اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

احتمال احضار پورمحمدی برای پاسخگویی درباره پرونده مشایی


وزیر دادگستری گفته که «اسفندیار رحیم‌مشایی در پرونده سه‌هزار میلیاردی نقش قابل‌توجهی داشت».البته افشاگری دیرهنگام پورمحمدی به ماجرای پرونده سه‌هزار میلیاردی محدود نمی‌شود.

روزنامه شرق: وزیر دادگستری گفته که «اسفندیار رحیم‌مشایی در پرونده سه‌هزار میلیاردی نقش قابل‌توجهی داشت».البته افشاگری دیرهنگام پورمحمدی به ماجرای پرونده سه‌هزار میلیاردی محدود نمی‌شود. به گفته او «در واگذاری فولاد و پروژه تهاتر دوطبقه‌کردن جاده چالوس به نور، جلسه‌ای در هتل استقلال كه به دستور مستقیم آقای مشایی بود. آقای مشایی نامه داده بودند و نقش قابل‌توجهی داشتند».

نمایندگان مجلس از شنیدن خبر شوکه شده‌اند. بیشتر تعجبشان این است که چرا آقای وزیر این‌همه دیر و دور درباره این نقش مهم اطلاع‌رسانی کرده است.

عوض حیدرپور نماینده شهرضا می‌گوید: «پیشنهاد من به آقای پورمحمدی این است که تمام اسناد مرتبط با نامه‌نگاری‌ها و تخلف‌های احتمالی آقای مشایی را منتشر کنند تا مردم در جریان آن قرار بگیرند. حق مردم است که بدانند تخلف مشایی در پرونده اختلاس سه‌هزار میلیارد تومانی چه بوده، به هر شکل تخلف حتی اگر یک توصیه ساده و نامه‌نگاری هم باشد، باز تخلف است و رسیدگی به آن ضروری است».

ابراهیم نکو، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، نیز بنا دارد در هفته آینده سؤالی از وزیر دادگستری طرح کند و درباره اسناد و جزئیات این  سخن بیشتر بداند.او البته معتقد است باید دقت کرد که تخلف مربوط به چه زمانی بوده و چرا وزارت دادگستری حالا این خبر را اعلام کرده است و پیش‌از‌این ما خبری از ردپای مشایی در این پرونده نداشتیم.به گفته او، پرونده تخلف سه‌ هزار میلیارد تومانی، پرونده تکان‌دهنده‌ای بود و به‌همین دلیل هرگونه سطح تأثیرگذاری در شکل‌گیری این پرونده بسیار مهم و تعیین‌کننده است.


ویدیو مرتبط :
پاسخ مشایی به احتمال کاندیدا شدنش

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اظهارات پورمحمدی درباره درخواست بازدید رییس‌جمهور از اوین،احتمال کاندیداتوری مشایی و...



اظهارات پورمحمدی درباره درخواست بازدید رییس‌جمهور از اوین،احتمال کاندیداتوری مشایی و...

رییس سازمان بازرسی کل کشور گفت: ما به دنبال پیشگیری هستیم و معاملات دولتی را کنترل می‌کنیم.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی با حضور در دانشکده علوم پایه دانشگاه شهید رجایی در پاسخ به سوالات دانشجویان درباره افزایش قیمت ارز در کشور گفت: برای هر جامعه‌ای مانند ما جامعه ما اقتصاد مساله اساسی است و محورترین مساله معرفی می‌شود. در تفکر دینی ما نیز اقتصاد از جایگاه والایی برخوردار است دستورات دینی ما مملو از توجه بر معیشت بر اقتصاد است.

وی ادامه داد: داستان ارز جلوه و نمادی از چهره اقتصاد ماست، نبض اقتصاد در بازار ارز می‌تپد، ما هنوز اقتصاد متکی بر نفت و درآمدهای آن داریم. اگر نفت بفروشیم در این صورت می‌توانیم چرخه اقتصاد را بچرخانیم. از برنامه سوم تا برنامه پنجم پیوسته کاهش سالانه اتکای اقتصاد به نفت مورد تاکید واقع شده است، اما متاسفانه نه تنها این اتکا کاهش نیافته بلکه در بخش‌هایی افزایش یافته است.

