اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

احتمال توافق های پشت پرده



 

 

محمود احمدی نژاد,هاشمی رفسنجانی

 

 

آیا رقبای دیرین با هم کنار آمده اند؟احتمال توافق های پشت پرده/آیا انتصاب داماد احمدی نژاد به معاونت مجمع تشخیص مصلحت نظام ، دیدار ها با فرزند هاشمی و تعاریف از جاسبی را می توان نمونه ای از بده بستان های سیاسی میان دو رقیب دیرینه دانست یا نه؟

 

 

سرویس سیاسی افکار نیوز - مدتی بود دیگر اخبار انتصاب های تعجب برانگیز در دولت تعجب کسی را بر نمی انگیخت. هرچند همین چند هفته پیش بود که خبر انتصاب مهدی خورشیدی داماد رییس جمهور به ریاست موسسه استاندارد اعتراضات بسیاری را باعث شد.

انتصابی که البته چند روزی بیشتر دوام نیاورد و رسانه ها با تیتر "خورشیدی نیامده برکنار شد" پایان قائله را اعلام کردند. باید گفت در جریان این آمد و رفت داماد رییس جمهور اعتراض شدید نمایندگان مجلس نیز بی تاثیر نبود. چند روز پس از اعلام خبر انتصاب خورشیدی به این سمت نوراله حیدری دستنایی در گفت وگو با همشهری آنلاین با بیان اینکه انتصاب‌های فامیلی در هر دولتی مفسده انگیز است، گفت: مجلس با انتصاب خورشیدی داماد احمدی نژاد به ریاست سازمان ملی استاندارد و تحقیقات صنعتی مخالف است.

اعتراض نمایندگان مجلس به همین جا ختم نشد و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هشتم تهدید کرد اگر این انتصاب لغو نشود تقاضای بررسی فوری این موضوع در کمیسیون اصل نود مجلس و پیگیری آن در دستگاه قضا برای لغو نهایی این انتصاب را خواهد کرد.

به گزارش افکار نیوز ، پس از این اعتراضات بود که احمدی نژاد سرانجام تسلیم شد و حکم دامادش بر ریاست موسسه استاندارد را لغو کرد اقدامی که درباره آن توضیح چندانی داده نشد و تنها نظام‌الدین برزگری رییس پیشین این موسسه در گفت‌وگویی که با ایسنا انجام داد ، ضمن تایید خبر ابقا خود به عنوان رییس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: "امروز از دفتر ریاست‌جمهوری با من تماس گرفتند و گفتند كه به سر كار خود بازگردم" برزگری از ارائه هرگونه توضیح بیشتر در اینباره خودداری کرد و در پاسخ به این سوال كه آیا توضیحی نیز درباره‌ اتفاقات چند روز گذشته به شما داده شد یا خیر، گفت: "توضیح خاصی به ما نداده‌اند، ما به هرحال تابع دستورات مافوق خود هستیم. اگر به ما بگویند سمت را تحویل دهیم این كار را می‌كنیم و اگر بگویند به كار خود ادامه بدهیم نیز همین كار را می‌كنیم"

پس از اعلام غیر رسمی برکناری خورشیدی از ریاست موسسه استاندارد تا مدتی از نام خورشیدی در رسانه ها خبری نبود تا آنکه خبر دیگری از وی منتشر شد، انتصابی اینبار نه در ارگان های وابسته به دولت که رییس جمهور قدرت دخالت مستقیم در آن را دارد بلکه در مجمع تشخیص مصلحت نظام، جایی که محمود احمدی نژاد به علت تکیه زدن آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی رقیب سر سختش بر ریاست آن سال ها است پای به آن ننهاده است.

غیبت رییس جمهور در جلسات مجمع آنقدر عادی شده بود که دیگر نه شخصیت های سیاسی اعتراضی به آن می کردند و نه رسانه ها به اعلام خبری در اینباره می پرداختند.

انتصاب خورشیدی به عنوان معاونت امور قوا در دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام زمانی سوال برانگیزتر می شود که به یاد بیاوریم پیش از این نیز خبری مبنی بر دیدار محسن هاشمی فرزند آیت الله هاشمی رفسنجانی با مهدی خورشیدی داماد محمود احمدی نژاد در رسانه ها منتشر شده بود خبری که برخی با عنوان مذاکرات جریان انحرافی با آیت الله هاشمی از آن یاد کردند.

