اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

احتمال اتحاد احزاب چپ و راست رژیم اسرائیل بر سر موضوع ایران



اخبار,اخبارسیاست  خارجی, باراک  اوباما

اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا در دفاع از تفاهم هسته‌ای با ایران، پاسخ یک مقام آمریکایی به انتقادات رژیم اسرائیل از ماهیت تفاهم هسته‌ای ایران و گروه ۱+ ۵، احتمال نزدیک شدن احزاب چپ و راست اسرائیلی بر سر موضوع ایران و ادامه فشار جمهوری‌خواهان بر دولت اوباما در موضوع توافق با ایران، از جمله مهم‌ترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش «تابناک»، اظهارات شب گذشته رئیس جمهور آمریکا در دفاع از تفاهم هسته‌ای با ایران، از جمله مهم‌ترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه شماری از مطبوعات و رسانه‌ها قرار گرفته است.

روزنامه «دیلی میل» ضمن پرداختن به این موضوع می‌نویسد، باراک اوباما ضمن دفاع شدید از این تفاهم، آن را فرصتی تکرار نشدنی برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای و برقراری ثبات بلندمدت در خاورمیانه خوانده است.

در عین حال، وی تأکید کرده در صورتی که رژیم اسرائیل مورد حمله قرار بگیرد، آمریکا در کنار این رژیم خواهد بود؛ هرچند‌ این نکته را نیز ‌تأیید کرده ‌که موضوع ایران، سبب ایجاد تیرگی‌هایی در روابط واشنگتن و تل آویو شده است.

در همین حال، یکی دیگر از مقامات آمریکایی نیز اشاره کرده بر خلاف درخواست‌ها و ادعاهای رژیم اسرائیل، توافقی که بر اساس آن برنامه هسته‌ای ایران از میان برود، به هیچ وجه امکان‌پذیر نیست.

به نوشته «تایمز اسرائیل»، بن رودز، قائم مقام مشاور امنیت ملی کاخ سفید اظهار داشته هیچ توافقی که بر اساس آن امکان از بین رفتن برنامه هسته‌ای ایران وجود داشته باشد، دست‌ یافتنی نبوده است.

هرچند وی چنین امری را «راه حل مرجح» برای آمریکا خوانده، ‌گفته ایران هیچ‌ گاه با چنین چیزی موافقت نمی‌کرده است. تایمز اسرائیل اشاره می‌کند، این اظهارات در پاسخ به انتقادات اخیر اوباماست که از اینکه توافق هسته‌ای سبب ادامه بخش مهم فعالیت‌های هسته‌ای ایران می‌شود، ابراز نگرانی کرده بود.

این در حالی است که روزنامه «جروزالم پست» از احتمال اتحاد احزاب چپ و راست رژیم اسرائیل برای مخالفت با توافق هسته‌ای ایران سخن گفته است. این روزنامه می‌نویسد، هرچند مقامات ارشد حزب راست‌گرای لیکود و حزب چپ‌گرای اتحادیه صهیونیست می‌گویند موضوع ایران سبب نزدیک شدن آن‌ها به یکدیگر نخواهد شد، ‌طی چند روز اخیر، نشانه‌هایی مبنی بر شکل‌گیری نوعی همکاری میان آن‌ها وجود داشته است.

در این زمینه، همزمان با انتقادات نتانیاهو از توافق هسته‌ای ایران، حزب اتحادیه صهیونیست نیز با انتشار بیانیه‌ای مطبوعاتی، به انتقاد از تفاهم هسته‌ای ایران و گروه ۱+ ۵ پرداخته است.

به موازات این امر، تلاش جمهوری‌خواهان در آمریکا نیز برای تأثیرگذاری بر روند دستیابی ایران و گروه ۱+ ۵ به توافق نهایی هسته‌ای ادامه دارد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، روز گذشته، سناتورهای جمهوری‌خواه بار دیگر بر درخواست خود برای به رأی گذاشته شدن توافق هسته‌ای با ایران در کنگره تأکید کرده‌اند؛ اما در عین حال‌ گفته‌اند، برای قضاوت درباره کلیت موضوع تا زمان نهایی شدن توافق میان طرفین صبر خواهند کرد.

باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنا روز گذشته در اظهاراتی در همین زمینه، نسبت به موضوع بازرسی‌ها از تأسیسات هسته‌ای ایران و نیز آنچه تفسیر متفاوت ایران و آمریکا از تفاهم هسته‌ای خوانده، ابراز نگرانی کرده است.


