اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

احتمال ازسرگیری روابط دیپلماتیک کوبا و آمریکا



اخبار,اخبار بین الملل ,رئیس‌جمهور آمریکا

 

اخبار بین الملل - احتمال ازسرگیری روابط دیپلماتیک کوبا و آمریکا

کوبا یک زندانی آمریکایی را که به اتهام جاسوسی به ۱۵ سال حبس محکوم شده بود، بعد از گذراندن ۵ سال از محکومیتش، آزاد کرد.

به گزارش فارس، کوبا در اقدامی «آلن گراس» شهروند آمریکایی که به اتهام جاسوسی به 15 سال حبس محکوم شده بود را بعد از گذراندن 5 سال از محکومیتش آزاد کرد.

طبق گزارش‌های رسیده، گراس همچنان در راه برگشت به آمریکا است و از طرف دیگر «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا در صدد است تا گام‌های مهم جدیدی برای بهبود روابط واشنگتن با کوبا اعلام کند.

دولت کوبا آلن گروس را در دسامبر 2009 دستگیر کرد و بعد از 14 ماه او را به جاسوسی متهم کرد.

گراس 65 ساله بر روی برنامه‌ای تحت عنوان «برنامه دموکراسی کوبا» کار می‌کرد که بودجه آن را آمریکا تأمین می‌کرد و گفته می‌شد که هدف آن ترویج دموکراسی و حقوق بشر است اما مقامهای کوبایی هدف این برنامه را خرابکاری می‌دانستند و اعلام کردند که این شهروند آمریکا تلاش می‌کرد تجهیزات غیرقانونی ماهواره بین گروههای یهودی توزیع کند.

شبکه ای بی سی نیوز گزارش کرد که آزادی گراس نمایانگر اولین گام به سوی عادی شدن روابط بین کوبا و واشنگتن به حساب می‌آید.

گزارش‌ها حاکی از آن است که در قبال آزادی گراس، قرار است سه زندانی کوبایی که از سال 2001 در آمریکا به اتهام جاسوسی دستگیر شده‌اند، آزاد شوند.

مذاکرات محرمانه یکساله و احتمال از سر گیری روابط دیپلماتیک
بنا بر اعلام کاخ سفید، «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا قرار است در این رابطه سخنرانی کند. شبکه ای‌بی‌سی گزارش داده است که اوباما در این نطق تلویزیونی، گام‌هایی بی‌سابقه برای ترمیم روابط دو کشور را اعلام می‌کند.

گفته می‌شود که آزادی گراس در نتیجه بیش از یکسال گفت‌وگو پشت پرده مقامات عالی رتبه دو کشور صورت گرفته است طبق برنامه تبادل زندانی بین دو کشور بوده است.

همزمان خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داده است که رئیس‌جمهور آمریکا در نطق امروز، اعلام خواهد کرد که دو کشور مذاکره برای از سرگیری روابط کامل دیپلماتیک و بازگشایی سفارت‌ها را آغاز می‌کنند.

به گزارش تلویزیون کوبا، قرار است، «رائول کاسترو» رئیس‌جمهور این کشور نیز همزمان با اوباما، سخنرانی‌ای در مورد روابط دو کشور داشته باشد.

 روابط دو کشور از سال 1959 پس از انقلابی که به رهبری «فیدل کاسترو» در کوبا صورت گرفت، قطع شده و تاکنون آمریکا تحریم‌های متعددی علیه این کشور اعمال کرده بود. واشنگتن همچنین بارها برای سرنگونی حکومت کوبا تلاش کرده بود. یکی از این موارد عملیات موسوم به «خلیج خوک‌ها» بود که در سال 1961 به دستور «جان اف کندی» رئیس‌جمهور وقت آمریکا صورت گرفت. آن عملیات ناکام، روابط دو کشور را تا سر حد جنگ پیش برد
اخبار بین الملل - فارس

 


ویدیو مرتبط :
قطع روابط دیپلماتیک ارمنستان و مجارستان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

استقبال ولید معلم از احتمال بهبود روابط ایران و آمریکا



نظر ولید معلم درباره ی  بهبود روابط ایران و آمریکا

استقبال ولید معلم از احتمال بهبود روابط ایران و آمریکا

وزیر امور خارجه سوریه گفت که گرم شدن روابط ایران و آمریکا در یک هفته گذشته تهدیدی برای دولت کشور وی محسوب نمی‌شود.

 ولید معلم، وزیر امور خارجه سوریه روز شنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: ما از این آشتی خوشحالیم. این تاثیری مثبت روی دیدگاه آمریکا درباره منطقه خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، معلم علاوه بر آن گفت که دولت سوریه هیچگونه طرح انتقال صلح را که شامل بشار اسد رییس جمهور سوریه نباشد نخواهد پذیرفت. /ایسنا