تحلیلی که البته با واکنش خورشیدی مواجه شد. داماد احمدی نژاد گفت:" از اینکه برخی از رسانه‌ها اینجانب را به عنوان نماینده جریان انحرافی در این ملاقات خطاب کردند واقعا دلخور و متأسف شدم؛ چراکه مواضع بنده در قبال جریان انحرافی و اقداماتشان همان مواضع قبلی است که اعلام کرده بودم"

دبیر شورای مشاورین رئیس‌جمهور و در واکنش به نحوه انتشار برخی اخبار درباره دیدارش با محسن هاشمی به خبرگزاری فارس گفت: "دیدار اینجانب کاملا مستقل و به دور از هرگونه وابستگی به هر جریان سیاسی بوده و با دوستان اصولگرا و اصلاح‌طلب و شخصیت‌های مستقل سیاسی هم جلسات متعددی داشته و دارم"

اکنون باید منتظر ماند و دید منتقدانی که پس از انتصاب خورشیدی از سوی رییس جمهور او را به نداشتن سوابق و تجربیات مدیریتی متهم می کردند اینبار نیز انتصاب وی به سمت معاونت امور قوا در مجمع تشخیص مصلحت را زیر سوال می برند یا نه؟

به هر حال نباید از یاد برد همانگونه که خورشیدی در موسسه استاندارد فاقد تجربه مدیریتی بود در این سمت نیز بی تجربه است، اما آیا در طول این مدت خورشیدی به غیر از دیداری که با فرزند رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام داشته تجربه دیگری هم اندوخته است یا آنکه تحلیلگرانی که خبر از توافقات پشت پرده هاشمی رفسنجانی با احمدی نژاد می دادند به نحوی از محتوای مذاکرات محسن هاشمی و داماد احمدی نژاد خبر دار شده بودند؟

ظرف چند هفته اخیر کشمکش دیگری میان رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و رییس جمهور توجه رسانه ها را به خود معطوف کرد. دعوای قدیمی بر سر ریاست دانشگاه آزاد بالاگرفت تا آنکه سرانجام عبدالله جاسبی رییس دانشگاه آزاد از ابتدای تاسیس آن تاکنون،با وجود مقاومت هاشمی رفسنجانی رییس هیات امناء این دانشگاه برکنار شد.

هاشمی رفسنجانی پس از انکه از ابقای جاسبی بر ریاست دانشگاه آزاد ناامید شد تلاش خود را بر این مسئله معطوف کرد که فرهاد دانشجو گزینه طرفدار دولت ریاست این دانشگاه را عهده دار نشود رییس هیات امنای دانشگاه آزاد در اولین واکنش از امضای حکم دانشجو خود داری کرد.

خبرگزاری فارس از جلسه هیات ۵ نفره با آیت‌الله هاشمی گزارش داد: نظر آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی این بوده که هیات امنای دانشگاه آزاد جلسه دیگری تشکیل داده و فرهاد دانشجو و سایر کاندیداهای ریاست دانشگاه آزاد برنامه‌های خود را در این جلسه ارائه دهند، سپس رای‌گیری صورت گیرد و آنگاه هر کاندیدا حائز بیشترین رای شد، از نظر آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی رییس جدید دانشگاه آزاد خواهد بود و رییس هیات موسس دانشگاه آزاد حکمش را امضا و ابلاغ خواهد کرد. اما فرهاد دانشجو، گزینه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی برای ریاست دانشگاه آزاد گفته است که اگر قرار باشد دوباره جلسه هیات امنای این دانشگاه تشکیل شود و برای انتخاب رییس جدید دانشگاه رای‌گیری شود، دیگر کاندیدای ریاست دانشگاه آزاد نخواهد شد و "به هیچ‌وجه در هیچ جلسه‌ای که قرار باشد رییس جدید دانشگاه آزاد انتخاب شود، خود را کاندیدا نخواهد کرد"

چندی پیش هاشمی رفسنجانی درباره مخالفت های انجام گرفته در برابر وی در مورد ریاست دانشگاه آزاد گفته بود: "اگر قرار بود در مقابل این موذی‌گری‌ها عقب بنشینیم باید به همان اطاق طلبگی برمی‌گشتیم و برای مردم مسئله می‌گفتیم"

آیت الله عقب ننشست و با توجه به اینکه مهدی خورشیدی به معاونت محسن رضایی منصوب شده وعلم به این موضوع که ارتباط رییس جمهور با محسن رضایی چندان بهتر از ارتباطش با هاشمی رفسنجانی نیست باید دید آیا انتصاب داماد احمدی نژاد به معاونت مجمع تشخیص مصلحت نظام ، دیدار ها با فرزند هاشمی و تعاریف از جاسبی را می توان نمونه ای از بده بستان های سیاسی میان دو رقیب دیرینه دانست یا نه؟ شاید باز شدن گره کور ریاست دانشگاه آزاد با کوتاه آمدن هواداران دولت در روزهای آینده پاسخ این سوال را بدهد..../افکار نیوز


