اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

احتمال خطا در حذف یارانه پردرآمدها


وزیر امور اقتصاد و دارایی روند حذف یارانه اقشار پردرآمد جامعه را کند ارزیابی کرد و گفت‌:‌ احتمال خطا در جریان حذف یارانه خانوار وجود دارد.

خبرگزاری فارس: در پایان بیست و پنجمین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصاد و دارایی و ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی در جمع خبرنگاران حاضر شده و به سوالات آنها پاسخ دادند.

براساس این گزارش طیب‌نیا ابتدا در پاسخ به این سؤال که مباحثی مبنی بر افزایش یارانه اقشار کم‌درآمد به واسطه حذف یارانه ثروتمندان مطرح شده است، گفت: در این باره تصمیم خاصی گرفته نشده است.

وی درباره احتمال خطا در حذف یارانه اقشار پردرآمد افزود: آنچه که مسلم است شیوه فعلی پرداخت یارانه نقدی مورد تأیید هیچ کس نیست، چراکه روش فعلی نه عادلانه است و نه شیوه مناسبی برای حمایت از مردم، بنابراین وقتی به همه مردم اعم از پردرآمدها و اقشار ضعیف مقدار واحدی یارانه پرداخت می‌شود، قطعا عدالت رعایت نخواهد شد.

طیب‌نیا با بیان اینکه شیوه فعلی پرداخت یارانه‌ها کارآمد نیست، تصریح کرد: کشوری که هم اکنون دچار مشکلات و تنگناهای اعتباری است و به دلیل تنگناهای منابع مالی بخش واقعی اقتصاد در رکود به سر می‌برد، مسلماً شیوه فعلی کارآمد و عاقلانه نیست، بنابراین این مبالغ به جای رشد و توسعه کشور و ایجاد اشتغال پایدار صرف پرداخت نقدی می‌شود.

وزیر امور اقتصاد و امور دارایی شیوه فعلی پرداخت یارانه نقدی را مورد انتقاد تمام کارشناسان اقتصادی دانست و تأکید کرد: برای اینکه پرداخت یارانه نقدی هدفمند شود، دو راه بیشتر وجود ندارد. یا اینکه افراد پردرآمد جامعه را حذف کنیم و آنان را از دریافت یارانه محروم کنیم؛ این روش مستلزم این است که درآمد اقشار مختلف جامعه شناسایی شود.

وی افزود: در شرایط حاضر هنوز سامانه‌های اطلاعاتی لازم برای شناسایی درآمد افراد پردرآمد در کشور ما فراهم نشده است، بنابراین در شرایط فعلی با یک سری علائم و نشانه‌ها سعی می‌کنیم افراد پردرآمد را شناسایی کنیم و برخی اقلام دارایی را جانشین برای درآمد در نظر می‌گیریم.

طیب‌نیا تصریح کرد: طبیعی است که میزان خطا در جریان حذف یارانه زیاد خواهد بود و هرچقدر افرادی که مشمول حذف می‌شوند، میزان خطای احتمالی هم بیشتر خواهد شد. در این شرایط به دلیل آنکه مجلس بر این روش تأکید دارد، وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی این روش را در پیش گرفته‌اند و سعی می‌کنند با اطلاعات سایت‌ها و سامانه‌های مختلف عملیات حذف را به گونه‌ای انجام دهند که کم‌ترین میزان خطا در آن وجود داشته باشد.

وزیر امور اقتصاد و دارایی روند حذف یارانه ثروتمندان را کند ارزیابی کرد و گفت: مجبور هستیم در جریان حذف یارانه اقشار پردرآمد با احتیاط حرکت کنیم، به گونه‌ای که خطا کم‌تر رخ دهد و افراد نیازمند حذف نشوند و دچار بی‌عدالتی در این حوزه نشویم.

وی گفت: در روش دیگر که می‌توانست مورد استفاده قرار گیرد در سال‌های پس از پیروزی انقلاب نهادهایی در کشور ایجاد شدند که جزو موفقیت‌های ما بود؛ این نهادها کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور است. بنابراین با توجه به شبکه گسترده‌ای که در سراسر کشور دارند بخش قابل ملاحظه‌ای از افراد کم‌درآمد در این نهادها شناسایی شدند، بنابراین این امکان وجود دارد که با اطلاعات این نهادها به اقشار ضعیف جامعه یارانه پرداخت شود، اما این رویه مورد قبول واقع نشد و تکلیف فعلی حذف یارانه اقشار پردرآمد است.


ویدیو مرتبط :
ادامه حذف یارانه پردرآمدها

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

قطع یارانه افراد «فاقد کارت ملی» از اسفند ماه/ احتمال ارائه تبصره برای حذف پردرآمدها در سال ۹۵



اخبار,اخبار اقتصادی,هدفمندی یارانه ها

 قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلام این خبر که یارانه اشخاص بدون کارت ملی طبق آخرین تصمیم به طور قطع حذف خواهد شد، گفت: تاکنون 2.5 میلیون نفر حذف شدند و در سال 94 هم دولت در حال بررسی تبصره یارانه در لایحه بودجه است.

سیدابوالحسن فیروزآبادی در گفت‌‌وگو با فارس،‌در پاسخ به این سوال که چرا دولت در لایحه بودجه سال 95 کل کشور روند اجرایی نحوه حذف یارانه اقشار پردرآمد را پیش‌بینی نکرده است، اظهار داشت: هنوز تصمیمی در این باره در دولت گرفته نشده و پیشنهادات مختلفی برای ارائه تبصره یارانه دولت در کمیسیون‌های مختلف ریاست جمهوری مطرح شده است.

وی با اشاره به اینکه قاعدتاً‌ برای سال 95 پیرامون هدفمندسازی یارانه‌ها تصمیم‌گیری خواهد شد، افزود: قطعاً‌ دولت به دنبال این است که تنها افراد نیازمند و کسانی که تمکن مالی برای تأمین هزینه‌های معیشت ندارند و یا بیماری‌های صعب‌العلاج دارند، یارانه دریافت کنند.

فیروزآبادی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه منابع حذف یارانه اقشار پردرآمد چه شد، تصریح کرد: این منابع در حد گسترده‌ای نبود چرا که حذف یارانه‌ها با دقت بالا و به شکلی محتاطانه انجام شد، بنابراین منابع زیادی به دست نیامد.

قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه تا کنون 2.5 میلیون نفر طبق آخرین آمار از لیست یارانه‌بگیران حذف شده‌اند در پاسخ به سوال فارس درباره ادامه این روند گفت: این روند ادامه‌‌دار خواهد بود و افرادی که کارت شناسایی ملی ندارند از هفته پایانی بهمن‌ماه حذف خواهند شد.

وی با اشاره به جزئیات این امر تأکید کرد: هنوز حذف یارانه افراد فاقد کارت شناسایی ملی اعمال نشده و این امر طبق آخرین تصمیم قطعی از پایان بهمن ماه و در اسفند اعمال خواهد شد.

پیش از این ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفته بود: در حال حاضر 2 میلیون نفر فاقد کارت ملی بوده و اصلا تکلیف آنها مشخص نیست.


  اخباراقتصادی  - فارس