اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

احتمال تغییرات گسترده در جشنواره فیلم فجر


صبح امروز حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی در صفحه شبکه اجتماعی خود از همه صاحبنظران سینمایی درخواست کرده است که در مورد برگزاری بهتر جشنواره فیلم فجر سی و سوم نظر بدهند.

خبرگزاری تسنیم: درسه شنبه شامگاه دهم تیرماه، پس از افطار و تا ساعت 24، نخستین جلسه شورای سیاستگذاری سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر با حضور مدیران سینمایی برگزار شد.

در این جلسه که در محل دفتر جشنواره واقع در موسسه رسانه‌های تصویری برگزار شد حجت الله ایوبی معاون وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی، علیرضا رضا داد دبیر سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر، محمد رضا جعفری جلوه مدیرعامل بنیاد فارابی، محمد مهدی عسگرپور مدیرعامل خانه سینما و دبیر اسبق جشنواره فیلم فجر، مهدی مسعود شاهی قائم مقام بنیاد فارابی و دبیر اسبق جشنواره فیلم فجر، محمد بزرگ نیا ، علی معلم ، علیرضا شجاع نوری، مسعود احمدیان ، محسن شمس، آرش امینی و محمد احسانی حضور داشتند.

آنچه از این جلسه گزارش شده است گفتگو و تبادل نظر درباره مسائلی چون: بازنگری در تعداد جوایز و کاهش آن‌ها، بازنگری در مورد بخش تجلی اراده ملی، بازتعریف بخش بین الملل و بازار فیلم، توجه بیشتر به کشورهای صاحب سینما در قاره آسیا، تنظیم زمان برگزاری جشنواره و عدم تداخل آن با دیگر جشنواره‌های معتبر جهانی بوده است.

البته علی معلم یکی از اعضای حاضر در این جلسه در مورد جزئیات جلسه شورای سیاست‌گذاری سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر گفت:حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی و مدیران او تصمیم دارند در چگونگی برگزاری سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر تحول ایجاد کنند.

این تهیه کننده سینما در بخش دیگری از این مصاحبه با اشاره به اینکه جشنواره پیشرو، تغییرات بسیاری را خواهد داشت گفته است: در این جلسه بحث های مختلفی از جمله بخش بین‌المللی، تعداد نمایش ها، سیمرغ ها و تعداد جوایز بی شمار جشنواره فیلم فجر مطرح شد که در نظر داریم در جلسات آینده این موارد را آسیب شناسی کنیم.

معلم همچنین خاطرنشان کرده است که برای بهتر برگزار شدن جشنواره فیلم فجرموارد کم‌کارکرد، ضعیف و مسأله‌ساز جشنواره که در روند تولید سینمای ایران تاثیر منفی دارد بایدحذف شوند.

این درحالی است که صبح امروز حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی در صفحه شبکه اجتماعی خود از همه صاحبنظران سینمایی درخواست کرده است که در مورد برگزاری بهتر جشنواره فیلم فجر سی و سوم نظر بدهند.

ایوبی در آخرین پست خود آورده است:

«این روزها در حال مشورت وتصمیم گیری در باره جشنواره فجر هستیم. از شما می خواهم فعالانه اعلام نظر نمایید.

1. بر خلاف همه جشنواره های معتبر دنیا تعداد جوایز جشنواره به صورتی غیر متعارفی افزایش یافته. بهتر نیست از زحمتکشان بخش ها فنی در برنامه های دیگر بجا و شایسته تقدیر شود؟ در این صورت شمار جوایز به حدود هفت حایز اصلی کاهش خواهد یافت مانند همه جشنواره های دیگر

2. برگزاری همزمان جشنواره ها در شهرستانها و سینما های مختلف هم در نوع خود بی نظیر است. بهتر نیست به جای برگزاری چنین مراسم پر سر و صدا جشنواره های موضوعی استانی در فصل های مختلف راه اندازی شود؟

3. بخش بین الملل بسیار بی رونق و صوری است. بهتر نیست بپذیریم که فجر جشنواره سینمای ایران است و البته حضور فعالان سینمایی جهان هم برای آشنایی با سینمای ایران لازم است؟ و ..»

