده، بلکه موجب شده حتی پس از انعقاد برنامه اقدام مشترک نیز نتواند اعتماد مردم ایران را مجددا جلب کند. 

 

اخبار سیاست خارجی - ایسنا


ویدیو مرتبط :
مردم ایران دستیابی به توافق مقدماتی در مورد برنامه هسته

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

۱+۵ به توافق هسته‌ای با ایران امیدوار است/احتمال برگزاری مذاکرات در سپتامبر



کشورهای ۱+۵ ,دور جدید مذاکرات هسته ایی

رویترز:
۱+۵ به توافق هسته‌ای با ایران امیدوار است/احتمال برگزاری مذاکرات در سپتامبر

یک خبرگزاری انگلیسی به نقل از یک دیپلمات بلند پایه خبر داد کشورهای ۱+۵ امیدوارند بتوانند در مذاکرات جدید با ایران به توافق برسند.

به گزارش خبرگزاری فارس، یک دیپلمات بلندپایه به خبرگزاری رویترز گفته‌اند کشورهای 1+5 دولت جدید ایران را فرصتی برای توافق هسته‌ای با ایران می‌بینند.

بر اساس این گزارش یک دیپلمات بلندپایه گفته است آقای حسن روحانی با شعار ترمیم زیرساخت‌های اقتصادی ایران روی کار آمده است و بنابراین او در ماه‌های آینده تحت فشار خواهد بود.

وی افزوده است آقای روحانی در این اندیشه است که در صورتی که بخشی از تحریم‌ها برداشته نشوند، حمایت‌های عمومی از او ریزش خواهند کرد.
این دیپلمات برجسته که نامش را افشا نکرد، گفت: «انتخاب آقای روحانی می‌تواند فرصتی فراهم آورد و ما انتظار داریم در لحن گفت‌وگوهای ایران تغییر ببینیم.»

اظهارات این دیپلمات پس از آن مطرح می‌شود که مقامات ارشد کشورهای 1+5 در هفته گذشته در بروکسل دیدار کردند تا راهبردی برای آینده مذاکرات هسته‌ای با ایران طراحی کنند.

کشورهای 1+5 پس از این نشست گفتند امیدوارند هر چه سریعتر مذاکرات هسته‌ای را از سر بگیرند. برخی دیپلمات‌ها هم از آغاز مذاکرات در ماه سپتامبر، قبل از نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک خبر داده‌اند.

دیپلمات اروپایی همچنین با اشاره به تخصص رئیس جمهور منتخب ایران در مسائل هسته‌ای گفت: «وی علاقه ویژه‌ای به پرونده هسته‌ای دارد و آن را هم به خوبی می‌شناسد؛ چون برای کارش اهمیتی حیاتی دارد.»

یک دیپلمات غربی دیگر هم گفته است که انتخاب آقای روحانی به ریاست جمهوری ایران در میان کشورهای 1+5 «بهترین نتیجه ممکن» ارزیابی شده است. با این حال یک نگرانی این کشورها هم این است که لحن مصالحه‌جویانه آقای روحانی ممکن است بر عدم اقدام ایران در این زمینه سرپوش بگذارد.
وی گفت: «ایجاد برداشت‌های مثبت، بدون نتایج عملی [با وجود آقای روحانی] امری آسان‌تر است.»

گفت‌وگوهای کشورهای 1+5 با ایران برای حل و فصل دیپلماتیک آنچه کشورهای غربی به آن مناقشات مربوط به برنامه هسته‌ای ایران می‌گویند، انجام می‌شود.

کشورهای غربی به سرکردگی آمریکا ادعا می‌کنند برنامه هسته‌ای ایران جنبه‌های نظامی دارد. تهران همواره این ادعا را رد کرده است. ایران تاکید دارد که به عنوان یکی از اعضای متعهد آژانس بین المللی انرژی اتمی و پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی (ان پی تی)، حق استفاده از فناوری هسته‌ای برای اهداف صلح آمیز را دارد.
آخرین دور مذاکرات ایران و گروه «1+5» در روزهای 5 و 6 ماه آوریل امسال (16 و 17 فروردین ماه) در آلماتی قزاقستان برگزار شد./فارس