پورمحمدی با اشاره به تحریم‌های اعمالی علیه ایران اضافه کرد: بر همین اساس به دلیل اعمال تحریم‌ها ایران دیگر قدرت جابه‌جایی درآمدها را ندارد و بدین شکل درآمدهای ارزی نفتی با اختلالات و مشکلاتی روبرو است و تمام شبکه‌های خدمت‌دهی به دلیل تحریم دچار مشکل است عملا ما با کمبود و نوسان در تبادل ارزی مواجه هستیم.

وی ادامه داد: در این مسیر چند راه وجود دارد، اول این‌که تلاش شود تحریم‌ها شکسته شود و یا تدابیری اتخاذ شود تا بتوان از این تحریم‌ها عبور کرد. اگر تدابیر‌مان کفایت نکند در صورتی با مشکلاتی در بازار ارز مواجه هستیم با توجه به این‌که تحریم‌ها سال گذشته علیه ایران اعمال شد می‌بایست از همان زمان تدابیر لازم اتخاذ می‌شد.

رییس سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: در 5 ماه اول سال ارز ما با نرخ مرجع توزیع شد، در حالی که ارز در بازار گران بود بدین شکل قدرت عملیاتی به عده‌ای داده شد و نقدینگی در جامعه بالا رفت و بسیاری به سمت طلا و ارز هجوم آوردند، بر همین اساس از یک سو تحریم‌ها و از سوی دیگر کمبود تدابیر اتخاذ شده و همچنین نقدینگی بالا، هجوم به بازار ارز و طلا را افزایش داد و بدین ترتیب قیمت‌ها بالا رفت. در این میان دلالان و سوءاستفاده‌کنندگان نیز این فضا را تشدید کردند.

وی با بیان این‌که «اکنون ارز نماد فضای اقتصادی کشور ماست» در پاسخی به سوالی درباره این‌که آیا نبض بازار ارز در فردوسی است یا پاستور؟ گفت: مقوله ارز در فردوسی جای نمی‌گیرد، در واقع فردوسی بخش حاشیه‌ای بازار ارز است، نظام مالیاتی،‌ صادرات و واردات،‌ بانک مرکزی و برخی دستگاه‌های دیگر جایگاه نرخ ارز را مشخص می‌کند و فردوسی تنها یک جایگاه کف خیابانی برای مشتریان است، بحث ارز بسیار پیچیده است اگر فرض کنیم تنها فردوسی بازار ارز است ساده‌انگاری است.

پورمحمدی در پاسخی به سوالی درباره این‌که علت افزایش قیمت ارز تحریم‌هاست و یا عملکرد دولت؟ گفت: هم عملکردها و هم تصمیم‌گیری‌ها در فضای اقتصادی کشور بخصوص ارز تاثیر می‌گذارد. اما عمدی یا سهوی بودن اقدامات را نمی‌دانم. ما تنها به عمل توجه می‌کنیم زیرا عمل نشان می‌دهد بی‌توجهی شده است.

رییس سازمان بازرسی کل کشور درباره تخلفات وارده بر وی تصریح کرد: بنده مسوول مراقبت از کارها و نظارت بر دستکاری دستگاه‌ها هستم بر همین اساس طبیعی است اتهاماتی بر من وارد کنند اگر سند یا مدارکی دارند می‌توانند به مراجع مربوطه بروند. ما 30 سال است که در این نظام صاحب مسوولیت هستم و سعی‌مان این بوده که طبق مقررات رفتار کنم.