ویدیو مرتبط :
پشت پرده بنفش پوشی کارمندان بی بی سی در روز توافق هسته

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سلطان قابوس، مرد پشت پرده توافق ژنو



اخبار سیاسی - سلطان قابوس، مرد پشت پرده توافق ژنو

پادشاه عمان در نخستین روزهای آغاز به کار دولت حسن روحانی، در سفری غیرمعمول به تهران آمد. او در این سفر سه روز در تهران ماند اما در این مدت تنها با رهبری و رئیس جمهور ایران دیدار کرد. به فاصله چند روز پس از سفر سلطان قابوس، وزیر دفاع عمان هم راهی تهران شد. در همان مقطع گمانه زنی مبنی بر گام بزرگ سلطان قابوس برای میانجیگری میان ایران و آمریکا بر سر پرونده هسته ای تهران مطرح شد اما هیچ گاه هیچ منبع رسمی علنی چنین چیزی را تایید کرد.

رضا غبیشاوی - با وجود گذشت روزها از دست یابی ایران و گروه 1+5 به توافق بر سر مسئله هسته ای تهران اما همچنان خبرها درباره بخش های مختلف تلاش ها برای رسیدن به این نتیجه منتشر می شود.

براساس خبرهای منتشر شده از سوی منابع خارجی، زمینه موفقیت میان دو طرف در ژنو، پیش از این در سلسله مذاکرات محرمانه ای میان مقامات ایرانی و آمریکایی فراهم شده بود.


این مذاکرات استثنایی میان ایران و آمریکا نیز با تلاش و میانجیگری عمان عملی شد.

 

عصر ایران پیش از این با اشاره به نشانه ها و تحولات گذشته و حال، سفر سلطان قابوس پادشاه عمان به تهران تنها چند روز پس از آغاز به کار حسن روحانی در مسؤولیت رئیس جمهور را از احتمال جدی تلاش وی برای میانجیگری میان ایران و آمریکا مطرح کرده بود.

سلطان قابوس پادشاه عمان در نخستین روزهای آغاز به کار دولت حسن روحانی، در سفری غیرمعمول به تهران آمد. او در این سفر سه روز در تهران ماند اما در این مدت تنها با رهبری و رئیس جمهور ایران دیدار کرد. به فاصله چند روز پس از سفر سلطان قابوس، وزیر دفاع عمان هم راهی تهران شد.

در همان مقطع گمانه زنی مبنی بر گام بزرگ سلطان قابوس برای میانجیگری میان ایران و آمریکا بر سر پرونده هسته ای تهران مطرح شد اما هیچ گاه هیچ منبع رسمی علنی چنین چیزی را تایید کرد.


سفر سلطان قابوس به تهران در شهریور 92

اخبار,اخبار سیاسی ,سفر سلطان قابوس به تهران

 
با این وجود در حال حاضر با انتشار خبرهای مختلفی درباره مذاکرات مقامات ایران و آمریکا در عمان می توان با اطمینان گفت چنین گمانه ای به واقعیت نزدیک است.

براساس خبرهای غیررسمی، مذاکرات میان مقامات ایرانی و آمریکایی در ماه های اخیر در عمان برگزار می شد.

برپایه گزارش های رویترز، مقامات آمریکایی در سفر به عمان برای مذاکرات محرمانه با ایران، از هواپیماهای نظامی و ورودی های غیرمعمول و آسانسورهای غیرعمومی استفاده می کردند تا از فاش شدن این مذاکرات خودداری کنند.


از میان مقامات آمریکایی حاضر در این مذاکرات می توان به ویلیام برنز معاون وزیر خارجه آمریکا و جک سولیوان مشاور امنیت ملی معاون رئیس جمهور آمریکا اشاره کرد.

این دو مقام آمریکایی در برخی دیدارها با طرف ایرانی، بعضی از مقامات مانند بونیت تالوار عضو شورای امنیت ملی در کاخ سفید را در کنار خود داشتند.

دو کشور در سال جاری میلادی حداقل 5 مرتبه دیدارهای محرمانه ای را برگزار کردند.

برنز، سولیوان و کارشناسان فنی از آمریکا در یکی از این دیدارها در مارس گذشته، با استفاده از یک فروند هواپیمای نظامی وارد عمان شدند. آنها برای خودداری از فاش شدن مذاکرات با ایران، از هواپیمای نظامی استفاده می کردند.

این دیدار قبل از انتخاب حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری بهار گذشته انجام شد.


