اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

احتمال تعطیلی پایتخت در پی افزایش آلودگی


معاون عمرانی استانداری تهران درباره آلودگی هوای تهران گفت: با توجه به اجرای طرح زوج و فرد از درب منازل میزان غلظت آلاینده ها در شهر تهران طی این روزها کنترل خواهد شد اما چنانچه میزان آلودگی شدت پیدا کند و سلامت مردم در خطر باشد حتما تعطیلی نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت.

خبرگزاری مهر: معاون عمرانی استانداری تهران درباره آلودگی هوای تهران گفت: با توجه به اجرای طرح زوج و فرد از درب منازل میزان غلظت آلاینده ها در شهر تهران طی این روزها کنترل خواهد شد اما چنانچه میزان آلودگی شدت پیدا کند و سلامت مردم در خطر باشد حتما تعطیلی نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت.

محمدرضا محمودی با بیان این مطلب بیان کرد: با توجه به اینکه غلظت آلاینده ها در سطح شهر تهران به شکل پایدار رسید و افزایش پیدا کرد جلسه کمیته اضطرار در روز گذشته تشکیل شد و در پی آن اجرای طرح زوج و فرد از درب منزل الزامی شد که از صبح امروز در سطح خیابان ها اجرا شده است.

معاون عمرانی استانداری تهران تصریح کرد: همانطور که از صبح امروز مشاهده کردیم ترافیک با اعمال طرح زوج و فرد از درب منزل در بزرگراه ها و خیابان های شهر تهران کاهش چشمگیری داشت و تنها در محورهای ورودی به تهران اندکی بار ترافیکی وجود داشت و خوشبختانه مردم رعایت کردند.

وی اضافه کرد: اجرای طرح زوج و فرد از درب منزل علاوه بر کاهش بار ترافیکی، منجر به کمتر شدن استفاده از سوخت نیز می شود، از طرفی با توجه به تعطیلی مدارس ابتدایی شهر تهران، بسیاری از سرویس های مدارس نیز تردد نخواهند داشت و طبیعی است که از آلودگی کاسته خواهد شد.

محمودی در ادامه ابراز امیدواری کرد تا آلودگی هوا با اقداماتی که صورت می گیرد کنترل شود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: اگر چنانچه با اقداماتی که صورت می گیرد غلظت آلاینده ها در تهران کاهش پیدا نکند حتما کمیته اضطرار تشکیل جلسه خواهد داد و در آن باز تصمیمات جدیدی گرفته می شود.

معاون عمرانی استانداری درخصوص احتمال تعطیلی شهر تهران در روزهای ابتدایی هفته آینده نیز گفت: نه اینگونه نیست تعطیلی زیان های اقتصادی برای کشور دارد چرا که تهران متعلق به ایران است و اقتصاد در کشور چرخش دارد لذا با تعطیلی به کشور لطمه وارد می شود.

 به گفته وی،  از طرفی آلودگی هوا برای سلامتی شهروندان  ضرر دارد و ما گاها مجبور به اعمال روش تعطیلی می شویم بنابراین  در این روزها اگر میزان غلظت آلاینده ها  افزایش داشته باشد مجبور هستیم تعطیل کنیم اما امیدواریم با اقداماتی که صورت می گیرد به آن حد نرسد.

محمودی تأکید کرد:  چنانچه میزان آلودگی شدت پیدا کند و سلامت مردم در خطر باشد حتما تعطیلی نیز در دستور کار کمیته قرار خواهد گرفت.


ویدیو مرتبط :
تعطیلی مدارس به علت آلودگی هوا !

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دمای "تهران" به 40 درجه رسید/ احتمال تعطیلی پایتخت به دلیل گرمای هوا



سازمان هواشناسی کشور,پیش بینی هوای تهران,دمای تهران,اخبار,اخبار تهران

دمای "تهران" به 40 درجه رسید/ کاهش دما در نوار شمالی کشور

همچنین امروز و فردا و روز شنبه دریای خزر مواج بوده ولازم به ذکر است که فردا دمای هوا در نوار شمالی کشور کاهش می یابد.

به گزارش سازمان هواشناسی کشور، براساس آخرین نقشه های پیش یابی هواشناسی امروز" پنجشنبه 27 تیرماه 92" اعلام شد طی سه روز آینده در منطقه شرق و جنوب شرق کشور بویژه منطقه زابل وزش باد شدید و گردو خاک  تداوم خواهد داشت و همچنین طی این مدت به سبب افزایش سرعت وزش باد بر روی عراق ، گردو خاک ناشی از آن در برخی از استان های واقع در جنوب غرب و غرب  سبب کاهش دید افقی و کیفیت هوا خواهد شد.

براساس این گزارش، از اواخر امروز و طی فردا و روز شنبه برای سواحل جنوبی دریای خزر بتدریج افزایش ابر، بارش باران گاهی همراه با رعدو برق و وزش باد پیش بینی می شود و همچنین امروز و فردا و روز شنبه دریای خزر مواج بوده ولازم به ذکر است که فردا دمای هوا در نوار شمالی کشور کاهش می یابد.

گفتنی است، وضعیت آب و هوای استان های تهران و البرز امروز، صاف و گاهی وزش باد پیش بینی می شود  و همچنین دمای هوا در بیشینه خود به 40 درجه و درکمترین حالت به 28 درجه بالای صفر خواهد رسید./انتخاب

تنور تهران
گرمای طاقت فرسای هوا و احتمال تعطیلی پایتخت
 تب هوای تهران به 42 درجه رسید.حضور در شهر در ساعات میانی روز طاقت فرسا شده است که شهروندان هر چقدر هم که شیشه ماشین را پایین بکشند و با سرعت زیاد برانند، باز هم از شدت گرما کم نشده و کولر ماشین هم افاقه نمی‌کند. این حکایت این روزهای مردم تهران است، مردمی‌که هنوز مرداد نیامده دارند گرم ترین روزهای سال را تجربه می‌کنند. کافی است در ساعات میانی روز فقط برای خریدن همین روزنامه ای که در دست دارید از خانه بیرون بروید تا متوجه شدت سنگینی و گرمای هوا بشوید. سازمان هواشناسی برای این روزهای تهران دمایی بین 40 تا 43 درجه را به عنوان گرم‌ترین روزهای سال پیش بینی می‌کند، حالا باید دید با این اوضاع آیا مثل چند سال گذشته شاهد تعطیلی خواهیم بود یا نه؟


  افزایش مراجعه به اورژانس
گرمای هوا در تهران به حدی رسیده است که دکتر معصومی‌رئیس فوریت های پزشکی تهران به «قانون» می‌گوید: «گرمای هوای تهران نسبت به یکی، دو سال اخیر خیلی بیشتر شده است، تا جایی که آمار مراجعان به مرکز فوریت های پزشکی همراه با علائم گرمازدگی بسیار بیشتر شده، وقتی بررسی می‌کنیم می‌بینیم که سال گذشته در همین روزها یک پنجم مراجعان فعلی به اورژانس با علائم گرمازدگی داشتیم، یعنی امسال نزدیک به 250 نفر به اورژانس مراجعه کرده اند که مشکلشان گرمازدگی تشخیص داده شد در حالی که پارسال در همین روزها نزدیک 40 به نفر مراجعه کننده داشتیم.

 

او ادامه می‌دهد: «البته گرمای هوا مختص تهران نیست بلکه الگوی گرمای هوا در ایران در عین حال که افزایش داشته تغییر نیز کرده است یعنی ما امسال با افزایش دمای بی سابقه در استان‌های سرد سیری مانند همدان و کردستان بوده ایم. دکتر معصومی‌در ادامه می‌گوید: «این روزها بعضی از مردم با علائمی‌مثل تهوع، استفراغ، اسهال، سر درد شدید و... به اورژانس پیش بیمارستانی مراجعه می‌کنند که در اغلب موارد دلیل این اختلالات گرمازدگی تشخیص داده می‌شود. البته اغلب این مشکلات حاد نیست و خوشبختانه این مراجعان با درمان سرپایی بهبود پیدا می‌کنند اما به هر حال باید علائم گرما زدگی را جدی گرفت و در صورت عدم بهبود با راهکار های خانگی حتما به اورژانس مراجعه کرد.»


تهران تعطیل می‌شود؟
تجربه گرمای هوای سال های گذشته در تهران نشان داده که دولت در مواقع افزایش دمای هوا، تعطیلی را راهکاری برای کمک به مردم می‌داند و آخرین بار نیز تابستان سال 89 بود که تهرانی ها و برخی دیگر از شهرهای کشور، دو روز تعطیلی را به دلیل گرمای هوا تجربه کردند. از کاهش مصرف انرژی در سازمان‌ها گرفته تا جلوگیری از تشدید بیماری‌ها در مردم، همه و همه دلایلی است که دولت در تصمیم گیری برای تعطیلی تهران به دلیل گرما به کار می‌بندد.

 

طبق مصوبه دولت، هنگامی‌که دمای هوا به بیش از 45 درجه (درپایتخت) برسد، بررسی تعطیلی ادارات در دستور کار قرار می‌گیرد و اکنون نیز در روزهای اوج گرمای پایتخت، بار دیگر بحث تعطیلی بر سر زبان ها افتاده است. "محمدرضا محمودی" معاون عمرانی استاندار تهران در خصوص احتمال تعطیلی شهر تهران به دلیل گرمای بیش از حد هوا به "قانون" می‌گوید: در خصوص تعطیلی به دلیل گرمای هوا، استانداری به گزارش های رسمی‌دانشگاه علوم پزشکی در خصوص خطرات گرمای هوا برای سلامت شهروندان استناد می‌کند که تاکنون گزارشی در این خصوص اعلام نشده است.

 

وی با بیان اینکه درجه هوا ملاکی برای تعطیلی نیست و تنها گزارش های دستگاه‌های ذی ربط همچون دانشگاه علوم پزشکی یا اورژانس مورد استناد است تاکید می‌کند: تا این لحظه گزارشی از سوی این دستگاه‌ها صادر نشده است و در صورتی که گزارشی در خصوص خطرات گرمای هوا بر سلامت مردم برسد، استانداری تشکیل جلسه داده و در خصوص تعطیلی تصمیم گیری می‌کند.

روزه داران مراقب باشند
چند سالی است که ماه مبارک رمضان با روزهای گرم سال مقارن شده است، این اتفاق روزهای بلند و گرمی‌را برای روزه داران رقم زده است که باعث می‌شود روزه داری توجه دو چندان بخواهد. دکتر رسول ایمانی، متخصص داخلی به «قانون» می‌گوید: «اگر روزه داران می‌خواهند که ماه رمضان سالمی‌را بگذرانند و با پایان یافتن این ماه یا در اواسط آن دچار مشکل جدی نشوند گرمای هوا را جدی بگیرند.

 

او ادامه می‌دهد: «خوردن سحری و افطار به میزان کافی یکی از کارهایی است که توصیه می‌کنم حتما مردم آن را انجام دهند و هیچ کدام از این وعده ها به ویژه وعده سحر را حذف نکنند، متاسفانه بعضی از روزه‌داران سحری نمی‌خورند که این کار در کنار گرمای هوا تاثیرات جبران ناپذیری بر بدن فرد می‌گذارد.زیرا گرمای هوا بر بدن کسی که ضعف بیشتری دارد تاثیری دوچندان خواهد گذاشت. دکتر ایمانی در جواب اینکه در این وعده ها چه چیزی بخوریم می‌گوید: «در وعده سحر از خوردن غذاهایی با پروتئین زیاد مانند کباب و غذاهای پر گوشت و حبوبات واقعا بپرهیزید چون این مواد باعث فعال شدن متابولیسم یا سوخت و ساز بدن می‌شوند بالطبع با افزایش سوخت و ساز، مصرف آب بدن بالا می‌رود و به این ترتیب فرد احساس تشنگی بیشتری خواهد کرد، مخصوصا این روزها که هوا به شدت گرم است و این تشنگی نه تنها طاقت‌فرساست بلکه آسیب زننده هم هست.

 

نکته دیگر این است که مردم باید توجه داشته باشند که در فاصله بین افطار تا سحر تا حد ممکن مایعات مصرف کنند تا طولانی بودن زمان روزه و گرمای هوا باعث تحلیل رفتن آب بدن و آسیب به دستگاه‌های داخلی  نشود. در این فاصله مرتب آب بنوشید و منتظر احساس تشنگی نباشید چون با خوردن یک یا دو لیوان آب تشنگی شما بر طرف می‌شود اما نیاز بدنتان خیر، ضمنا بدن برای سالم ماندن در این هوای گرم به ذخیره آب نیاز دارد پس بیشتر از حد رفع تشنگی آب بنوشید. از خوردن چای در وعده سحر به شدت پرهیز کنید چون هر یک لیوان چای دو لیوان از مایعات بدن را دفع می‌کند.

 

این متخصص ادامه می‌دهد: «ممکن است بعضی ها بگویند ما این کارها را نمی‌کنیم و چندان اذیت نمی‌شویم، در جواب این افراد باید گفت به هر حال شما دچار عوارض بلند مدت خواهید شد، بی آبی یا کم آبی آسیب های زیادی به کلیه وارد می‌کند تا جایی که ممکن است این آسیب چند ماه بعد از ماه رمضان خودش را نشان دهد. تشدید برخی عفونت ها که ارتباط مستقیمی‌با کم آبی دارد هم از عوارض عدم مصرف مایعات به میزان کافی است. کسانی که بعد از افطار دچار دردهای عضلانی در سطح بدن می‌شوند بدانند که در طول روز بدنشان دچار بحران کم آبی بوده است.


  چه کار کنیم که گرما زده نشویم؟
دکتر ایمانی می‌گوید: «تا حد ممکن از حضور در هوای آزاد پرهیز کنید، اگر کاری در بیرون از خانه یا محل کار دارید تا حد ممکن آن را صبح زود انجام بدهید، از پیاده روی خود داری کنید و سعی کنید بیشتر در اماکنی بایستید که سقفی برای محافظت از آفتاب داشته باشد زیرا گرمازدگی از سر شدید تر و با عوارض بیشتر خواهد بود. این متخصص داخلی می‌گوید: «به محض احساس علائم گرمازدگی برای مقابله با آن اقدام کنید، بی هوشی یا عوارض شدید مغزی در انتظار کسانی است که نسبت به گرمازدگی بی‌اعتنا هستند بنابراین به محض احساس تهوع یا سرگیجه سعی کنید خودتان را خنک کنید.


 اگر امکاناتی برای استفاده از آب سرد دارید این کار را بکنید، نواحی‌ای مثل سر، گردن، شکم و پاها را با آب خنک کنید. در صورت امکان دراز بکشید و پاهایتان را به سمت بالا قرار دهید با این کار به جریان خون بدن که در اثر گرما دچار اختلال شده کمک می‌کنید. اگر این کارها بهبودی در حالتان ایجاد نکرد حتمابه نزدیک ترین اورژانس محل زندگی‌تان مراجعه کنید. او ادامه می‌دهد: «افراد روزه‌دار توجه کنند که در صورت احساس علائم گرما زدگی بر روزه خود پافشاری نکنند و اگر با کارهای خنک کننده بهبود پیدا نکردند خوردن مایعات خنک را شروع کنند. دکتر ایمانی تاکید می‌کند: « ضمنا در این روزها حواستان به بچه هم باشد آنها به شدت در مقابل گرما آسیب پذیر هستند، اسهال و استفراغ آنها را جدی بگیرید چون هرسال مواردی از فوت یا بی هوشی کودکان بر اثر اسهال گزارش می‌شود.

روزنامه قانون