پورمحمدی با بیان این‌که «نباید فضا را را متشنج کنیم» افزود: مردم مشکلات داخلی و خارجی دارند. نباید به مسائل حاشیه‌ای بپردازیم، اکنون مردم روزهای جدی را می‌گذرانند، باید در برابر توطئه‌های خارجی تدابیر مدبرانه‌ای را اتخاذ کنیم این مقوله‌ها انحرافی است.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره احتمال پرداخت یارانه‌ها از اختلاف نرخ ارز دولتی و بازار اضافه کرد: در قانون چنین اختیاری به دولت داده نشده است، البته دولت برای پرداخت یارانه‌ها از منابع مختلفی استفاده می‌کنند اگر دولت امکان تامین یارانه‌ها را از منبع دیگری نداشته باشد ممکن است از این منبع استفاده کند، البته دیوان محاسبات، مجلس و سازمان بازرسی وجود دارند و تلاش می‌کنند که طبق قانون اقدامات انجام شود.

پورمحمدی در پاسخ به سوال دیگری درباره پرونده جاسبی،‌ رییس پیشین دانشگاه آزاد و اتهامات وارده بر وی تصریح کرد: جزییات پرونده وی در ذهنم نیست، در همان زمان این پرونده بسیار کش‌دار بود و هر دو طرف ادعاهایی را داشتند البته در مدیریت جدید نیز پرونده‌ها مورد بازخوانی قرار گرفته است، به طور مثال در پرونده‌ای که در آن حتی سوء استفاده‌ای انجام نشد 150 میلیارد تومان به ضرر دانشگاه آزاد تمام می‌شد که در این باره قوه قضاییه تلاش می‌کند اقدامی انجام دهد که این پرونده به ضرر دانشگاه آزاد تمام نشود.

رییس سازمان بازرسی کل کشور درباره عملکرد قوه قضاییه خاطرنشان کرد: من در این باره نمی‌توانم قضاوت کنم، اما براساس نظرسنجی‌های انجام شده از مردم از گذشته تاکنون سه دستگاه دولتی بیشترین شکایات و عدم رضایت را دارد که این دستگاه‌ها شهرداری، نیروی انتظامی و دادگستری است. در واقع از آنجایی که بیشترین مراجعه کنندگان به این دستگاه‌ها مردم هستند، به همین دلیل نارضایتی آنها بیشتر است در دو سه سال اخیر بر اساس نظر سنجی‌های انجام شده همچنان نارضایتی‌ها از عملکرد قوه قضاییه بسیار است اما کمتر از گذشته شده است.

پورمحمدی در پاسخ به سوال دانشجویی مبنی بر این‌که چرا سازمان بازرسی کل کشور به صورت نمایشی فعالیت می‌کند؟ گفت: من به هیچ وجه نمایشی کار نمی‌کنم، ما سازمانی با وظایف خاص هستیم و حق دخالت در بخش خصوصی نداریم، اختیار قانونی ما نظارت بر دستگاه‌های دولتی است ما یک ستاد عالی هستیم.

وی ادامه داد: اگر سیستم اجرایی با ما هماهنگ نباشد و کار نکند ما نمی‌توانیم عزل و نصبی را انجام دهیم و یا حتی محاکمه کنیم، اما به طور کلی اکثر پرونده‌های مهم از سوی سازمان تشکیل می‌شود، در واقع ما به دنبال پیشگیری هستیم و معاملات دولتی را کنترل می‌کنیم تمام معاملات دولت باید در یک سامانه‌ای الکتریکی ثبت شود، سال گذشته دولت 38 هزار معامله ثبت کرد که از این میان 6 تا 7 هزار تجدید ثبت و یا حذف شد ما یک مرحله از سیستم کنترلی هستیم.

وی درباره پیگیری پرونده نزدیکان و اطرافیان رییس‌جمهور و عدم برخورد قاطعانه با آنان از سوی سازمان بازرسی کل کشور گفت: این مساله رسیدگی شده و در حال پیگیری است. شما شرایط را می‌دانید برخی‌ها مقاومت می‌کنند ماجراجویی‌های انجام می‌شود و اسناد بیشتری لازم است برخی تلاش می‌کنند که شرایط به تشنج بیانجامد. این مساله برای کشور بسیار خطرناک است. برخی به دنبال دعوا هستند و می‌خواهند سر مردم به یک پرونده گرم شود و کار خود را انجام دهند.