آزادی"سارا شورد" شهروند آمریکایی بازداشت شده در ایران با میانجیگری سلطان قابوس"شورد" در حال ورود به فرودگاه مسقط پس از ترک تهران

اخبار,اخبار سیاسی ,آزادی سارا شورد

 
جان کری وزیر خارجه فعلی آمریکا نیز در دولت نخست اوباما ، در جایگاه رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا به طور محرمانه به عمان سفر کرده بود. جان کری پس از انتخاب به عنوان وزیر خارجه هم تصمیم گرفت مذاکرات از طریق عمان ادامه یابد. این مذاکرات نقش پشتیبانی را از مذاکرات ایران و پروه 1+5 ایفا می کردند.

براساس این گزارش، دولت آمریکا همچنین برنز و سولیوان را  در دو مرحله مذاکرات ایران و گروه 1+5 به ژنو نیز اعزام اما سعی کرد حضور این دو مقام آمریکایی همچنان سری و محرمانه باقی بماند به همین دلیل از ثبت نام آنها در فهرست هیات رسمی اعزامی آمریکا به ژنو خودداری شد. آنها همچنان در مدت اقامت در ژنو از درهای پشتی و آسانسور خدمات هتل استفاده می کردند.

خبرگزاری فرانسه هم به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی که خواست نامش فاش نشود نوشته است توافق ژنو ثمره مذاکرات محرمانه ای است که چند ماه پیش درعمان میان ایران و آمریکا آغاز شد. همچنین متن توافقنامه ژنو میان ایران و گروه 1+5 پیش از این در مذاکرات محرمانه در عمان مطرح شده بود.

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک دیپلمات آمریکایی نوشت: باراک اوباما به هنگام سفر کری به عمان با او ماموریت داد فضا را بررسی کند که آیا مقامات عمان تمایلی به کمک به تسهیل مذاکرات مستقیم میان آمریکا و ایران را دارند یا خیر.

جان کری در ماه می گذشته (اردیبهشت - خرداد 92) به عمان سفر کرد و از طریق سلطان قابوس ، پیامی را خطاب به ایران ارسال کرد.

 


 آزادی " مجتبی عطاردی" شهروند ایرانی بازداشت شده در آمریکا با میانجیگری عمان عطاردی به هنگام ورود به فرودگاه مسقط بعد از ترک آمریکا

اخبار,اخبار سیاسی ,آزادی مجتبی عطاردی

 
ایران در میان 6 کشور عربی جنوب خلیج فارس، بهترین و نزدیک ترین روابط را با عمان دارد. سابقه روابط دو کشور هم به دخالت نظامی ارتش ایران در عمان در سال 1352 برای سرکوب مخالفان مسلح سلطان قابوس باز می گردد.


عمان همزمان با ایران، روابط بسیار نزدیکی با غرب به ویژه آمریکا و انگلیس دارد.

عمان در زمینه میانجیگری میان ایران و دیگر طرف های خارجی از جمله آمریکا و اروپا سابقه درخشانی دارد که از جمله می توان به جلسات مقامات وقت ایران و عراق در مسقط یک سال قبل از آتش بس میان جنگ 8 ساله میان دو کشور در سال 1367 و آزادی شماری از شهروندان ایرانی زندانی در آمریکا و انگلیس و در مقابل آزادی شماری از شهروندان آمریکایی در ایران در 8 سال گذشته اشاره کرد.

در این باره، میانجیگری سلطان قابوس در ماجرای سه شهروند آمریکای بازداشتی در ایران (سارا شورد، شین بائر و جاشوا فتال) بود قابل یادآوری است که هر سه بعد از پرداخت وثیقه 1.5 میلیارد تومانی آنها توسط پادشاه عمان، از زندان آزاد و در دو مرحله با استفاده از هواپیمای اختصاصی پادشاهی عمان به مسقط منتقل و تحویل خانواده هایشان شدند.

همچنین آزادی مجتبی عطاردی (استاد دانشگاه شریف که در آمریکا بازداشت بود)، شهرزادمیرقلی خان (زندانی در آمریکا) و نصرالله تاجیک (سفیر اسبق ایران در اردن که در لندن بازداشت بود) با میانجیگری های سلطان قابوس محقق شد.

حال پس از موفقیت گام جدید سلطان قابوس در میانجیگری میان ایران و عمان که منجر به توافق هسته ای ژنو شد باید منتظر ماند و دید که آیا میانجیگری های او دیگر بخش های روابط خارجی ایران و در راس آن، مذاکرات توافق نهایی هسته ای میان ایران و گروه 1+5 را نیز شامل خواهد شد یا خیر.

اخبار سیاسی - عصر ایران