لزوم بازنگری مجدد به جشنواره فیلم فجر بارها از سوی مدیران سینمایی مطرح شدهاست حتی علیرضا رضاداد دبیرجشنواره فیلم فجر در اویل سال جاری در همایش تصویر قلم گفته بود: همانطور که در سال 82 نسبت به جشنواره فیلم فجر تغییراتی را داشتیم، لازم است که امسال هم نقاط ضعف جدی ده سال گذشته را بررسی کنیم و نگرشی جدی به آن داشته باشیم.

رضاداد با تاکید بر لزوم نگاه کارشناسانه در بازنگری جشنواره فیلم فجر گفت: این موضوع یک کار کارشناسی می طلبد تا وضعیت جشنواره را برای دهه آتی تدوین کنیم.

او در این جلسه با اشاره به بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر خاطر اظهار داشت: جشنواره فیلم فجر باید محل برجسته‌سازی جامعه بزرگ آسیا و شرق فرهنگی و شرق جغرافیایی باشد. بنیان بخش های بین الملل باید همبستگی شرق فرهنگی و شرق آسیایی باشد که این همبستگی نسبت به سال 82 به نصف کاهش پیدا کرده است.


ویدیو مرتبط :
افتتاحیه جشنواره فیلم فجر 4 ماه بعد از دهه فجر

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

۲۶ فیلم در راه مسابقه جشنواره فجر



 

 

 

روز گذشته اسامی ۲۶ فیلم بخش مسابقه سینمای ایران در حالی اعلام شد که اختلافات موجود میان کارگردانانی که از حضور دستپاچه فیلم هایشان همواره ابا دارند با تهیه کنندگانی که بر حضور فیلم هایشان در جشنواره و یا برای اکران اصرار دارند به اوج رسید.



حسن فتحی که اخیراً فیلمبرداری سومین ساخته سینمایی اش «کیفر» را به پایان رسانده، می گوید؛ «از آنجا که فیلمبرداری این فیلم به تازگی خاتمه یافته است و دیگر مراحل فنی فیلم به طور کامل انجام نشده است، لاجرم ارائه این فیلم توسط تهیه کننده به جشنواره فجر انجام گرفته و از کیفیت مورد نظر من برخوردار نخواهد بود.» این کارگردان در گفت وگو با ایسنا می گوید؛ «فیلمبرداری این فیلم روز ۱۷ دی ماه به پایان رسیده و این در حالی است که ما برای انجام مناسب امور فنی مربوط به این فیلم به دو ماه زمان نیاز داریم، اما تنها ۱۵ روز فرصت داریم که این یک چهارم زمان مورد نظر ماست. در نتیجه علاقه یی ندارم فیلمی را به جشنواره ارائه بدهم که مراحل فنی آن با شتاب و دستپاچگی مفرطی انجام شود.» او با اشاره به اینکه عوامل فنی فیلم با او هم نظر هستند، می گوید؛ «تهیه کننده ما بر این موضوع اصرار دارد که فیلم در جشنواره اکران شود. بنابراین نگاه من به این موضوع مبتنی بر وضعیت فنی و حرفه یی فیلم است و کسانی که به خوبی با مقوله تولید سینما آشنایی دارند در این باره داوری کنند، آیا با توجه به وضعیتی که توضیح دادم این فیلم از کیفیت بالایی برخوردار خواهد شد؟»