پورمحمدی خاطرنشان کرد: البته اینکه عده‌ای مصونیت داشته باشند بتواند فرار کنند یا پرونده آنها مورد پیگیری قرار نگیرد، حتما برای کشور ضرر دارد.

وی در پاسخ به سوالی درباره این‌که اگر رییس‌جمهور بودید چه می‌کردید؟ تصریح کرد: اگر من مسوول بودم قانون را رعایت می‌کردم، اجرای قانون اساسی سلامت فعالیت‌ها و رشد توسعه را به همراه دارد، همچنین من به نگاه کارشناسی در تصمیم‌گیری‌ها بها می‌دادم، فکر می‌کنم در چنین شرایطی تخلفات کاهش پیدا می‌کند.

رییس سازمان کل کشور درباره بازدید رییس‌جمهور از زندان اوین گفت: قوه قضاییه مخالف بازدید رییس‌جمهور از زندان اوین نیست، پیوسته بازدیدهایی از زندان اوین انجام می‌شود چیزی پنهانی در زندان اوین وجود ندارد.

پورمحمدی درباره آخرین وضعیت پرونده مهدی هاشمی اضافه کرد: این پرونده در حال رسیدگی است، یک تیم متشکل از بازپرس و ضابطین این پرونده را بررسی می‌کند تا عادلانه مورد قضاوت قرار بگیرد به گونه‌ای باشد که نه زیادروی شود و نه مورد مماشات و گذشت قرار گیرد.

رییس سازمان بازرسی کل کشور درباره ادعای نامه نوشته شده به رهبری درباره رییس‌جمهور کشورمان توسط وی و چندین نفر از وزرای دولت نهم گفت: مطالب منتشر شده در رسانه‌ها به عنوان نامه من به مقام معظم رهبری دروغ است. این نامه به هیچ وجه علیه رییس‌جمهور نبود، بلکه برای کمک به دولت راهکارهایی ارائه شد تا ایشان برای اصلاح کشور تذکرات لازم را بدهند.

وی در پاسخ به سوالی درباره احتمال کاهش تحریم‌ها و یا لغو آن‌ها ادامه داد: طرف مقابل از ادامه کشمکش‌ها سودی نمی‌برد، اما آن‌ها دقیقا می‌خواهند ما در تنگنا قرار گیریم تا با هزینه‌ای کم مسائل خود را حل کنند.

پورمحمدی ادامه داد: آن‌ها می‌دانند که مردم ما اهل باج دادن نیستند، البته کاهش تحریم و یا لغو آن بستگی به رفتار ما دارد. اگر ما بتوانیم توان داخلی خود را افزایش داده و ظرفیت‌های اجرایی را گسترش دهیم در این صورت قدرت تحریم‌ها کاهش پیدا می‌کند.

رییس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سوال دانشجویی درباره پرونده اقتصادی‌اش گفت: زمانی که وزیر کشور بودم، من وامی را به میزان شش میلیون تومان برای پرسنل وزارت کشور دادم. تاکنون سه میلیون از این وام پرداخت شده، اما مابقی آن به دلیل اختلاف میان وام دهنده و تعاونی حل نشده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر کسانی هستند که صدها میلیارد تومان وام می‌گیرند و در معوقه به سر می برند و وام خود را نمی‌پردازند. این مبلغ در کنار این مبالغ هنگفت چیزی نیست.

پورمحمدی درباره کاهش فساد اقتصادی در کشور تاکید کرد:‌ اگر بخواهیم در رفع فساد اقتصادی موفق شویم، باید زیربناها را درست کنیم. اگر همه ملت اراده کنند می‌توانیم جلوی اختلافات را بگیریم.

همچنین رییس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سوالی درباره این‌که آیا برخی سود حاصله از ارز را برای مخارج سنگین انتخاباتی صرف می‌کنند؟ گفت: این مطلب درست نیست. البته در پرونده‌های فساد اقتصادی پول‌هایی هزینه می‌شوند که وزارت اطلاعات، دادسراها و قوه قضاییه در این باره وارد صحنه شده، اما ما در بخش خصوصی کمتر وارد می‌شویم.

وی درباره نظارت بر عملکرد رییس‌جمهور اظهار کرد: نظارت هر جا نباشد عملکرد تضعیف می‌شود و ممکن است تصمیماتی گرفته شود که منجر به بروز مشکلاتی شود. دستگاه نظارتی تنها نیستیم بلکه مجلس هم در این عرصه وارد می‌شود.

پورمحمدی با اشاره به فضای کنونی جامعه گفت: اگر در این فضا و آشوب‌ها سازمان بازرسی کل کشور وارد شود و نظارت کند در این صورت می‌گویند این سازمان سنگ‌اندازی می‌کند و اهداف خاصی دارد. بر همین اساس باید تلاش کنیم که فضا آرام شود زیرا جامعه‌ای که در این فضا باشد حتما به بیراهه می‌رود.

رییس سازمان بازرسی کل کشور درباره شبهات موجود مبنی بر عملکرد سازمان بازرسی کل کشور نسبت به عملکرد دولت افزود: من به دلیل اختلاف نظری که با دولت داشتم کنار گذاشته شدم. هنگامی که به من پیشنهاد ریاست این سازمان داده شد دغدغه من هم این بود که من به عنوان کسی که از دولت کنار گذاشته شده است ممکن است در نظارت من نسبت به دولت شبهاتی وجود داشته باشد. اما چاره‌ای جز انتخاب نداشتم.

وی با بیان این‌که «در سال گذشته سازمان بازرسی کل کشور 13 هزار و 400 پیشنهاد به دولت ارائه کرده است» گفت: برخی به دنبال غوغاسازی و متشنج کردن فضا هستند و از پاسخگویی فرار می‌کنند. متاسفانه اکنون در فضایی هستیم که نمی‌خواهیم پاسخ دهیم.

پورمحمدی درباره اصلاح قانون انتخابات هم گفت: نظام انتخاباتی کشور مشکلات فراوانی دارد، این اشکالات در دوران من در وزارت کشور وجود داشت. من این اشکالات را لیست کردم و قرار بود در مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد رسیدگی قرار گیرد. اما پس از مدتی روند رسیدگی متوقف شد.

رییس سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: در گذشته 12 نفر در شورای نگهبان درباره تایید شایستگی کاندیداها تصمیم‌گیری می‌کردند، اکنون قرار است 100 رجال سیاسی و مذهبی این کار را انجام دهند. من مدافع این 100 نفر نیستم، اما در همه جای دنیا مدل‌های متفاوتی برای تایید شایستگی وجود دارد. ساماندهی نظام انتخاباتی کشور یک ضرورت برای جامعه ایرانی است.

وی گفت: دیوان سالاری کشور با مشکلاتی روبرو است، در واقع فرهنگ زندگی ایران باید اصلاح شود. بر همین اساس سیستم بازرسی کشور نیز نیاز به گسترش و تقویت دارد.

پورمحمدی درباره احتمال کاندیداتوری اسفندیار رحیم مشایی در انتخابات ریاست جمهوری کشورمان نیز گفت: وی نیز مانند انسان‌های دیگر حق فعالیت دارد. قانون بد بهتر از بی قانونی است، زیرا بی قانونی باعث هرج و مرج می‌شود، باید تمرین کنیم تا به قانون احترام بگذاریم. بر همین اساس اگر شورای نگهبان صلاحیت وی را تایید کند باید به فعالیت وی احترام بگذاریم.

رییس سازمان بازرسی کل کشور هم‌چنین درباره درخواست رییس‌جمهور برای بازدید از زندان اوین تصریح کرد: بسیاری از مسوولان، نمایندگان مجلس و هیات‌های خارجی از زندان اوین بازدید کرده‌اند، اما این حق وجود ندارد که کسی بگوید من حق دارم که فردا به زندان بروم. اگر کسی دغدغه دارد می‌تواند به زندان‌های اطراف تهران برود که 20 تا 30 هزار زندانی در آن‌جا هستند و زندانیان ما در وضعیت بدی قرار دارند./ایسنا