اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

احتمال اخراج غول نفتی چین از ایران



اخبار,اخبار اقتصادی, اخراج شرکت نفتی چین از ایران


اخبار اقتصادی - احتمال اخراج غول نفتی چین از ایران

با ادامه وقت کشی شرکت CNPCI به عنوان غول نفتی چینی‌ها، وزیر نفت ایران از صدور آخرین اخطار و احتمال اخراج چینی‌ها در صورت ادامه وضع موجود در توسعه میدان مشترک آزادگان جنوبی را به طور رسمی اعلام کرد.

به گزارش مهر، عراق به عنوان شریک نفتی ایران در این میدان مشترک آزادگان جنوبی از اواسط شهریور ماه سال جاری تولید نفت از میدان مجنون (نیمه مشترک آزادگان جنوبی) را با ظرفیت 175 هزار بشکه در روز آغاز کرده است.

از سوی دیگر در حالی تولید نفت ایران کماکان در محدوده 50 هزار بشکه نفت در روز درجا می‌زند که دولت عراق پیش بینی کرده است که با توجه به پیشرفت اجرایی طرح توسعه میدان مشترک نفتی مجنون تولید نفت این کشور از این میدان مشترک با ایران را به زودی به حدود ٤٠٠ هزار بشکه در روز افزایش دهد.

در همین حال با گذشت نزدیک به 7 سال از واگذاری قرارداد طرح توسعه میدان مشترک عظیم نفتی آزادگان جنوبی ایران با به شرکت‌ CNPCI چین، تاکنون این پیمانکاران آسیایی موفق به تکمیل و اجرای فاز اول توسعه این میدان نفتی مرزی نشده است.

عبدالرضا حاجی حسین نژاد مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت اخیرا درباره آخرین وضعیت پیشرفت اجرایی طرح توسعه میدان مشترک آزادگان جنوبی، گفت: از مجموع ١٨٥ حلقه چاهی که باید براساس برنامه در فاز نخست توسعه این میدان مشترک تکمیل می شد تاکنون تنها هفت حلقه چاه حفاری شده است.

این مقام مسئول در شرکت ملی نفت ایران با اعلام اینکه هم اکنون 5 دکل در میدان آزادگان جنوبی فعال است، تصریح کرد: این در حالی است که قرار بوده مطابق با قرارداد شرکت CNPCI چین 25 دکل حفاری در این میدان مشترک نفتی مستقر می کرد.

وی پیشرفت فاز نخست توسعه این میدان مشترک نفتی با عراق را هفت درصد عنوان کرد و افزود: تولید نفت از این میدان مشترک کماکان در محدوده 50 هزار بشکه در روز باقیمانده است.

با این وجود اولین برداشت زودهنگام نفت در توسعه میدان مشترک آزادگان جنوبی به زمان دولت نهم باز می‌گردد که با مشارکت شرکت ملی حفاری و مناطق نفتخیز جنوب امکان تولید روزانه 50 هزار بشکه نفت از این میدان فراهم شد.

همزمان با ادامه وقت کشی چینی‌ها در توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی، بیژن زنگنه وزیر نفت روز گذشته در نشست مشترک با رئیس جمهوری با انتقاد از عملکرد پیمانکار چینی طرح توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی، گفت: عملکرد شرکت چینی مطلوب ارزیابی نمی‌شود و اخطارهای لازم برای "خلع ید" به این پیمانکار داده شده است.

زنگنه در خصوص فعالیت شرکتCNPC  چینی در توسعه میدان آزدگان شمالی هم اظهار کرده است: در صورتی که این شرکت چینی کار را به درستی انجام دهد، ادامه می یابد.

این عضو کابینه دولت تدبیر و امید با تاکید بر اینکه در میدان آزادگان جنوبی هنوز کار خاصی انجام نشده است ولی پیمانکار یاران شمالی باید تقویت شود، بیان کرد: زمان بازگشت سرمایه توسعه این میدان های نفتی را ٦ ماه اعلام کرد.

به گزارش مهر، شرکت پیمانکاری چنی در بخش بالادستی صنعت نفت و گاز ایران در طول یک دهه گذشته تاکنون عملکرد خوبی نداشته اند به طوری که توسعه سه میدان مشترک نفتی یادآوران، آزادگان شمالی و آزادگان جنوبی پیشرفتی لاک پشتی داشته که وضع توسعه آزادگان جنوبی بدتر دو میدان دیگر است.

در همین حال تا قرار بود بهمن ماه 1392 تولید نفت از میدان یادآوران با افزایشی حدود دو برابری به 50 هزار بشکه در روز افزایش ‌یابد تا زمینه تکمیل فاز اول توسعه این میدان مشترک با عراق فراهم شود.

بنا بر اعلام مسئولان چینی، با تحقق افزایش 50 هزار بشکه ای تولید نفت از یادآوران علاوه بر جبران برخی از عقب ماندگی‌ها، امکان تحقق درآمد 150 میلیون دلاری به صورت ماهانه فراهم می شود.

