اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

احتمال تغییر در فهرست کالاهای مشمول قیمت‌گذاری



اخبار,اخبار اقتصادی , قیمت کالاهای وارداتی

 

اخبار اقتصادی - معاون نعمت زاده به مهر اعلام کرد:

احتمال تغییر در فهرست کالاهای مشمول قیمت‌گذاری/ بازار قیمت کالاهای وارداتی با ارز مبادلاتی را تعیین می‌کند

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه كالاهایی که با ارز مبادله‌ای وارد شده‌اند، براساس نظام بازار و عرضه و تقاضا تعیین قیمت می‌شوند، گفت: برای هر دو اولویت کالایی مشمول قیمت‌گذاری و پایش بازار، ممکن است برخی كالاها از اولویت یک به دو و یا از اولویت دو به یک جابه‌جا شود.

مجتبی خسروتاج معاون در گفتگو با مهر گفت: با توجه به ذخیره‌سازی كالاهای اساسی برای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها، هیچ مشکلی در تامین کالا وجود ندارد و افزایش قیمت این كالاها را نخواهیم داشت.

 

معاون  وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در حال حاضر عمده بخش بازرگانی كشور، در دست بخش خصوصی است و تولیدكنندگان و عرضه‌كنندگان در بازار ایفای نقش می‌كنند؛ بنابراین اجازه افزایش قیمت داده نشده است.

 

وی با تاكید بر اینکه‌كالاها براساس مصوبه ستاد هدفمندی‌یارانه‌ها به دو گروه تقسیم می شوند، تصریح كرد: یك گروه از كالاها اولویت اول را دارند كه با نظارت و كنترل بیشتری از سوی دولت همراه هستند، ضمن اینک گروه دوم را نیز آن دسته از كالاهایی تشکیل می دهند كه بیشتر صنعتی بوده و این كالاها صرفا توسط دولت پایش می شوند.

 

به گفته خسروتاج، كالاهای گروه دوم از این بابت مورد پایش قرار می گیرند تا مشخص شود در بازار، میزان عرضه و تقاضای آن ها چقدر بوده و حامل‌های انرژی تا چه میزان بر روی آن‌ها اثر گذاشته است.

 

وی با بیان این‌كه به هر حال برای هر دو گروه کالایی، ستاد هدفمندی‌یارانه‌ها این امكان را دارد كه تغییراتی را بر روی کالاها ایجاد كند، گفت: اگر لازم باشد می توانیم برخی كالاها را از گروه یک به گروه دو و یا از گروه دو به گروه اول جابه‌جا كنیم.

 

خسروتاج در پاسخ به این سئوال كه وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده که 12 گروه کالایی دیگر قرار است تثبیت قیمت شوند، خاطرنشان کرد: یك مصوبه در خصوص آثار اجرای هدفمندی‌یارانه‌ها داریم كه براساس آن، همان دو گروه تعریف شده اند.

 

معاون توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: بعضی از كالاها از سال گذشته براساس ارز مرجع وارد شده‌اند كه این كالاها مشمول قیمت‌گذاری از سوی دولت هستند.

 

وی با تاكید بر این‌كه كالاهایی كه با ارز مرجع وارد شده‌اند باید بر همان اساس قیمت‌گذاری شوند، خاطرنشان كرد: بنابراین كالاهایی كه در سال‌های گذشته با نرخ مرجع آمده نظارت بیشتر در قیمت‌گذاری خواهند داشت و مابقی كالاهایی كه براساس ارز نظام بانكی وارد شده‌اند، براساس نظام بازار و عرضه و تقاضا تعیین قیمت می‌شوند.

اخبار اقتصادی - مهر

 


ویدیو مرتبط :
گزارشی از تغییر قیمت کالاهای اساسی در بازار

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

افزایش ۴۵ درصدی قیمت لوازم التحریر/فهرست تغییر دو ماهه قیمتها



افزایش ۴۵ درصدی قیمت لوازم التحریر/فهرست تغییر دو ماهه قیمتها

بر اساس آمارهای موجود، قیمت لوازم التحریر در ماه جاری نسبت به تیرماه به طور متوسط حدود 45 درصد افزایش یافته است.

آذرجزایری: به گفته فعالان بازار کاغذ، قیمت یک رول کاغذ وارداتی در سال گذشته حدود 23 هزار تومان بوده که امسال این نرخ به 85 هزار تومان رسیده است. دلیل عمده این افزایش قیمت، بروز تاثیر کاهش واردات کاغذ و نیز سرایت گرانی دلار بر قیمت تمام شده کاغذهای وارداتی است. حال این افزایش قیمت به بازار لوازم التحریر رسیده است.

این افزایش قیمت در برخی از اقلام تا مرز 280 درصد افزایش قیمت هم پیش رفته است. دفتر یادداشت یک خط متالیک از 460 تومان در تیرماه سالجاری به 1750 تومان در ماه جاری رسیده است.دفتر یادداشت طرح دار هم از 650 تومان به 1350 تومان در زمان مذکور رسیده که از رشدی حدود 108 درصدی قیمت حکایت دارد. 

براساس آمار گرفته شده از مغازه های خرده فروشی لوازم التحریر در سطح شهر تهران، دفتر یادداشت طرح دار سه بعدی نیز از 950 تومان در تیرماه به 1450 تومان در ماه جاری رسیده است.کاغذ کلاسور 50 برگ هم طی دو ماه گذشته 57 درصد افزایش قیمت داشته است. البته این افزایش قیمت در دیگر اقلام چون جامدادی و خودکار کمتر بوده تا جاییکه جامدادی زیپی کوچک طرح دار تقریبا افزایش قیمتی نداشته است./خبرآنلاین

 

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب