اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

احتمال افزایش قیمت بنزین به ۶۵۰ تومان



 

احتمال افزایش قیمت بنزین به ??? تومان





هر چند تاكنون هیچ كدام از مقامات رسمی دولت حاضر به اظهار نظر درباره میزان افزایش قیمت بنزین نشده اند اما با این حال اخبار رسیده حاكی از آن است كه گزینه افزایش قیمت بنزین به 650تومان بیش از سایر گزینه ها محتمل است.

احتمال افزایش قیمت بنزین به 650 تومان در هر لیتر قوت گرفت.

بررسی های صورت گرفته در كارگروه هدفمندی یارانه ها نشان می دهد در میان گزینه های ارائه شده به این كارگروه كه از سوی دولت مسئولیت بررسی قیمت حامل های انرژی را عهده دار هستند، افزایش قیمت بنزین به 650تومان از احتمال بیشتری نسبت به سایر گزینه ها برخوردار است.

بر اساس این گزارش پیشنهادات مختلفی درباره افزایش قیمت بنزین تاكنون ارائه شده است. افزایش قیمت بنزین به960، 900و 500 تومان در میان این گزینه ها به چشم می خورد. هر چند تاكنون هیچ كدام از مقامات رسمی دولت حاضر به اظهارنظر درباره میزان افزایش قیمت بنزین نشده اند اما با این حال اخبار رسیده حاكی از آن است كه گزینه افزایش قیمت بنزین به این رقم بیش از سایر گزینه ها محتمل است.

در حال حاضر بنزین سهمیه بندی به قیمت هر لیتر 100تومان به فروش می رسد و بنزین آزاد نیز به قیمت هر لیتر 400 تومان به فروش می رسد.

بر اساس گفته های محمد رویانیان قرار است در نیمه دوم سال سهمیه بندی نیز حذف شده و بنزین به شكل تك نرخی عرضه شود. با این حال برخی پیشنهادات ارائه شده دلالت بر ارائه بنزین سهمیه بندی تنها به خودروهای عمومی و تاكسی ها دارد. هدف از این اقدام جلوگیری از افزایش قیمت ها و تورم در بخش حمل ونقل اعلام شده است با این حال برخی كارشناسان معتقدند این اقدام می تواند سبب سهمیه فروشی و شكل گیری نوعی بازار غیر رسمی برای بنزین های سهمیه ای تاكسی ها و ... شود.

هر چند رویانیان اعلام كرده است كه دولت برای جلوگیری از افزایش قیمت ها در بخش حمل ونقل تدابیر ویژه ای اندیشیده است اما گزارش های رسیده از سطح شهر حاكی از آن است كه در سال جاری هزینه تاكسی ها دو بار افزایش داشته است. یكبار با آغاز سال جدید نرخ ها افزایش یافته و در حال حاضر با آغاز فصل گرما به صورت غیر رسمی برخی تاكسی ها نسبت به افزایش نرخ جابجایی مسافر اقدام كرده اند.

پیش از این اخباری درباره افزایش نرخ بنزین به قیمت فوب خلیج فارس مطرح بود. به گفته ضیغمی مدیر عامل شركت پالایش و پخش فرآورده های نفتی اعلام كرد قیمت تمام شده بنزین در حال حاضر حدود 920تومان است. اما وزیر نفت گفته بود پیشنهاداتی درباره كسر 30درصد مالیات بر ارزش افزوده بر این كالا ارائه شده است. به این ترتیب به نظر می رسد قیمت بنزین در نیمه دوم سال هر لیتر 650تومان باشد.

بر اساس قانون دولت موظف است ظرف 5سال نسبت به واقعی كردن قیمت بنزین اقدام كند. بر اساس گزارش های موجود مقرر است در مرحله اول شیب افزایش قیمت ها تند باشد تا تاثیر گذاری رشد بهای كالاهایی نظیر بنزین بیشتر باشد و این شیب در سال های آتی ملایم شود.

مقرر است در نیمه دوم سال بهای گاز مصرفی خانگی، برق، تعرفه آب، تعرفه بنزین و گازوییل، سی ان جی و ... همگی با هم رشدی را تجربه كنند تا سبد انرژی مصرفی در كشور با این رشد قیمتی كاهش مصرفی قابل توجه را تجربه كند....../تحلیل:ایلنا


ویدیو مرتبط :
شکسته شدن رکورد مصرف بنزین و احتمال افزایش قیمت آن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

احتمال افزایش قیمت بنزین تا 1100 تومان


تورم نقطه به نقطه بین 15 تا 20 درصد برآورد شده است و نه اینکه تورم سالانه این میزان باشد. اما افزایش حجم نقدینگی به هدفمند کردن یارانه‌ها ارتباط پیدا نمی‌کند. هدفمند کردن یارانه‌ها سبب جابه‌جایی نقدینگی می‌شود و در خلق نقدینگی اثری ندارد. تورم نقطه به نقطه بین 15 تا 20 درصد برآورد شده است و نه اینکه تورم سالانه این میزان باشد. اما افزایش حجم نقدینگی به هدفمند کردن یارانه‌ها ارتباط پیدا نمی‌کند. هدفمند کردن یارانه‌ها سبب جابه‌جایی نقدینگی می‌شود و در خلق نقدینگی اثری ندارد.


رییس کمیسیون طرح تحول اقتصادی مجلس با اشاره به پیش‌بینی مجلس مبنی بر اینکه دولت نمی‌تواند درآمد 40 هزار میلیاردی حاصل از اصلاح قیمت‌ها داشته باشد، گفت: امسال با 73 و نیم میلیون نفر کسانی که برای گرفتن یارانه ثبت‌نام کردند باید 40 هزار میلیارد تومان فقط به خانوار‌ها داده شود. ولی درآمدی که از اصلاح قیمت‌ها به دست می‌آید 27 هزار میلیارد تومان است. بنابراین یک فاصله وجود دارد بین درآمدی که به دست می‌آید و پرداخت‌‌هایی که فقط به مردم می‌خواهد صورت بگیرد.

غلامرضا مصباحی مقدم ادامه داد: دولت علاوه بر پرداخت به مردم، وظایف دیگری هم داشت و آن هم اینکه باید 30 درصد درآمد حاصل از اصلاح قیمت‌ها را به بخش تولید اختصاص می‌داد.

نماینده تهران اظهار کرد: مجلس برای اینکه 40 هزار میلیارد تومان را تامین کند اعلام کرد 80 درصد درآمد ناشی از اصلاح قیمت‌ها، برای تامین یارانه نقدی اختصاص پیدا کند و معادل 20 درصد آن که 10 هزار میلیارد تومان می‌شود به تولید اختصاص پیدا کند.

مصباحی‌مقدم اضافه کرد: در سال جاری و در سه ماه پایانی سال اگر دولت قیمت برخی از حامل‌های انرژی مانند بنزین را تغییر دهد و بنزین 400 تومان را به 700 تومان برساند و احیانا بنزین 700 تومان را با قیمت 1100 تومان عرضه کند درآمد بیشتری را به دست خواهد آورد و این درآمد بیشتری که دولت کسب می‌کند برای دوبخش هزینه می‌شود؛ یکی تولیدکنندگان و دیگری بخش سلامت.

مصباحی مقدم همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه حجم نقدینگی حدود 300 هزار میلیارد تومان شده و تورم هم بر اساس برآورد بانک مرکزی 15 تا 20 درصد اعلام شده است و آیا این موضوع با هدفمندی یارانه‌ها ارتباط دارد، گفت: تورم نقطه به نقطه بین 15 تا 20 درصد برآورد شده است و نه اینکه تورم سالانه این میزان باشد. اما افزایش حجم نقدینگی به هدفمند کردن یارانه‌ها ارتباط پیدا نمی‌کند. هدفمند کردن یارانه‌ها سبب جابه‌جایی نقدینگی می‌شود و در خلق نقدینگی اثری ندارد.

رییس کمیسیون طرح تحول اقتصادی مجلس ادامه داد: این افزایش نقدینگی ناشی از تزریق ریال، معادل دلاری است که بانک مرکزی آنها را به مالکیت خود در می‌آورد.

منبع: عصر ایران