با این وجود همزمان با پایان رسیدن بهمن ماه هنوز این وعده نفتی چینی‌ها در توسعه میدان مشترک یادآوران محقق نشده است.
اخبار اقتصادی - مهر

 


ویدیو مرتبط :
دومینوی کاهش قیمت نفت، غول های نفتی را به زانو درآورد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

غول نفتی چین از صنعت نفت ایران اخراج شد


شرکت ملی نفت ایران با ابلاغ رسمی حکمی به شرکت چینی (CNPCI)، این پیمانکار چینی را رسما از طرح توسعه میدان مشترک آزادگان جنوبی خلع ید کرد.

خبرگزاری مهر: پس از اخراج پیمانکار چینی طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی در سال گذشته، شرکت ملی نفت ایران با ابلاغ رسمی حکمی به شرکت چینی (CNPCI)، این پیمانکار چینی را رسما از طرح توسعه میدان مشترک آزادگان جنوبی خلع ید کرد.

در همین حال وزارت نفت با انتشار گزارشی، اعلام کرد: حکم خلع ید این شرکت چینی امروز (سه شنبه ٩ اردیبهشت) پس از طی مراحل قانونی از سوی مدیریت امور حقوقی شرکت ملی نفت ایران به طور رسمی ابلاغ شده است.

خبرگزاری مهر هفته گذشته با انتشار گزارشی، اعلام کرده بود: پس از اولتیماتوم جدی وزارت نفت به شرکت CNPCI چین به دلیل تاخیر در طرح توسعه بزرگترین میدان مشترک نفتی ایران با عراق، حالا دامنه این اخطارها و اولتیماتوم ها به سایر پیمانکاران چینی شاغل در توسعه میادین مشترک نفتی توسعه یافته است.

در شرایط فعلی عراق با برداشت روزانه 210 هزار بشکه نفت از میدان آزادگان جنوبی بیش از چهار برابر ایران از این میدان مشترک طلای سیاه برداشت می کند و با پیشی گرفتن از ایران حالا شتاب در طرح توسعه میادین سندباد (مشترک با یادآوران ایران)، بدری (مشترک با میدان آذر ایران) و سایر میادین مشترک نفتی را در دستور کار قرار داده است.

با گذشت 6 سال از امضای قرارداد 2.5 میلیارد دلاری طرح توسعه میدان یادآوران با شرکت ساینوپک چین، شرکت ملی نفت ایران زمستان سال گذشته رسما به عملکرد چینی‌ها در توسعه این میدان مشترک نفتی با عراق انتقاد کرد.

عبدالرضا حسین نژاد مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت با اشاره به تاخیرهای ساینوپک چین در توسعه میدان نفتی یادآوران، گفت: هم اکنون روزانه 25 هزار بشکه نفت از میدان مشترک یادآوران تولید می شود، با این وجود در فازهای بعدی به ترتیب تولید روزانه 180 هزار بشکه نفت و 300 هزار بشکه نفت از این میدان تولید خواهد شد.

با گذشت چند هفته از این اولتیماتوم نفتی ایران به پیمانکار چینی، ساینوپک با انتشار گزارشی در تشریح آخرین وضعیت طرح توسعه میدان یادآوران با اشاره به پیشرفت ۸۶ درصدی توسعه بخش بالادستی و پائین دستی این پروژه نفتی، تاکید کرده بود: این پیشرفت از انطباق میزان پیشرفت واقعی کار با برنامه اجرای طرح حکایت دارد.

ساینوپک با یادآوری اینکه هم اکنون به طور متوسط روزانه حدود 26 هزار بشکه نفت از میدان یادآوران برداشت می شود، تصریح کرد: به زودی سایر فازهای توسعه این میدان نفتی مرزی در مدار بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

با گذشت حدود سه ماه از این وعده نفتی چینی ها برای افزایش برداشت نفت از میدان یادآوران، تاکنون نه تنها اهداف افزایش تولید نفت محقق نشده است که حتی ادامه تاخیرها و وقت کشی انتقاد شدید مسئولان شرکت ملی نفت ایران را به همراه داشته است.

عبدالرضا حسین نژاد مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت هفته گذشته در بازدید از طرح توسعه میدان نفتی یادآوران برای چندمین بار متوالی با اعلام نارضایتی از کیفیت برخی از فعالیتهای پیمانکار چینی، به این شرکت آسیایی اخطار داد و پیمانکار چینی را ملزم به اصلاح الزامات اجرایی مورد نظر شرکت نفت کرد.

به گزارش مهر، توسعه میدان مشترک آزادگان جنوبی و شمالی از سوی شرکت CNPCI چین در دست اجرا است. هم اکنون روزانه 50 هزار بشکه نفت در قالب تولید زودهنگام  از میدان آزادگان جنوبی در حال انجام است.

توسعه این میدان در دو فاز انجام خواهد شد که در فاز نخست توسعه، تولید روزانه 320 هزار بشکه نفت و 197 میلیون فوت مکعب گاز و در فاز دوم توسعه، افزایش تولید نفت تا سقف 600 هزار بشکه در روز در برنامه است.

طرح توسعه میدان آزادگان جنوبی در قالب قرارداد بیع متقابل میان شرکت CNPCI چین و شرکت ملی نفت ایران با مسئولیت اجرایی شرکت چینی بسته شده است. عملیات اجرایی طرح توسعه این میدان از شهریور سال 1391 همزمان با تصویب طرح جامع تجدیدنظر شده توسعه میدان (RMDP) آغاز شد.