از سوی دیگر دیروز خبرهایی مبنی بر اعتراض رخشان بنی اعتماد درباره ارسال فیلم «حیاط خلوت خانه خورشید» به جشنواره فجر از سوی تهیه کننده بدون اطلاع این کارگردان مطرح شد. روز گذشته روابط عمومی سازمان فرهنگی-هنری شهرداری که فیلم «حیاط خلوت خانه خورشید» به سفارش و تهیه کنندگی آن سازمان ساخته شده است، اطلاعیه یی درباره این موضوع صادر کرد. در متن این اطلاعیه آمده است؛ «این فیلم به سفارش و تهیه کنندگی سازمان فرهنگی-هنری ساخته شده است و این حق تهیه کننده است که فیلم را به جشنواره ارسال کند. با این وجود پیش از ارسال فیلم، با مجری طرح تماس گرفته شد و اعلام شد فیلم برای گرفتن مجوز به ارشاد ارسال شده تا برای جشنواره فیلم فجر آماده شود و درخواست شد این موضوع به اطلاع خانم بنی اعتماد نیز برسد. ما به عنوان تهیه کننده هیچ عمل غیرقانونی در خصوص فیلم انجام نداده ایم.» کمال تبریزی هم از کارگردانانی است که چندی پیش در گفت وگو با «اعتماد» درباره نرسیدن فیلم «پاداش» به جشنواره فجر به دلیل انجام نشدن امور فنی خبر داد در حالی که مهدی کریمی تهیه کننده فیلم معتقد بود در صورت پذیرش فیلم از سوی هیات انتخاب جشنواره مراحل فنی فیلم را به سرعت انجام می دهیم.این اختلافات و انتشار اخبار غیررسمی مبنی بر اینکه عدم حضور فیلم ها در جشنواره فجر موجبات عدم اکران عمومی فیلم را فراهم می کند، باعث شد معاونت سینمایی در بیانیه یی نسبت به این موضوع واکنش نشان دهد. روابط عمومی معاونت سینمایی در بیانیه یی که در این خصوص صادر کرد، چنین آورد؛ «از آنجا که در ساخت یک فیلم سینمایی عوامل متعددی دست اندرکار هستند"



تولید فیلم برآیند یک کار گروهی است لذا ما مشتاقیم فیلم هایی که در جشنواره فجر شرکت دارند، بنا به توافق تهیه کننده و کارگردان فیلم باشد و اگر افراد مذکور تمایلی در این خصوص نداشته باشند، مدیریت سینمایی ایران نیز اصراری به حضور این فیلم ها در جشنواره فیلم فجر ندارد.» در میان فیلم هایی که از سوی دبیرخانه جشنواره فجر برای بخش مسابقه اعلام شد فیلم «تسویه حساب» به کارگردانی تهمینه میلانی که بیش از دو سال مجوز نمایش نداشت و «به رنگ ارغوان» ساخته ابراهیم حاتمی کیا که شش سال توقیف بود، دیده می شود.



در میان فیلم هایی که در بخش مسابقه فیلم های اول و دوم بیست وهشتمین جشنواره فجر حضور دارند نیز نام «سفر سرخ» به کارگردانی حمید فرخ نژاد که ۱۰ سال را در توقیف گذراند دیده می شود. گرچه خبر حضور فیلم های توقیفی در جشنواره فجر امسال پیش از اعلام فهرست نهایی توسط هیات انتخابات، از سوی علیرضا سجادپور اعلام شده بود. علیرضا سجادپور بعد از اعلام فهرست نهایی فیلم های حاضر در جشنواره گفت؛ «عدم انتخاب بعضی از فیلم ها در جشنواره فیلم فجر کیفی یا نظارتی بوده است.» او همچنین از حضور بعضی از این فیلم ها در بخش خارج از مسابقه جشنواره خبر داد، مثل فیلم «صد سال به این سال ها» ساخته سامان مقدم. این فیلم که در دو سال گذشته هربار به جشنواره ارائه شد اما مجوز نمایش دریافت نکرد، امسال در بخش خارج از مسابقه به نمایش درمی آید. مرتضی شایسته تهیه کننده این فیلم گفت؛ «طی تصمیمی که با سامان مقدم کارگردان فیلم گرفتیم با توجه به اینکه دو سال از زمان تولید فیلم می گذرد، خواستیم خارج از بخش مسابقه فیلم حاضر باشد.» او از حل مشکل اکران این فیلم خبر داد و گفت؛ «در تلاش هستیم تا در عید نوروز «صد سال به این سال ها» را اکران کنیم.» فیلم های بخش مسابقه جشنواره به ترتیب حروف الفبا عبارتند از؛



۱- «آل» به کارگردانی «بهرام بهرامیان» و تهیه کنندگی «علی معلم»



۲- «آناهیتا» به کارگردانی و تهیه کنندگی «عزیز الله حمیدنژاد»- مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی



۳- «به رنگ ارغوان» به کارگردانی «ابراهیم حاتمی کیا» و تهیه کنندگی «سیدجمال ساداتیان» (بشرا فیلم)



۴- «بیداری رویاها» به کارگردانی «محمدعلی باشه آهنگر» و تهیه کنندگی «علی آشتیانی پور» - مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی



۵- «پرسه در مه» به کارگردانی «بهرام توکلی» و تهیه کنندگی «جواد نوروزبیگی» - مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی

 


۶- «پرواز مرغابی ها» به کارگردانی و تهیه کنندگی «علی شاه حاتمی»



۷-« پسر آدم دختر حوا» به کارگردانی «رامبد جوان» و تهیه کنندگی «سعید حاجی میری»



۸- «ترانه کوچک من» به کارگردانی «مسعود کرامتی» و تهیه کنندگی «سعید شاهسواری»



۹- «تسویه حساب» به کارگردانی «تهمینه میلانی» و تهیه کنندگی «محمد نیک بین»



۱۰- «چهل سالگی» به کارگردانی و تهیه کنندگی «علیرضا رئیسیان»



۱۱- «خواب های دنباله دار» به کارگردانی و تهیه کنندگی «پوران درخشنده»



۱۲- «سنگ اول» به کارگردانی «ابراهیم فروزش» و تهیه کنندگی سیمافیلم



۱۳- «شب واقعه» به کارگردانی «شهرام اسدی» و تهیه کنندگی «سیداحمد میرعلایی»



۱۴- «شکارچی شنبه» به کارگردانی «پرویز شیخ طادی» و تهیه کنندگی «مجید اسماعیلی»



۱۵- «شکلات داغ» به کارگردانی و تهیه کنندگی «حامد کلاهداری»



۱۶- «صبح روز هفتم» به کارگردانی «سیدمسعود اطیابی» و تهیه کنندگی «صدرا عبداللهی» - شبکه جهانی سحر



۱۷- «طبقه سوم» به کارگردانی «بیژن میرباقری» و تهیه کنندگی «علیرضا قاسم خان»



۱۸- «طلا و مس» به کارگردانی «همایون اسعدیان» و تهیه کنندگی «منوچهر محمدی»



۱۹- «طهران تهران» به کارگردانی «داریوش مهرجویی - مهدی کرم پور» و تهیه کنندگی «محمدعلی حسین نژاد»



۲۰- «عصر روز دهم» به کارگردانی «مجتبی راعی» و تهیه کنندگی «منوچهر محمدی»



۲۱- «کیفر» به کارگردانی «حسن فتحی» و تهیه کنندگی «سعید سعدی»



۲۲- «کیمیا و خاک» به کارگردانی و تهیه کنندگی «عباس رافعی»



۲۳- «ملک سلیمان» به کارگردانی «شهریار بحرانی» و تهیه کنندگی «مجتبی فرآورده»



۲۴- «نفوذی» به کارگردانی «احمد کاوری - مهدی فیوضی» و تهیه کنندگی «جمال شورجه - حسن علیمردانی»



۲۵- «هفت دقیقه تا پاییز» به کارگردانی «علیرضا امینی» و تهیه کنندگی «سیدجمال ساداتیان»


۲۶- «یک گزارش واقعی» به کارگردانی «داریوش فرهنگ» و تهیه کنندگی «منوچهر شاهسواری».