  اخبار سیاست  خارجی  -  تابناک 


ویدیو مرتبط :
کتک کاری نمایندگان احزاب چپ و راست یونان در برنامه زنده تلویزیونی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رقابت ایران و اسرائیل بر سر آمریکای لاتین



 

 

 

رقابت ایران و اسرائیل بر سر آمریکای لاتین

 

وزیر گردشگری اسرائیل در راستای بهبود وجه این رژیم در آمریکای لاتین و مقابله با نفوذ ایران در این منطقه، از معدنکاران شیلی که به تازگی از زیرزمین نجات یافته اند دعوت کرده تا به هزینه اسرائیل به تل آویو سفر کنند.

اسرائیل برای مقابله با نفود ایران در آمریکایی لاتین، از معدنکاران نجات یافته در شیلی دعوت کرد به این رژیم سفر کنند.

روزنامه الشروق الجدید چاپ قاهره در مطلبی با عنوان "رقابت ایران و اسرائیل بر سر آمریکای لاتین" نوشت:" از آغاز سال جاری میلادی، وزارت امورخارجه اسرائیل تلاش های خود را برای ایجاد جای پا در آمریکای لاتین و مقابله با حضور ایران در این قاره ثروتمند شروع کرده است."

در این گزارش آمده است: در راستای این جنگ سرد، ایران به گرمی بسیار، از هوگو چاوز رئیس جمهور ونزوئلا در تهران استقبال کرد و در مقابل، اسرائیل هم از معدن کاران شیلی که پس از 69 روز از زیر زمین نجات یافته بودند دعوت کرد تا از اسرائیل بازدید کنند.

چاوز روزسه شنبه گذشته وارد ایران شد تا با همتای ایرانی خود مذاکره و رایزنی کند. وی در نهمین سفر خود به ایران که آن را "وطن دوم " خود می داند با استقبال گرم ایران روبه رو شد.

سران ایران و ونزوئلا درباره پیگیری 186 توافقنامه امضا شده میان دو کشور در پنج سال اخیر گفت وگو کردند. هم اکنون حجم تجارت میان ایران و ونزوئلا به رقم چهار میلیارد و 600 میلیون دلار رسیده است.

چاوز به طور مستمر از روند هسته ای ایران حمایت می کند و در زمینه انتقاد از سیاست ای خارجی آمریکا با احمدی نژاد شریک می شود. این دو رئیس جمهور تاکنون بارها خواهان برقراری نظم جدید جهانی و اصلاح شورای امنیت شده اند.

اسرائیل، آمریکا و هم پیمانانش، ایران را به تلاش برای تولید سلاح هسته ای متهم می کنند اما تهران این موضوع را رد و تاکید می کند که برنامه هسته ای ایران با اهداف صلح آمیز و از جمله تولید برق راه اندازی شده است.

تهران همچنین تل آویو را متهم می کند که برای دور کردن نگاه ها از زرادخانه تسلیحات هسته ای خود، به تحریک اقدامات علیه برنامه هسته ای ایران می پردازد.

در اوایل سال جاری نیز در اسرائیل انتقاداتی از نادیده گرفتن آمریکای لاتین در سیاست خارجی این رژیم مطرح شد . منتقدان معتقدند همین بی توجهی باعث شد تا تهران روابط خود را با بسیاری از کشورهای این قاره غنی، تقویت کند. قاره ای که آمریکایی ها آن را حیات خلوت خود می دادند.

همچنین در ماه ژوئیه گذشته نتیجه یک بررسی توسط "مرکز مبارزه با تروریسم" اسرائیل نشان داد ایران حضور سیاسی و اقتصادی خود را در آمریکای لاتین نهادینه کرده و از آن برای "شیعه سازی" و "صادر کردن انقلاب اسلامی" استفاده می کند موضوعی که برای واشنگتن، چالش آمیز خواهد بود.

" استاس مسیجنکوف" وزیر گردشگری اسرائیل نیز در راستای بهبود وجه این رژیم در آمریکای لاتین و مقابله با نفوذ ایران در این منطقه، از معدنکاران شیلی که به تازگی از زیرزمین نجات یافته اند دعوت کرده تا با سفر به اسرائیل از اماکن مقدس مسیحیان دیدن کنند.

روزنامه صهیونیستی "جورزالیوم پست" در این باره نوشت که وزیر گردشگری اسرائیل از 33 معدن کار شیلیایی و همسرانشان دعوت کرد به هزینه این رژیم ، یک هفته را در اسرائیل بگذرانند و  روز میلاد مسیح را در اماکن مقدس مسیحیان در اسرائیل باشند...../تحلیل:عصرایران